Triumph 765cc Moto2 Engine Testing at Alcarras (First video + Sound)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag bara MÅSTE fråga en sak jag funderat på sedan Moto2 uppstod:
Moriwaki, Suter och de övriga är rambyggarfirmor va?
Jag har viss förståelse för att alla utom KTM vägrar trycka i en Hondaspis i ett eget chassi men vad ser Suter m.fl för affär i sin expondering?

Eller bjuder Dorna på det för att inte listorna ska se för konstiga ut?

Eller köps det så mycket customiserade ramar därute?

Nu spånar jag men ifrån mitt perspektiv av tillverkande industri.

Alla de som producerar mestadels till racing och top of the line projekt måste tjäna pengar på det. Sen beror det självklart på hur bra produkten är tex. så tjänar nog kalex en del på sina ramar medan speed up, suter och moriwaki nog inte tar så mkt förtjänst på sina.
Visst är det säkert en fjäder i hatten att ha levererat en vm -vinnande ram dock så tror jag inte det genererar merförsäljning utanför paddocken.
Sen skrev du nog fel i det om KTM men det är ju enhetsmotorer som gäller och då är det ju bara att gilla läget.

Det Dorna blandar sig mest i är nog fördelningen av förare då de vill ha ett så geografiskt brett startfält som möjligt för att kunna sälja sina tv-rättigheter.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Sidnot i trådan men vilka märken har det? Har själv tänkt tanken att någon borde göra detta men inte funnit något.

Aprilia har ju en värstinghoj som går att få i lite olika versioner, Ducati har ett antal olika, sen har ju BMW sin HP4 race.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Aprilia har ju en värstinghoj som går att få i lite olika versioner, Ducati har ett antal olika, sen har ju BMW sin HP4 race.

Ja så är det så klart, det vet jag ju när jag tänker efter. Jag tycker det är lite synd att Yamaha t.ex. inte säljer en R6 utan papper, ABS, diverse gatprylar, euro-6/whatever billigare än gathojen. Det skulle jag slå till på direkt!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sen skrev du nog fel i det om KTM men det är ju enhetsmotorer som gäller och då är det ju bara att gilla läget.

Nu är jag inte med, var skrev jag fel?
KTM är väl det enda "märket" med en Moto2-hoj?
Saknas gör väl t.ex Yamaha, Suzuki och Kawasaki? Eller är det av andra skäl än att de inte vill trycka i en Hondamotor och därmed besudla sina märken?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu är jag inte med, var skrev jag fel?
KTM är väl det enda "märket" med en Moto2-hoj?
Saknas gör väl t.ex Yamaha, Suzuki och Kawasaki? Eller är det av andra skäl än att de inte vill trycka i en Hondamotor och därmed besudla sina märken?

KTM har väl sagt att bygget runt Hondamotorn med egen ram och fjädring görs för att man vill vara ett stall som har närvaro i alla klasser. Så till 2019 får vi nog se en Moto2 KTM med Triumphmotor, skulle jag nog tro.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
KTM har väl sagt att bygget runt Hondamotorn med egen ram och fjädring görs för att man vill vara ett stall som har närvaro i alla klasser. Så till 2019 får vi nog se en Moto2 KTM med Triumphmotor, skulle jag nog tro.

KTM såg väl dessutom ett värde i att köra i Moto2 då de inte har speciellt mycket erfarenhet av asfaltsracingen och behövde så mycket data de kunde få sina labbar på, och då var det ju ytterligare en källa till data med hård konkurrens.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Ja så är det så klart, det vet jag ju när jag tänker efter. Jag tycker det är lite synd att Yamaha t.ex. inte säljer en R6 utan papper, ABS, diverse gatprylar, euro-6/whatever billigare än gathojen. Det skulle jag slå till på direkt!

Ja så är det, synd att köpa en R6 t.ex. när man ändå ska strippa den på allt som är dyrt..

Alla färdiga racehojar är ju riktiga värstingar och kostar multum..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
KTM har väl sagt att bygget runt Hondamotorn med egen ram och fjädring görs för att man vill vara ett stall som har närvaro i alla klasser. Så till 2019 får vi nog se en Moto2 KTM med Triumphmotor, skulle jag nog tro.

Jo det skulle jag också tro, att de skulle kunna fortsätta med en Hondamotor känns inte rimligt.
Men nu känns det som att folk misstolkar med flit, KTM var bara ett exempel bland alla Suter, Kalex och Moriwakis där Yamaha och Suzuki saknas.
Och businessen för dem. Jag ser den i Brembo, Öhlins, MC-fabrikaten, Motul, Red Bull, BMW och whatever jag nu glömt att komma ihåg.
Men jag har aldrig någonsin sett att jag ska köpa ett Suterchassi till min R6 för att vinna i depån.

Edit: eller stämmer min sofftittarteori att de är underleverantörer till De Stora så det faktiskt är de övriga märkena vi ser tävla fast under cover?
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag bara MÅSTE fråga en sak jag funderat på sedan Moto2 uppstod:
Moriwaki, Suter och de övriga är rambyggarfirmor va?
Jag har viss förståelse för att alla utom KTM vägrar trycka i en Hondaspis i ett eget chassi men vad ser Suter m.fl för affär i sin exponering?

Eller bjuder Dorna på det för att inte listorna ska se för konstiga ut?

Eller köps det så mycket customiserade ramar därute?


Hade KTM en Hondaspis i ett eget chassi på moto2 under 2017?:va
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jo det skulle jag också tro, att de skulle kunna fortsätta med en Hondamotor känns inte rimligt.
Men nu känns det som att folk misstolkar med flit, KTM var bara ett exempel bland alla Suter, Kalex och Moriwakis där Yamaha och Suzuki saknas.
Och businessen för dem. Jag ser den i Brembo, Öhlins, MC-fabrikaten, Motul, Red Bull, BMW och whatever jag nu glömt att komma ihåg.
Men jag har aldrig någonsin sett att jag ska köpa ett Suterchassi till min R6 för att vinna i depån.

Edit: eller stämmer min sofftittarteori att de är underleverantörer till De Stora så det faktiskt är de övriga märkena vi ser tävla fast under cover?

Så länge de vill vara med i moto2 så är det vad som gäller om det sen är Honda eller Triumph som levererar motorer spelar nog mindre roll.
Skulle du på något sätt få till en 600 med suterchassie har du iaf hojen med mest potential...

De stora har garanterat underleverantörer men vad jag har sett i form av fabriksvideos så gör i alla fall ktm, Honda och yamaha sina egna ramar. Har för mig att jag hört att det tar typ 3veckor för Honda att tillverka en motogp ram.
Personligen tror jag att de stora bara köper in färdiga delar till sådant som är för långt utanför deras egen tillverknings process t.ex. kolfiberkåpor, fälgar och el. Den enklare grejerna kan nog alla få tag i och det är ingen idé att ha egen production av det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja så är det så klart, det vet jag ju när jag tänker efter. Jag tycker det är lite synd att Yamaha t.ex. inte säljer en R6 utan papper, ABS, diverse gatprylar, euro-6/whatever billigare än gathojen. Det skulle jag slå till på direkt!

Skälet till att Yamaha inte gör det är att det kostar dom mer pengar per hoj att tillverka små serier av special hojar än att tillverka standardhojen.
Den administriva sidan för att ta fram och beställa komponenter till specialhojarna är ju lika stor som till standardhojarna. Det är bara att dom ska göra detta, deras arbete slås ut på mycket färre hojar.
Sedan kommer nästa bit, var ska specialhojarna tillverkas ?
Vem ska utbilda personalen i specialhojtillverkningen ?
Vem ska betala personalen när dom är på utbildning för tillverkning av specialhojarna.
Ja det blir ju köparna och eftersom dom är mycket färre så blir den utbildningskostnad du ska betala för din hoj så stor så hojen till slut blir dyrare än standardhojen.
Och då vill du inte längre köpa den !
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hade KTM en Hondaspis i ett eget chassi på moto2 under 2017?
confused.gif

Ja, Moto2 har entypsmotor med bas i en Honda CBR 600RR motor om jag inte är alldeles felunderrättad.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Skälet till att Yamaha inte gör det är att det kostar dom mer pengar per hoj att tillverka små serier av special hojar än att tillverka standardhojen.
Den administriva sidan för att ta fram och beställa komponenter till specialhojarna är ju lika stor som till standardhojarna. Det är bara att dom ska göra detta, deras arbete slås ut på mycket färre hojar.
Sedan kommer nästa bit, var ska specialhojarna tillverkas ?
Vem ska utbilda personalen i specialhojtillverkningen ?
Vem ska betala personalen när dom är på utbildning för tillverkning av specialhojarna.
Ja det blir ju köparna och eftersom dom är mycket färre så blir den utbildningskostnad du ska betala för din hoj så stor så hojen till slut blir dyrare än standardhojen.
Och då vill du inte längre köpa den !

Jag är helt medveten om att det ligger ekonomiska skäl bakom, jag menade lite mer bara att jag tycker det är synd att läget är som det!
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hade KTM en Hondaspis i ett eget chassi på moto2 under 2017?:va

Det är Honda spis i alla, det är lag på det :tummenupp

Ja, Moto2 har entypsmotor med bas i en Honda CBR 600RR motor om jag inte är alldeles felunderrättad.



Där ser man:) Då var det inte så konstigt att det gick så bra för KTM på Moto2 i år:) Väldigt intressant att se när KTM sätter sina egna motorer i chassit
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Där ser man:) Då var det inte så konstigt att det gick så bra för KTM på Moto2 i år:) & det blir intressant att se när KTM sätter sina egna motorer i chassit

Jag tror knappast att KTM har några planer på att stoppa en egen motor i sitt Moto2-chassie, oavsett om du menar det nuvarande chassiet för Hondamotorn eller det kommande chassiet för Triumphmotorn. Alla Moto2-chassin är konstruerade och optimerade runt den motor som reglementet föreskriver. Att stoppa i en annan motor blir bara en dålig kompromiss.


Det ursprungliga syftet då Moto2 ersatte 250 var att öppna en dörr för små chassietillverkare som inte kan plöja ner miljarder i motorutveckling och detta har fungerat utmärkt under klassens första år. Vi har sett representation från Kalex, Suter, Speed-Up, FTR, Harris, TSR, NTS och några till mer eller mindre lustiga byggen. Möjligtvis att Moto2 blivit lite grann av Kalex Cup under de sista säsongerna men detta beror enbart på att det chassiet har fungerat bättre än de andra.

Att en etablerad motorcykeltillverkare som KTM nu ger sig in i Moto2 har inte passerat helt utan diskussion. Det går ju stick i stäv med klassens ursprungliga syfte och det är bevisligen inget som andra etablerade motorcykeltillverkare vill göra. En etablerad motorcykeltillverkare bör rimligtvis ha så mycket budget och så mycket know-how att de inom kort kan sopa banan med de små chassietillverkarna och den utbredda tolkningen av detta verkar vara att KTM bara är sugna på fler VM-titlar. Och som vanligt då detta företag ger sig in i något nytt så har man lite svårt att göra saker snyggt och politiskt korrekt. Årets hoj är inget annat än en geometrisk kopia på Johann Zarcos VM-vinnande Kalex från 2015-2016, fast med pinnstaket istället för aluminiumram.

KTM's marknadsavdelning gör naturligtvis sitt bästa för att tysta ner det faktum att klassen använder enhetsmotorer som är tillverkade av en direkt konkurrent. En av klassens regler föreskriver dessutom användandet av "Powered by Honda" dekalen. Jag vet inte hur många gånger man fått påpekanden om att denna dekal skall klistras väl synlig...

Alla chassietillverkare som hittills deltagit i Moto2 har sålt sina chassien till teamen. Ingen av dessa chassietillverkare har tillräckligt stark ekonomi för att ge bort chassien i rent marknadsföringssyfte. Nu ser det tyvärr ut som att Suter kastar in handduken efter denna säsong då det inte anses ekonomiskt gångbart att bara ha två hojar på griden.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Där ser man:) Då var det inte så konstigt att det gick så bra för KTM på Moto2 i år:) Väldigt intressant att se när KTM sätter sina egna motorer i chassit
Med mindre än att KTM själva blir "hovleverantör" av motorer så lär det inte hända, inte i Moto2 i alla fall.
2019 så lär vi få se en KTM med Triumph motor i ramen. Men den som lever får se.

Not sent from an I-Thing
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Där ser man:) Då var det inte så konstigt att det gick så bra för KTM på Moto2 i år:) Väldigt intressant att se när KTM sätter sina egna motorer i chassit
Fast nu blir det ju Triumph-motorer, som just tråden handlar om...

Edit: puckfyra eller nåt, jäkla tapatalk.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
2019 så lär vi få se en KTM med Triumph motor i ramen. Men den som lever får se.

Den kommande Triumph Moto2-motorn har varit tillgänglig sedan veckan efter Aragon GP och KTM såväl som Kalex har naturligtvis skaffat sådana för att komma igång så fort som möjligt. Rykten gör gällande att KTM redan gjort sin första shake-down test och Kalex gör sin första shake-down test nu till veckan. Sedan inträder ju som bekant ett testförbud från första december till sista januari och detta testförbud innefattar även den kommande Triumph Moto2-motorn.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Där ser man:) Då var det inte så konstigt att det gick så bra för KTM på Moto2 i år:) Väldigt intressant att se när KTM sätter sina egna motorer i chassit

Fast jag har hört rykten om att det är Triumph som ska tillverka motorn som KTM ska använda, kan det stämma? :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top