REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    Jag är livrädd och skärrad efter den där filmen.
    Och jag vet inte om jag skojar eller inte
    Den där känslan kan jag känna igen!!!! Kämpa på Rickard!!!

Medlem Svedbergs avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Hoj
    Honda RS125, Honda RVF400,RM250, RM125
    Jag fick en spik i underbenet efter en motocrosskrasch. Den satt i lite mindre än ett år, då jag krävde att den skulle plockas ur. Min tanke var att det borde bli riktigt riktigt illa om/när benet smäller av nästa gång. En krökt märgspik i ett mosat ben känns inte så hett..?

Mycket riktigt gick samma ben av ett par år senare, och jag var väldigt glad att spiken inte satt kvar.
    RVF400, RS125R, RM250, KX500

Medlem Coq Rouges avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Hoj
    Aprilia RSV Mille 1000, -99
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Det finns både olika former av avdragare och glidhammare som är förtshandsval för lite mer atraumatisk borttagning. Ibland blir det dock handslägga och det är svårt att förutse hos vem. Risken är ju större för 30 åringar med benstomme van vid belastning än hos Greta 47kg 93 år som har ben som baltsaträ där man snarare behöver loctite och Helicoil när man skall få dit skrotet.
    Dom använder stora hovtänger ibland också.... Fick en spik i huvudet som 15-åring, den satte sig benhårt mellan 2 fontaneller och det slutade med att sjukhusets vaktmästare kom med STORA hovtången för att dra ut den när läkarna gått bet på uppgiften... Inga efterverkningar så vitt jag VEtetsohuT. Men ni kanske ska fråga min hustru om det, jag misstänker att hon har avvikande åsikt i ämnet
    Full fart spar tid...

Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    Yamaha MT-09 Honda cbr600f2 CBR900 Yamaha yp 250 CFmoto 500
    Påminner mig om en arbetskamrat som sågade av sig tummen.(Jag var med och det såg inte roligt ut) Det lappades ihop hjälpligt med lite småspik o grejor.
    Efter ett par månader började en spik krypa ut genom skinnet vilket irriterade min kompis, som är en hårding.
    Han ringde då sin läkare och frågade om han kunde ta en tång och dra ut den själv. Läkaren trodde ju självklart att han skojade och sa javisst. Sagt o gjort. Till verktygskåpet för att finna lämpligt skitig tång...Ett par sekunder senare låg han avsvimmad. Spiken vann.
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

Gasa klokt.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av GubbLasse Visa inlägg
    Påminner mig om en arbetskamrat som sågade av sig tummen.(Jag var med och det såg inte roligt ut) Det lappades ihop hjälpligt med lite småspik o grejor.
    Efter ett par månader började en spik krypa ut genom skinnet vilket irriterade min kompis, som är en hårding.
    Han ringde då sin läkare och frågade om han kunde ta en tång och dra ut den själv. Läkaren trodde ju självklart att han skojade och sa javisst. Sagt o gjort. Till verktygskåpet för att finna lämpligt skitig tång...Ett par sekunder senare låg han avsvimmad. Spiken vann.
    Att ta stygnen på sig själv brukar vara en kittlande uppgift.
    Stiftextraktion på egen hand måste sägas vara överkurs.
    IBA #40701

Kraschpucks-svarvare campars avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Enduro
    Jag har också en spik i lårbenet.
    Enda problemen jag haft är att de två skruvarna som satt ner mot knäet började vandra utåt.
    De fastnade i någon sena när man böjde knäet och var rätt irriterande! =)
    Var bara ta bort dom och som sagt sedan har jag inga bekymmer.
    Haft spiken sedan 2006.

Tillverkar kraschpuckar mot beställning,
    även efter Dina önskemål! PMa för mer info!

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av GubbLasse Visa inlägg
    Min far råkade ut för en trasig vedklyv som högg av honom ett finger trots att nödstopp och skyddsbur med hydrauliska säkerhetsventiler.
    När det var dags att plocka loss stift och bandage. När sköterskan gick iväg för att hämta bedövning för att dra stiften så tog han tången som låg upplagd och drog ur dem själv. Det satt viss lite.

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    5 singlar och 4 twinar
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Vilken tråd! Man kan ju sluta med RR och börja med Bridge för mindre!!!!
    Bridge är farligt. Frugan kom hem med helblått lår från bridgen. Samtidigt körde jag årsracet utan skador.
    Racing is the process of turning money into noise.

Medlem WESTs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Yamaha R1 09 / Peugot Trekker Tuned.
    Blogginlägg
    2
    Kenny Bräck hade/har märgspik när han var med i Mästarnas mästare och han hade svårt att spring pga att den var så stel jämfört med andra benet som kunde flexa på ett normalt sätt så det verkar ju som att den ska bort, har en kompis som har sin spik kvar i underbenet och han trivs inte med den säger han då skruvar kryper ut och nöter på hans crosstövlar t,ex.
    Ta bort trots filmen, glöm inte att filma.

1:a REC 2012 #56 Dracos avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Hoj
    R1 racer och PottWrål 50 till Smågrabbarna
    Mina skruvar kändes lite i början när man tex åkte skridskor, men efter något år bäddas de nog in i benvävnad o nu har jag ibland svårt att känna vart de sitter.

Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Citat Ursprungligen postat av Draco Visa inlägg
    Mina skruvar kändes lite i början när man tex åkte skridskor, men efter något år bäddas de nog in i benvävnad o nu har jag ibland svårt att känna vart de sitter.
    Så olika det kan vara, mina skruvar på utsidan fotleden känns skittydligt efter två år.
    De irriterar och gör ont när jag går i räserboots men skidor och sånt funkar bra.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

För gammal för att dö ung. PeteR1s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    600+650+800+1000x2
    Vänta lite nu...

Att en märgspik skulle få ett långt rörben att inte "flexa" normalt skulle jag vilja skriva upp under kategorin hjärnspöken. Våra långa rörben är väldigt rigida och hos en människa med normalt skelett krävs enorma krafter för att överhuvudtaget kunna få någon mätbar "flex" i benet. Om våra ben hade fungerat som fjädrar hade vi endera sett ut som Pistorius allihop, eller legat med ständiga belastningsrelaterade frakturer. Jag vågar sticka ut hakan och påstå att ingen människa kan känna av den förstärkningseffekt som en märgspik ger, snarare känner vi av de men som själva skadan och operationen gett. Inte själva styvheten i spiken.

Jag skulle fortfarande låta skrotet sitta om det inte ger direkta besvär, som till exempel att en skruvskalle känns under stöveln/pjäxan, och då skulle jag ta bort bara det som ger besvär. Nu har ju trådstartaren en märgspik i låret, så sannolikheten att en stövel skall klämma mot en skruvskalle är ju liten.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Utan att ha sett det aktuella programmet, så vill jag minnas att hans Indykrasch för typ 15 år sedan gav honom 3 kotor i ryggen som fick opereras ihop, och en fotled som krävde mycket arbete. Bland mycket annat...

Det troliga är väl att rörligheten i just fotleden är nedsatt, och att det påverkar hans rörlighet i stort.
    Rätt okay efter en krasch där OBDn registrerade G-krafter långt över vad någon annan överlevt tidigare.

Edit:
    Hittade!

Se det som lite "underhållning" för att göra forumet "roligare".

Först på plats? En gam, så klart.
    Senast redigerat av notrightrider den 2017-12-07 klockan 12:06.
    IBA #40701

Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Citat Ursprungligen postat av PeteR1 Visa inlägg
    Nu har ju trådstartaren en märgspik i låret, så sannolikheten att en stövel skall klämma mot en skruvskalle är ju liten.
    Eller så har man väldigt fräsiga stövlar!

Medlem GSV-R 650s avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Hoj
    VFR800X CROSSRUNNER
    Krossade lårbenet i en olycka för några år sedan nu. Ortopeden beskrev benbrottet som plockepin :S De skruvade fast benbitarna på märgbensspiken vad jag förstår .

Min reaktion är "läkningsprocessen" som måste funka om man vill pilla bort spiken igen. som tidigare inlägg infektions risk och komplikationer efter operationen.

Själv sitter min spik kvar i benet. Jag joggar regelbundet och åker skidor på vintrarna.

Det enda problem jag har är att jag "känner" spiken när det blir minusgrader ute. Det kanske är fantom-känsla i all ärrvävnad som görs sig tydlig vid kyla.
    Ingen aning men kommer inte vilja göra om den operation jag gick igenom. Kräktes av smärtor i 2 veckor på sjukhuset.
    Och blev nästan beroende av smärtstillande under rehaben.
    Senast redigerat av GSV-R 650 den 2017-12-10 klockan 09:31.

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Citat Ursprungligen postat av GSV-R 650 Visa inlägg
    Krossade lårbenet i en olycka för några år sedan nu. Ortopeden beskrev benbrottet som plockepin :S De skruvade fast benbitarna på märgbensspiken vad jag förstår .

Min reaktion är "läkningsprocessen" som måste funka om man vill pilla bort spiken igen. som tidigare inlägg infektions risk och komplikationer efter operationen.

Själv sitter min spik kvar i benet. Jag joggar regelbundet och åker skidor på vintrarna.

Det enda problem jag har är att jag "känner" spiken när det blir minusgrader ute. Det kanske är fantom-känsla i all ärrvävnad som görs sig tydlig vid kyla.
    Ingen aning men kommer inte vilja göra om den operation jag gick igenom. Kräktes av smärtor i 2 veckor på sjukhuset.
    Och blev nästan beroende av smärtstillande under rehaben.
    Till skillnad från dig var mitt lårbensbrott okomplicerat, ett tvärt brott mitt på, och jag var 14 när det hände så förmodligen optimala läkningsprocesser. Med det sagt så känner jag också av brottet tydligt. Vet inte om det är väder som påverkar, men olika mycket vid olika tillfällen iaf.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

jag tror han menade mitt lastbilsexempel med motorbortfall pga att mobilbatteriet dött eller wifi-kontakten brutits.

Jörgen Karlsson
Vill du annonsera ovan? Klicka här