Var finns alla gamla avdankade racerhojar?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag håller inte med många av er, så ni kan få höra min syn på det hela.
40k på 2 mille är 0,02% och i mina ögon är det inte mycket pengar. Man pratar ju ändå alltid om sammanhanget.
300kr är inte mycket men det är mer än en årslön för vissa.
25k för en tv är inte dyrt ifall tvn håller i 10 år. Det blir 2500kr per år och sett till hur mycket JAG använder tvn så är det extremt prisvärt mot vad jag får ut av den. I mina ögon låter det som att ni tycker att en tv är rena mänskliga rättigheten :rofl

En Banhoj för 30k låter rimligt i mina ögon oavsett årsmodell, bara motorcykeln är i fint skick så att det blir relativt problemfritt. Jag förstår heller inte gnället på att ”ägarna värderar sina lik skyhögt” fast om alla gör det så är det troligtvis köparen som verkar extremt snål som inte inser värdet på en banhoj.

Att låna till lyxkonsumtion anser jag är helt okej. Varför spara i 25 år för att köpa en makalös motorcykel, när man kan låna till sig pengarna och sedan betala tillbaka i typ 26 år? Skillnaden är endast att jag slipper vänta tills jag är 57 med att börja köra roadracing, och att betala av ett lån 1-2 år extra är en billig summa kontra den livsglädje jag får ut. Det är som sagt skillnad på att låna och överbelåna. Så länge man klarar av att betala tillbaka så är det utan tvekan värt det.

Personligen har jag en skuld på över en miljon på banken inomhus med att jag har bostadsrätt. Inte på något sätt förändrar det min levnadsstandard till det negativa jämfört om jag hade varit skuldfri med en hyresrätt.
I mina ögon är det så många människor som är så extremt anala när det kommer till ekonomi så det är läskigt. Lite Joakim Von Anka-varning. Men whatever floats your boat.

Livskvalité > snålhet

Skrattade gott för mig själv när jag läste ditt inlägg. På provturen med hojen i våras körde jag förbi en god vän som sade ungefär vad du skriver... och det var vad som fick mig att köpa hojen. Den har verkligen varit makalös jämfört med det mesta jag kört tidigare. Fantastisk väghållning och antispinn gör alla hästarna hanterbara för en medelmåtta som mig.

Men i grund och botten ÄR jag ju lite anal när det gäller stålar, och det är därför det fortfarande svider lite att jag lånade. Tack för att du påminde mig om att man kan se saken på annat sätt Rickard :D
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Om man baserar värdet av pengar beroende på hur mycket lån man har så är man illa ute.

100k på ett lån på en miljon är alltså lika mycket pengar som 200k på ett lån på två miljoner.

Jag satsar på att ha så lite lån som möjligt och köper mina prylar i 99 fall av 100.
Köpte en skoter på lån en gång i tiden men det kändes ruttet att inte äga sina "egna" prylar.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vill inte vara en petimeter, men 40K på 2mill är väl 2% inte 0,02%
jag var lite väl efterbliven.

Jag ville dubbelkolla så att det var 2% och eftersom miniräknaren visade 0,02 så hade jag rätt! 0,02%! :jisses

Jag justerade texten ;)

Om man baserar värdet av pengar beroende på hur mycket lån man har så är man illa ute.

100k på ett lån på en miljon är alltså lika mycket pengar som 200k på ett lån på två miljoner.

Jag satsar på att ha så lite lån som möjligt och köper mina prylar i 99 fall av 100.
Köpte en skoter på lån en gång i tiden men det kändes ruttet att inte äga sina "egna" prylar.

Man baserar värdet av pengar på väldigt många saker. Inget enskilt kan peka på huruvida man är illa ute.
Det är fritt fram att tycka att det är hur ruttet som helst att ”inte äga sina saker” trots att det är precis det man gör. Rent juridiskt är det ens pryl tills dagen man ej kan betala.
Hur som helst så verkar det som att personer med det synsättet lever mer ansträngt. Att ha en rutten känsla kontra att inte ha en rutten känsla.. jag vet vad jag väljer :) Jag betalade min senaste iPhone på plats. De tidigare har jag haft avbetalning på. Jag har ingen annorlunda känsla nu än tidigare. Alla telefoner har alltid varit mina ändå och de har skänkt mig lika mycket frihet.


Skrattade gott för mig själv när jag läste ditt inlägg. På provturen med hojen i våras körde jag förbi en god vän som sade ungefär vad du skriver... och det var vad som fick mig att köpa hojen. Den har verkligen varit makalös jämfört med det mesta jag kört tidigare. Fantastisk väghållning och antispinn gör alla hästarna hanterbara för en medelmåtta som mig.

Men i grund och botten ÄR jag ju lite anal när det gäller stålar, och det är därför det fortfarande svider lite att jag lånade. Tack för att du påminde mig om att man kan se saken på annat sätt Rickard :D

Grattis till en bra affär som ger till en massa glädje! Det är såklart sunt att bry sig om sin ekonomi så att ens framtid är trygg. Men man får aldrig glömma bort att leva för dagen också :tummenupp Det ena behöver inte utesluta det andra.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Den som är satt i skuld är aldrig fri .. (citat från Göran Person f.d statsminister)
Oavsett vad man tycker politiskt har han jävligt rätt.
Magrete Thatcher, körde samma princip i Stor Britannien; skuldsatta medborgare är lydiga medborgare.

Fördelen med att betala sina studielån är att CSN är struliga att hålla på med.

Alla gör som man själv vill !! :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ett tävlingsredskap är i princip förbrukat när man börjar använda det, skulle det finnas något kvar som går att sälja så är det en bonus ...:tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Blir lite förvånad av den bristande ekonomiska synvinkeln på skulder.

För mig är vissa skulder bättre att ha än att betala bort t.ex huslån, studielån och fordonslån. Jag placerar en del av inkomsten varje månad och tillväxten på de pengarna är större än räntan på mina lån så jag tjänar på att låna pengar till låg ränta.
Sen vill man ju ha saken nu och inte om 3år....
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Blir lite förvånad av den bristande ekonomiska synvinkeln på skulder.

För mig är vissa skulder bättre att ha än att betala bort t.ex huslån, studielån och fordonslån. Jag placerar en del av inkomsten varje månad och tillväxten på de pengarna är större än räntan på mina lån så jag tjänar på att låna pengar till låg ränta.
Sen vill man ju ha saken nu och inte om 3år....

Vet inte hur gammal du är och om du hade lån 1990-1992.

Det var dom åren då allt hände som inte kunde hända.

Georg soros spelade på flera europeiska valutor att dom skulle falla, sjunka i värde. Rixbanken försvarade kronan i 6-7 månader sedan lät dom kronan flyta fritt.

Pang sa det räntan drog till ca 25% på lån, jag hade 24,43% i 12månader på mitt huslån.

Hur många som fick lämna allt o sälja hus med förlust på uppåt miljon belopp som du sedan är skyldig banken men ändå inte äger något .

Detta gjorde att sverige hade 25% arbetslöshet bostadsbyggandet stannade helt, bilförsäljningen var nästan obefinntlig.

Detta kunde inte hända lika lite som bankkrachen i usa då Letterman brothers gick i konkurs o kastade ut varlds ekonomin i kaos.

Jag klarade av mina räntor på huset men när jag ätit havregrynsgröt i 3 månader morgon middag o kväll så lovade jag mig själv att aldrig hamna i denna situation igen.

Därför är min kåk betald som mina bilar o allt annat, jag är inte rik på något sätt. Möjligen på det sättet att jag inte jobbar mer än nödvändigt min fritid är viktigare än att jobba o tjäna pengar till banken.

Inte för att jag fattar hur denna tråden om beg räserhojar bev en ekonomiskt inriktad tråd men precis som att ett gammalt skit hus är värt mer än ett nybyggt så gäller väll detta.till viss del beg hojar o bilar med.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vet inte hur gammal du är och om du hade lån 1990-1992.

Det var dom åren då allt hände som inte kunde hända.

Georg soros spelade på flera europeiska valutor att dom skulle falla, sjunka i värde. Rixbanken försvarade kronan i 6-7 månader sedan lät dom kronan flyta fritt.

Pang sa det räntan drog till ca 25% på lån, jag hade 24,43% i 12månader på mitt huslån.

Hur många som fick lämna allt o sälja hus med förlust på uppåt miljon belopp som du sedan är skyldig banken men ändå inte äger något .

Detta gjorde att sverige hade 25% arbetslöshet bostadsbyggandet stannade helt, bilförsäljningen var nästan obefinntlig.

Detta kunde inte hända lika lite som bankkrachen i usa då Letterman brothers gick i konkurs o kastade ut varlds ekonomin i kaos.

Jag klarade av mina räntor på huset men när jag ätit havregrynsgröt i 3 månader morgon middag o kväll så lovade jag mig själv att aldrig hamna i denna situation igen.

Därför är min kåk betald som mina bilar o allt annat, jag är inte rik på något sätt. Möjligen på det sättet att jag inte jobbar mer än nödvändigt min fritid är viktigare än att jobba o tjäna pengar till banken.

Inte för att jag fattar hur denna tråden om beg räserhojar bev en ekonomiskt inriktad tråd men precis som att ett gammalt skit hus är värt mer än ett nybyggt så gäller väll detta.till viss del beg hojar o bilar med.

Jag förstår din synpunkt och mina föräldrar hade ju en ränta på 15% på bolånet och då är avbetalning viktigt.

Men som du såg att jag skrev så betonade jag vikten av låg ränta dvs bunden och förutsägbar. Skulle inte falla mig in att skuldbelasta mig för en semester eller liknande till höga räntor.

Den största chansningen I min ekonomi är just köp av en banhoj där jag lånar för hojen som trots allt löper en viss risk att skrotas och således lämna mig med ett lågt restvärde och för högt lån.

Sen känns det till viss del som att racehojar stannat I värde men sen måste det räknas in att någonstans 08-11 hände det något med prisbilden för nya hojar och det gör även det att begagnatpriset bör höjas på sikt.
Lägg till på det att flera tillverkare tog stora kliv upp gällande hk och några andra inte något på flera år så gjorde det att visa märken blev betydligt hetare. Nog för att jag blir omkörd av dugliga förare på äldre material men ingen kan hävda att det inte är någon skillnad på S1000rr och cbr1000rr på rakorna. Detta gör ju också att det är stort sug efter zx10r och S1000rr medans hondorna som inte är kittade ordentligt blir kvar och gsxr/r1(09-14) finns ju knappt beggade.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jösses Amalia,
Man blir fan mörkrädd, Köra racing på Krita, konsumera leksaker på avbetalning. Vart har det gått snett?

Allt detta ska betalas förr eller senare och att maxa sitt kreditutrymme för att leva just nu för att i lång framtid betala av är i min värld sinnessjukt. Hur kul är det att betala av på leksaker när man tröttnat, alt lagt av?

Hur ska man i framtiden få livskvalitet om man förbrukat både sina nuvarande och framtida inkomster i förtid?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Nu vet jag ju inte ålder på er alla förutom att Rickard och jag typ är jämngamla.

Härligt för er gamla rävar som sitter utan skulder och är rediga, testa att växa upp i närheten av en större stad utmed kusten på 80-talet och vara skuldfria.. :lol
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Jag själv åker 600 på banan och ser ingen som helst anledning att byta(ner :tungan) till 1000cc. Men eftersom de flesta tillverkare har slutat bygga 600 maskiner vet jag inte vad man ska välja i framtiden.
Nu är det bara Yamaha R6 som finns kvar att köpa ny?
Och som någon sa så hände något med prisbilden på hojar efter 2010 och de blev alla rejält dyrare känns det som.

Min CBR600 från 08 är en fantastiskt hoj på banan, men den dagen man vill byta till något nyare eller rent av har "slitit ut" den jag har vet jag inte vad man ska leta efter? Är rädd att priserna på 15 år gamla 600 maskiner kommer hållas ganska höga. Borde man köpa på sig en CBR600 av sista årsmodellen medans den fortfarande finns att få tag i?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nu vet jag ju inte ålder på er alla förutom att Rickard och jag typ är jämngamla.

Härligt för er gamla rävar som sitter utan skulder och är rediga, testa att växa upp i närheten av en större stad utmed kusten på 80-talet och vara skuldfria.. :lol

Det har Aldrig varit lätt att vara ung och fattig .
Tro mig, jag har varit där och det var väldigt lärorikt, men det är säker jättesvårt för "curling generationen".
När det går som bäst så blir det snart sämre, det är ju självklart ...

Man behöver inte vara helt skuldfri, men man bör vara ganska likvid för att inte behöva oroa sig.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns inget sämre för varvtiderna än att köra dyr hoj på avbetalning man inte har råd att vurpa.....
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Alltså, missförstå mig rätt. :krama

Det är skillnad på att sitta i lyxfällan med en pizzabudget på 4000 i månaden och att ha lånat 2 miljoner till en bostadsrätt.
Men lönerna har inte hängt med prisutvecklingen, däremot har räntorna sett till att det idag kanske till och med är billigare att ha ett lån motsvarande för 15 år sedan.
Att lyckas spara ihop 100-150k på ett år som ungdom för 20 årsedan var väl inte omöjligt. Då var det gott och väl en kontantinsats om jag inte är helt ute och cyklar.

Idag är 100-150k en knapp 1/3 av en kontantinsats.

Det finns inga illusioner om att jag kommer betala av mitt boende, det var liksom kört från start. :crash
(Om inte systemet jobbar med mig hela vägen och att jag blir penningmiljonär när huset säljs om 30-40 år. :rock)
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Min förra racekittade literninjaklubba (-15) satte jag ut på blocket för 170’ förra året å den gick bums (första samtalet, tur att jag kan lite ryska) österut till Lettland. Kanske de går åt de hållet...:va
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag köpte en R1-05 banhoj 2011 för ca 33K tror jag. Sålde den 2016 för 28K, då med ett skapligt antal körda bantimmar. Bästa affär jag gjort, i alla fall i dessa sammanhang. Känns som det var en rätt lång period när literhojarna inte blev så mycket bättre, så en äldre hoj stod sig bra mot det allra senaste.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Hoppla, vilken vändning tråden fick :hihi

Efter att hälsan fått sig en törn 2013 har jag kostat på mig att leva gott, mycket gott till å med ;o)
Har i snitt 6-8v i soligare länder/år och brukar hinna med att besöka 2-3 Mgp race, tjackat bubbelpool, tv för 25k (ja jag är en av idioterna som hoppade på Oled-tåget) m.m..
Har jag inte råd att köpa/resa NÄR jag vill.., tar jag det på kredit, men betar iofs av skulden ganska snabbt.
Jag kommer alltid unna mig det jag vill, när jag vill :tummenupp

Men tanken med urspriungsfrågan var lite mer, var tusan är alla gamla racerhojar?
Står dem & dammar i garage runt om i landet eller har dem blivit slaktade för reservdelar?

Sen om priset, en -08 600 kostade lika mycket 2011/12 som den gör nu..!!
Kanske det är jag som snålat till mig, men trodde nog det skulle finnas överflödigt med skaplig däcknötare för runt 30k...

Men det är väl som nån ovanför skrev, 600 är ju utdöende och håller bra andrahandsvärde... sen har det blivit mångfaldigt fler som nöjeskör på bana, så även om dom inte kör mer än 3-4ggr/år är det inte värt att sälja för de småpengar dom får.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top