Suzuki Swift, eller annan småbil

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Börjat titta lite åt en "ny" bil. Ska användas till att pendla 4mil enkel väg om dagen och som andra bil.
Har redan en stor familjekombi, så lastutrymme, baksäte och såna saker är inte så noga. Ska vara kring årsm 12 eller nyare och dricka max 0,5l/mil bensin och inte har för kass komfort.
Förstahandsvalet var en toyota yaris, men snubblade nu över en Suzuki swift.

Någon som har koll på hur kvaliten är på suzuki idag? Förr hade dom inte så väldans bra ryckte.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Swiftarna är kanon! Titta även på Fiat Panda och Punto . Mycket bil för pengarna med en bruksig charm.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kör en Skoda Roomster. Fövånandsvärt rymlig inuti för att vara så liten. Men snäppet törstigare än 0.5...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Morsan och farsan behöver en fyrhjulsdriven bil, samtidigt som behovet av stora bilar har försvunnit, dom köpte en Suzuki S-Cross med stora motorn och Automat, den drar lite över 0.5, men intrycket av moderna Suzuki's är i alla fall gott, riktigt pigg för en så liten motor, omkörningar känns helt OK

Den finns med manuell, tvåhjulsdrift och 1.1 litersmotor, och då kvalar den in på 0.5l/m, men personligen skulle jag välja fyrhjulsdrift och stora motorn i alla fall
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Haft en swift 1,6 men det var en äldre runt -95 men kan nog säga att motor och drivlina var kanon i den bilen dock rosta den en hel del
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är själv sugen på nya Swift "mildhybrid".
Under tonnet, liten tresmälla under huven assisterad av en liten elmotor.
Känns som en pigg rackare!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Är inte honda jazz större? Gillar små bilar. Har haft en polo -09 som jag var nöjd med storleksmässigt. Tyvärr var kvaliten riktigt kass.

Skoda går bort, precis som resten av VAG bilarna. Har haft tillräckligt många av dom nu, och är som sagt ute efter en bil med bra kvalite som är billig att äga.

Fiat har man ju aldrig hört gott om när det gäller kvalite, men det kanske också har ändrats?

S-cross tycker jag också är lite för stor/klumpig. Har en Avensis som hustrun kör med, och tycker det räcker med en stor bil. Annars hade det varit najs med fyrhjulsdrift. Kör en hel del på småvägar, men samtidigt är det sällan snö här nere.

Farsan har kört Yaris en massa år, och aldrig några problem. Men jag känner ingen som kört Swift, och har heller inte hört något om den. Varken positivt eller negativt. Blir väl till att åka iväg och kolla på en.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag har haft min Swift -15 nu i två år, använder den som pendlarbil och annars mest kortare sträckor i/runt stan. Den har en 1.2L motor på 94hk och väger inte mycket så den känns rätt pigg, har fin känsla i styrning och växellåda, sköna stolar, känns bra kvalitetsmässigt, inga missljud eller så, jag är jättenöjd med den. Den hade rätt pris också jämfört med konkurrenterna. Jag gillar designen, ser lite "klossig" ut med relativt högt i tak.

20160410_144816.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men alltså ska du bara pendla 8mil om dagen skulle du ju kunna köpa begagnad elbil, till och med dom sämsta klarar ju 8 mil utan laddning, har du möjlighet att ladda på jobbet också så är det ju en solklar lösning.

Akta dig bara för bilar där du hyr batteriet, ofta kostar det mer än vad jag tankar för per månad, och kör du mer än 1000mil/år får du betala högre hyra
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Men alltså ska du bara pendla 8mil om dagen skulle du ju kunna köpa begagnad elbil, till och med dom sämsta klarar ju 8 mil utan laddning, har du möjlighet att ladda på jobbet också så är det ju en solklar lösning.

Akta dig bara för bilar där du hyr batteriet, ofta kostar det mer än vad jag tankar för per månad, och kör du mer än 1000mil/år får du betala högre hyra

Tycker det är häftigt med elbil, men är fortfarande kluven till om det verkligen är billigare eller miljövänligare. Så elbil blir det inte riktigt än. Sen verkar begagnade elbilar inte växa på träd här nere i Skåne.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker det är häftigt med elbil, men är fortfarande kluven till om det verkligen är billigare eller miljövänligare. Så elbil blir det inte riktigt än. Sen verkar begagnade elbilar inte växa på träd här nere i Skåne.

Jag har provkört dom elbilar som finns att köpa här i stan, och häftigt vet jag inte om det är, men det skulle funka som andrabil.

I mitt fall skulle det i såna fall bli elbilen som blir förstabil, och den gamle dieslpickisen som får bli andrabil, för dom långa resorna, resorna med släpvagn, eller när man har flaket fullt med grejor, men det rör sig om ett par hundra mil/år / en resa i månaden.

Men det är jäkligt svårt att motivera att ha två bilar i ett ensamhushåll, i synnerhet som jag har en lekbil också

Jag kollade blocket lite snabbt, och just nu var utbudet skitdåligt, det brukar annars finnas ett gäng Nissan Leaf med lilla batteriet ute.
Renault Zoe har ju batterihyra, så dom kollade jag inte ens efter (även om det finns några med friköpta batterier)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är inte honda jazz större? Gillar små bilar. Har haft en polo -09 som jag var nöjd med storleksmässigt. Tyvärr var kvaliten riktigt kass.

Skoda går bort, precis som resten av VAG bilarna. Har haft tillräckligt många av dom nu, och är som sagt ute efter en bil med bra kvalite som är billig att äga.

Fiat har man ju aldrig hört gott om när det gäller kvalite, men det kanske också har ändrats?

S-cross tycker jag också är lite för stor/klumpig. Har en Avensis som hustrun kör med, och tycker det räcker med en stor bil. Annars hade det varit najs med fyrhjulsdrift. Kör en hel del på småvägar, men samtidigt är det sällan snö här nere.

Farsan har kört Yaris en massa år, och aldrig några problem. Men jag känner ingen som kört Swift, och har heller inte hört något om den. Varken positivt eller negativt. Blir väl till att åka iväg och kolla på en.
Både Swift och Fiat panda finns med fyrhjulsdrift.
Swiften tror jag förlorar en del av sin rolighet med fyrkrafs eftersom den lever på sin låga vikt, men pandan blir bara ännu mer charmigt bruksig.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det förbrukningskostnad som är det primära, eller smidig att parkera?

Är det fyra mil enkel hade jag satsat på en Zoe.

Swiftarna är kanon! Titta även på Fiat Panda och Punto . Mycket bil för pengarna med en bruksig charm.

Punton kammade nyss hem det smickrande betyget noll stjärnor i EuroNcap. Känns starkt jobbat.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Är det förbrukningskostnad som är det primära, eller smidig att parkera?

Är det fyra mil enkel hade jag satsat på en Zoe.



Punton kammade nyss hem det smickrande betyget noll stjärnor i EuroNcap. Känns starkt jobbat.

Totala ägarkostnaden som är det primära. Därför blir det antagligen inte en sprillans ny bil då det är för stor värdeminskning på en sån. Dessutom har de flesta småbilar jag kollat på fått för breda däck på alla nya modeller. Däcken blir plötsligt dubbelt så dyra.
Ev. ska jag kunna dra ett litet släp med den också (för att ta mig till knudan och sturup några få gånger om året) då det skulle kosta 12000:- att montera drag på avensisen. Så då faller el-bilen på det med.

Var som sagt inställd på Yaris årsm 12-14. Köper man den på Toyota har man garanti till bilen är 8år gammal, men bilen får såklart högre pris. Låg skatt, billig försäkring, låg förbrukning och billiga däck.

När jag tittade på swift -11-16 så såg jag att den hade ännu lägre skatt, billigare försäkring, lägre förbrukning. Och så är den rätt så mycket snyggare än yarisen.

5-stjärnor i euroncap är ett krav.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Var i samma sits som dig för ett par år sedan, pendlar också ca 8mil om dagen. Var inne på swiften med, men den föll bort pga serviceintervallen var endast på 1500 mil, samt kasst rostskydd. Visst gör man service själv så är det kanske inga bekymmer. Men för min del hade det blivit att man lämnat på service var 8:e månad, vilket är för ofta. Slutade med en Polo för min del.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Var i samma sits som dig för ett par år sedan, pendlar också ca 8mil om dagen. Var inne på swiften med, men den föll bort pga serviceintervallen var endast på 1500 mil, samt kasst rostskydd. Visst gör man service själv så är det kanske inga bekymmer. Men för min del hade det blivit att man lämnat på service var 8:e månad, vilket är för ofta. Slutade med en Polo för min del.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har swiften några dyra servicepunkter? Bägge bilar vi har idag servas vart 1500mil. Dyraste servicen är vid 12000mil på avensisen och skulle kosta om jag minns rätt ca 6000:-. Annars kostar varannan service drygt 2000 och varannan drygt 3000:-.
De bilar jag tittat på som ska servas vart 3000e mil kostade 5-6000 för varje service. 3000mil brukar dessutom vara om inte bilen säger till innan, när den känner av att oljan ska bytas. Sist jag hade en sån bil (vw transporter) ville den ha ny olja efter 1400mil. Så jag har nog hellre en bil med tätare intervall och billigare service än långa intervall och dyr service.

Polon jag hade var en -09. Var 3år gammal med 4-5000mil på mätaren när jag köpte den. Vid 6000mil var bussningarna till hjulupphängningen bak helt slut. Vid 7000mil var bromsskivorna bak slut. Vid 8000mil ville dom byta partikefilter, visade sig dock vara givarfel.
Farsan körde med en Yaris några år som tidningsbud. Mycket start (nästan fullgas) och stopp. Vid 23000mil hade automatlådan fått bytas två gånger, och bromsbeläggen 2 gånger. Inga lager, bussningar eller liknande. Växellådan hade tydligen hållit längre än på övriga fabrikat. Tålde inte alla start och stopp. Därav min besvikelse på polo. Kanske ett måndagsexemplar, men tänker inte chansa på det.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Har swiften några dyra servicepunkter? Bägge bilar vi har idag servas vart 1500mil. Dyraste servicen är vid 12000mil på avensisen och skulle kosta om jag minns rätt ca 6000:-. Annars kostar varannan service drygt 2000 och varannan drygt 3000:-.
De bilar jag tittat på som ska servas vart 3000e mil kostade 5-6000 för varje service. 3000mil brukar dessutom vara om inte bilen säger till innan, när den känner av att oljan ska bytas. Sist jag hade en sån bil (vw transporter) ville den ha ny olja efter 1400mil. Så jag har nog hellre en bil med tätare intervall och billigare service än långa intervall och dyr service.

Polon jag hade var en -09. Var 3år gammal med 4-5000mil på mätaren när jag köpte den. Vid 6000mil var bussningarna till hjulupphängningen bak helt slut. Vid 7000mil var bromsskivorna bak slut. Vid 8000mil ville dom byta partikefilter, visade sig dock vara givarfel.
Farsan körde med en Yaris några år som tidningsbud. Mycket start (nästan fullgas) och stopp. Vid 23000mil hade automatlådan fått bytas två gånger, och bromsbeläggen 2 gånger. Inga lager, bussningar eller liknande. Växellådan hade tydligen hållit längre än på övriga fabrikat. Tålde inte alla start och stopp. Därav min besvikelse på polo. Kanske ett måndagsexemplar, men tänker inte chansa på det.

Har för mig att det inte var några märkvärdigt dyra service på Swiften, låg väl runt 3000:- när jag kollade.
Sen rekommenderades det rostskyddsbehandling då den var undermålig , låg väl på runt 5000:-.

Ta i trä så har jag inte haft några bekymmer med min polo än, har kört 8000 mil nu, men visst är en VAG så allt kan hända.
Jag valde en bensinare för att slippa bekymmer med partikelfilter.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top