Triumph 765cc Moto2 Engine Testing at Alcarras (First video + Sound)

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
jupp en film med väl ljud :tummenupp
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Då återstår bara att se om skiten håller ihop. It’s a Triumph after all.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då återstår bara att se om skiten håller ihop. It’s a Triumph after all.

Precis.
Eller på annat sätt Europeisk motor.
Det positiva att av Europeiska MC tillverkare så har Triumph länge legat högst i Motorrads 5000 mila tester.

Eller hade vi hellre sett en en BMW R1200R som Moto2 maskin ?
R1200R kom in i April 2017 på 2a plats i 5000mila testerna.
Ja det hade faktiskt varit riktigt fräckt ! :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Knappast europeisk då det mesta av en modern Triumph tillverkas och monteras i Thailand (precis som BMW). Moto2-motorn monteras förvisso ihop i Alcaniz, Spanien men fortfarande av delar med Thailändskt ursprung.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Knappast europeisk då det mesta av en modern Triumph tillverkas och monteras i Thailand (precis som BMW). Moto2-motorn monteras förvisso ihop i Alcaniz, Spanien men fortfarande av delar med Thailändskt ursprung.

Men ursprungsland och tillverkningsland är väl inte samma?

Om en Volvo konstrueras, formges och utvecklas i Sverige men tillverkas i Kina får den då kinesiskt ursprung?
Om de svenska konstruktörerna och formgivarna gör jobbet i Kina blir de då kineser eller får de bara kinesiskt ursprung?
Kör man då kinesiskt när man kör Volvo? :va

I det här fallet har jag bara besökt den Thailänska fabriken i England men kommer nog aldrig att ta hojen till huvudfabriken i Thailand! Jag gillar inte det klimatet! :D

Min hoj är tillverkad och monterad i den Thailänska fabriken i Hinckley, innan huvudfabriken var byggd! :)

Nu är det inte så känsligt för mig. Om min Öhlinare inte är europeisk utan kinesisk men ihopsatt i Upplands Väsby tar inte bort det faktum att jag gillar den! :)

Moto GP i Finland 2019 blir trevligt för öronen! :kär
En trecylindrig motorcykel tar mig dit! :kär
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men ursprungsland och tillverkningsland är väl inte samma?
Kör man då kinesiskt när man kör Volvo? :va

För mig gör man det. Volvo är en kinesisk bil.
Ett kinesiskt företag med en fabrik i Sverige som tillverkar kinesiska produkter.

För att se på en annan branch.
Tycker du att Apples iPhone är en amerikansk mobil från ett amerikanskt företag ?
Eller är iPhone en kinesisk mobil ? För iPhonen är tillverkad i Kina ?

Eller när jag fick en IBM, HP eller Dell bärbar dator på jobbet. Var det då en amerikansk dator?
Eller var det en kinesisk dator för den var tillverkad i Kina ?

Hur ser du på ett köp av en Apple, HP eller Dell? Ser du det som ett köp av en kinesisk eller amerikansk produkt ?
Jag ser Apple, HP och Dell som amerikanska produkter.
Och därför är Volvo för mig en kinesisk bil !

Även om det är viktigt för marknadsföringen i Sverige att Volvo är en svensk bil !
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För mig gör man det. Volvo är en kinesisk bil.
Ett kinesiskt företag med en fabrik i Sverige som tillverkar kinesiska produkter.

För att se på en annan branch.
Tycker du att Apples iPhone är en amerikansk mobil från ett amerikanskt företag ?
Eller är iPhone en kinesisk mobil ? För iPhonen är tillverkad i Kina ?

Eller när jag fick en IBM, HP eller Dell bärbar dator på jobbet. Var det då en amerikansk dator?
Eller var det en kinesisk dator för den var tillverkad i Kina ?

Hur ser du på ett köp av en Apple, HP eller Dell? Ser du det som ett köp av en kinesisk eller amerikansk produkt ?
Jag ser Apple, HP och Dell som amerikanska produkter.
Och därför är Volvo för mig en kinesisk bil !

Även om det är viktigt för marknadsföringen i Sverige att Volvo är en svensk bil !

Volvo, telefoner och datorer är inte min grej känslomässigt men HP känns brittiskt för mig!

Så då måste jag kolla upp det! http://www.hpsauce.co.uk/
HP Sauce is a brown sauce originally produced by HP Foods in the United Kingdom, now produced by the H. J. Heinz Company in the Netherlands. Häpp! Men inte kommer jag sluta tycka om det för det även om det finns andra sorter också. Men inte lika lätta att få tag i i Sverige.
Brittiskt te odlas inte på de brittiska öarna men är ändå brittiskt för mig. Liptons gula är dock inte te utan något smaklöst som färgar vatten, men det är min åsikt. :tungan:tungan

Tillbaka till de trecylindriga motorerna så är det inte så viktigt för mig om de konstrueras, formges och plockas ihop i Hinckley eller någon annanstans, känslan finns där på ett sätt som andra tillverkare saknar. Men det är min känsla. :):):)
Det finns motorcyklar med japanska namn som kanske är bättre men jag tycker de är könlösa...
Jag tycker dagens Moto2 låter gott, thailänska eller inte, men inte lika gott som trecylindrigt. :):):)
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
För mig gör man det. Volvo är en kinesisk bil.
Ett kinesiskt företag med en fabrik i Sverige som tillverkar kinesiska produkter.

Mycket märkligt resonemang. :)
Volvo Personvagnar är ett svenskt aktiebolag. Säte i Sverige. Huvudkontor med utveckling etc etc i Sverige.
Fabriker i Sverige (ca 39%), Belgien (ca 46%), Kina (ca 14%), Malaysia (ca 0,3%) och snart USA (parentes = ca produktionsandel 2016).
Ägare är ett kinesiskt holdingbolag.
Om det företaget säljer hela sitt innehav imorgon till en norsk finansman, är det då en norsk bil?

Tillbaka till topic:
Man är ju fortfarande sugen på att se en ny Daytona hoj till den där motorn också. Men det verkar fortfarande dött kring det tyvärr.
Frågan är om denna motorn kommer påverka Moto2 racingen nåt nämnvärt för oss tittare jämfört med nu. Man spekulerar ju framförallt i att steget till MotoGP blir mindre, men man kan ju inte påstå att det verkar vara ett jätteproblem i nuläget (Marquez, Zarco, mfl.).
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man är ju fortfarande sugen på att se en ny Daytona hoj till den där motorn också. Men det verkar fortfarande dött kring det tyvärr.
Frågan är om denna motorn kommer påverka Moto2 racingen nåt nämnvärt för oss tittare jämfört med nu. Man spekulerar ju framförallt i att steget till MotoGP blir mindre, men man kan ju inte påstå att det verkar vara ett jätteproblem i nuläget (Marquez, Zarco, mfl.).

Ljudet, ljudet och kanske ljudet! :tungan
Men en Moto2hoj för gata med lyse och blinkers vore inte helt fel! :tummenupp

Men vad den Thailänska fabrikanten har för planer kan man bara undra! :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mycket märkligt resonemang. :)
Volvo Personvagnar är ett svenskt aktiebolag. Säte i Sverige. Huvudkontor med utveckling etc etc i Sverige.
Fabriker i Sverige (ca 39%), Belgien (ca 46%), Kina (ca 14%), Malaysia (ca 0,3%) och snart USA (parentes = ca produktionsandel 2016).
Ägare är ett kinesiskt holdingbolag.
Om det företaget säljer hela sitt innehav imorgon till en norsk finansman, är det då en norsk bil?

Tillbaka till topic:
Man är ju fortfarande sugen på att se en ny Daytona hoj till den där motorn också. Men det verkar fortfarande dött kring det tyvärr.
Frågan är om denna motorn kommer påverka Moto2 racingen nåt nämnvärt för oss tittare jämfört med nu. Man spekulerar ju framförallt i att steget till MotoGP blir mindre, men man kan ju inte påstå att det verkar vara ett jätteproblem i nuläget (Marquez, Zarco, mfl.).

För mig är det det, det är en norsk bil ! Jag tycker det är viktigt vem som äger.

Hur ser du på Facebook.
Det är ett amerikanskt bolag som äger ett bolag registrerat på Irland för den Europeiska verksamheten.
Det Irländska bolaget har ett Irländskt dotterbolag med huvudkontor på Caymanöarna.
Och det är till dotterbolaget Facebooks Europa inkomster går.
Och enligt Irländsk skattelagstiftning ska dotterbolaget skatta för sina inkomster där det har huvudkontoret.

Ser du på Facebook som ett Irländskt företag, det är ju där bolaget vars dotterbolag sköter den Europeiska verksamheten är registrerat.
Eller ser du det som ett företag där huvudkontoret ligger, dvs Facebook är ett företag på Cayman öarna?
Eller ser du Facebook som ett amerikanskt företag.
Bara för att grundaren bor i USA ?
https://www.investopedia.com/terms/d/double-irish-with-a-dutch-sandwich.asp
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Bring back the 250cc smokers, dammit! Jävla sunkgatmotorer som sabbar magin i GP-klasserna nuförtiden. Känns klart passande att de byggs i Indien för övrigt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men en Moto2hoj för gata med lyse och blinkers vore inte helt fel! :tummenupp

Triumph har onekligen ett flertal syften med sitt deltagande i Moto2.

Ett av syftena är naturligtvis marknadsföringen och det kommer garanterat modeller som spin off på denna satsning. Andra märken verkar ju ha slagit in på rena trackdayhojar som säljs utan lysen och regskylt, så det är väl ingen högoddsare om Triump släpper något liknande.

Ett annat syfte är den teknikutveckling som ofrånkomligen uppstår och som framförallt kommer att drivas av Extern Pro. Hundratals motorer ska byggas så att de levererar exakt samma effekt och de ska hålla ihop minst tre racehelger utan att denna effekt ändras. Hicka såväl som bryderier kommer att uppstå, men man kommer att lära sig något och gå stärkta därifrån.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Ljudet, ljudet och kanske ljudet! :tungan
Men en Moto2hoj för gata med lyse och blinkers vore inte helt fel! :tummenupp

Men vad den Thailänska fabrikanten har för planer kan man bara undra! :D

Ja det är något jag går och drömmer om..

Därför hoppas jag att det kommer en ny GSX-R750 snart med lite mer effekt, och lite mindre vikt. Säg 160HK på 180KG, eller samma effekt som idag: 150HK men med en vikt på 180KG och en jäkla massa elektronik, samt ett utseende som kopierat från deras MotoGP-hoj. :yoparty
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Triumph har onekligen ett flertal syften med sitt deltagande i Moto2.

Ett av syftena är ...

Ett annat syfte är ...

Jag bara MÅSTE fråga en sak jag funderat på sedan Moto2 uppstod:
Moriwaki, Suter och de övriga är rambyggarfirmor va?
Jag har viss förståelse för att alla utom KTM vägrar trycka i en Hondaspis i ett eget chassi men vad ser Suter m.fl för affär i sin exponering?

Eller bjuder Dorna på det för att inte listorna ska se för konstiga ut?

Eller köps det så mycket customiserade ramar därute?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top