REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36
    2017: Superstock 600! Fordons avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    KTM ZX6RRR

OP av märgspik i lårben eller ej?

Jag var hos ortopeden på Karolinska idag och vi diskuterade operation(er).
    Jag har en märgspik som går genom hela lårbenet och jag har fått ett tips om att operera ut den så fort som möjligt. Anledningen ska vara att eftersom ett lårben med märgspik i inte går att bryta av vid exempelvis en highsider. Tanken är att kraften kommer att ras ut någon annanstans. Och så finns knöt och höften som alternativ. Båda två är sämre val än ett brutet lårben.

Ortopeden hade hört det här argumentet tidigare vid ett flertal gånger men förstår inte riktigt var det kommer ifrån. Såvitt hon visste så finns det inga belägg för att höft eller knä skulle vara mer utsatt eller riskera att skada sig mer bara för att märgspiken sitter där. Dessutom är det riktigt svårt att dra ur en märgspik och det har hänt att man vid en operation ej har fått ut den. Det krävs mycket våld mot både lårben och höft med lång läketid. MEN, de kan givetvis (försöka) operera ut den om en önskan finns även om hon inte rekommenderar detta. Oavsett vad så skall märgspiken sitta i ett år minst så jag får inte ta ut den i januari då min operation för bygeln i buken skall genomföras.

Vad säger expertpanelen? Vad har ni hört och varit med om? Vad har ni hört för rykten i tredje led som trumfar läkarens direkta kunskaper? Go nuts, hjälp mig

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Jag bröt lårbenet när jag var 15 och blev påkörd av en pickup när jag körde moped. Fick då en genomgående märgspik. Den togs dock bort efter ett år för att inte riskera problem med ojämn längd på benenvid fortsatt växande. Just det sistnämnda lär du ju inte riskera, men själva operationen var inga problem även om ortopeden uttryckte det som att ”vi fick ju karva lite för att få ut den”... Det som gjorde mest ont var när de drog ur dränaget ur låret några dagar efter op, fortfarande den mest obehagliga smärta jag varit med om
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    R1200GSA
    Den typen av operationer är varken okomplicerad eller riskfri tänker jag. Om du inte har besvär av märgspiken skulle jag tveklöst låtit den sitta kvar.

Eventuella komplikationer vid en eventuell olycka som belastar precis där märgspiken sitter tänker jag att potentiella kraftöverföringar orsakade av märgspiken är det minsta problemet.

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Det finns inga vetenskapliga bevis för att det är bättre att plocka bort skrotet. Det finns argument för och emot men det är kvalificerat tyckande och inget annat

Mitt främsta argument för bortplockning skulle vara att när du kraschar och slår i femur igen så ökar man risken för att det går av strax utanför pinnen och sådana frakturer kan vara mer svårbehandlade.

Så är du 21 och elitsatsande MX åkare så hade jag plockat ut den för risken för förnyad krasch är väldigt stor. Som amatörRR åkare nja....

Dr Boris

Bifogar en liten inspirationsfilm på en pinne som satt lite hårdare än vanligt.
    Senast redigerat av Boris JR den 2017-11-28 klockan 19:18.

Medlem snutten_00s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    S1000RR
    Jag har fortfarande kvar plattan och skruvar i lårben och smallben, haft de grejer sen jag va 15, idag e man 33.
    Kraschade i sommras 80km i stillastående bil, klarade mig utan fraktur i höger ben.
    Dränaget va det värsta känslan nånsin.. Baksug när de drog ut slangar

Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Jag bröt lårbenet när jag var 15 och blev påkörd av en pickup när jag körde moped. Fick då en genomgående märgspik. Den togs dock bort efter ett år för att inte riskera problem med ojämn längd på benenvid fortsatt växande. Just det sistnämnda lär du ju inte riskera, men själva operationen var inga problem även om ortopeden uttryckte det som att ”vi fick ju karva lite för att få ut den”... Det som gjorde mest ont var när de drog ur dränaget ur låret några dagar efter op, fortfarande den mest obehagliga smärta jag varit med om

Tarmac surfer #133 pepes avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    KTM690R-12 Z1000 -83 KTM 990 SUPERDUKE R -10
    Jag har en märgspik i höger underben sen 32 år tillbaka, det enda stora problemet är att det blir ofta problem på flygplatsen när man går igenom den fina lilla metalldetektor
    Livet är inget för amatörer // August Strindberg

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Det som gjorde mest ont var när de drog ur dränaget ur låret några dagar efter op, fortfarande den mest obehagliga smärta jag varit med om

Citat Ursprungligen postat av snutten_00 Visa inlägg
    Dränaget va det värsta känslan nånsin.. Baksug när de drog ut slangar
    Ha!
    Den upplevelsen trodde jag att jag var ensam om.
    I mitt fall missade syrran att släppa vacumet i flaskan innan hon började hala i grejerna, så det hela utvecklade sig till en rätt bisarr dragkamp innan första hålet var ute i det fria. En äldre matrona som stod bredvid och menade att jag bara sjåpade mig såg lite skärrad ut när hon hörde sörplandet. "Oj, du måste släppa på vacumet först..."

Well well.

Plattor och skruv brukar jag alltid se till att få bort efter läkning. Dels för att det känns obehagligt med dem kvar på plats, dels för att logiken säger att en förstärkning över en punkt man redan brutit borde skapa ny brottanvisning på en plats man kanske inte vill ha en fraktur på.

Jag brukar få mothugg av ortopeder i det resonomanget:
    "Nästa benbrott...? Du kan ju inte förutsätta att du skall bryta benet igen?"

Jo, jag gör faktiskt det - men någon egentlig forskning som säger att nästa brott blir värre / hamnar någon annanstans med titan på plats tyx inte finnas.

Märgspik? Jag skulle plocka ur den med.
    IBA #40701

Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg

Bifogar en liten inspirationsfilm på en pinne som satt lite hårdare än vanligt.
    Fuck! Jag ändrar mig!

Tibia, eller hur?
    Från andra säsongen av serien "Mengeles Arv: Zombiesjukhuset" om jag inte missminner mig.

Satan vad den sitter. Är det standardförfarande?
    Alltså verktyg och metod - inte kraft och intensitet.

Man tycker att en glidhammarhistoria borde ge mindre svaj och påkänning i sidled.

Oh well, det är ju god stämning i rummet, och gänget turas om för att fördela mjölksyra. Men ändå!

Märgspik i lårbenet, som ju är avsevärt grövre har man ju hört att det kan växa fast något för jävligt - så man får borra/spett loss det.

Fan Fordon, jag vet inte.
    Den filmen satte spår!
    IBA #40701

Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    KTM ZX6RRR
    Jag är livrädd och skärrad efter den där filmen.
    Och jag vet inte om jag skojar eller inte

Tydligen så behöver de öppna upp i höften och ta ut den därifrån. Och det skulle bli påverkan på höften då.

Gårdagens röntgenbild.

Man ser knappt att foten (numera droppfot) har varit bruten. Men märgspiken sitter som berget enligt läkaren.

Alltså, den där filmen Boris. My eyes Det är nog bra att man inte får se video på hur operationerna går till.. vissa saker vill man nog inte Få reda på. Typ de 20cm långa ärren på magen och ryggen. Jag måste ju ha legat uppsprättad som en fisk.

Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Planerar =)
    Blogginlägg
    3
    Jag skulle plocka ut. Fast videon där... damn...

Kan inte riktigt relatera mer än en historia om när jag typ bröt foten (internt) 2006 i en RR krasch på Falkenberg, men ingen upptäckte det och några år senare tack vare en annan Dr på SH som såg mig halta runt som ett miffo med snedvriden fot, så fick jag remiss som visade att foten blivit rätt trasig med tiden... Hälbenet eller vad det heter kapades av, foten veks undan och korrigeringar gjordes. X antal år senare så borrade sig skruvarna ut eller nått och jag hade spetsiga skruvar som gjorde att t.ex pjäxor.... var ren tortyr (upptäcktes på en skidresa... dag 1). Så tidigare i år, över 10 år senare... så togs plattan bort inkl skruvor. Foten är inte rolig, men tanken att bryta foten igen med en platta som gör att brytpunkten hamnar på udda komplicerade ställen har hängt med i antal år.

Så, jag tror som du, att om du kraschar igen och skulle bryta lårbenet så vill du bryta det så "naturlig" det går.
    Webansvarig för Sporthoj.com (teknisk drift, kodknackare samt underhåll och administration)

För gammal för att dö ung. PeteR1s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    600+650+800+1000x2
    Jag säger som Boris.

Man kan såklart vända och vrida på varje argument, här kommer min lilla sammanfattning när det gäller att ta bort skrot.

För:
    * Du är "skrotfri", en del tycker det känns skönt att inte ha främmande material i kroppen.
    * Du slipper risken att få besvär av skrotet i framtiden.
    * Om du får en stark kraft mot samma ben igen så slipper du risken att skrotet ger en brottsanvisning alternativt leder kraften mot närliggande leder.

Mot:
    * En operation är alltid en operation, med de risker det innebär.
    * Varje gång du gör hål på huden så får du en infektionsrisk, infektioner i ben och leder är inget du vill ha. Tro mig...
    * Du får räkna med en rehabiliteringsfas efter varje skrotborttagning på någon månad innan du får belasta fullt och köra på som vanligt eftersom kanalerna efter spik och skruv blir fantastiska brottsanvisningar (tänk perforeringen på toapapper).
    * Om du är med om en ny olycka är det ingen garanti att du bryter benet igen, det är lättare att dra av ett ledband än att bryta ett ben, så du kan paja knät i alla fall även om spiken är borta.
    * Du kan kalla dig RoboRickard!

Vad jag hade gjort? Så länge skrotet inte gav mig besvär hade jag lämnat det. Om jag fick besvär som direkt gick att härleda till skrotet skulle jag ta bort det.

Filmen ljuger inte. Ibland är det faktiskt sådär. "Jag behöver en större hammare!"

/Ortopeter

Medlem PimXs avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 L0
    Jag Jobbar på operation, visserligen inte ortopeden men jag skulle nog rekommendera att låta skrotet sitta så länge det inte stör dig i vardagliga livet Det är alltid bättre ju färre operationer man behöver göra och göra en för att man kanske bryter benet igen känns dumt, speciellt en ortopedisk som är extra infektions känslig.

Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
    Jag är livrädd och skärrad efter den där filmen.
    Och jag vet inte om jag skojar eller inte

Tydligen så behöver de öppna upp i höften och ta ut den därifrån. Och det skulle bli påverkan på höften då.

Gårdagens röntgenbild.

.
    Med den goa armeringen rakt upp i ledkulan lär du ju INTE bryta lårbenshalsen de närmaste två hundra åren i vart fall..

Men, som lekman anser man att kraften måste ta vägen någon annanstans...

Kanske har vi för ljusblå idéer om vad läkekonsten kan fixa för oss vanliga dödliga utan tilläggsförsäkringar.
    Kanske måste man inse att man efter en rejält krasch riskerar att bli begränsad i vad man kan hitta på härnäst.

...helt enkelt skjuta upp den där riktigt allvarliga vurpan till någon gång när den verkligen behövs, typ.
    IBA #40701

Medlem Larses avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    Gsxr 600 K7 stunt
    Visade tråden för sambon som är rehabläkare, hon tycker som de andra att de är bäst att låta spiken sitta kvar

1:a REC 2012 #56 Dracos avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Hoj
    R1 racer och PottWrål 50 till Smågrabbarna
    Har märgspik och fyra skruvar i v underben sen en endurovurpa 2003, har inga problem med skrotet, inte ens vid flygresor. Men vad som händer om man råkar ut för något som normalt skulle bryta benet igen har man ju funderat på? Kan den böjas? Eller ryker fotleden och knäet istället, vågar knappt tänka på det

Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    KTM ZX6RRR
    Jag uppskattar verkligen alla svar som jag har fått och jag känner mig mer trygg i att låta den sitta kvar nu. Oroskänslan finns givetvis kvar, jag var rätt så säker på att jag ville operera ut den innan den här tråden. Eller ja, att de opererar ut märgspiken. Men finns det inga belägg för att kraften faktiskt tar sönder knät, mer än vad den skulle ha gjort utan spiken, så verkar det inte vara rimligt att få den utopererad.

Återigen, tack för att ni tog er tid <3

Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Med den goa armeringen rakt upp i ledkulan lär du ju INTE bryta lårbenshalsen de närmaste två hundra åren i vart fall..

Men, som lekman anser man att kraften måste ta vägen någon annanstans...

Kanske har vi för ljusblå idéer om vad läkekonsten kan fixa för oss vanliga dödliga utan tilläggsförsäkringar.
    Kanske måste man inse att man efter en rejält krasch riskerar att bli begränsad i vad man kan hitta på härnäst.

...helt enkelt skjuta upp den där riktigt allvarliga vurpan till någon gång när den verkligen behövs, typ.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	fig9.jpg
Visningar:	102
Storlek:	88,9 KB
Id:	440153

Det går utmärkt att både böja och knäcka de där och gör man det är det riktigt besvärligt att plocka ut.

Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Fuck! Jag ändrar mig!

Tibia, eller hur?
    Från andra säsongen av serien "Mengeles Arv: Zombiesjukhuset" om jag inte missminner mig.

Satan vad den sitter. Är det standardförfarande?
    Alltså verktyg och metod - inte kraft och intensitet.

Man tycker att en glidhammarhistoria borde ge mindre svaj och påkänning i sidled.

Oh well, det är ju god stämning i rummet, och gänget turas om för att fördela mjölksyra. Men ändå!

Märgspik i lårbenet, som ju är avsevärt grövre har man ju hört att det kan växa fast något för jävligt - så man får borra/spett loss det.

Fan Fordon, jag vet inte.
    Den filmen satte spår!
    Det finns både olika former av avdragare och glidhammare som är förtshandsval för lite mer atraumatisk borttagning. Ibland blir det dock handslägga och det är svårt att förutse hos vem. Risken är ju större för 30 åringar med benstomme van vid belastning än hos Greta 47kg 93 år som har ben som baltsaträ där man snarare behöver loctite och Helicoil när man skall få dit skrotet.

Medlem PimXs avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 L0
    Efter lite konsultation hos mina kollegor så kom vi fram till att du gör nog rätt i att låta den sitta så länge du inte har ont av den, risken ökar något att du får en kross skada på lårbenet istället för att det går helt av som det kanske annars skulle gjort. Men det går fint att lappa ihop krosskador oxå, lite längre op tid men det går fin fint att laga

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

jag tror han menade mitt lastbilsexempel med motorbortfall pga att mobilbatteriet dött eller wifi-kontakten brutits.

Jörgen Karlsson
Vill du annonsera ovan? Klicka här