Potentiella döds-skenor monteras i Mariestad

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som jag uppfattat det ska man normalt som mcförare normalt köra mitt i körfilen. (Rätta mig gärna om jag har fel !) #
1) Ska MC-förare köra mitt på spåret eller ligger spåret lite åt ena sidan på filen ?
2) Spårvagnar räknas vad jag vet i trafiken som "järnvägsfordon" och har alltid förkörsrätt precis som tåg. Är det lika dant med sådana här fordon som följer ett elspår i gatan. Räknas de också precis som spårvagn som "järnvägsfordon". Och har samma förkörsrätt som tåg ?

# Utom på landsväg där man för bästa sikt i skymda kurvor ligger ut åt vänster före högerkurvor och ut åt höger före vänsterkurvor.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Feministisk snöröjning :fakta

Du märker inte det eftersom du är en satans man som inte använder cykelvägen när det snöar :7peta
Nja, nog för att jag är en satans man, men jo, jag cyklar året runt, 42km om dagen ToR, oavsett regn, snöstorm och storm :fakta Det värmer rätt mycket i hjärtat när jag mosar på genom snödrivorna och ser alla stå och vänta på inställda tunnelbanor och bussar, eller sitter fast i bilköerna :D
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Att ta en sådan där skena i en kurva vid vått underlag med MC torde vara i princip omöjligt ut an att dra omkull.
Att åka MC på en väg med sådana skenor torde vara i princip omöjligt med andra ord.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nja, nog för att jag är en satans man, men jo, jag cyklar året runt, 42km om dagen ToR, oavsett regn, snöstorm och storm :fakta Det värmer rätt mycket i hjärtat när jag mosar på genom snödrivorna och ser alla stå och vänta på inställda tunnelbanor och bussar, eller sitter fast i bilköerna :D

Bugar djupt för den stenhårda man du verkligen är. Visst blir man varm när man cyklar jag vet då jag cyklade i 6månader efter sista fortkörningen men att cykla hela vintern det lyfter jag på hatten för:yoparty
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att ta en sådan där skena i en kurva vid vått underlag med MC torde vara i princip omöjligt ut an att dra omkull.
Att åka MC på en väg med sådana skenor torde vara i princip omöjligt med andra ord.
Inte om du håller 20-30 km/h och kör i minst 45 graders vinkel över den samtidigt som du har hojen upprätt.
Borde inte vara ett problem även på 90-väg. Det är bara en fråga om attityden på föraren i trafiken!! (enligt kommunala politiker och folk på VTI)
:D:tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att ta en sådan där skena i en kurva vid vått underlag med MC torde vara i princip omöjligt ut an att dra omkull.
Att åka MC på en väg med sådana skenor torde vara i princip omöjligt med andra ord.

Du har rätt.
Men när jag kollat lite hos Mariestad och Elonroad så kommer det troligen inte bli fallet !
Uppgiften för Elonroad är INTE att man ska kunna köra från A till Ö med ström från Elonroad !
Uppgiften för Elonroad är att utvalda fordon ska kunna ladda batterierna längs korta bitar på vägen med Elonroad.
För att kunna minska storleken på batterierna.
En variant på Elbussen i Göteborg som laddar batterierna vid de två ändhållplatserna. Med strömupptagare på elbusstaket. Strömupptagarna
tar ström från "laddstolpar" vid ändhållplatserna.
Elonroadskenan är bara elektrisk för 1 meter i taget under fordonet står det i reklamen.
Och man tänker börja med 24 till 48 Volt (för gränsen för lågspänning går vid 50 Volt ?, kan inte vara en slump :D )
Men siktar på 600 Volt. Av som jag ser det naturliga skäl. 10 till 20 mindre kabelarea, enkelt räknat, i verkligheten kan det bli ännu mindre.....
Den naturliga placeringen av Elonroad blir som jag ser det på busshållplatserna.
I städer.
Platser där jag inte frivilligt åker med hoj.
Kan det bli mindre Dieselspill i rondeller från bussarna så kan det ju tom bli bra !
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det där med "längsgående ojämnheter i vägbanan" ... det lär bli en utmaning att få acceptans för sånt där oavsett fordonsslag skulle jag tro.
Finns många som, liksom vi tvåhjulingsburna, har intresse av en "slät" vägbana...
https://www.vti.se/sv/forskningsomraden/vagtillstandsmatning/vagytematning/


Men åter till skenorna:
Säkert en vettig lösning i t.ex. parkeringshus, på parkeringsplatser osv.
Det vore onekligen smidigt att bara köra in på parkeringsplatsen och så kopplar laddaren liksom in sig själv.


I övrigt är det här med överföring av energi till fordon vis släpskenor monterade under fordonet inget nytt...
bil.jpg
Bild lånad från bilbaneforumet.se
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top