Ducati Monster 796 eller 797

alloallo

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Tyresö
Hoj
TDM 900
Jag har kört en del hoj så jag är inte nybörjare men vill ändå ha en lättkörd, lätt och relativt låg hoj. Fått möjlighet att köpa en monster 796 för 65' modell 14 m abs och samtidigt fått ett erbjudande att köpa en nästan ny monster 797 modell 2017 abs. Jag vet att det första rådet är att provköra men det kan jag inte nu. Enligt recensioner verkar 796 vara mer en riktig hoj medan 797 mer är en enklare lättkörd nybörjaren. Har någon kört båda eller har några bra åsikter om val mellan dem?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
796:an är ju fränare med sin ankelsving och högt dragna pipor.

Å andra sidan så är ju nästan nytt väldigt trevligt.

Det var kasnke inte så mycket till hjälp :D
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Den gamla är snyggare och har mulligare motor. Den nya känns snarare som den har 50 hk än 75...
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Den gamla är snyggare och har mulligare motor. Den nya känns snarare som den har 50 hk än 75...

Som ovan skriver...har testat den mes för jag var nyfiken .inget jag skulle lägga mina pengar på. Beror så klart från vilken hoj man kommer. Jag hade nog isf försökt sparat lite extra under vintern och försökt hitta en 821 isf. Vet inte hur det är med just tex med 796:an men kolla up service intervallerna på den. Äldre Ducati e inget kul och äga när man ska serva dom stup i kvarten och punga ut fantasi belopp.
 

alloallo

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Tyresö
Hoj
TDM 900
Det verkar på tester mm att 821 är ersättare åt 796 och ganska rolig medan 797 framhålls hela tiden som en instegshoj. Ska kolla serviceinrättningar! Tack
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22