Biltema slangupprullare, tryckluft

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om jag postar i rätt kategori men är det fel får väl moderatorn flytta till lämpligt ställe.

Äntligen börjar slutet på garagebygget närma sig så nu gäller det att få till en vettig "inredning" i det. Har funderat på ett köpa en slangupprullare till tryckluften vågar man köpa en sån här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tr...are/Slangupprullare-38-Gummislang-2000038017/ På bild ser den ju ut hyfsat vettig, vill ha denna modell som är öppen så man kan komma åt att fixa en eventuellt tjorvande slang.

Vad tror ni är det hyfsad kvalité eller bara skrot?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Har inte köpt just den men köpte deras vattenslangupprullare och den va så jävla dålig att den fick tillbaka den. Killen i disken undrade vad som va fel och jag bad honom visa hur den fungerade. Efter 5 misslyckade försök och vatten från slangen över halva disken så gav han upp o gav mig pengarna tillbaka.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vi har 4 st rullar på jobbet av olika kvalisort. Den där har funkat bra. En dyrare från Wurth är inte lika bra.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har en sådan. Enkel, välfungerande och billig.
Den hade kunnat vara lite mindre trång i kopplingarna mellan hållare och slang så hade den tappat mindre tryck vid högt flöde men jag har använt betydligt dyrare varianter som är sämre på alla sätt.

Klart prisvärd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har den inneslutna, och tycker den fungerar bra. Det enda med den är väl att den inte rullar in slangen lika lätt när det är tryck i slangen men det är ju inte helt konstigt iaf...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Nu jobbar jag ju på ett företag som säljer just sådana.. men jag hade nog undvikit biltema

Köp från

Hydroscand
Orion
Gelins

jag har 2 st orion..
en till högtryckstvätten 25 meter
en till luft 20 meter
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Slangupprullare kan man ha till verktyg som inte kräver så mycket luft, men dra en riktig slang när du behöver fullt flöde, det är värt jobbet med att linda upp den för hand sen.

Jag åkte till min lokala grossist på ickesexuella gummivaror och köpte den grövsta slang med tillhörande kopplingar dom hade, mutterknacken har aldrig varit lyckligare
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad är det som avses med måttet 3/8 tum? De har även en upprullare med 5/16 tum.

Anslutningen mot kompressorn är standardstorlek och lika oavsett vilken slang?
Är det nippeln i andra ändan på slangen dvs den ände som ska ansluta mot det verktyg man ska använda? De flesta verktyg har väl 1/4 tums anslutning?
Är det slangdiametern som menas?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade lite på slagupprullaren hos biltema och det fick bli en sån, kommer dock till att börja med att dra 1/2 tums slang (för det har jag hemma) fram till slangupprullaren och sätta snabbkoppling där. Ser jag att 1/2 verkar för klent så får jag byta till grövre slang kan tänka mig att det är mutterknackarna som kan protestera men i det fallet har jag redan lite för lite minutliter på kompressorn.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top