Vad äter upp all min bandbredd?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Misstänker att nånting i mitt hemmanätverk använder en alltför stor del av bandbredden.
Laddning av sidor har börjat gå långsammare och en hög ping gör det omöjligt att spela över nätet.

Man skulle ju kunna tro att vardagsdatorn blivit infekterat med något, men jag har inte installerat något konstigt.

Finns det något enkelt sätt att kolla vilka program som använder internet, och hur mycket datatrafik de står för?

Mina google-sökningar har inte gett några bra svar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag hade problem att Windows update snodde all bandbredd när den drog hem något. Detta då den tyckte att jag hade massor av bandbredd ner till routern utan att fatta att flaskhalsen låg efter denna.

Kör du win8 och senare kan du med task managern (ctrl-shift-esc) sortera på nätverksanvändandet genom att klicka på dess rubrikflik och se om någon process använder stor del av bandbredden, och som sagt procenttalet där är del av interfacets bandbredd vilket är mycket mer än vad du har ut om du kör adsl, 4G eller snål-fiber (dvs begränsat).

Annars kan många routrar berätta hur mycket trafik respektive ansluten enhet drar.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top