Video Krocktest Mc vs. vägräcke

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Problemet/ faran är väl när man kommer glidande efter marken ......
videon eller testmetoden visar bara att de INTE förstår problemet !
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det finns en forskningsrapport av en forskare som då jobbade för Folksam - Matteo Rizzi om jag minns rätt. Jag vet att Matteo själv kör eller har kört MC. Videon kan nog vara från de tester och försök som utgjorde underlag för studien. Den enda slutsats från detta arbete som ansvariga verkar klamra sig fast vid är att boxermotorer skyddar benen bättre än andra motoralternativ... :3freak
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Problemet/ faran är väl när man kommer glidande efter marken ......
videon eller testmetoden visar bara att de INTE förstår problemet !

Kan du utveckla vad som är fel med testmetoden?

Det räcket som testas i filmen verkar ha åtgärder för att det ska vara mindre dåligt att komma glidande på marken och åka in i räcket.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det börjar bli lite otrevligt att köra nu i mörker och regn när det snart inte går att gå omkull någonstans utan att man fastnar i ett dödsräcke. :(

Inte för att jag har för vana att vurpa men det räcker med att jag missar en GPS- eller mobilanvändare för att sitta i ett räcke... :(

Trafiksäkerhet? Noll Vision! :huvet
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
... Den enda slutsats från detta arbete som ansvariga verkar klamra sig fast vid är att boxermotorer skyddar benen bättre än andra motoralternativ... :3freak

Precis! Förbjud alla motorcyklar som inte har boxermotor! DireCkt!!!
:glömdet
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kan du utveckla vad som är fel med testmetoden?

Det räcket som testas i filmen verkar ha åtgärder för att det ska vara mindre dåligt att komma glidande på marken och åka in i räcket.
Att bogsera en motorcykel med en docka på mot ett räcke ....
tyngdpunkten få föraren av motorcykeln är i princip över räcket, dockan faller "över" räcket ....
I ett verkligt scenario har motorcyklisten redan gått omkull, ( kanske pga diesel eller grus på vägen).
När hen kommer farande på asfalten med tyngdpunkten 1 dm över asfalten blir hen hackad , strimlad och dödad på ett ytterst effektivt sätt. Skulle vederbörande överleva så är chanserna till ett normalt liv väldigt begränsade.....

Om man hade släpat en docka i stället mot räcket , så hade man fått fram ett intressantare svar om vad som händer med en motorcyklist som träffar ett "dödsräcke"
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Att bogsera en motorcykel med en docka på mot ett räcke ....
tyngdpunkten få föraren av motorcykeln är i princip över räcket, dockan faller "över" räcket ....
I ett verkligt scenario har motorcyklisten redan gått omkull, ( kanske pga diesel eller grus på vägen).
När hen kommer farande på asfalten med tyngdpunkten 1 dm över asfalten blir hen hackad , strimlad och dödad på ett ytterst effektivt sätt. Skulle vederbörande överleva så är chanserna till ett normalt liv väldigt begränsade.....

Om man hade släpat en docka i stället mot räcket , så hade man fått fram ett intressantare svar om vad som händer med en motorcyklist som träffar ett "dödsräcke"

Om det saknas underglidningsskydd ja, men de under de flesta av krocktesterna i klippet har räcket ett sådant. Det är bara under första testet som det saknas.

Jag håller med om att underglidningsskydd troligen är den viktigaste åtgärden för att göra räcken säkrare för motorcyklister, eftersom jag också tror att man oftast vurpar innan räcket. Men lyckas man ändå köra in i det, eller om man på något sätt studsar upp på räcket, så är det nog väldigt välkommet om det inte finns vassa balkar som man fastnar i.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
men , vad får man fram av testet på filmen?
 

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
Jag tror att staten ser till att det kommer reg skylt fram på motorcyklar innan man gör om vägräcken som är anpassade för motorcyklister.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det finns en forskningsrapport av en forskare som då jobbade för Folksam - Matteo Rizzi om jag minns rätt. Jag vet att Matteo själv kör eller har kört MC. Videon kan nog vara från de tester och försök som utgjorde underlag för studien. Den enda slutsats från detta arbete som ansvariga verkar klamra sig fast vid är att boxermotorer skyddar benen bättre än andra motoralternativ... :3freak

Jepp. Jag använde hans forskning som underlag för mitt exjobb. Det finns material med en ducati monster (tror jag) där man ser skillnaderna mellan boxer och icke utstickande motor.

Borde det inte vara dags att fler tillverkare ser över alternativet med airbags, eller är det bara jag som tänkt tokigt mycket på sånt den senaste tiden?

Mitt förslag på en säkrare och mer användarvänlig motorcykel. Vätgasbränslecell och elmotor.


7c7ea67704a1aef79ada4579c9b04c9b.jpg
 
Last edited:

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
men , vad får man fram av testet på filmen?

Utan att ha läst någon rapport från testerna och bara tittat på filmen så tycker jag att den sista räckes utformningen är minst dålig att köra in i.
Detta för att det sitter en räckessektion även på insidan som gör att stolparna är skyddade. På de tidigare testerna så hugger armen tag i stolpen. Skadorna från det är allt ifrån ett blåmärke till att armen inte sitter kvar på kroppen längre.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så här är det:
Matteo Rizzi är en av Tingvalls kronprinsar, en av dem som skall föra hans arv vidare.

Utgångspunkten man startade ifrån i de tester vi ser i ts är Tingvalls tes att det inte alls är några problem med räckena, utan att det är motorcyklarna det är fel på.


Motorcykeldesign dålig ur räckessynpunkt


Claes Tingvall från Trafikverket fick svara på frågan varför man monterar just vajerräcken, om man tittar på andra alternativ och vad man gör för att hitta förbättringar. Tingvalls svar var att det gjorts tester som visat att alla räcken är lika farliga för motorcyklister så just vajerräcken är inte värre.
Maria Nordqvist från SMC flikade snabbt in med en korrigering att de tester som Tingvall hänvisar till inte är relevanta. De handlar endast om en jämförelse mellan två räckestyper, båda med fristående räckesstolpar. Det finns många andra alternativ som är bättre för oskyddade trafikanter, men dessa hade man inte med i jämförelsen.

- Det har inte skett några olyckor mot betongräcken eller rörräcken så det fanns ingen statistik att jämföra med. Vi anser att vajerräcken är den sämsta räckestypen av alla vägräcken, säger Maria Nordqvist.

Detta höll inte Tingvall med om men erkände att man riktat in sig på trafiksäkerhet för bilister när man sätter upp mitträcken.

- Ärligt svarat, nej, vi har inte riktat in oss på säkerhet för MC när det gäller räcken. Vi vet att det inte är bra och kommer inte att vara det så länge motorcykeldesignen ser ut som den gör, sade Tingvall.


Både SMC:s representanter på plats och motorcyklister från riksdagens MC-sällskap reagerade på detta uttalade. Att ändra designen på motorcyklar så att de anpassas efter vägräcken är inget som motorcyklister ser som en primär lösning för att kunna välja en billig räckestyp.


- Ska vi vänta uppåt 20-30 år på en ny motorcykeldesign för hela EU och under denna tid stå och titta på medan motorcyklister dör i räckesolyckor, säger Nordqvist.

SMC anser istället att vägar ska utformas med säkert sidoområde och att vägräcken ska sättas upp endast där detta inte är möjligt. De vägräcken som används ska ha släta navföljare, alltså slät yta mot vägbanan, istället för farliga fristående stolpar. Vajerräcken bör helst totalförbjudas så som i flera andra länder.
Min fetning

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Friktion-i-Riksdagens-MC-sallskap/

Alltså tar Matteo Rizzi på sig att med en boxerBMW visa att det inte är så illa att krocka med ett räcke - om man bara har rätt sorts MC.


The media wake från detta krocktest/försök att påverka motorcyklars design såg ut så här ungefär:

Forskare: Framtidens mc är en trehjuling

Tre hjul, låsningsfria bromsar samt krockkuddar.


Det har motorcyklarna i framtiden.
Spår trafiksäkerhetsforskaren Matteo Rizzi på försäkringsbolaget Folksam.
https://www.expressen.se/motor/forskare-framtidens-mc-ar-en-trehjuling/

Trafiksäkerhetsforskare har i decennier försökt forma om vårt självbalanserade, spårande fordon till något dom förstår sig på: en liten smalspårig bil med fler hjul, dörrar man kan stänga, bälte, krockkuddar och allehanda hjälpsystem. Då först funkar deras matriser och beräkningsmodeller.

Jag påstår att detta är inget annat än en regisserad show för att få fram det man ville visa från början - att motorcyklars design är problemet med räckena, inte räckena i sig.

Här är slutrapporten:
https://www.trafikverket.se/content...slutrapport_folksam_mc-krocktester_151026.pdf

15 sidor, mycket bilder.
Man bör ta sig tid att läsa igenom den om man har minsta intresse av motorcykelns framtid.

Jag konfronterade Rizzi vid ett tillfälle med frågan varför han inte testade mot vajerräcke istället.
Det uppenbara svaret. "Då hade det bara blivit en körning per motorcykel" uteblev, och istället urskuldade han sig med att "det inte fanns pengar till att testa mot olika räckestyper just denna gång"

...vilket ju egentligen är samma svar. :brynad


Anledningen till att man inte testar räckenas, för oss oskyddade trafikanter, verkligt farliga punkt: stolpskogen som bär upp dessa räcken är tre:

1: Man ville undvika att visa något som går emot tesen att det är motorcykeln det är fel på. (Mitt antagande)

2: Det skulle bli förjävla obehagliga bilder med krocktestdockedelar all over the place. (Mitt antagande

3: I framtiden kommer huvuddelen av alla motorcyklister sitta kvar på sin MC när det smäller pga ABS
Nej, inte mitt antagande. Denna förklaring är den officiella från Dr Matteo Rizzi.
I fool you not!

Slutrapporten skrev:
Det är troligt att färre och färre motorcyklister kommer att glida in i räcken i framtiden, eftersom allt tyder på att ABS förbättrar stabiliteten och minskar risken att köra omkull. En mer upprätt position vid kollisionen med räcket gör i sin tur att ett integrerat skydd och designen av själva motorcykeln kommer att ha en allt större betydelse i framtiden.

...så, italienaren som dog mot räcke utanför Tanumshede efter att kört på en sketen grävling gjorde alltså något fel, eftersom hans hoj faktiskt hade ABS? Polacken som dog mot räcket utanför Kungsbacka på en Tiger med ABS, han var bara en anomali? Alla dom med ABS-hojar som råkat ut för Trafikverkets såphala fuskasfalt, där förare och/eller passagerare förolyckats i stolpskogen - det har inte hänt alltså?

Sedan Rizzi gjorde sin testkörning som skulle backa Tingvalls påstående så har vi sett åtskilliga ABS-hojar gå omkull och motorcyklister dödas eller skadas allvarligt mot räckesstolpar - i den "framtid" som Rizzi beskriver, och på de ABS-motorcyklar som är så säkra att man valde att bränna en miljon för att köra en krockserie som det passade de egna syftena bäst. :zpy


Matteo Rizzi är för övrigt mest känd för att i ett stort forskningsprojekt ha ådagalagt att äldre, mer erfarna motorcyklister ofta tar det lugnare i stadstrafik, och att unga hotheads på motarder och sporthojar brassar satan i stan.

Logisch?
Kan man tycka, och var och en av oss här inne hade nog kunnat komma upp med samma svar snabbt, enkelt och utan månaders forskning samt anslag därefter.

Men, den officiella slutsatsen blev liiite eljest, om man säger.
Föraren av motorcykeln frikopplades helt från vad som hände i de polisrapporter som Matteo Rizzi satt och läste, och summan av allt arbete blev huxflux att "Motorcyklar med ABS är 40% säkrare".

Än vad? 40% säkrare än... ...dricka glykol...?


All denna kraft som läggs på att försöka hitta fel på motorcykeldesignen skuggar och fördröjer det som är verkligt viktigt: att inse att vi vill ha våra hojar kvar. Som dom är!

Vi kräver inte att allt runt omkring oss skall anpassas till våra behov.
Men att skapa utökad trygghet åt redan skyddade bilister på vår bekostnad, genom att skära i våra marginaler och minska våra chanser till överlevnad - och sedan försöka göra om våra hojar till smalspåriga bilar är fan otillständigt!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top