MotoGP 2019 Finland

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så var även fallet med Balaton Ring och Circuit of Wales och mig veterligen så existerar ingen av dessa än så länge...

Det skulle vara kul med ett GP på våra breddgrader, men jag har alltid haft känslan att de inledande kalkylerna är något optimistiska. Vi talar om att bygga en helt ny bana från scratch. På tjälpåverkad finsk skogsmark mitt i ingenstans. Med FIM och FIA-klassning med allt vad det innebär. Och med depåboxar, byggnader, läktare och infrastruktur i världsklass. Det är inte Sviestad eller Gelleråsen vi talar om, utan en helt ny bana fullgod för MotoGP. Alltså en kostnad som får Friends Arena att framstå som växelpengar och därmed en finansiering som man inte direkt snyter ur näven på våra breddgrader.

Jag hoppas att jag har fel, men det tilltänkta racedatumet är arton månader bort och "banan" är fortfarande en grusgrop och kommer så förbli minst ett halvår till. Det bådar inte gott, men hatten av om de grejar det.

Vi som jobbar i Bygg- och Anläggningssektorn brukar imponeras av att Finnarna får mycket för pengarna - men det tar tid. T ex den imponerande motorvägen mellan Torneå och Kemi - slät som ett salsgolv flera år efter invigningen. Å andra sidan fick den sträckningen ligga med överlast ett par år innan vägbanken planades ut och belades. Bara en sån sak!

I Sverige bygger vi hellre som bekant brett, svulstigt - och utan att ägna särskilt mycket tid åt att analysera kostnadseffektivitet på sikt, under brukarstadiet.

Men vad har det med Kymiring att göra? Ptjaa, ingenting annat än att Ditt scenario innebär att finländarna tvingas göra våld på sina egna principer att bygga stabilt från grunden. Helt enkelt därför att den återstående tiden till invigning inte räcker till för att de ska kunna optimera framtida prestanda. De måste helt enkelt resonera som vårt rikssvenska TRV och gena i kurvorna!

Kommer detta att ske? Jag är skeptisk... :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har för mig att det skulle utökas och förarna var inte så glada över det.

Däremot skulle ett test försvinna som kompensation.

Ja, man kan tycka att det redan är lite för många race i kalendern, så ur den synvinkeln är det förstås bättre med ett race färre. Hade hellre sett att racet i Thailand, Qatar eller något av de i Spanien försvunnit än det i Finland, men Dorna tänker såklart mest på att tjäna pengar.
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Självklart ska vi dit. Har bra kontakter via jobbet med Helsingfors, tjänster å gentjänster...:yoparty
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Usch, detta låter inte bra, hade verkligen sett fam emot detta, men även om man ska försöka vara positiv är jag inte ett dugg förvånad om det skiter sig igen och blir famflyttat ytterligare...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kul att det börjar hända saker på plats, men jag är lika skeptisk som förut. MotoGP's testkalender fram till Valencia GP är klar sedan länge, men i den kalendern finns ingen test i Finland. MotoGP's testkalender innehåller dessutom flera dagar som är vikta för däcktester åt Michelin, bland annat en dag på Catalunya direkt efter Le Mans GP eftersom Catalunya har ny beläggning. Men inte heller där finns Finland med. Och dyker det upp en ny eller en omlagd bana på racekalendern så kräver Michelin en föregående test, annars blir det liksom inga däck till racet...Och om en sådan test kläms in i juni eller juli nästa år så finns fortfarande ingen tid att tillverka däck för det förmodade tilltänkta racedatumet i augusti...Därav min skepsis.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, men jag kommer inte att boka något förrän jag ser en test i Finland i min kalender. Och ska något i höstens kalender ändras så bör den uppdateringen komma inom väldigt kort då alla som jobbar i MotoGP i princip har allt bokat och klart fram till Valencia GP. Således inte väldigt många lediga dagar där man eventuellt skulle kunna klämma in en hösttest i Finland.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Verkar som Kymi Ring fått statligt bidrag på 3,5 miljoner €, under förutsättning att dom skakat fram 10 miljoner € ur egen kassa, och om det nu stämmer har dom fixat det.

Första utbetalningen av statliga pengen, 80%, får dom när banan är klar til 2/3 delar och att bolaget Kymi visar dom använt 8 miljoner € av egna pengar.

Detta enligt Kouvolan Sanomat, 28,03,2018.

Vad det nu betyder, har jag ingen aning om.

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/5541c11f-a144-48ee-af65-aee2dee1fe68
 

FZ-Robban

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha - R1
Nu har dom hoppat fram till 2020. Hoppas det blir av då. Planerar att besöka Nederländerna Assen TT 2019. Var i Sachsenring i år och det var magiskt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kalendern för 2019 presenterades i Misano och i denna kalender finns Finland definitivt inte med.

Om de vill vara med i kalendern 2020 så har de ganska exakt ett år på sig att färdigställa hela anläggningen. Om de fixar allt inklusive FIM-klassningen under sommaren 2019 så kommer MotoGP-testen veckan efter Misano GP i så fall att hållas i Finland.

Om de inte fixar detta = inget GP 2020 heller.
 

FZ-Robban

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha - R1
Helt riktigt Alatalo. Kymirings hemsida verkar vara långsam uppdatering på. Mest bara dataanimeringar och få "riktiga" filmer. Om dom jobbar lika sakta i verkligheten som på hemsidan blir det inget.
 

FZ-Robban

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha - R1
Är det någon som ska besöka Kymiring den 19-20 Augusti, då motogp har tester inför 2020! Biljetter finns att köpa på deras hemsida.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Mer info:
[FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.gpone.com/en/2019/07/20/motogp/test-teams-riders-ready-to-hit-the-track-at-the-kymiring.html
[/FONT]
Är det någon som ska besöka Kymiring den 19-20 Augusti, då motogp har tester inför 2020! Biljetter finns att köpa på deras hemsida.
 

Siigurd

Medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Finns ju inte ett hotellrum inom en halvtimmes bilresa till Kymiring att boka den 9-12 juli 2020 förutom Scandic i kouvola. 3 nätter, 2 personer 13000 kr inkl frukost, ej återbetalningsbar!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Finns ju inte ett hotellrum inom en halvtimmes bilresa till Kymiring att boka den 9-12 juli 2020 förutom Scandic i kouvola. 3 nätter, 2 personer 13000 kr inkl frukost, ej återbetalningsbar!

Det är därför man tältar när det är MotoGP!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top