Video Brocks Performance - Luftfilter

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det mest intressanta tyckte jag var att byte av luftfilter till ett filter med mindre luftmotstånd (och mer skitpartiklar till motorn) gjorde så lite på O2-värdet att Brooks inte tyckte det lönade sig mappa om.
Man kan utan vidare köra med standardfilter (som är bättre på att filtrera än tex KN) utan att mappa om efter mappat med KN.

Tillägg 2017-12-14
När jag skulle som första åtgärd efter sett över avgassystemet på GSX1300R skulle välja att installera en map nedladdad från Power Commanders hemsida (utvald för bra passning till min hoj, i väntan på bänkning) så reagerade jag över att det stod att mappen passade för "Stock or aftermarket air filters". Men det är ju precis vad Brooks också kommer fram till.
Man behöver inte mappa om efter byte mellan olika luftfilter. Skillnaden i Lamdavärde är så liten. Trots man kan tjäna en eller två % i ökad motoreffekt med "after market airfilter". Enligt Brooks.
http://www.powercommander.com/power...owercommander_map_lookup.aspx?mdlyrid=339-411
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vad är det för skillnad i tekniska parametrar mellan original och KN som gör att KN filtrerar sämre?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett korrekt inoljat K&N filter filtrerar väl bort ungefär samma mängd partiklar som ett original. Däremot ett med för lite rengöring/olja släpper väl igenom mera skit.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det för skillnad i tekniska parametrar mellan original och KN som gör att KN filtrerar sämre?

Mera partiklar slinker igenom KN jämfört med Original pappersfilter enligt tester.
Har tyvärr ingen länk.
Och en gissning är att dom testerna finns inte hos KN.

Hur testa?
Jag gissar att man drar luft genom de filter man vill jämföra och väger filtren efteråt.
Det filter som ökat mest i vikt fångar mest skit.
Eller ?

En annan metod skulle vara att seriekoppla ett "High Performance Air Filter" med ett standard filter. Efter en tids körning kan man se hur standardfiltret ser ut.
Är standardfiltret rent från skit så har ju "High Performance Air Filter" fungerat lika bra som standardfiltret ?
Eller ?
Googla på
filtration in motorcycle original air filter and low pressure drop air filters
hittade det tex här just nu men orkar inte läsa igenom, behöver lämna datorn och komma ut
https://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top