Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 565
    Dessa skenor är bara en smygstart av att införa elektriska stolen. Men jag tror fler kommer dö i mc olyckor än heta stolen pga denna skenjävul.

    I USA är stolen het igen trots att den började fasas ut under 2000 talet.

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...-vara-tillbaka
    Senast redigerat av Boost 3 den 2017-11-26 klockan 12:13.
    BOOST III

  2. #22
    Fifan Jóhnny Balles avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Skåne
    Hoj
    Har gått och köpt amerikanskt gjutjärn
    Inlägg
    1 388
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Snöröjning har man väl slutat med helt? Häromkring häller dom bara ut salt och/eller grus när det snöar, plogning existerar inte.
    Feministisk snöröjning

    Du märker inte det eftersom du är en satans man som inte använder cykelvägen när det snöar
    Norrlänningar, under 30 grader är inte varmt.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 709
    Som jag uppfattat det ska man normalt som mcförare normalt köra mitt i körfilen. (Rätta mig gärna om jag har fel !) #
    1) Ska MC-förare köra mitt på spåret eller ligger spåret lite åt ena sidan på filen ?
    2) Spårvagnar räknas vad jag vet i trafiken som "järnvägsfordon" och har alltid förkörsrätt precis som tåg. Är det lika dant med sådana här fordon som följer ett elspår i gatan. Räknas de också precis som spårvagn som "järnvägsfordon". Och har samma förkörsrätt som tåg ?

    # Utom på landsväg där man för bästa sikt i skymda kurvor ligger ut åt vänster före högerkurvor och ut åt höger före vänsterkurvor.
    Senast redigerat av Comeback den 2017-11-26 klockan 19:59.

  4. #24
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 403
    Citat Ursprungligen postat av Jóhnny Balle Visa inlägg
    Feministisk snöröjning

    Du märker inte det eftersom du är en satans man som inte använder cykelvägen när det snöar
    Nja, nog för att jag är en satans man, men jo, jag cyklar året runt, 42km om dagen ToR, oavsett regn, snöstorm och storm Det värmer rätt mycket i hjärtat när jag mosar på genom snödrivorna och ser alla stå och vänta på inställda tunnelbanor och bussar, eller sitter fast i bilköerna
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  5. #25
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    1 974
    Att ta en sådan där skena i en kurva vid vått underlag med MC torde vara i princip omöjligt ut an att dra omkull.
    Att åka MC på en väg med sådana skenor torde vara i princip omöjligt med andra ord.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    den bästa
    Inlägg
    428
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Nja, nog för att jag är en satans man, men jo, jag cyklar året runt, 42km om dagen ToR, oavsett regn, snöstorm och storm Det värmer rätt mycket i hjärtat när jag mosar på genom snödrivorna och ser alla stå och vänta på inställda tunnelbanor och bussar, eller sitter fast i bilköerna
    Bugar djupt för den stenhårda man du verkligen är. Visst blir man varm när man cyklar jag vet då jag cyklade i 6månader efter sista fortkörningen men att cykla hela vintern det lyfter jag på hatten för

  7. #27
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 914
    Citat Ursprungligen postat av Steffo K Visa inlägg
    Att ta en sådan där skena i en kurva vid vått underlag med MC torde vara i princip omöjligt ut an att dra omkull.
    Att åka MC på en väg med sådana skenor torde vara i princip omöjligt med andra ord.
    Inte om du håller 20-30 km/h och kör i minst 45 graders vinkel över den samtidigt som du har hojen upprätt.
    Borde inte vara ett problem även på 90-väg. Det är bara en fråga om attityden på föraren i trafiken!! (enligt kommunala politiker och folk på VTI)

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 709
    Citat Ursprungligen postat av Steffo K Visa inlägg
    Att ta en sådan där skena i en kurva vid vått underlag med MC torde vara i princip omöjligt ut an att dra omkull.
    Att åka MC på en väg med sådana skenor torde vara i princip omöjligt med andra ord.
    Du har rätt.
    Men när jag kollat lite hos Mariestad och Elonroad så kommer det troligen inte bli fallet !
    Uppgiften för Elonroad är INTE att man ska kunna köra från A till Ö med ström från Elonroad !
    Uppgiften för Elonroad är att utvalda fordon ska kunna ladda batterierna längs korta bitar på vägen med Elonroad.
    För att kunna minska storleken på batterierna.
    En variant på Elbussen i Göteborg som laddar batterierna vid de två ändhållplatserna. Med strömupptagare på elbusstaket. Strömupptagarna
    tar ström från "laddstolpar" vid ändhållplatserna.
    Elonroadskenan är bara elektrisk för 1 meter i taget under fordonet står det i reklamen.
    Och man tänker börja med 24 till 48 Volt (för gränsen för lågspänning går vid 50 Volt ?, kan inte vara en slump )
    Men siktar på 600 Volt. Av som jag ser det naturliga skäl. 10 till 20 mindre kabelarea, enkelt räknat, i verkligheten kan det bli ännu mindre.....
    Den naturliga placeringen av Elonroad blir som jag ser det på busshållplatserna.
    I städer.
    Platser där jag inte frivilligt åker med hoj.
    Kan det bli mindre Dieselspill i rondeller från bussarna så kan det ju tom bli bra !
    Senast redigerat av Comeback den 2017-12-08 klockan 23:51.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Jajamensan
    Hoj
    Enfield India
    Inlägg
    116
    Det där med "längsgående ojämnheter i vägbanan" ... det lär bli en utmaning att få acceptans för sånt där oavsett fordonsslag skulle jag tro.
    Finns många som, liksom vi tvåhjulingsburna, har intresse av en "slät" vägbana...
    https://www.vti.se/sv/forskningsomra...vagytematning/


    Men åter till skenorna:
    Säkert en vettig lösning i t.ex. parkeringshus, på parkeringsplatser osv.
    Det vore onekligen smidigt att bara köra in på parkeringsplatsen och så kopplar laddaren liksom in sig själv.


    I övrigt är det här med överföring av energi till fordon vis släpskenor monterade under fordonet inget nytt...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bil.jpg
Visningar:	18
Storlek:	45,1 KB
Id:	440277
    Bild lånad från bilbaneforumet.se

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

jag tror han menade mitt lastbilsexempel med motorbortfall pga att mobilbatteriet dött eller wifi-kontakten brutits.

Jörgen Karlsson
Vill du annonsera ovan? Klicka här