Ducati Monster 796 eller 797

alloallo

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Tyresö
Hoj
TDM 900
Jag har kört en del hoj så jag är inte nybörjare men vill ändå ha en lättkörd, lätt och relativt låg hoj. Fått möjlighet att köpa en monster 796 för 65' modell 14 m abs och samtidigt fått ett erbjudande att köpa en nästan ny monster 797 modell 2017 abs. Jag vet att det första rådet är att provköra men det kan jag inte nu. Enligt recensioner verkar 796 vara mer en riktig hoj medan 797 mer är en enklare lättkörd nybörjaren. Har någon kört båda eller har några bra åsikter om val mellan dem?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
796:an är ju fränare med sin ankelsving och högt dragna pipor.

Å andra sidan så är ju nästan nytt väldigt trevligt.

Det var kasnke inte så mycket till hjälp :D
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Den gamla är snyggare och har mulligare motor. Den nya känns snarare som den har 50 hk än 75...
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Den gamla är snyggare och har mulligare motor. Den nya känns snarare som den har 50 hk än 75...

Som ovan skriver...har testat den mes för jag var nyfiken .inget jag skulle lägga mina pengar på. Beror så klart från vilken hoj man kommer. Jag hade nog isf försökt sparat lite extra under vintern och försökt hitta en 821 isf. Vet inte hur det är med just tex med 796:an men kolla up service intervallerna på den. Äldre Ducati e inget kul och äga när man ska serva dom stup i kvarten och punga ut fantasi belopp.
 

alloallo

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Tyresö
Hoj
TDM 900
Det verkar på tester mm att 821 är ersättare åt 796 och ganska rolig medan 797 framhålls hela tiden som en instegshoj. Ska kolla serviceinrättningar! Tack
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Monster 821 har ett grymt ljud med standardpipan. Mkt trevlig hoj förövrigt med effekt som räcker långt. Borde vara ett givet val om man vill ha en Monster med låga ägandekostnader.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tycker du skall gå på 796 före 797 men även före 821. skall man nån gång äga en luftkyld Ducati kan man lika gärna göra det med en gång. Det kommer många tillfällen att köra vattenkylt senare. Lyftkylda är lättare med, tror det skiljer minst 15kg.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Tycker du skall gå på 796 före 797 men även före 821. skall man nån gång äga en luftkyld Ducati kan man lika gärna göra det med en gång. Det kommer många tillfällen att köra vattenkylt senare. Lyftkylda är lättare med, tror det skiljer minst 15kg.

Jag kör själv nu Monster 821 och Streetfighter 848 innan dess. 821 är ju lååångt före 797 i körbarhet det går ju inte änns att gemföra igentligen. Varför skulle en luftkyld vara bättre/roligare ? Tror dom flesta håller med att 821 e way roligare om man kan få den till vettiga pengar än 797:an iaf.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag kör själv nu Monster 821 och Streetfighter 848 innan dess. 821 är ju lååångt före 797 i körbarhet det går ju inte änns att gemföra igentligen. Varför skulle en luftkyld vara bättre/roligare ? Tror dom flesta håller med att 821 e way roligare om man kan få den till vettiga pengar än 797:an iaf.

797 försvararar jag inte. Vad är det, ett 696 chassi och den nertrimmade Scrambler motorn? Men det hör väl till att man skall ha ägt minst en luftkyld om man är Ducatiförare? Jag tror nog att M821 är jättebra, har inte provat den men man skall inte föringa det roliga med låg vikt.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
...eller köpa min M821 Stripe -15 så jag kan köpa en Supersport. :kär

Ja en supersport skulle jag också gärna ha, och jag var helt inställd på att köpa en tills jag började kolla upp försäkringspremien.
Så nu får monstret hänga med en säsong till iaf skulle jag tro! om jag inte råkar byta tillbaka till en scrambler förstås.... man hinner ändra sig många ggr under en vinter :D
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Jag hade gått på 796 alla dar i veckan. 797an känns lite 'meh' och personligen tycker jag monstern ska va luftkyld, alltså hellre 796 än 821. Varför inte monster 1100?
Observera att detta baseras på 100% känsla och 0% rationella argument.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag hade gått på 796 alla dar i veckan. 797an känns lite 'meh' och personligen tycker jag monstern ska va luftkyld, alltså hellre 796 än 821. Varför inte monster 1100?
Observera att detta baseras på 100% känsla och 0% rationella argument.

Helt rätt!
Ska man vara klok och rationell när man köper hoj så är det nog inte en Ducati man ska kolla på.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Jag hade gått på 796 alla dar i veckan. 797an känns lite 'meh' och personligen tycker jag monstern ska va luftkyld, alltså hellre 796 än 821. Varför inte monster 1100?
Observera att detta baseras på 100% känsla och 0% rationella argument.

Du glömde det som faktiskt kan ta död på hela ägandet,nämligen service kostnaden som jag redan i början försökte lyfta upp.
821 är en jävligt mycket mer uppdaterad maskin med tex betydligt starkare motor...och inte minst "normala" service intervall/kostnader.....Köp bara INTE 797:an enligt min mening och tydligen alla andras som har kommenterat i denna tråd :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du glömde det som faktiskt kan ta död på hela ägandet,nämligen service kostnaden som jag redan i början försökte lyfta upp.
821 är en jävligt mycket mer uppdaterad maskin med tex betydligt starkare motor...och inte minst "normala" service intervall/kostnader.....Köp bara INTE 797:an enligt min mening och tydligen alla andras som har kommenterat i denna tråd :)

Menar du att det är mer "normala" serviceintervall och servicekostnader på M821 jämfört med en tvåventils luftkyld? Jag vet inte men jag är skeptisk, det är trots allt fortfarande en Ducati och pillet borde vara ventiljustering.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Du glömde det som faktiskt kan ta död på hela ägandet,nämligen service kostnaden som jag redan i början försökte lyfta upp.
821 är en jävligt mycket mer uppdaterad maskin med tex betydligt starkare motor...och inte minst "normala" service intervall/kostnader.....Köp bara INTE 797:an enligt min mening och tydligen alla andras som har kommenterat i denna tråd :)

Du har en poäng men som tidigare inlägg påpekat har jag svårt att tro att 796an är dyrare i service än 821an. Men är det så så är det ju så.
Tvåventilarna är tämligen lättskruvade, har man lite anlag hade jag rekommenderat att göra ventiljustering själv; det är lärorikt och rätt trevligt givet att man har en plats att vara på.
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Menar du att det är mer "normala" serviceintervall och servicekostnader på M821 jämfört med en tvåventils luftkyld? Jag vet inte men jag är skeptisk, det är trots allt fortfarande en Ducati och pillet borde vara ventiljustering.

Som H_____P har skrivit ovan så är det ventiljustering vid 3000 mil för 821:an. Den äldre generationen har justering vid 1200 mil vilket du antagligen vet med tanke på din hoj. :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Som H_____P har skrivit ovan så är det ventiljustering vid 3000 mil för 821:an. Den äldre generationen har justering vid 1200 mil vilket du antagligen vet med tanke på din hoj. :)

Borde jag veta och gör det säkert om jag letar djupt i ram-minnet. Blir väl ungefär likvärdig kostnad då det är dubbelt så många ventiler inknödda på i princip samma foot print.

Jag servar själv och kontrollerar och vid behov justerar ventilerna varje år samt rembyte vart tredje (vilket är ett år mer än rekommenderat men trots det känns som totalt overkill). Så här långt har jag tightat till ventilerna (som ändå var inom spec) vid min första service, efter det har behovet aldrig funnits, endast kontroll.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top