REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Julklappstips

  1. #1
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 378

    Julklappstips

    Neil Spalding har nyligen släppt den tredje utgåvan av "MotoGP Technology":

    https://motogptechnology.com

    Enligt mig den i särklass bästa boken för den som verkligen vill lära sig hur en MotoGP hoj fungerar. Skriven av MotoGP-depåns mest seriöse tekniske journalist i samarbete med ett stort antal ingenjörer ur MotoGP-depån. Fylld med unikt material som aldrig tidigare presenterats i tidningar, böcker eller övrig media. Bland annat ett kapitel om hur en så kallad "thru rod" stötdämpare fungerar.

    OBS: Detta är inte ett försök till reklam från min sida. Jag och Neil Spalding är goda vänner, men jag har absolut ingen provision på denna bok. Detta är bara ett simpelt julklappstips som kan höja julstämningen rejält för de som är intresserade av MotoGP.
    Senast redigerat av Alatalo den 2017-12-21 klockan 16:50. Anledning: Länk uppdaterad då första länken inte ville skicka boken till Sverige...
    The Build Quality Police

  2. #2
    Har två Aprilior! blacktriples avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
    Inlägg
    5 537
    Jag har första upplagan av denna utmärkta bok. Den plockas fram lite allt som oftast och läses. Enormt intressant.

    Visste inte att det ens hade kommit en andra upplaga. Tack för tipset!
    Sist till McDonalds är en rutten sill...



  3. #3
    2017: Superstock 600! Fordons avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Täby
    Hoj
    KTM ZX6RRR
    Inlägg
    2 616
    "Sorry, this item can't be sent to your selected address. Learn more. You may either change the delivery address or delete the item from your order. You can also see if this item is available for delivery to your address from another seller."

    Varför kan jag inte beställa boken för?? Jag har provat med två adressen men det är ju hopplöst.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 750
    Samma som Fordon, "Sorry, this item can't be sent to your selected address. Learn more. You may either change the delivery address or delete the item from your order. You can also see if this item is available for delivery to your address from another seller." Känns så här
    för jag trodde minst helgerna var räddade !

    Men jag får väl lämna ett julklappstips själv, såg att Skincity var ett Gasellföretag i Sverige och tänkte att
    har kanske det finns nått bra för säsongen 2018 ! Ett skinnställ t.ex. !
    https://skincity.se/

  5. #5
    Medlem blasinges avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Jönköping
    Hoj
    Yamaha Fz6n
    Inlägg
    1
    Blev hänvisad hit av säljaren: https://motogptechnology.com/
    Då Amazon tog för mycket betalt när frakt utanför England skulle vara valbart.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 750
    Beställd, tack Alatalo, tack blasinge !

  7. #7
    #27 SST600 Marcuss avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kullavik
    Hoj
    Yamaha R6 -09
    Inlägg
    822
    Citat Ursprungligen postat av blasinge Visa inlägg
    Blev hänvisad hit av säljaren: https://motogptechnology.com/
    Då Amazon tog för mycket betalt när frakt utanför England skulle vara valbart.
    Tack för tipset, ett ex beställt! Har förstautgåvan och den är välnött. ????
    #27 SST600 2018

  8. #8

  9. #9
    2Fast4You Överhertiginnans avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    -
    Hoj
    1290 Superduke R 2014, Aprilia RSV4 RR 2015
    Inlägg
    220
    Kanonbra tips!

  10. #10
    Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Inlägg
    3 310
    Beställt.

    Tack för tipset och Go' å Gott å allt sånt Alatalo!
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

  11. #11
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    I'm here, i'm there, i'm everywhere..
    Hoj
    R1 and some more Yammis..
    Inlägg
    2 196
    Nu är det hjulafton på riktigt, boken dök upp i dag
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-01-05 klockan 09:28.

  12. #12
    En stor s(t)ake! maxximuss avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Scania Land
    Hoj
    Litta BMW & litta Ducati
    Inlägg
    1 206
    Är den läsvärd o köpvärd? Vad står där om seamless shift o den där dämparen? Förklaras allt klart o tydligt eller är det bara en bildbok för stora barn?
    "Knowledge is cosmic. It does not evolve or unfold in man. Man unfolds to an awareness of it. He gradually discovers it." - Walter Russell

    "Once men died for Truth, but now Truth dies at the hands of men." - Manly P. Hall

  13. 2018-01-04, 18:29

  14. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 750
    Rena rama motorpornografin. Min kom idag.

  15. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 750
    Citat Ursprungligen postat av maxximus Visa inlägg
    Är den läsvärd o köpvärd? Vad står där om seamless shift o den där dämparen? Förklaras allt klart o tydligt eller är det bara en bildbok för stora barn?
    Det som står och förklarat med en ritning från Hondas patentansökan är som jag uppfattat det:
    Alla kugghjulen på kopplingsaxeln är helt fasta, roterar med axeln och fasta i sidled.
    Alla kugghjulen på kedjedrevaxeln är fasta i sidled och ligger i ständigt ingrepp med motsvarande kugghjul på kopplingsaxeln.
    Alla kugghjulen på kedjedrevsaxeln roterar fritt på kedjedrevsaxeln !
    Inuti den ihåliga kedjedrevsaxeln finns en axel med längsgåendekammar
    kamaxeln kan förskjutas i förhållande till kedjedrevsaxeln. Kammarna trycker på stift som går ut genom kedjedrevsaxeln upp mot de fritt roterande kugghjulen. Stiften trycker upp "vipparmar" på kedjedrevsaxeln mot motsvarande kugghjul.
    Sekvensen är 0, 1, 2, 3, 4 , 5, 6
    För att starta hojen, dra in kopplingen, mata i 1an, stiften går upp så 1ans vipparmar aktiveras och greppar kugghjulet, släpp kopplingen och starten går.
    Mata in 2an, stiften kan gå ner för 1an men eftersom det är fullt drag på 1an hålls 1ans vipparmar kvar i sitt läge genom att kugghjulet och axeln pressar mot vipparmarna och hojen drivs framåt, samtidigt går stiften upp för 2an, vipparmarna trycks upp och greppar 2ans kugghjul och eftersom 2ans kugghjul roterar lite snabbare så släpper 1ans vipparmar från 1ans kugghjul så snart som 2an drar.
    (lite som SAABs frihjul för länge sedan)

    Hur ska man undvika ett ryck när 2an går in ? Och motorn ligger på maxvarv.
    Honda har haft en vridmoment sensor monterad utanför främre kedjedrevet.
    (Min gissning: Vridmomentsensor i bakhjulsnavet idag ?)
    Men exakt hur rycket undviks, det avslöjar inte Honda.
    Spaldings gissningar är klippa tändningen, ändra gasen.
    ( Min gissning är att med 2 "gasar" främre och bakre på V4an så kanske man slår av på två cylindrar, klipper insprutningen på två cylindrar, klipper tändningen på 2 cylindrar ? )
    Alla fabrikshojarna i MotoGP har idag den här typen av växellåda med olika konstruktioner.
    Enklast skriver Spalding är Aprilias zeroshift (hitintills smartaste lösning ?)
    http://www.zeroshift.com/
    Med två "växellådor" på samma axel. Den ena 1an, 3an, 5an den andra 2an, 4an, 6an.
    Föraren kan tex ha 1an i första lådan inlagd samtidigt med 2an i andra lådan.
    Växlingen sker genom att den rörliga biten på axeln mellan lådorna flyttas, kopplar ur den ena växellådan och kopplar in den andra växellådan.

    Bilderbok för stora barn ? Ja, den beskriver den historiska utvecklingen från 990cc och fram tom 2017 , dels Fabrikat för Fabrikat, ex Honda, Yamaha, Ducati osv. Dels den tekniska utveckling del för del, ex The flexibel bike, The thermal bike, The crankshaft, The mass damper, Tires osv
    I kapitlet Adjusting The Chassis finns ett foto från 2015 när Long-Serving Ohlins race engineer Andy Dawson makes a point to Ohlins Racing Department MotoGP suspension engineer. Gissa vem ?
    Underbart att läsa om är när 800cc kom så var Ducati snabbast. Yamahas teknik skulle vara att Rossi slipstreamade Casey Stoner på rakorna och bromsade om. Kruxet var att Casey Stoner på Ducatin med Bridgestone bromsade senare än Valentino Rossi på Yamaha med Michelin. Slutade med att Rossi ville ha och fick Bridgestone.
    (Min anmärkning: Och när Michelin kom tillbaka som enhetsdäck, ja då var det återigen problem med framdäcket.....som vi alla redan läst om.)
    Vill man ha mera teknik så finns det en litteraturlista på slutet, 4 böcker ,
    Motorcycle Handling and Chassis Design.... by Tony Foyle
    Motorcycle Design and Technology by Gaetano Cocco
    Motorcycle Dynamics by Vittorio Cossalter
    The Racing Motorcycle All volumes by John Bradley
    samt 7 Engineering Papers
    men efter läst MotoGP Technology så är det klart den här typen av generella böcker är en passerad nivå i MotoGP. Hojen ställs in för att fungera så bra som möjligt på den delen av den aktuella banan, tex Sachsensring, där föraren tycker han har ett övertag mot de andra teamen för att i kurvan i slutet av favoritdelen kunna köra om. Resten av den aktuella banan ska hojen vara så bra att de andra inte kan köra om.
    Eller med Jorge Lorenzos eminenta förmåga på Yamaha att köra fort i kurvorna. Det här är en fördel bara om du ligger först. Alltså måste hojen också konstrueras för blixtsnabb acceleration utan att viila, dvs låg tyngdpunkt långt fram. För om Lorenzo inte tar starten, ja då kan han inte köra fortare i kurvorna än hojen framför.....
    Nivån är alltså i MotoGP som i Americas Cup segling, där byggs båtarna för den vind och den sjögång man kan vänta sig där tävlingen ska avgöras.
    Och i MotoGP finns det inget som hindrar att teamen byter ram mellan banorna. En ram som går mycket bra i "långsamma" kurvor kan bytas till en ram som går bättre i "snabba kurvor". Om banan domineras av "snabba kurvor".
    Senast redigerat av Comeback den 2018-01-10 klockan 00:06.

  16. #15
    En stor s(t)ake! maxximuss avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Scania Land
    Hoj
    Litta BMW & litta Ducati
    Inlägg
    1 206
    Bra o mkt utförligt svar! Nu vet jag allt jag ville veta, får nog köpa den där boken.

    Tack
    "Knowledge is cosmic. It does not evolve or unfold in man. Man unfolds to an awareness of it. He gradually discovers it." - Walter Russell

    "Once men died for Truth, but now Truth dies at the hands of men." - Manly P. Hall

  17. #16
    Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Inlägg
    3 310
    Och igår kom min.
    Nu kanske man förstår något av tech-snacket i år...
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag har riktigt bra rabatt på stor mc dels handlares enda butik, på 5 min avstånd en bilfri kväll. Men köper ändå 80% av alla grejer på eBay, för det är så [...]

Chronic
Vill du annonsera ovan? Klicka här