OP av märgspik i lårben eller ej?

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag fick en spik i underbenet efter en motocrosskrasch. Den satt i lite mindre än ett år, då jag krävde att den skulle plockas ur. Min tanke var att det borde bli riktigt riktigt illa om/när benet smäller av nästa gång. En krökt märgspik i ett mosat ben känns inte så hett..?

Mycket riktigt gick samma ben av ett par år senare, och jag var väldigt glad att spiken inte satt kvar.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Det finns både olika former av avdragare och glidhammare som är förtshandsval för lite mer atraumatisk borttagning. Ibland blir det dock handslägga och det är svårt att förutse hos vem. Risken är ju större för 30 åringar med benstomme van vid belastning än hos Greta 47kg 93 år som har ben som baltsaträ där man snarare behöver loctite och Helicoil när man skall få dit skrotet.

Dom använder stora hovtänger ibland också.... Fick en spik i huvudet som 15-åring, den satte sig benhårt mellan 2 fontaneller och det slutade med att sjukhusets vaktmästare kom med STORA hovtången för att dra ut den när läkarna gått bet på uppgiften... Inga efterverkningar så vitt jag VEtetsohuT. Men ni kanske ska fråga min hustru :7peta om det, jag misstänker att hon har avvikande åsikt i ämnet :fyllisar
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Påminner mig om en arbetskamrat som sågade av sig tummen.(Jag var med och det såg inte roligt ut) Det lappades ihop hjälpligt med lite småspik o grejor.
Efter ett par månader började en spik krypa ut genom skinnet vilket irriterade min kompis, som är en hårding.
Han ringde då sin läkare och frågade om han kunde ta en tång och dra ut den själv. Läkaren trodde ju självklart att han skojade och sa javisst. Sagt o gjort. Till verktygskåpet för att finna lämpligt skitig tång...Ett par sekunder senare låg han avsvimmad. Spiken vann. :gnissla
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Påminner mig om en arbetskamrat som sågade av sig tummen.(Jag var med och det såg inte roligt ut) Det lappades ihop hjälpligt med lite småspik o grejor.
Efter ett par månader började en spik krypa ut genom skinnet vilket irriterade min kompis, som är en hårding.
Han ringde då sin läkare och frågade om han kunde ta en tång och dra ut den själv. Läkaren trodde ju självklart att han skojade och sa javisst. Sagt o gjort. Till verktygskåpet för att finna lämpligt skitig tång...Ett par sekunder senare låg han avsvimmad. Spiken vann. :gnissla

Att ta stygnen på sig själv brukar vara en kittlande uppgift.
Stiftextraktion på egen hand måste sägas vara överkurs. :crash
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Jag har också en spik i lårbenet.
Enda problemen jag haft är att de två skruvarna som satt ner mot knäet började vandra utåt.
De fastnade i någon sena när man böjde knäet och var rätt irriterande! =)
Var bara ta bort dom och som sagt sedan har jag inga bekymmer.
Haft spiken sedan 2006.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Påminner mig om en arbetskamrat som sågade av sig tummen.(Jag var med och det såg inte roligt ut) Det lappades ihop hjälpligt med lite småspik o grejor.
Efter ett par månader började en spik krypa ut genom skinnet vilket irriterade min kompis, som är en hårding.
Han ringde då sin läkare och frågade om han kunde ta en tång och dra ut den själv. Läkaren trodde ju självklart att han skojade och sa javisst. Sagt o gjort. Till verktygskåpet för att finna lämpligt skitig tång...Ett par sekunder senare låg han avsvimmad. Spiken vann. :gnissla

Min far råkade ut för en trasig vedklyv som högg av honom ett finger trots att nödstopp och skyddsbur med hydrauliska säkerhetsventiler.
När det var dags att plocka loss stift och bandage. När sköterskan gick iväg för att hämta bedövning för att dra stiften så tog han tången som låg upplagd och drog ur dem själv. Det satt viss lite. :hihi
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kenny Bräck hade/har märgspik när han var med i Mästarnas mästare och han hade svårt att spring pga att den var så stel jämfört med andra benet som kunde flexa på ett normalt sätt så det verkar ju som att den ska bort, har en kompis som har sin spik kvar i underbenet och han trivs inte med den säger han då skruvar kryper ut och nöter på hans crosstövlar t,ex.
Ta bort trots filmen, glöm inte att filma.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Mina skruvar kändes lite i början när man tex åkte skridskor, men efter något år bäddas de nog in i benvävnad o nu har jag ibland svårt att känna vart de sitter.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Mina skruvar kändes lite i början när man tex åkte skridskor, men efter något år bäddas de nog in i benvävnad o nu har jag ibland svårt att känna vart de sitter.

Så olika det kan vara, mina skruvar på utsidan fotleden känns skittydligt efter två år.
De irriterar och gör ont när jag går i räserboots men skidor och sånt funkar bra.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Vänta lite nu...

Att en märgspik skulle få ett långt rörben att inte "flexa" normalt skulle jag vilja skriva upp under kategorin hjärnspöken. Våra långa rörben är väldigt rigida och hos en människa med normalt skelett krävs enorma krafter för att överhuvudtaget kunna få någon mätbar "flex" i benet. Om våra ben hade fungerat som fjädrar hade vi endera sett ut som Pistorius allihop, eller legat med ständiga belastningsrelaterade frakturer. Jag vågar sticka ut hakan och påstå att ingen människa kan känna av den förstärkningseffekt som en märgspik ger, snarare känner vi av de men som själva skadan och operationen gett. Inte själva styvheten i spiken.

Jag skulle fortfarande låta skrotet sitta om det inte ger direkta besvär, som till exempel att en skruvskalle känns under stöveln/pjäxan, och då skulle jag ta bort bara det som ger besvär. Nu har ju trådstartaren en märgspik i låret, så sannolikheten att en stövel skall klämma mot en skruvskalle är ju liten.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Utan att ha sett det aktuella programmet, så vill jag minnas att hans Indykrasch för typ 15 år sedan gav honom 3 kotor i ryggen som fick opereras ihop, och en fotled som krävde mycket arbete. Bland mycket annat...

Det troliga är väl att rörligheten i just fotleden är nedsatt, och att det påverkar hans rörlighet i stort.
Rätt okay efter en krasch där OBDn registrerade G-krafter långt över vad någon annan överlevt tidigare.


Edit:
Hittade!


Se det som lite "underhållning" för att göra forumet "roligare".

Först på plats? En gam, så klart.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Krossade lårbenet i en olycka för några år sedan nu. Ortopeden beskrev benbrottet som plockepin :S De skruvade fast benbitarna på märgbensspiken vad jag förstår .

Min reaktion är "läkningsprocessen" som måste funka om man vill pilla bort spiken igen. som tidigare inlägg infektions risk och komplikationer efter operationen.

Själv sitter min spik kvar i benet. Jag joggar regelbundet och åker skidor på vintrarna.

Det enda problem jag har är att jag "känner" spiken när det blir minusgrader ute. Det kanske är fantom-känsla i all ärrvävnad som görs sig tydlig vid kyla.
Ingen aning men kommer inte vilja göra om den operation jag gick igenom. Kräktes av smärtor i 2 veckor på sjukhuset.
Och blev nästan beroende av smärtstillande under rehaben.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Krossade lårbenet i en olycka för några år sedan nu. Ortopeden beskrev benbrottet som plockepin :S De skruvade fast benbitarna på märgbensspiken vad jag förstår .

Min reaktion är "läkningsprocessen" som måste funka om man vill pilla bort spiken igen. som tidigare inlägg infektions risk och komplikationer efter operationen.

Själv sitter min spik kvar i benet. Jag joggar regelbundet och åker skidor på vintrarna.

Det enda problem jag har är att jag "känner" spiken när det blir minusgrader ute. Det kanske är fantom-känsla i all ärrvävnad som görs sig tydlig vid kyla.
Ingen aning men kommer inte vilja göra om den operation jag gick igenom. Kräktes av smärtor i 2 veckor på sjukhuset.
Och blev nästan beroende av smärtstillande under rehaben.

Till skillnad från dig var mitt lårbensbrott okomplicerat, ett tvärt brott mitt på, och jag var 14 när det hände så förmodligen optimala läkningsprocesser. Med det sagt så känner jag också av brottet tydligt. Vet inte om det är väder som påverkar, men olika mycket vid olika tillfällen iaf.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top