MV Agusta F4RC.

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
En MV har man ju. :tummenupp
Förvisso inte RC, men R kommer man en bit på med :gnissla
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Såklart det finns en MV i samlingen, underbar maskin:tummenupp
2017-09-27 17.50.01.jpg
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag fick nöja mig med en av dom tidiga Dragsterna...med massa bling bling på.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Starkaste rad4 just nu, RCn.

Ducatis nya V4 med påstådda 226hk är ju verkligen nånting i hästväg. Enligt mig så föll de verkligen på designen denna gången.

F4an har bäst linjer och snyggast design. Definitionen av sporthoj.
Enastående att denna gamla konstruktion fortfarande står sig än idag. F4 750 blev en jättesuccé direkt när den kom. Nya F4 är en skön facelift med tidlös design. Tamburinis sista motorcykel som gick i produktion. Även om de kommer presentera en F7(modellkoden för den nytilltänkta F4an) med tiden kommer den aldrig få samma succé som Tamburinis designade motorcyklar.
Han gjorde en privat ritning som anses vara den ultimata motorcykeln: T12, en S1000RR med 230hk och chassie likt F4an. Går att få mot beställning för 3.000.000kr
230hk, 156kg. Ren racercykel.
H2R, HP4RACE och Superleggera kan man kasta.

Synd att det sällan görs ordentliga tester på dessa exklusiva rariteter.

Min RC ska jag ha kvar i resten av livet. Den är inne på lite förädling just nu. Det ska gå att få ut 230hk ur en MV också och inte bara S1000RRen. :)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är beredd att hålla med, tycker det spårat ur med lite för mkt Lewis tjafs och F1 ... sadeln kanske är "skön" att sitta på, men den ska va funktionell och snygg oxå ! ... tycker jag.

Längtar vi inte alla efter att vara en pygmé med tillräckligt stor diamant i örat så att huvudet konstant lutar åt ena sidan...
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Beroende pa att tanken ser ut som den gor, sa gor man sadeln efter det. Jmfr. Ducce 848-1098 o.s.v..
Sa att sadeln ar helt ok att sitta pa faktiskt. Bade funktionell och jakligt skon. Tyvarr rent designmassigt gor det att den ser helvetiskt bred ut, vilket den egentligen inte ar. Men som helhet finns anda ingen vackrare hoj.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Beroende pa att tanken ser ut som den gor, sa gor man sadeln efter det. Jmfr. Ducce 848-1098 o.s.v..
Sa att sadeln ar helt ok att sitta pa faktiskt. Bade funktionell och jakligt skon. Tyvarr rent designmassigt gor det att den ser helvetiskt bred ut, vilket den egentligen inte ar. Men som helhet finns anda ingen vackrare hoj.

Som en ägare av en 1098 (dessutom med Corse-sadel) så gick jag ut i garaget och kollade. Tant Gerda har vare sig fått blanda färger eller gå loss med broderier. En sadel på en italiensk hoj skall inte se ut som något från Screaming Eagles tillbehörskatalog.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Det kan jag väl hålla med om att det är lite att ta i att ha en knypplad sadel, men är åtminstone inga fransar. Men det är ju ett utslag av design, om än inte särskilt lyckat.
Tänkte mer formen.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
LH44 är en rejäl miss. Knappt någon gillar den faktiskt. LH44 Dragster såg verkligen sjukt snygg när jag dåg den live men F4an blev en flopp.

Jo den är nog stöldbegärlig ett bra tag framöver. Därför står den i sovrummet också. Ägaren tränar karate och har sett alla Saw-filmerna. :rolleyes:
 

Linearob

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2011
Ort
Luleå
Hoj
XJR1300R 2016
Ägde, och körde en F4R (eller hette den F4RR?!...det var som ett dubbelskrivet 'R' iallafall....kanske logotypdesign). Det var en 2011 oh jag stod och vägde och provkörde mot en S1000RR. Jag kände snabbt att S1000 var en mycket kapabel hoj som fungerade bra på ALLA sätt jag kunde känna av. Men när jag satt på MV'n så var det som att jag kände och förstod hur den reagerade, "talade". Så det blev en "är du människa eller maskin?" fråga.

Fick tag på ett set extra fälgar och fina lackerade kåpor och lärde mig att "bygga om"den för att köra bana och även race. Jag har haft Ducati 999s, Ducati 848, gsxr750 och gsxr650 (båda 2011) i sporthoj-klassen och...jo...MVF4 är den som jag kände starkast för och som jag även var snabbast med (men även den jag hade sist, så det sista var väl naturligt).

Jag kan starkt rekommendera hojen, under en förutsättning: Att det finns en verkstad där du känner dig väl bemött och kan ha vänskaplig relation. Inte för att det behöver bli många besök...men för att du vill kunna få snabba åtgärder när de behövs. Jag fick t.ex. under en sommar vänta 2 månader för att få leverans av en packning som behövdes när kylaren skulle monteras av/på.

Hoppas jag kan prioritera ett sådant ägande framöver!
Hälsar
Rob
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag körde en hel del F4 under sommaren -13 då en kollega såväl som min arbetsplats hade sådana. Mitt bestående intryck är att hojen hade en mycket bra och precis känsla i framänden och mängder med elektronikproblem. Just 2013 (vet inte om det är samma nu) så hade man ett tändlås där jordkabeln vibrerade lös efter ungefär femtio mil med totalstopp som följd. Och när man reklamerade tändlåset så fick man ett nytt...likadant...efter några månader...

Om hojen skall användas så skulle jag nog passa mig för att försöka ta ut mer effekt än original. De hojar som använts i WSB har näst intill standardmotorer och man kan väl lugnt säga att det har gått åt några sådana...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag körde en hel del F4 under sommaren -13 då en kollega såväl som min arbetsplats hade sådana. Mitt bestående intryck är att hojen hade en mycket bra och precis känsla i framänden och mängder med elektronikproblem. Just 2013 (vet inte om det är samma nu) så hade man ett tändlås där jordkabeln vibrerade lös efter ungefär femtio mil med totalstopp som följd. Och när man reklamerade tändlåset så fick man ett nytt...likadant...efter några månader...

Om hojen skall användas så skulle jag nog passa mig för att försöka ta ut mer effekt än original. De hojar som använts i WSB har näst intill standardmotorer och man kan väl lugnt säga att det har gått åt några sådana...

Du har väl haft lite elektoniskt missflyt med dina italienskor förr, visst? :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nja, det vet jag väl inte...? En ECU i en italiensk motorcykel 2011, en ECU i en italiensk hyrbil 2012 och ett tändlås i en italiensk motorcykel 2013...? Det anses väl som normalt slitage...?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top