4-kolvs eller 6-kolvsok för mest gatåka, men en del grus?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska skaffa nya bromsar till bågen. Kör mest gata, men ibland blir det lite sladd på grusväg. I dagsläget sitter det ett 2-kolvs brembo-ok på. Blir antagligen ok och pump från Beringer, men de har ju både 4-kolvs och 6-kolvs. De flesta supermoto-åkare verkar köra sexkolvsok, hur är känslan med det på grus? Tvärtom, hur är 4-kolvsoket på asfalt, om det är någon som kör med det?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
2 kolvs brembo oket funkar klart bra till vardags körning att bromsa me till typ 320 mm skiva...
Om valet ligger mellan 4 kolvs eller 6 kolvs oket så ser 6 kolvs klart snyggare å häftigare..
Själv har jag ett 8 kolvs på en motard, inte för att de finns behov för den bromseffekten... Är där mest för utseendet...
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har ett dimmigt minne av att Behringers bromsbelägg är svindyra. Kanske bäst att kolla?

Mvh,
Ingvar
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
2 kolvs brembo oket funkar klart bra till vardags körning att bromsa me till typ 320 mm skiva...
Om valet ligger mellan 4 kolvs eller 6 kolvs oket så ser 6 kolvs klart snyggare å häftigare..
Själv har jag ett 8 kolvs på en motard, inte för att de finns behov för den bromseffekten... Är där mest för utseendet...

8-kolvs, allvar? Måste se helt galet ut?

Har egentligen inga klagomål på bromseffekt från 2-kolvsoket, bettar riktigt bra även med Biltema-belägg, men handtaget är däremot jäkligt svampigt, trots renovering och trots idogt luftande med hjälp från kunnigare än mig själv. Som det är nu kan jag dra handtaget hela vägen in till styret. Kanske räcker med en ny bromspump för att råda bot på det?
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
8-kolvs, allvar? Måste se helt galet ut?

Har egentligen inga klagomål på bromseffekt från 2-kolvsoket, bettar riktigt bra även med Biltema-belägg, men handtaget är däremot jäkligt svampigt, trots renovering och trots idogt luftande med hjälp från kunnigare än mig själv. Som det är nu kan jag dra handtaget hela vägen in till styret. Kanske räcker med en ny bromspump för att råda bot på det?

Ser jävligt bra ut å man bromsar stoppie me ett finger. ..
En annan bromspump kan göra susen...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
8-kolvs, allvar? Måste se helt galet ut?

Har egentligen inga klagomål på bromseffekt från 2-kolvsoket, bettar riktigt bra även med Biltema-belägg, men handtaget är däremot jäkligt svampigt, trots renovering och trots idogt luftande med hjälp från kunnigare än mig själv. Som det är nu kan jag dra handtaget hela vägen in till styret. Kanske räcker med en ny bromspump för att råda bot på det?

Dels så brukar originalpumpen må bra av en renovering men sen så är originalpumpen dimensionerad mer för cross/enduro där god doserbarhet är viktigare än stum känsla. Så byter du till en pump med större kolv får du fastare känsla tex Beringer 13mm.

Vill du ha en budgetlösning för gatåka och grus med bra broms till småpengar så hade jag satsat på följande setup:

Kinesisk 320mm skiva

Okadaptor för Brembo 40mm ok

Bromspump från KTM LC4 eller div sporthojspump med kring 15mm borrning

bromsok.JPG
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Dels så brukar originalpumpen må bra av en renovering men sen så är originalpumpen dimensionerad mer för cross/enduro där god doserbarhet är viktigare än stum känsla. Så byter du till en pump med större kolv får du fastare känsla tex Beringer 13mm.

Vill du ha en budgetlösning för gatåka och grus med bra broms till småpengar så hade jag satsat på följande setup:

Kinesisk 320mm skiva

Okadaptor för Brembo 40mm ok

Bromspump från KTM LC4 eller div sporthojspump med kring 15mm borrning

View attachment 440349

Brembo-pumpen är renoverad nyligen, kan inte säga att det gjorde våldsamt stor skillnad. Jag har 320 mm wave-skiva från braking, antar att den inte behöver bytas mot en av kinesium?
Funtar lite på 14,5 mm bromspumpen från Beringer (deras rekommendation för tvåkolvsok) men att jag behåller brembo 2-pottan. Det innebär förstås att jag måste byta pump om jag vill byta ok i framtiden. Kanske rimlig lösning så länge?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Brembo-pumpen är renoverad nyligen, kan inte säga att det gjorde våldsamt stor skillnad. Jag har 320 mm wave-skiva från braking, antar att den inte behöver bytas mot en av kinesium?
Funtar lite på 14,5 mm bromspumpen från Beringer (deras rekommendation för tvåkolvsok) men att jag behåller brembo 2-pottan. Det innebär förstås att jag måste byta pump om jag vill byta ok i framtiden. Kanske rimlig lösning så länge?

Har du en 320 braking så hade jag behållt den och bara bytt pump. 14,5mm fungerar utmärkt även med de flesta 4kolvsok i singelmontage så den kan du behålla om du bestämmer dig för att uppgradera även oket framöver.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På min yz250wr motard kör jag isr 320 skiva nissin 4kolvs ok o kines brombo 13?14mm pump .

Varje besiktning får jag klagomål på för direkt frambroms. Det suger i noe grymmt o det verkar inte besiktningen gilla. Ingen ombes alltså bara gnäll
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top