IPTV vad är det ?

calleaik

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XVS1300 -07
Sprang på en annons från tvbossen.com där jag läste att man kunde få alla tvkanaler för 109 kr i månaden.

undrar hur detta fungerar, vad jag har läst så laddar man ner en app på tv och kör via den.

är det någon som använder detta och hur är kvalitén samt lagg osv ?

Tacksam för svar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kvalitén och lag beror mest på din uppkoppling. Har du någon data cap och brukar kolla mycket så kan det vara värt att kolla upp om du kommer över den.
Generellt sett, om du har okej bredband så blir det inte sämre kvalitet på IPTV än på luftburen sändning.

Men, pirattv har lite andra besvär än reguljära produkter, mest i det att det oftast är folk som itne har någon som helst lust att hjälpa kunden.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Alla kanaler från Viasat och C More för 109kr/månad... Plus en massa utrikiska kanaler. Det låter en aning tvivelaktigt. Efter att ha kollat deras hemsida så känns det i alla fall som ett bolag som jag inte skulle vilja ta i med tång ens.

Vissa saker med sidan deras ser lite skev ut. Som att de knappt nämner företagsnamnet på förstasidan. Inte ens ett "Copyright © 2017, TvBossen AB" eller liknande. Sidans källkod verkar peka mot att den är baserad på Wordpress med ett theme som heter Hestia. Med tillägg för webbutik. De betalalternativ de erbjuder är Swish, Paypal och Bitcoin (inga kort, inga giron, inga direktöverföringar). Dessutom uppmuntras kunderna att värva andra kunder i ett pyramidspelsliknande system.

Men kanske mest talande av allt: de använder Comic Sans på sin faq...
ComicTvBossen.jpg

Ju djupare man gräver desto mer ser det hela ut att vara en bluffsida som skapades för ett tag sedan i syfte att skaka fram lite pengar snabbt. Marknadsföringen verkar till största del utgöras av att på olika forum berätta om vilken fantastisk ny tv-tjänst man hört talas om...

Skulle kunna skriva mer också. Men sammanfattar det istället så här:
BLUFFÖRETAG!!!
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Är inget bluffföretag i sig som Esquire säger.
Utan det är PiratTV.

Finns mängder med företag och priserna ligger ungefär runt 100kr/månad för alla kanaler i världen.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Drog igång ett testdygn via Kodi och det funkar utmärkt så långt och det mesta man vill ha finns där som Eurosport UK, bt sports mm med god bildkvalitet. Jag har 100/10.

Men vad riskerar man som tittare? Lite lam förklaring i faq:n om att det är halvlagligt..?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är inget bluffföretag i sig som Esquire säger.
Utan det är PiratTV.

Finns mängder med företag och priserna ligger ungefär runt 100kr/månad för alla kanaler i världen.
Det ena behöver inte utesluta det andra :tummenupp

Jag hade först tänkt säga att de pysslade med någonslags piratverksamhet. Men så väldigt mycket med sidan ser såpass skakigt att jag använde kraftuttrycket "blufföretag" istället.

Fast "blufföretag" är kanske iofs också fel. Verkar tveksamt om det finns något riktigt företag bakom det hela alls. Eller ja, företag behöver ju inte vara synonymt med bolag. Men verkar tveksamt om någon registrerad firma står bakom det hela.


Drog igång ett testdygn via Kodi och det funkar utmärkt så långt och det mesta man vill ha finns där som Eurosport UK, bt sports mm med god bildkvalitet. Jag har 100/10.

Men vad riskerar man som tittare? Lite lam förklaring i faq:n om att det är halvlagligt..?
Vad en kund riskerar är väl främst att de riktiga tv-bolagen spärrar piraterna på något sätt, och då sitter man där med bara afrikanska och asiatiska kanaler. Eller om man ska prata om de här TvBossen så finns en uppenbar risk att om man betalat in för något av deras "paket" (billigaste paketet är tremånaders för 499kr) så stänger de ner sidan inom ett par veckor, för då har personerna bakom sidan fått ihop tillräckligt med pengar från lättlurade stackare för att kunna tillbringa jul och nyår på en strand på Bali.

Domännamnet tvbossen.com registrerades 2017-11-01, så man lär nog inte hitta några stora mängder nöjda kunder än. Om ens någonsin. :tungan
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Kommer ta ett tag att stänga ner piratverksamheten.
Finns ett annat "bolag" i "Sverige" som varit aktiva sedan 2011

Just nu är inte pirat-IPTV förbjudet I Sverige och sändningarna kommer oftast ifrån länder där det är lagligt att strömma ut, ofta ifrån azerbaijan.

Dem aktörer som finns i Sverige är sk resellers/återförsäljare.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/illegal-pirat-tv-omsätter-miljarder-3806892
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Intressant att dom erbjuder support via telefon men inte skriver ut något telefonnummer någonstans... :död
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag använder en konkurrent till TV-bossen. Eller ja, oftast är det resellers för samma tjänst fast med olika namn.
Bra bildkvalitet, många kanaler i HD och även FHD, men kanske inte riktigt så skarp bild som via en "riktig" leverantör. Det händer ibland att enskilda kanaler strular med lagg eller frysningar, så jag hade inte bjudit hem hela kvarteret för att se VM-finalen i fotboll direkt, men med tanke på att man får i stort sett hela världens kanaler inklusive alla tilläggspaket för dryga hundringen per månad så är det minst sagt värt det.
Jag använder Smart-TV-appen vilket fungerar bra, även om det ska vara något snabbare och driftsäkrare att köra det via box.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Vilket företag är det man ska använda då?
Verkar skitsmidigt om det bara lirar som det ska.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

vinylsamlaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
landsbygden
Hoj
Yamaha
En synpunkt som inte direkt är relaterat till IPTV eller streaming är... jag bor på landet och tar ner allt via en vanlig antenn på taket från närmaste huvud/slavsändare och har bara det vanliga Boxerutbudet dvs SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, TV4 och TV6 och jag har fullt upp om kvällarna med att följa de program jag vill se. Som tur är kan jag även streama allt från SVTplay, TV4play och Viafree och dessutom få tillgång till tusentals program som jag missat under ordinarie sändningstider... helt lagligt. :tummenupp

Min fundering är... dygnet har bara 24h och även om man skiter i att jobba eller plugga (vilket jag dessvärre gör 8/5) så måste väl de flesta av oss sova 8 timmar per dygn. Dessutom går väl några timmar bort för shopping av dagligvaror samt för tillagning av desamma. Hur får ni dygnet att räcka till för 100+ eller 1000+ TV-kanaler?

:) :D :lol
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top