Konflikt med hyresvärden vid avflyttning

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nyss haft besiktning av lägenheten eftersom det är dags att flytta.
När jag flyttade in var lägenheten i ganska dåligt skick. Tidigare hyresgäst hade målat och tapetserat (dåligt) själv med det han kunde skrapa upp från närmsta återvinningsstation, vilket innebar att alla väggar hade olika skrikiga färger och tapeter. Även golven var slitna (trä och linoleum från 1949) och färgen börjat flagna i tak och på fönsterkarmar/köksluckor. Hursomhelst hade den tidigare hyresgästens arbeten godkänts som yrkesmässigt utförda av hyresvärden, och besiktningsprotokollet nämde heller inget om slitna ytor.
Jag tänkte inte så mycket på det då, det är trots allt ett gammalt hus och jag var glad att ha en bostad. Istället har jag fixat det mesta själv. Lagt mycket tid och pengar på nya golv och måleriarbeten. Givetvis hade jag läst på innan vilka arbeten man fick göra och vad som krävdes.

Eftersom lyan numera är väldigt fin trodde jag allt skullle vara tummen upp från deras sida.
Tvärtom.

De klagade på det mesta. Besiktaren lät nästan som hen menade att lägenheten var detaljskapad av Gud själv och i absolut nyskick innan jag flyttade in. Jag hade "förstört" och typ allt skulle kräva omfattande och väldigt dyrt hantverkararbete.
Jag menade att lägenheten på alla objektivt mätbara sätt är i betydligt bättre skick än i det jag fick den (tyvärr har jag inte några direkta bevis).
Diametralt olika åsikter. Stämningen var allt annat än god.

Nu undrar jag vilka erfarenheter ni andra här på SH har av lägenhetsbesiktning när ni flyttat, och vad som hänt. Jag har flyttat tidigare men aldrig stött sådana här problem.
Värt att notera är att det är Stockholmshem, alltså en kommunal hyresvärd som rimligen inte har något intresse av att skinna folk på ren girighet.

Vad har hyresvärden för rättigheter och skyldigheter?
På vem ligger bevisbördan?
Är det värt att kriga juridiskt eller ska man bara hosta upp plånboken?
Värt att gå med i Hyresgästföreningen och be om deras hjälp?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Är du med i SMC ingår det väl viss tid juridisk rådgivning. Satsa i så fall på det innan, för hyresgästföreningen har jag ingen bra erfarenhet av.

Fick ny hyresvärd när fastigheten såldes. Nästan omedelbart drog den nya värden in hyresrabatten jag hade från gamla värden för att jag målat och tapetserat själv.
Blandade in hyresgästföreningen som såklart sa att jag givetvis hade rätt med det avtal jag hade. Dom drog igång en liten process efter en fullmakt från mig och jag fick rätt. Kort därefter fick jag ett nytt hyresavtal jag skulle skriva under, utan hyresrabatt och med en fet höjning som skulle träda ikraft 4mån senare.
Ringde till hyresgästföreningen igen. Då var det värden som hade rätt helt plötsligt. Undrade vad för nytta dom hade gjort. "Jo men nu har du ett korrekt skrivet hyresavtal, det hade du inte innan" :huvet

Så jävla skönt att bo i eget hus nu!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du inte gamla bilder på hur lägenheten såg ut innan? Då kan du ju i så fall visa att den var i sådant skick att oavsett kvaliteten på dina jobb så har lägenheten ändå passerat bäst före datum.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har du skrivit på besiktningsprotokollet?
Hur länge har du bott i lägenheten?
Menar de på att det är skador som uppkommit genom uppsåt/oaktsamhet och inte naturligt slitage som kommer av vanligt brukande.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Tror tyvärr att du sitter med skägget i brevlådan. Be om en annan besiktningsman och när du gör det förklara att du gått i klinsch med den gamla pga personliga samarbetsproblem. Kan funka. Annars ere att återställa så nära ursprungsskick det går, om inget annat är vidtalat.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tror tyvärr att du sitter med skägget i brevlådan. Be om en annan besiktningsman och när du gör det förklara att du gått i klinsch med den gamla pga personliga samarbetsproblem. Kan funka. Annars ere att återställa så nära ursprungsskick det går, om inget annat är vidtalat.

Beror nog på vad det är som avses.
Se tex här under "Normalt slitage - okej"

https://www.omboende.se/sv/Hyra/Att-hyra/Besiktning/
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hade en gång en diskussion om ett skåp där jag hade diskmaskinen.

Jag flyttade in och det stod en diskmaskin i köket. Jag fick den av den tidigare hyresgästen då den var hans. All right tyckte jag :tummenupp
Inget om det på besiktningsprotokollet.
Åren gick och när jag skulle flytta så frågar besiktningsgubben vart skåpet som skall vara där diskmaskinen står är.......
Vilket skåp undrar jag :va Det har ju aldrig varit ett skåp där under den tiden jag bott här.
Då förklarar han för mig att det skall vara ett där och hyresgästen skall spara det ifall hen sätter dit en diskmaskin.
Säger att det har förre hyresgästen satt dit maskinen och gjort sig av med skåpet i sådana fall.
Får en räkning på 2500:- för detta.
Det är uppenbarligen upp till mig att bestrida sådana saker på besiktningprotokollet. Hur jag nu skulle gjort det då jag inte visste att det skulle varit ett skåp där.
Men rent lagmässigt skulle jag alltså ha vetat det och tagit upp det.

Nu löste sig det hela genom att bostadsbolaget hade lite goodwill när besökte dem och förklarade orimligheten i att jag skall veta exakt hur många skåp det skall vara i deras kök.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Kommunala hyresvärdar kan vara rätt fyrkantiga.
De har en standard som de ska garantera och om någon gjort egna saker så kan det bli knepigt för dem att avgöra när det ska renoveras och blablabla. Om det såg ut som skit när du flyttade in borde du egentligen ha varit jobbig och sett till att lägenheten är renoverad till deras egen standard och inte nån pundares standard. Klart att de inte vill ta den kostnaden om folk bara är nöjda med att få en bostad.

Men om jag tolkar det rätt är det du själv som gjort jobben? Och det är nog där skon klämmer. De har inte papper på att det är "fackmannamässigt utfört".
Så det du kan göra är diskutera sakligt med dem och se om det går att kompromissa. Hyresgästföreningen ger jag inte mycket för när det kommer till att förhandla med kommunala bolag, för mycket S-märkta människor i de leden för att de ska våga göra något (eller så är det ett norrlandsfenomen)

Sorry att jag inte hade något mer positivt att skriva :7peta
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har blivit rumpknullad varje gång.
Självklart värst av kommunala hyresbolag, människor går ju att prata med (nåja), byråkrater, not so much...
Man ska nog ge fan i att hyra.
Egentligen ska man inte ha något med andra människor att göra över huvud taget.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har fastighetsförvaltning i mitt företag och besiktigar alla lägenheter vid utflytt samt inflytt och har gått fastighetsägarnas utbildning i just besiktning av lägenheter samt lokaler.

Kort sagt så ja, arbeten ska vara fackmannamässigt utförda för att hyresgästen ej ska behöva betala återställning vid avflytt. Detta oavsett om du anser dig ha förbättrat skicket efter inflytt.
Däremot så måste de kunna påvisa skicket på lägenheten vid inflytt och du godkänner denna besiktning vid inflytt. Alla synpunkter från din sida ska noteras på protokollet som ska medfölja vid utflytt.

Vi har i dagsläget tagit över förvaltning av ett område där vi ej fick med besiktningsprotokoll vid inflyttar för tidigare ägare så här är vi rätt körde när folk flyttar ut och vi ej har protokoll att bevisa saker som ligger utanför vad som anses vara normalt slitage. Är det för jävla illa så försöker vi ändå men så fort de motsätter sig det så släpper vi det hela.

Jag skulle ändå råda dig till att bestrida det hela med hänvisning till lägenhetens skick vid inflytt och då får de påvisa detta vid en eventuell tvist. Skulle de ta det så långt så förlorar du troligtvis men har du tur så lägger de ingen vidare energi på det. Är det stor bostadsbrist där du bor och de låter någon flytta in utan att återställa så ligger det till din favör.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hyresgästföreningen har jag inga högre tankar om. Tvärt om. Däremot skulle jag inte avråda alla från att ha med dem att göra. Det gäller i synnerhet om någon har dåliga hyresvärdar eller hyresvärdar som de inte kommer överens med. Visst, de är oerhört vänstervridna många gånger. Men de kan vara behjälpliga för en enskild individ som inte har tillräcklig kunskap i vilka rättigheter och skyldigheter de själva har som hyresgäster eller vad hyresvärden har för skyldigheter och rättigheter. Finns ju också rätt mycket att läsa på nätet om man vill.

Ytterst sätt om man driver det hela till sin spets är det hyresnämnden som får avgöra tvister. Ofta försöker de medla fram en lösning. Men när det är uppenbart att något fel begåtts. Då får någon av parterna helt enkelt stiga åt sidan och göra rätt för sig. Det kan ju så klart vara bra att ha saker och ting dokumenterat. Gäller båda sidorna.

I det här fallet verkar det vara skilda åsikter om hur skicket på bostaden var vid inflyttande och om de renoveringar som utförts av hyresgästen själv. Det bästa hade givetvis varit om hyresgästen hade hört sig för om det var OK att utföra vissa åtgärder. Då hade han sluppit hamna i ett dilemma där hyresvärden anser att man kanske har "förstört" lägenheten. Vad som är fint är subjektivt. Likaså vad som är förbättringar.

Jag hoppas att det löser sig. Inget av det jag skrivit var mycket till hjälp antar jag. Men tänkte ändå att det kan vara bra att ge en annan syn än den som framkommit hittills i tråden.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har jobbat med just lägenhetsbesiktningar i över 20 år och har sett det mesta.
Av beskrivningen TS gör så känns saken horribel, men det är svårt att via ord få en bild av det hela.
Bla detta med att göra saker på eget bevåg och på egen hand, det kan bli jättefel.
Det du anser vara fackmannamässigt utfört kanske inte alls jag tycker detsamma om, tex...

Men som svar på frågan anser jag att du bör kontakta företaget och be om en ny besiktning och detta av en annan person.
För allt handlar ju om bedömningar och även om man kan tycka att man har koll kan det ju slira, så testa det innan både Hyresgästförening och domstol blandas in.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det som känns mest surt är att besiktaren påstår att jag orsakat skador som redan fanns i lägenheten när jag flyttade in. De flesta av dessa sakerna kan jag åtgärda själv, men det kostar såklart mer tid och pengar.
Är det värt att bestrida i rättvisans namn eller är jag rökt?
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag har en intressant flytt som komunala bostadsbolaget bråkade om men jag fick "ge igen" också : )

Flyttade från en 3:a som hade ett gammalt badrum från 70-talet.
Jag hade kastat rostiga speglar och parfymskåp i rostig pressad plåt (emljerad) grön-vitt.

samma dag som jag flytta ut "river" dom och kastar hela badrummet för det skall renoveras.... suck. Jag påtalade detta med video på rivningen men bostadsbolaget hänvisade till rättsinstans.



Det slutade med att jag fick ersätta "kostnaden" för dessa rostiga plåtskåp pga att jag saknade bildbevis..... runt 2000kr.

Men det roliga kom när jag flyttade in i min nya lägenhet. Besiktningsprotokollet stämde inte överens med verkligheten.
Jag bad om en ombesiktning som jag och ansvarig från bolaget deltog på tillsammans med besiktningsmannen.

Tidigare hyresgästen innan var en kvinna i 40årsåldern med 2 hundar. Gissar att hon aldrig städat på dom åren hon bodde i lägenheten.


Detta hade jag vart tvingad och betala när jag flyttar ut.... sug på den. Fet summa pengar. Pga en besiktningsman struntat i sitt jobb

Det vart en lång lista....
-Trasiga över-lås till ytterdörr .
- 2 garderober saknades
- skadad parkett på flera ställen som behövdes slipas om.
- 2 rum om-tapetserade pga "mängden" borrade hål och skador på tapeten från gammal "tejp" som rivits bort.
- ny bänkskiva i köket då den gamla använts som skärbräda
- en heldags grovstädning av hela lägenheten pga all ingrodd smuts i köket och badrummet.

Allt detta var möjligt tack vare att jag gick och fotade alla brister och fick igenom en ombesiktning tack vare bilderna.

Tidigare hyresgästen blev fakturerad större delen av skadorna. vilket hon gick till domstol. Vet inte hur det gick med den saken dock.
 
Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Återigen... ändra INGET utan att prata med hyresvärden.
Och låt dem gärna notrera detta på besiktningsprotokollet, som väl används som underlag vid din avflytt?
Visst kan badrumsskåp vara rostiga och fula, men som hyresgäst lånar man dessa.
Du har därmed ingen rätt att kasta, gör du det vet ju inte värden hur de såg ut och du kan bli debiterad.
Dessutom skall likvärdigt monteras, så om du monterar nån flashigare variant med LED osv och sen flyttar övergår ansvaret av skötseln av detta skåp till värden när nästa hyresgäst flyttat in.
Och det vill inte alla bolag, därför monteras tråkigt standardskåp igen.
Just ett skåp är ju en bagatell kanske, men tänk principen.

Att den sen finns idioter som sköter vissa besiktningar är ju en annan sak, då skall kontoret kontaktas.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har flyttat från Stockholmshem ett par gånger och de har inte varit kinkiga med vad jag fixat till.
Jag har målat, tapetserat och bytt någon list. Jag har dock aldrig monterat fast inredning som avviker från standardprylarna de själva använder eftersom de självklart inte vill ta över ansvaret för sådant. Fick ta bort ett laminatgolv jag lagt men det räknade jag ju med och hade så klart sparat den sunkiga linoleumen under.

Nu är jag hyresvärd själv och jag är INTE sugen på att hyresgästen själv ska hitta på att ändra i mitt hus.

Har du godkänt besiktningen som gjordes innan du flyttade in har du inte mycket att sätta emot vad gäller skador som förra hyresgästen har orsakat eller utrustning som bytts ut till icke standard men om de klagar på att du gjort vid ytskikt så är frågan om de kan visa på att de själva bekostat renovering av ytskikt så pass nyligen att de rimligen borde ha någon livslängd kvar.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det som känns mest surt är att besiktaren påstår att jag orsakat skador som redan fanns i lägenheten när jag flyttade in. De flesta av dessa sakerna kan jag åtgärda själv, men det kostar såklart mer tid och pengar.
Är det värt att bestrida i rättvisans namn eller är jag rökt?

Har de ett besiktningsprotokoll du skrivit på vid inflyttning?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har de ett besiktningsprotokoll du skrivit på vid inflyttning?
Jag har inget minne av att jag skrev under något besiktningsprotokoll, men det var så många år sedan så jag är osäker.
Hursomhelst ser jag inte att den påskriften gör gällande att jag på något sätt intygar att lägenheten var i absolut nyskick när jag flyttade in.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag har inget minne av att jag skrev under något besiktningsprotokoll, men det var så många år sedan så jag är osäker.
Hursomhelst ser jag inte att den påskriften gör gällande att jag på något sätt intygar att lägenheten var i absolut nyskick när jag flyttade in.
Men be om att se på den har du tur finns där ingen eller så har de slarvart bort den
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Långt ifrån alltid att man som inflyttande hyresgäst skriver på besiktningsprotokoll.
Däremot skall man få en kopia av det och då har man i normalfallet åtta dagar på sig att bestrida detta, ifall man nu anser det skulle behövas.

Vid avflytt är det dock vanligt att man får skriva under ett sådant protokoll.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top