Ducati Monster 796 eller 797

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Borde jag veta och gör det säkert om jag letar djupt i ram-minnet. Blir väl ungefär likvärdig kostnad då det är dubbelt så många ventiler inknödda på i princip samma foot print.

Jag servar själv och kontrollerar och vid behov justerar ventilerna varje år samt rembyte vart tredje (vilket är ett år mer än rekommenderat men trots det känns som totalt overkill). Så här långt har jag tightat till ventilerna (som ändå var inom spec) vid min första service, efter det har behovet aldrig funnits, endast kontroll.

Dom flesta av MC ägare har inte kunskapen ,platsen eller viljan att göra den typen av arbete själva. Då blir detta viktigt att tänka på vid ett köp.

Det är precis som du skriver även dom jävla remmarna som ska bytas och även där är 821 way way mer ekonomisk och förlåtande med sina intervall.

Sen att Duca verkstad tydligen tror sig kunna ta 12 000:- för en stor service är ju bara att beklaga då det finns flera andra som gör samma jobb för 50% mindre precis lika bra. Flesta lämnar nog där under garantitiden bara.

Med allt detta summerat är det ganska enkelt att dra slutsatsen att om man inte kan/vill göra servicarna själv så är heller inte 796:an ett logiskt val mot en 821 .....och då ska man inte glömma bort prestandan och alla uppdaterade saker på den.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hörs ju på namnet, 797 är en högre, alltså en bättre, än 796 :fakta
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Dom flesta av MC ägare har inte kunskapen ,platsen eller viljan att göra den typen av arbete själva. Då blir detta viktigt att tänka på vid ett köp.

Det är precis som du skriver även dom jävla remmarna som ska bytas och även där är 821 way way mer ekonomisk och förlåtande med sina intervall.

Sen att Duca verkstad tydligen tror sig kunna ta 12 000:- för en stor service är ju bara att beklaga då det finns flera andra som gör samma jobb för 50% mindre precis lika bra. Flesta lämnar nog där under garantitiden bara.

Med allt detta summerat är det ganska enkelt att dra slutsatsen att om man inte kan/vill göra servicarna själv så är heller inte 796:an ett logiskt val mot en 821 .....och då ska man inte glömma bort prestandan och alla uppdaterade saker på den.

När det gäller remmarna så tofflar Ducati ordentligt. Tittar du i en sydeuropeisk servicemanual så är det betydligt längre bytesintervall är på en svensk. Vet inte om det är för att dom är skraja för svens vinterförvaring i svinkalla friggebodar eller nåt.

Jag har en Monster 821 servicemanual på runt 1000 sidor nerladdad och enligt den så är det 3000mil eller 5 år på remjävlarna och 3000mil oavsett tid på ventilerna . Om det är samma intervall i Sverige vet jag inte. Har man inte för avsikt att göra det själv så blir det om inte annat säkert lite billigare med remmarna på en 821.
 

alloallo

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Tyresö
Hoj
TDM 900
Tack för alla synpunkter. 797 känns sisådär och jag kommer alltid känna att jag kör en lite för enkel hoj. 821an verkar ju bra men jag tänker att 796 är "Good enough". En nackdel m 796 är ju att den fanns i då få år då när jag vill sälja den så konkurrerar den m några år gamla 821. Läste förresten igår test av 821 jämfört m sina konkurrenter i en engelska tidningen fast Jones december 2017. 821 blev sämst av 6 hojar och street triple rs bäst??
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tack för alla synpunkter. 797 känns sisådär och jag kommer alltid känna att jag kör en lite för enkel hoj. 821an verkar ju bra men jag tänker att 796 är "Good enough". En nackdel m 796 är ju att den fanns i då få år då när jag vill sälja den så konkurrerar den m några år gamla 821. Läste förresten igår test av 821 jämfört m sina konkurrenter i en engelska tidningen fast Jones december 2017. 821 blev sämst av 6 hojar och street triple rs bäst??

Vilka var de andra hojarna i testet?
Street triple brukar sopa mattan med konkurenterna i de flesta tester så det är inte så förvånande.
Men monster 821 brukar klara sig rätt bra om man bortser från priset.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tack för alla synpunkter. 797 känns sisådär och jag kommer alltid känna att jag kör en lite för enkel hoj. 821an verkar ju bra men jag tänker att 796 är "Good enough". En nackdel m 796 är ju att den fanns i då få år då när jag vill sälja den så konkurrerar den m några år gamla 821. Läste förresten igår test av 821 jämfört m sina konkurrenter i en engelska tidningen fast Jones december 2017. 821 blev sämst av 6 hojar och street triple rs bäst??

M821 kommer aldrig vinna några tester som Doolycheck skriver då den prisar ut sig själv... Men som det redan påpekats ett antal gånger, du köper en Ducati för att du vill ha den och inte för att det är en testvinnare.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Tack för alla synpunkter. 797 känns sisådär och jag kommer alltid känna att jag kör en lite för enkel hoj. 821an verkar ju bra men jag tänker att 796 är "Good enough". En nackdel m 796 är ju att den fanns i då få år då när jag vill sälja den så konkurrerar den m några år gamla 821. Läste förresten igår test av 821 jämfört m sina konkurrenter i en engelska tidningen fast Jones december 2017. 821 blev sämst av 6 hojar och street triple rs bäst??

Jag kan enkelt skriva under på att en Street Triple (för att inte snacka om Speed Triplen) är mycket mer kompetent än M821. MEN precis som det påpekas så har Ducati en annan sorts dragningskraft och sin unika karaktär.
Senaste åren har jag själv bara kört Triumph och Ducati ...för mig finn inget annat.
Ofta blir M821 lite sågad för att den har varit "dyr" mot andra hojar i olika tester... Men vill man köra Jappse kan man göra det "billigare" ..jag personligen lägger det extra och kör Ducca/Traja.
 

alloallo

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Tyresö
Hoj
TDM 900
Det var street triple rs, monster 821, Suzuki gsx-s750, Kawasaki z900, Yama mt07, KTM 690 Duke och ngn som heter wk 650nk. Många grejer togs i beaktande eftersom hojarna kostade olika och hade olika effekt. Men som sagt ducatin fick sämst betyg. Som vissa redan sagt så köper man kanske ofta en ducce mycket med hjärtat så test kan ha begränsad betydelse!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det var street triple rs, monster 821, Suzuki gsx-s750, Kawasaki z900, Yama mt07, KTM 690 Duke och ngn som heter wk 650nk. Många grejer togs i beaktande eftersom hojarna kostade olika och hade olika effekt. Men som sagt ducatin fick sämst betyg. Som vissa redan sagt så köper man kanske ofta en ducce mycket med hjärtat så test kan ha begränsad betydelse!
Tidningstester har väl alltid begränsad(eller ingen)betydelse?Åtminstone när jag väljer hoj...
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det var street triple rs, monster 821, Suzuki gsx-s750, Kawasaki z900, Yama mt07, KTM 690 Duke och ngn som heter wk 650nk. Många grejer togs i beaktande eftersom hojarna kostade olika och hade olika effekt. Men som sagt ducatin fick sämst betyg. Som vissa redan sagt så köper man kanske ofta en ducce mycket med hjärtat så test kan ha begränsad betydelse!

Du råkar inte ha en länk?
Att den får pisk av några av dessa kan jag förstå, men att den skulle hamna sist verkar lite underligt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du råkar inte ha en länk?
Att den får pisk av några av dessa kan jag förstå, men att den skulle hamna sist verkar lite underligt.

Något spretigt kan man tycka. Street Triple absolut men 690 Duke och mt07, det blir ju liksom löjligt.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jaha!
Vad blidde det till slut då?

Själv har jag både hunnit sälja min 821:a och sakna den.
Nu lutar det åt ett monster igen.

696:a
796:a
1100 evo
eller 821:a är frågan.

1200:an diskas pga försäkringspremien
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Kul att man ser att denna tråd lever igen.
Ja vad blev det ?
Personligen har jag en Supersport 939 nu.
Nästa blir en Multistrada för mig mest troligt.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Kul att man ser att denna tråd lever igen.
Ja vad blev det ?
Personligen har jag en Supersport 939 nu.
Nästa blir en Multistrada för mig mest troligt.

Supersporten är verkligen en drömhoj, synd på premien bara... eller så ska man helt enkelt inte bo i Sthlm..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top