Begriper ni reglerna för att få tanka på Shell?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Slangen kan gå av på Shell!

Körde in på en vanlig bemannad Shell-mack för att tanka igår. Vanlig bil av rättså ny årsmodell. Skyltar både bak och fram. Inget konstigt. Går ur och kollar in pumpen. Inget plats för kort och ingen text om förskottsbetalning. Jag trycker på 95 och försöker tanka. Händer inget. Då kommer en tjej ut från macken och ropar:

”Du måste vända på bilen så att fronten står hitåt”.

”Okej...” säger jag lite dröjande, men gör som hon säger. Nu går det att tanka. Jag fyller på fullt och går in för att betala. Nu säger hon:

”Nästa gång kan du ta pump 2 istället så du inte behöver dra slangen över bilen, den kan gå av då.”

Jag säger att längden på slangen brukar vara anpassad för att den ska räcka till andra sidan på en bil, då blir man lite mer flexibel och kan stå på vilken sida som helst om en ledig pump och behöver inte bilda kö till en pump när det finns fler lediga.

”Men våra slangar kan gå av och det är samma regler på alla Shell-mackar. Och vi måste se om det sitter någon annan i bilen, då måste man komma in och förskottsbetala.”

Förstår ni det här? Känner igen det?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Bensinstationerna har väl en hel del problem med bensinstölder och behöver göra allt mer för att minska risken, vilket innebär att alla småsaker som ger upphov till misstanke gör att de inte slår på pumpen, utan man får gå in och förskottsbetala. CirkleK (åtminstone här i stan) har ju infört obligatorisk förskotsbetalning, om man inte betalar med kort vid pumpen.

Det där med att ställa sig på fel sida av pumpen tycker jag bara låter onödigt krångligt. Tror nästan aldrig jag upplever att det är något större besvär att helt enkelt välja en pump på andra sidan eller vända runt så man hamnar rätt ifall det är fullt. Tycker i såna fall krånglet kan vara större att baxa runt slangen på fel sida. Men det är enbart baserat på mina egna erfarenheter och det kan ju förstås finnas bensinstationer där det är trångt och krångligt att vända.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Synd att vi har ett sådant samhälle utan heder att göra rätt för sig där man litar på varandra.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag gick in på Cirkle K för att förskottsbetala, behövde c:a 3/4 tank i Polo:n.
Hur många liter ska du ha, frågade mannen bakom kassan?
Det vet jag inte exakt, svarade jag.
Det måste du veta, annars kan jag ju inte ta betalt, sa mannen.
Men om du slår in den här femhundringen så kan jag ju få tillbaka överskottet, sa jag.
Vi jobbar inte så här... (kön bakom växte)

Sen frågade han varför jag inte betalar med kort direkt i automaten istället, men då tyckte jag det räckte och åkte till en annan mack.
Åk alltså inte till Cirkle K i Nacka Strand om du har cash.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag gick in på Cirkle K för att förskottsbetala, behövde c:a 3/4 tank i Polo:n.
Hur många liter ska du ha, frågade mannen bakom kassan?
Det vet jag inte exakt, svarade jag.
Det måste du veta, annars kan jag ju inte ta betalt, sa mannen.
Men om du slår in den här femhundringen så kan jag ju få tillbaka överskottet, sa jag.
Vi jobbar inte så här... (kön bakom växte)

Sen frågade han varför jag inte betalar med kort direkt i automaten istället, men då tyckte jag det räckte och åkte till en annan mack.
Åk alltså inte till Cirkle K i Nacka Strand om du har cash.

Jag har råkat ut för det också och det är drygt att inte kunna fylla upp tanken och betala för det istället för att hamna för lågt så att tanken inte blir fylld hela vägen om man nu har bestämt sig för en full tank. Brukar välja automaten som ta kort och det är ju egentligen att föredra vid dessa tillfällen. Då slipper man konsumera något onödigt i samband med betalningen - godis, vatten, läsk etc. Man borde tacka egentligen för att det blivit så omständligt och besvärligt.

Allt handlar om vilket perspektiv man väljer att ha till det hela.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Funderar ofta på det där när jag är utomlands (t ex Spanien, Italien, Tyskland) och det är mer regel än undantag att man betalar inne i butiken efter tankning. Mycket sällan det finns pumpar med kortautomat som i Sverige och har aldrig varit med om att behöva betala i förskott. Däremot är det mer vanligt att de har personal ute som hjälper till med tankningen. Undrar om Sverige har särskilt stora problem med bensinstölder jämfört med andra länder.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag har råkat ut för det också och det är drygt att inte kunna fylla upp tanken och betala för det istället för att hamna för lågt så att tanken inte blir fylld hela vägen om man nu har bestämt sig för en full tank. Brukar välja automaten som ta kort och det är ju egentligen att föredra vid dessa tillfällen. Då slipper man konsumera något onödigt i samband med betalningen - godis, vatten, läsk etc. Man borde tacka egentligen för att det blivit så omständligt och besvärligt.

Allt handlar om vilket perspektiv man väljer att ha till det hela.

Anledningen till varför jag inte betalade med kort denna gång var att det satt en lapp på pumpen som sa att kortläsaren var ur funktion, men snillet bakom kassan hade kanske inte varit ute på plan och läst den.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
På OK (Circle K) i Märsta så kan man dega på valfritt belopp och se återfå mellanskillnaden när man tankat klart.
Snillet på NackaStrand kan nog bara hantera streckkodsläsaren, för korkad för att jobba på donken/posten :brynad
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Funderar ofta på det där när jag är utomlands (t ex Spanien, Italien, Tyskland) och det är mer regel än undantag att man betalar inne i butiken efter tankning. Mycket sällan det finns pumpar med kortautomat som i Sverige och har aldrig varit med om att behöva betala i förskott. Däremot är det mer vanligt att de har personal ute som hjälper till med tankningen. Undrar om Sverige har särskilt stora problem med bensinstölder jämfört med andra länder.

Utomlands kommer de ut och frågar en om man vill ha full tank och vilken kvalitet man önskar sig på bränslet samt tvättar av framrutan. Kallas service. Som nordbo är man van att göra allt själv och det känns lite obekvämt nästan. Jag vet i alla fall att det är betydligt trevligare att stanna till och pausa på en bensinmack söderut. På en lite charmig bensinmack på Corsica i somras hade de ställt ut utemöbler så man kunde sitta och softa lite med en glass och lite vatten i det vackra vädret.

Anledningen till varför jag inte betalade med kort denna gång var att det satt en lapp på pumpen som sa att kortläsaren var ur funktion, men snillet bakom kassan hade kanske inte varit ute på plan och läst den.

Förklarar saken. Kan även störa mig på att man inte kan få full tank eftersom man har satt en spärr om man vill fylla en stor tank full med bensin. Har en 92 liters tank på en av bilarna och den får man tanka två gånger för att få den full. Det är nästan lika drygt som att man går in och förskottsbetalar så att det saknas några liter till full tank i slutändan.

I det stora hela i-landsproblem.

Det är många som smiter och man får ha respekt för att bensinbolagen drar öronen åt sig. Lösningen skulle kunna vara att de tar på sig jackan och går ut och hjälper kunderna att fylla tanken med en portabel kortläsare som i utlandet och ett stort leende på läpparna. Fråga om man vill ha en flaska vatten eller något annat också. Det hade varit service.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Skulle det inte gå att lösa med en bom som man gör på Byggmax, den som betalt blir utsläppt.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Bensinstationerna har väl en hel del problem med bensinstölder...
Det är därför man betalar i förskott på flera ställen. En enkel lösning. Men hur undviker de stölder genom nedanstående?

- Bilen ska parkeras med fronten mot kassan
- Ingen får sitta vid förarplatsen under tiden tankning pågår

:confused:
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är därför man betalar i förskott på flera ställen. En enkel lösning. Men hur undviker de stölder genom nedanstående?

- Bilen ska parkeras med fronten mot kassan
- Ingen får sitta vid förarplatsen under tiden tankning pågår

:confused:

Gissar att se lättare vill kunna se vem som sitter i bilen och dels vill kunna bilda sig en uppfattning om något ser misstänkt ut, dels vill se så att det är föraren som kliver ur och tankar. Sitter det någon på förarplatsen går det ju snabbare att komma iväg vid en stöld.

Sen kan det ju tänkas finnas övervakningskameror vända åt det hållet.

Åker man nu ändå på att förskottsbetala blir ju ovanstående åtgärder meningslösa, men det kan ju också vara av just den anledningen de fattade misstanke och begärde förskottsbetalning.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Drar alltså folk på allvar slangen över bilen? Alltså ställer sig på fel sida? Medvetet?
Trodde det bara var folk som inte visste bättre som gjorde sånt...
När jag tänker efter så har jag nog faktiskt aldrig någonsin sett någon göra så.
Kanske är ett storstadsfenomen?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har gjort det vid ett par tillfällen när det varit erbarmligt rörigt och mycket talanglösa människor som gjort det omöjligt att komma in med locket åt rätt håll.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skulle aldrig dra slangen över bilen av den enkla anledningen att jag inte vill få repor i lacken om bilen är lite skitig eller att det ligger smuts på självaste slangen.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW

Bifogat

  • graphicstock-male-hand-refilling-the-car-with-gas-or-petrol-on-filling-station-holding-a-fuel-pu.jpg
    graphicstock-male-hand-refilling-the-car-with-gas-or-petrol-on-filling-station-holding-a-fuel-pu.jpg
    33.4 KB · Visningar: 49
  • Skärmavbild 2017-12-04 kl. 13.49.27.jpg
    Skärmavbild 2017-12-04 kl. 13.49.27.jpg
    31.9 KB · Visningar: 56

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Som sagt. Storstadsfenomen. :)
Ser inte problemet med att köra in åt andra hållet?

Men är man nöjd med att se ut som en amatör får man såklart göra som man vill. ;-)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top