Stötdämpare RFY - göra om eller köpa Hagon

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu vet jag ju inte vad du ska använda din japanska fabrikscustom till, men skulle verkligen funktionen bli lidande av ett par 100 dollars dämpare från Ebay? I Think not.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hmm.. byta fjäder klarar jag nog av. Då ska man leta upp en bra prisvärd fjäder som passar och det verkar finnas olika typer. Hittar dock info att oljan bör bytas samt att den ska fyllas med rätt mängd nitrogen vilket vara nåt de slarvar med när det gäller RFY och liknande dämpare. Verkar hamna på samma prisnivå som Hagon i slutändan, så just nu lutar det åt just Hagon och de verkar göra dämparna efter min vikt och hur jag vill köra.

Rätt fjäder handlar ju om styvhet samt att den ska gå att få dit rent fysiskt.
Jag gissar att RFY inte specat vilken styvhet dom har på fjädern.

Ja, man kan ju även byta till olja med lägre viskositet om man vill ha den mjukare med risk för att den blir studsig.

Jag skulle ju hellre byta fjäder. Kanske om du har tur går det att få dit de gamla originalfjädrarna från din CM på RFY-dämparna.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu vet jag ju inte vad du ska använda din japanska fabrikscustom till, men skulle verkligen funktionen bli lidande av ett par 100 dollars dämpare från Ebay? I Think not.

Jag tycker att dom borde duga till en gammal CM, men om nu TS googlat sig fram till att de blivt styva så är det väl kanske mindre bekvämt än TS önskar.
Vilket iofs också beror på vad TS väger samt om han brukar ha passagerare.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tycker att dom borde duga till en gammal CM, men om nu TS googlat sig fram till att de blivt styva så är det väl kanske mindre bekvämt än TS önskar.
Vilket iofs också beror på vad TS väger samt om han brukar ha passagerare.

Man kan ju också fråga sig hur länge dämparna varit för styva för dem som bytt.

Jag satte Hagon (singeldämpare) på en hoj, och den var kalas i typ 3 månader.
Sedan var det max förspänning som gällde några månader till, innan det var dags att börja labba med andra fjädrar.

Grejerna mattas när man kör hårt. ...vilket kanske inte är ett så stort problem på just en CM400?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan ju också fråga sig hur länge dämparna varit för styva för dem som bytt.

Jag satte Hagon (singeldämpare) på en hoj, och den var kalas i typ 3 månader.
Sedan var det max förspänning som gällde några månader till, innan det var dags att börja labba med andra fjädrar.

Grejerna mattas när man kör hårt. ...vilket kanske inte är ett så stort problem på just en CM400?

Bra poäng men jag tror det är det här du upplevt.

Stötdämpare behöver köras in också. De första timmarna så är dom hopplösa att köra med så jag tror det kan vara det du upplever efter nån timme.

Och sannolikt behöver en sån här kinesdämpare mer inkörningstid än en premiumdämpare.

Sen tar det längre tid innan oljan är dålig.

På crosshojen skulle jag säga att en ny dämpare förändras de första 5 timmarna, sen är dämparen konsekvent tills oljan är slutkörd efter ca 45-50 och sedan man bytt olja är dämparen återigen konsekvent ca 45-50h men då behövs ingen inkörning.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Helt rätt och helt i linje med vad jag har noterat vid ett stort antal dynokörningar på mängder med konkurrentstötdämpare. Jag skulle nog vilja hävda att en modern crossdämpare förändras ganska mycket redan under den första halvtimmen och detta beror på att kolvringens friktion minskar drastiskt under denna tid. Alla moderna crossdämpare har otroligt tighta kolvringar och vi pratar om en förändring som är minst en faktor fyra, från någonstans runt enorma 200 N glidfriktion till 50 N eller lägre.

Därför upplevs en sprillans ny crosshoj som otroligt stötig och därför ska man aldrig justera fjädringen under det första passet. Av denna anledning är det också viktigt att man servar sin nya crossdämpare redan efter första passet. Avnötningen från kolvringen smutsar ner oljan rejält. Hälla bort den ursprungliga oljan, torka av kolvringen med en ren trasa och sedan fylla med ny olja brukar göra susen och borgar för god funktion under de nästa 50 till 100 timmarna.

Jag vet dock inte om detta är direkt applicerbart på billiga kinadämpare / ebay-prylar / noname-grejer. Om de ens har en kolvring värd namnet så är den knappast jämförbar med de konstruktioner som sitter i moderna högprestandaprodukter...? Om det mot förmodan går att välja fjäder och dämpning till dessa dämpare så är väl standard en så god startpunkt som någon...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

  • RFY.jpg
    RFY.jpg
    227.1 KB · Visningar: 38

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det mesta skulle väl duga men lika bra att få till hyfsat rätt dämpning. Hagon verkar ändå vara ett enkelt val då man anger sin vikt och hur man ska köra när man beställer men alternativ vore inte fel. Behöver som sagt inga värstingdämpare, samtidigt vill man att de ska hålla.

Jag väger ca 72 kg utan utrustning och kommer köra själva på denna lilla hoj. Kinadämparna verkar helt ok byggmässigt. De kan vara fyllda ojämna och fel nivåer och på tok för hårda. Säger mig inte så mycket men spec är:

[FONT=&]Spring Thickness: 7mm[/FONT]
[FONT=&]Spring Width: 60mm[/FONT]
[FONT=&]Working Stroke: 68mm[/FONT]
[FONT=&]Spring Stiffness: 110 kg[/FONT]
[FONT=&]Maximum load: 300kg (?650 lbs)

Bra, då ska jag vara medveten om att dämpare kan upplevas för hårda i början.[/FONT]

Fjädersstyvheten mäter man vanligtvis i N/mm och inte i kg. Men om jag tolkar rätt så bottnar den 68 mm vid 300 kg och 110 kg kanske är fjäderspänningen obelastad och då skulle 190 kg pressa ihop 68 mm, alltså kanske 28 N/mm?

Skulle vilja säga att nästan alla stötdämpare har en del att önska beträffande hur det verkar ha luftats vid monteringen. Lite svårt säga med 100% säkerhet då jag sällan får äran att plocka isär helt nya dämpare men det är i alla fall min subjektiva bedömning.

Och billiga kinesdämpare är med all säkerhet värre än premiumdämparna.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är det inte läge att sansa sig en smula, givet motorcykeln i fråga? Ingen vid sunda vätskor köper anpassade dämpare för femtusen spänn till hojen det handlar om.

På Ebay finns tusentals modeller för 500-800,- inkl frakt/paret. Själv använder jag väl iof hellre några gamla halvt slutkörda japsstötdämpare när jag bygger något, men jagar man inte hundradelar på vägen till stranden så funkar väl kinadämpare, ett tag iaf.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top