Förbud mot mobiltelefon i trafiken

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Handhållen sådan dvs. Beslutades igår och införs från och med den 1 februari 2018.

"Ändringen innebär att en förare inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sådant sätt att hen håller den i handen. Förbudet mot att hålla utrustningen i handen gäller utan att det behöver göras en prövning av om användningen påverkat framförandet av fordonet negativt."

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/11/handerna-pa-ratten--inte-pa-mobilen/
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Äntligen har regeringen gjort nåt bra:)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En åtgärd som faktiskt bidrar till ÖKAD säkerhet även för motorcyklister!:tummenupp
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Trist, Jag vill kunna hålla telefonen i handen när jag pratar i den och kör hoj. :gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu väntar vi bara på första åtalade som säger:
Jag stod stilla när jag satte upp mobilen mot örat.
Sedan har jag hållit fast mobilen mellan huvudet och axeln !
Jag nekar till att ha hållit mobilen i handen när jag körde !
Jag såg inte motorcykeln för han körde jättefort !

Eller för att jämföra med en annan tråd.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?284649-Vid-olycka-skyll-på-spöket-laban-och-gå-fri
Det var inte jag som höll i mobilen, det var min passagerare som höll mobilen mot mitt öra. En liftare som sa han hette Mållgan.
Och han har stuckit !


Det vore intressant få reda på motiveringen till att lagen ska ändras.
Vad är det som hänt ?

Det mest intressanta är dock att om man gör det, håller mobilen i handen, så är påföljden dock inte något straff !
Så vitt jag förstod !
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu väntar vi bara på första åtalade som säger:
Jag stod stilla när jag satte upp mobilen mot örat.
Sedan har jag hållit fast mobilen mellan huvudet och axeln !
Jag nekar till att ha hållit mobilen i handen när jag körde !
Jag såg inte motorcykeln för han körde jättefort !

Eller för att jämföra med en annan tråd.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?284649-Vid-olycka-skyll-på-spöket-laban-och-gå-fri
Det var inte jag som höll i mobilen, det var min passagerare som höll mobilen mot mitt öra. En liftare som sa han hette Mållgan.
Och han har stuckit !


Det vore intressant få reda på motiveringen till att lagen ska ändras.
Vad är det som hänt ?

Det mest intressanta är dock att om man gör det, håller mobilen i handen, så är påföljden dock inte något straff !
Så vitt jag förstod !

Ja. Lite intressant är det ju.
Redan innan man införde den lagen så fanns ju faktiskt möjligheten att man anser att man är oaktssam eller vårdslös när man håller på med mobilen och lagföra på det.
Problemet var ju att det blir en bevisningsfråga.
så då införde man mobilförbud som säger att man inte får använda mobilen på ett sådant sätt att det inverkar menligt på körförmågan.
Problemet är fortfarande att det är en bedömningssport.
Nu har man lagt till att man inte får hålla mobilen i handen då.
Problemet är ju återigen att man måste kunna styrka att personen höll telefonen i handen.

Problemet är ju att polisen inte har resurser för att lagföra. Det spelar ingen roll om man har 1 eller 3 lagar som säger samma sak. någon måste ju se till att det beivras om man bryter mot den om det ska ha någon effekt i alla fall. Och det är ju inte fallet.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Och det här gäller ju då också bilar med kommunikationsradio med handhållen mikrofon. Har inte polisen sådana i sina bilar?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Äntligen!
Ett steg i rätt riktning mot en säkrare trafikmiljö - eller?
Jag tror ju att man istället måste få till en attitydförändring hos alla bilförare. Konsekvenstänkande och att man tar sitt ansvar som trafikant. Måste väl börja i grundskolan?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Regeringen i samma andetag; handgranatsamnesti. Inte för att jag motsätter mig två tankar samtidigt, mest relativisera lite..
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

"Ändringen innebär att en förare inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sådant sätt att hen håller den i handen. Förbudet mot att hålla utrustningen i handen gäller utan att det behöver göras en prövning av om användningen påverkat framförandet av fordonet negativt."

...

Jag är ingen hen, jag är en han! :fakta
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
I Norge är det redan förbjudet. Trots förbudet ser jag folk som pratar i telefon varje dag, oftast hantverkare.

I Norge är det väldigt vanligt med poliskontroller längst vägarna och lokaltidningarna brukar skriva vad resultatet av kontrollerna varit. Vad jag kan minnas har jag inte läst att någon fått böter för att prata i telefon. I Sverige är det väl ganska sällsynt med poliskontroller? Så då är frågan hur mycket effekt lagen får. Men oavsett bra att det blir olagligt :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Problemet är ju att polisen inte har resurser för att lagföra. Det spelar ingen roll om man har 1 eller 3 lagar som säger samma sak. någon måste ju se till att det beivras om man bryter mot den om det ska ha någon effekt i alla fall. Och det är ju inte fallet.

Håller med.
Vi har ju förbud mot både mord, misshandel och olaga vapeninnehav.
Trots det sker både mord, misshandel och folk utan licens har AK47or.

Och Sverige är värst i Norden !
När det gäller skjutningar. Så här ser man på det
https://www.thelocal.se/20151102/stockholm-worst-nordic-city-for-gun-crime
och så här ser vår regering på det.
http://www.government.se/articles/2017/02/facts-about-migration-and-crime-in-sweden/

Vad det gäller påståendet att statsfinanserna visar överskott säger jag inte emot.
Men det beror ju på budgettekniska finesser som att staten inte lånar till infrastrukturbyggen (väg och järnväg).
Det gör Trafikverket.
Vilket gör att statskulden inte växer och Trängselskatten som kommer in i Stockholm och Göteborg kan gå direkt in i Statsfinanserna precis som moms.
Att Sverige sedan har EUs lägsta sjukvårdskapacitet / invånare är kanske en del av förklaringen till att statsfinanserna är i gott skick.
https://www.statista.com/chart/7495/germany-leads-europe-in-hospital-bed-capacity/
http://ec.europa.eu/eurostat/statis...and_2015_(per_100_000_inhabitants)_HLTH17.png
Statsfinanserna i Rumänien var också i gott skick under Ceausescu.
Att människorna inte hade det så bra under Ceausescu är en annan sak.
 
Last edited:

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Men om telefonen sitter fast i en hållare på instrumentbrädan då?

Är inte helt säker på hur bra det är att det verkar förbli lagligt att använda telefonen så länge du inte håller den vilket därmed innebär att föraren säkert istället begraver mulen nere i instrumentpanelen (där telefonen sitter fast) istället för att hålla den i siktfältet där den faktiskt har en chans att se vad som händer runt omkring.

Förhoppningsvis blir det väl kanske iaf lättare att fälla de som sitter och håller i sin mobil under färd och att det tvingar fram bra och billiga lösningar på handsfree etc.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tycker det är bra. Alldeles för många sitter och tittar ner i sina telefoner med headset på och försöker köra bil och hålla sina sociala medier igång.
 

Jimmy

Guest
Regeringen i samma andetag; handgranatsamnesti. Inte för att jag motsätter mig två tankar samtidigt, mest relativisera lite..

Vaffan? Amnesti? Då får man hålla handgranater i handen när man kör utan att bryta mot lagen om explosiva varor?:D Har ju iof hållare på tjänstekärran men ändå...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top