Sommarhus i Italien - äga bil, hur gör man?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej alla spåttåjare!

Frågar åt min syster:

Jag gissar att någon stött på problemet med Italien och bil. Enligt uppgift får man inte som utlänning köpa en italienreggad bil och ha ståendes i sommarhuset utan man måste som skriven i annat land ha bilen reggad i det land man bor i.

För oss nordbor är det ju GANSKA osmidigt att tvingas köra bilen hela vägen upp till Skandinavien för att besikta den en gång per år. Kan man komma runt problemet och äga bilen i ett mer närliggande EU-land eller är detta gemensamt för alla EU-länder?

Jag gissar att de är i huset kanske totalt 25-40 dagar/år utspritt på 2 eller 3 tillfällen.

Har någon tips på en smidig lösning?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Förr var det inga problem om man knatade in till italienska kommunkontoret och begärde att få ett intyg om att man antingen skulle flytta till Italien inom 12 mån eller att man hävdade att man skulle bo där halva året. Vilket som var lättast att hävda.

Då kunde man lämna detta till försäkringsbolaget och teckna en försäkring.
Ibland behövde man även ett Permesso di Soggiorno men det var inte alltid.

Det var dock ca 20 år sedan jag hade sommarhus där så mycket kan ju ha ändrats, annars skriv bilen på en granne el dyligt
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Varför inte bara hyra en bil de dagarna? Kostar inte särskilt mycket och ger mycket frihet den korta tiden som stället utnyttjas. Inte hålla på med eventuella verkstadsbesök, besiktningar som annars hör bilägandet till.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Håller med Harmon, hyr bilen.
Har ett hus i Palm Desert, US. där jag första 7-8 åren hade en mustang cab (Skitkul bil fö)
Men som i ett svagt ögonblick såldes.... Året därpå hyrde vi en likadan fast nyare för en bråkdel av vad det kostade att ha mustangen igång. Sedan dess hyr vi varje gång vi åker över, vilket är 1-2mån/år.

Dels blir det billigare, dels är det lite kul att testa olika nya bilar, men framför allt... Man slipper hålla koll på batteri, service, sprickor i däck, rädslan för inbrott/stöld osv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är det av flera anledningar inte aktuellt att hyra bil, annars hade de gjort detta.

Inga konkreta tips på hur man löser problemet - eller kommer runt det?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Nu är det av flera anledningar inte aktuellt att hyra bil, annars hade de gjort detta.

Inga konkreta tips på hur man löser problemet - eller kommer runt det?

De kan ju kolla om det inte funkar så som jag löste det, man behövde bara HÄVDA att man hade för AVSIKT att bosätta sig, inga kontroller genomfördes efter man fått intyget och kunnat teckna försäkring som sedan bara tickade på.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Läser man lite verkar det inte finnas något sätt att besiktiga en svensk bil utomlands. Det kan aldrig bli en godkänd kontrollbesiktning i Sverige. Däremot kan man besiktiga bilen utomlands och få den kontrollerad att den är trafiksäker och kanske använda det som ett intyg om det skulle inträffa en trafikolycka i landet att bilen blivit kontrollerad av deras tillskyddsmyndighet. Nästa fråga är ju försäkringen. En bilförsäkring gäller ju en begränsad tid utomlands. Man kan heller inte ställa av en bilförsäkring utomlands och ha bilen garageförsäkrad. Några av dessa saker kollade jag upp för några år sedan. Hade tanken att ställa en bil utomlands en period.

Så sent som i somas funderade jag på långtidsparkera min bil i Italien över vintern och kunna åka ner på några roadtrips. Problemet var att den har körförbud i februari. Hade fått ta hem den över vintern. Fanns ingen bra lösning där. Om jag ställt bilen där hade jag velat ha kvar den åtminstone över nästa år också. Ta hem den först nästa höst.

Jag har sett svenska bilar som stått i flera år i Spanien på svenska plåtar, men hur dessa ägare gjort vet jag inte. Det har rört sig om gamla Volvo som kostar några tusenlappar på sin höjd. Kanske har de bara chansat och skitit i vilket.

Om man har för avsikt att ha en bil permanent hade jag undersökt hur man bär sig åt för att ha en bil registrerad i landet. Kanske t om ha den skriven på någon annan som bor i landet och stå för alla omkostnader.

Med så få dagar nyttjande hade jag som sagt ändå hyrt en bil om man nu inte har för avsikt att köpa någon klassiker. Glida runt i Italien i någon gammal roadster/sportbil från 60- 70 tal sommartid. Krydda tillvaron lite extra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top