MotoGP 2019 Finland

FZ-Robban

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha - R1
Tjena! Jag vet att det är lite tidigt, men vafan - man är ju hojsugen redan efter bara en månads uppehåll. Jag som många andra kommer vara på plats i Finland 2019 och kolla på MotoGP. Skulle vara asnajs om fler som planerar att åka dit, tar hojarna och vi åker dit tillsammans. Kanske vi kan tälta och få till en riktig festivalkänsla. Hur som helst så är det länge kvar..
Ride safe and loud!!
//Robban:squid
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Planerar också att åka dit! Vore grymt kul om det kunde bli ett årligt Sporthojsevent :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Känner jag mig själv rätt så blir det hotel i Lahti och bil.

Ska dock försöka få till någon bandag där så fort den öppnar.
 

FZ-Robban

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha - R1
Tänk va coolt när det mullar ut hundratals högljudda sporthojar från båten, satan va det ska dåna!
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Finland 2019 ligger klart högt på aktivitetslistan. Senast det begav sig för mig med live roadracing vm var några år i slutet -80 talet fram till 1990 på Anderstorp. Vet vi om Finland ersätter nått race eller utökas kalendern med ett extra?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Har för mig att det skulle utökas och förarna var inte så glada över det.

Däremot skulle ett test försvinna som kompensation.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kommer inte att hålla andan i väntan på detta GP. Ryktet i depån gör gällande att finansieringen är långt ifrån klar och att det inte har hänt väldans mycket med banan sedan i somras. Så sent som för några veckor sedan så var banan fortfarande bara en stor grusgrop:

http://en.kymiring.fi/news/news/2017/10/rally-driver-markku-alen-was-testing-at-kymiring

Visst vore det kul med ett GP i Finland, men just nu ser det inte väldigt realistiskt ut. Om anläggningen inte står färdig med FIM-klassning och hela tjottabalongen om en sådär sju månader så blir det ingenting då ingen ny bana kommer att införas om det inte finns testmöjligheter ett år före.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alla tar en spade och åker över och börjar gräva! :)
 

FZ-Robban

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha - R1
Jag kommer inte att hålla andan i väntan på detta GP. Ryktet i depån gör gällande att finansieringen är långt ifrån klar och att det inte har hänt väldans mycket med banan sedan i somras. Så sent som för några veckor sedan så var banan fortfarande bara en stor grusgrop:

http://en.kymiring.fi/news/news/2017/10/rally-driver-markku-alen-was-testing-at-kymiring

Visst vore det kul med ett GP i Finland, men just nu ser det inte väldigt realistiskt ut. Om anläggningen inte står färdig med FIM-klassning och hela tjottabalongen om en sådär sju månader så blir det ingenting då ingen ny bana kommer att införas om det inte finns testmöjligheter ett år före.

Allt är väl inskrivet och klart i ett 5-årskontrakt 2019-23. Så grushögen asfalteras nog i sommar. Sen är det logi och läktare som ska byggas.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag kommer inte att hålla andan i väntan på detta GP. Ryktet i depån gör gällande att finansieringen är långt ifrån klar och att det inte har hänt väldans mycket med banan sedan i somras. Så sent som för några veckor sedan så var banan fortfarande bara en stor grusgrop:

http://en.kymiring.fi/news/news/2017/10/rally-driver-markku-alen-was-testing-at-kymiring

Visst vore det kul med ett GP i Finland, men just nu ser det inte väldigt realistiskt ut. Om anläggningen inte står färdig med FIM-klassning och hela tjottabalongen om en sådär sju månader så blir det ingenting då ingen ny bana kommer att införas om det inte finns testmöjligheter ett år före.

Låter som Gotland Ring faktiskt, undra om dom som är inblandade är släkt :hihi
Det här med att bygga banor och sen försöka leverera något som är långt ifrån avtalets juridiska svängningar som får det att låta som att man ska hyra en fullskalig F1 bana fast det i verkligheten är en halvfärdig bana med stora brister i infrastruktur, hygienutrymmen och brist på säkerhet som för varje år är densamma medans byggnader och bana bara förfaller och blir sämre snarare än motsatsen. Den förskönade texten och språket på hemsidorna som man senare förstår bara är för att locka potentiella investerare.... som man för övrigt sen inte heller lyckas så väldigt bra med uppenbarligen.

//M
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Allt är väl inskrivet och klart i ett 5-årskontrakt 2019-23.

Så var även fallet med Balaton Ring och Circuit of Wales och mig veterligen så existerar ingen av dessa än så länge...

Det skulle vara kul med ett GP på våra breddgrader, men jag har alltid haft känslan att de inledande kalkylerna är något optimistiska. Vi talar om att bygga en helt ny bana från scratch. På tjälpåverkad finsk skogsmark mitt i ingenstans. Med FIM och FIA-klassning med allt vad det innebär. Och med depåboxar, byggnader, läktare och infrastruktur i världsklass. Det är inte Sviestad eller Gelleråsen vi talar om, utan en helt ny bana fullgod för MotoGP. Alltså en kostnad som får Friends Arena att framstå som växelpengar och därmed en finansiering som man inte direkt snyter ur näven på våra breddgrader.

Jag hoppas att jag har fel, men det tilltänkta racedatumet är arton månader bort och "banan" är fortfarande en grusgrop och kommer så förbli minst ett halvår till. Det bådar inte gott, men hatten av om de grejar det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det låter ju lite kymigt att det fortfarande är en hög med grus.

Själva asfaltsbanan kan man nog med lite tur hinna få klart på de 7 månaderna, men tvivlar starkt på att alla byggnader hinner byggas klart och vara fungerande. Inte för det är omöjligt, men lite tveksam är jag nog. Speciellt om de inte har fått ihop pengarna än.
Och att det finns ett event bokat i fem år betyder ju inte direkt något alls för investerarna, resten av året måste gå med vinst också. Och det är som sagt inga kaffepengar för att bygga en högklassad bana, uppåt en halv miljard nånting.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Allt är väl inskrivet och klart i ett 5-årskontrakt 2019-23. Så grushögen asfalteras nog i sommar. Sen är det logi och läktare som ska byggas.

Du hänger med på att det knappast är samma asfalt som mellan Uppsala och Heby plus att lägger man ner hiskeligt mkt pengar på asfalten måste även markarbetet vara top notch så den dyra beläggningen inte får stora tjälskott....detta borde ge att läggningen tar extra lång tid.

Logi och läktare får du att låta som tre friggebodar och en haki-ställning...
Bara att få fram färdig grund borde ta flera månader och de kan inte börja med det förrän tidigast april.
 
Nyheter
Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Scoutfamilj med stålram lanserad

Det är första gången sedan ...

Course Shorty & Rodeo Drive Motorcykelskor

Den här artikeln är sponsra...

Fullmatade Bike nr 4 ute nu!

Två intressanta Triumph-nyk...

Medical Card I hjälmen kan rädda liv

I samband med att motorcyke...

KTM förlänger garanti

Foto: Markus Berger KTM ...

Allt om MC växlar upp!

Linus Bankler lämnar över f...

Top