Var finns alla gamla avdankade racerhojar?

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Wtf äre som händer!!!

Efter ha tagit ett break på 5-6år från racingen pga hälsan, söker jag nu nått billigt att nöta gummi på.

Men det är ju exakt samma priser som då?

Köpte -11/12 en zx10R med extra fälgar och öhlinsdämpare för 42.000:- en Honda 1000 -08 för 40,000:- osv.... Idag kostar dem MINST lika mycket???

Sen undrar jag även vart alla racerhojar äldre än 07 för 600 &-08 för 1000 är?

Sålde min fullsmetade med extra allt CBR600 -05 för 30.000:- 2013......
Borde finnas billigare nu, men hittar fasiken ingenting ens i närheten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har varit ett uppsving i förare de senaste åren med som dammsuger upp de billiga liken.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag har också letat i ett par månader nu. Man får som vanligt ta det piano. Tids nog dyker det upp lite objekt. Håller dock med om att utbudet såg annorlunda ut för ett par år sedan.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Folk värderar sina prylar i guld! Sedan känns de som mentaliteten kring pengar har förändrats lite de senaste åren. 30K för något är inte ”så mycket”. 180k för en ny är inte ”så mycke”. Vilket är helt sjukt men jag upplever att folk tänker så ganska mycke. Någon går och köper en tv för 25k och tycker de är ”billigt” för det är ju ändå 4K?! Eller är dee bara jag som upplever att folk tänker såhär?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Folk värderar sina prylar i guld! Sedan känns de som mentaliteten kring pengar har förändrats lite de senaste åren. 30K för något är inte ”så mycket”. 180k för en ny är inte ”så mycke”. Vilket är helt sjukt men jag upplever att folk tänker så ganska mycke. Någon går och köper en tv för 25k och tycker de är ”billigt” för det är ju ändå 4K?! Eller är dee bara jag som upplever att folk tänker såhär?

Bilar har ju blivit larvigt dyra, så hojar ser ju förhållandevis skitbilliga ut. Sedan har det ju i något årtionde bara lånats på huset för att köpa stuff. 40k extra på 2M är ju inte så värst mycket.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Började själv leta efter ett banjärn tidigare i höstas, budgeten låg på max 50 loppor o trodde att det skulle gå att hitta en fullsmetad 1000 ca - 08-10 för den pengen, hittade till slut en R1 04 med x-tra allt för ett vettigt pris och har köpt en rejäl däcktrave och bokat bandagar för pengarna som blev över :tummenupp hade jag fortfarande varit utan hoj hade jag nog varit lite stressad för det finns ju inte mycket på marknaden?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Bilar har ju blivit larvigt dyra, så hojar ser ju förhållandevis skitbilliga ut. Sedan har det ju i något årtionde bara lånats på huset för att köpa stuff. 40k extra på 2M är ju inte så värst mycket.

För mej är de helt vansinnigt att tänka just så, ”40K på 2milj är ju ingenting”.... joo, de är 40K till på 2milj!!? Tycker de e samma med bilar. Hört folk som står och resonerar ”500K för en V90, de är ju inte så mycket för den bilen”.. de e för helvete en halv miljon? :D Sitter man på 10milj kanske de inte e så mycket men för alla oss som inte gör de men ändå resonerar så är de en jävla massa pengar! Tycker jag iaf :va
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Folk värderar sina prylar i guld! Sedan känns de som mentaliteten kring pengar har förändrats lite de senaste åren. 30K för något är inte ”så mycket”. 180k för en ny är inte ”så mycke”. Vilket är helt sjukt men jag upplever att folk tänker så ganska mycke. Någon går och köper en tv för 25k och tycker de är ”billigt” för det är ju ändå 4K?! Eller är dee bara jag som upplever att folk tänker såhär?

Du har helt rätt folk tycker jag e knäpp som byggde nytt hus för 17 år sedan och har amorterat av hela skulden. Det är en väldigt skön känsla att veta att man kan unna sig något då o då utan att behöva lägga upp arslet för banken i dag.

Folk sa jag var dum som amorterade o i dag är samma folk avundsjuka för att jag äger huset o inte har lån på någonting..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För mej är de helt vansinnigt att tänka just så, ”40K på 2milj är ju ingenting”.... joo, de är 40K till på 2milj!!? Tycker de e samma med bilar. Hört folk som står och resonerar ”500K för en V90, de är ju inte så mycket för den bilen”.. de e för helvete en halv miljon? :D Sitter man på 10milj kanske de inte e så mycket men för alla oss som inte gör de men ändå resonerar så är de en jävla massa pengar! Tycker jag iaf :va

Jag håller med dig, men är ju så jag märkt att folk resonerat. Och när en större mängd köper begagnad för ett högre pris så blir det ju ingen prispress neråt. Personligen så vill jag inte pynta 80k för en banhoj, för då kommer jag att tänka för mycket på hur mycket det kostar att skrota den, så det tar lite av nöjet ur själva körandet.
Själv försöker jag leva utan skulder, och det enda jag inte betalt av är min studieskuld, eftersom att den blir mindre värd med tiden pga ränta som ligger under inflation. Men, om jag lyckas knåpa ihop tillräckligt med pengar kommer jag lösa den skulden med tror jag.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Du har helt rätt folk tycker jag e knäpp som byggde nytt hus för 17 år sedan och har amorterat av hela skulden. Det är en väldigt skön känsla att veta att man kan unna sig något då o då utan att behöva lägga upp arslet för banken i dag.

Folk sa jag var dum som amorterade o i dag är samma folk avundsjuka för att jag äger huset o inte har lån på någonting..

Kan ju inte tänka bättre än så. Amortera tills du blöder så du blir av me de. Sedan kan du ta dom amorterings + räntepengarna och stoppa in på sparkontot och sätta sprätt på när något dyker upp. För mej är de det självklara tänket man ska ha. Men tydligen är det inte lika uppenbart för alla :va eller så har dom rätt, de e vi som är dumma i huvet och skulder är bra? :huvet En sak som är säker är att folk som lägger ut på blocket tror att deras gamla crosshoj från 05 är värd som att det fortfarande är 2007. Samma gäller väghojjar.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Minns inte exakta siffror, men SMC Sport har ju licensierat RÄTT många förare på några år, och stor del av dessa åker kanske inte SM eller Rookie utan håller sig till SMC KM , vilket ju är kul och bra skola.
Men även dessa vill ju ha racehoj så klart, så jag tror att många äldre hojar snurrar runt där.
Jag borde ju sett detta då man själv åker där, men har ju tunnelseende och fullt upp med hålla reda på mina egna lemmar....
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Du har helt rätt folk tycker jag e knäpp som byggde nytt hus för 17 år sedan och har amorterat av hela skulden. Det är en väldigt skön känsla att veta att man kan unna sig något då o då utan att behöva lägga upp arslet för banken i dag.

Folk sa jag var dum som amorterade o i dag är samma folk avundsjuka för att jag äger huset o inte har lån på någonting..

Jag är helt inne på din bana. Hade en filosofisk diskussion med kollegor för ett tag sen vad man skulle göra vid en teoretisk miljonvinst. Jag skulle betala av bolånet (inte så mycket kvar) och sedan göra som du. Trodde folk sett en marsian i rummet baserat på deras blickar.
Hatar lån, skulder, avbetalningar och räntor.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Du har helt rätt folk tycker jag e knäpp som byggde nytt hus för 17 år sedan och har amorterat av hela skulden. Det är en väldigt skön känsla att veta att man kan unna sig något då o då utan att behöva lägga upp arslet för banken i dag.

Folk sa jag var dum som amorterade o i dag är samma folk avundsjuka för att jag äger huset o inte har lån på någonting..

Kloka ord. Jag lade upp arslet för banken i våras för att köpa en ny hoj och det svider fortfarande. Dumt att låna till lyxkonsumtion (trots att jag inte har några problem med avbetalningarna och hojen är hur kul som helst):fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag håller inte med många av er, så ni kan få höra min syn på det hela.
40k på 2 mille är 2% och i mina ögon är det inte mycket pengar. Man pratar ju ändå alltid om sammanhanget.
300kr är inte mycket men det är mer än en årslön för vissa.
25k för en tv är inte dyrt ifall tvn håller i 10 år. Det blir 2500kr per år och sett till hur mycket JAG använder tvn så är det extremt prisvärt mot vad jag får ut av den. I mina ögon låter det som att ni tycker att en tv är rena mänskliga rättigheten :rofl

En Banhoj för 30k låter rimligt i mina ögon oavsett årsmodell, bara motorcykeln är i fint skick så att det blir relativt problemfritt. Jag förstår heller inte gnället på att ”ägarna värderar sina lik skyhögt” fast om alla gör det så är det troligtvis köparen som verkar extremt snål som inte inser värdet på en banhoj.

Att låna till lyxkonsumtion anser jag är helt okej. Varför spara i 25 år för att köpa en makalös motorcykel, när man kan låna till sig pengarna och sedan betala tillbaka i typ 26 år? Skillnaden är endast att jag slipper vänta tills jag är 57 med att börja köra roadracing, och att betala av ett lån 1-2 år extra är en billig summa kontra den livsglädje jag får ut. Det är som sagt skillnad på att låna och överbelåna. Så länge man klarar av att betala tillbaka så är det utan tvekan värt det.

Personligen har jag en skuld på över en miljon på banken inomhus med att jag har bostadsrätt. Inte på något sätt förändrar det min levnadsstandard till det negativa jämfört om jag hade varit skuldfri med en hyresrätt.
I mina ögon är det så många människor som är så extremt anala när det kommer till ekonomi så det är läskigt. Lite Joakim Von Anka-varning. Men whatever floats your boat.

Livskvalité > snålhet
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller inte med många av er, så ni kan få höra min syn på det hela.
40k på 2 mille är 0,02% och i mina ögon är det inte mycket pengar. Man pratar ju ändå alltid om sammanhanget.
300kr är inte mycket men det är mer än en årslön för vissa.
25k för en tv är inte dyrt ifall tvn håller i 10 år. Det blir 2500kr per år och sett till hur mycket JAG använder tvn så är det extremt prisvärt mot vad jag får ut av den. I mina ögon låter det som att ni tycker att en tv är rena mänskliga rättigheten :rofl

En Banhoj för 30k låter rimligt i mina ögon oavsett årsmodell, bara motorcykeln är i fint skick så att det blir relativt problemfritt. Jag förstår heller inte gnället på att ”ägarna värderar sina lik skyhögt” fast om alla gör det så är det troligtvis köparen som verkar extremt snål som inte inser värdet på en banhoj.

Att låna till lyxkonsumtion anser jag är helt okej. Varför spara i 25 år för att köpa en makalös motorcykel, när man kan låna till sig pengarna och sedan betala tillbaka i typ 26 år? Skillnaden är endast att jag slipper vänta tills jag är 57 med att börja köra roadracing, och att betala av ett lån 1-2 år extra är en billig summa kontra den livsglädje jag får ut. Det är som sagt skillnad på att låna och överbelåna. Så länge man klarar av att betala tillbaka så är det utan tvekan värt det.

Personligen har jag en skuld på över en miljon på banken inomhus med att jag har bostadsrätt. Inte på något sätt förändrar det min levnadsstandard till det negativa jämfört om jag hade varit skuldfri med en hyresrätt.
I mina ögon är det så många människor som är så extremt anala när det kommer till ekonomi så det är läskigt. Lite Joakim Von Anka-varning. Men whatever floats your boat.

Livskvalité > snålhet

För min del har det mest att göra med att lån är en slavboja.
Speciellt om man lånat till lyxkonsumption.

Hur man själv vill göra lägger jag mig däremot inte i så värst mycket, folk får leva sina liv hur de tycker är bäst.
Men, inte behöver man spara tills man är 57 för att köra RR. Det tar inte värst lång tid att spara ihop ett par hundra tusen, om man nu verkligen vill.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
För min del har det mest att göra med att lån är en slavboja.
Speciellt om man lånat till lyxkonsumption.

Hur man själv vill göra lägger jag mig däremot inte i så värst mycket, folk får leva sina liv hur de tycker är bäst.
Men, inte behöver man spara tills man är 57 för att köra RR. Det tar inte värst lång tid att spara ihop ett par hundra tusen, om man nu verkligen vill.

Jag drog till med 1k/månaden-sparande och en hoj på närmare 250k inkl tillbehör men visst går det att spara mer per månad, det har du helt rätt i :) Att spara ihop ett par hundratusen känns väldigt svårt att göra på kort tid. Isf om man bor i Stockholm där lägenheterna kostar skjortan :)

Hur påverkar slavbojan dig i praktiken?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag drog till med 1k/månaden-sparande och en hoj på närmare 250k inkl tillbehör men visst går det att spara mer per månad, det har du helt rätt i :) Att spara ihop ett par hundratusen känns väldigt svårt att göra på kort tid. Isf om man bor i Stockholm där lägenheterna kostar skjortan :)

Hur påverkar slavbojan dig i praktiken?

Eftersom att jag gjort mig av med alla utom studieskulden, som är väldigt lätt att hantera, så påverkar den mig inte alls. Jag skulle kunna bli arbetslös på dagen, och fortfarande inte ha några problem alls, ingen kan utmäta något som jag äger, och jag är fri att sälja eller köpa vad jag vill utan att någon annan lägger sig i. Inom lagens gränser iaf. :D
Jag behöver bara få ihop tillräckligt med pengar för att äta varje dag, inget mer.
Om jag hade lån hade jag inte haft den friheten, och när jag haft lån har det stört min sinnesfrid.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top