Livsfarligt spår?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vi gör alltså ett nytt försök med trådbussar? Det är lustigt med denna ständiga cykel av att återuppfinna samma saker.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tjänare kompis!

Det där kan man räkna på några gånger, och hela tiden komma till olika resultat.

Massa text...

Hejsan kompis!

Detta med underbetalda lastbilschaffisar är fördj...igt och borde vara ett stort problem men får fortsätta. Kanske för att det finns kunder som vill ha billiga transporter?
Kundstyrt betyder också att om du är sen kan de vägra att ta emot lasten.

Vad gäller lastbilslobbyn så bor jag i Scanialand så jag skulle troligen ha ännu högre kommunalskatt utan Scania.;)
Dagens LT har nedanstående artikel. Finns bakom en betalvägg så därför kopierar jag.

Scaniachefen uppmanar regeringen: Bygg elvägar

SÖDERTÄLJE Det behövs storskaliga lösningar snabbt om vi ska ha en chans att hantera klimatförändringarna.

Det menar Scania och Volvo som nu vill att regeringen ska storsatsa på elvägar.

I en gemensam debattartikel i Dagens industri vänder sig Scanias vd Henrik Henriksson och AB Volvos vd Martin Lundstedt tillsammans med Svante Axelsson från organisationen Fossilfritt Sverige till regeringen med en uppmaning att skynda på utbyggnaden av infrastrukturen som behövs för el-lastbilar rejält.

De tre konstaterar att FN:s generalsekreterare Antonio Guterres varnar för att vi kan vara på väg att förlora kampen mot klimatförändringarna och menar att omställningen till fossilfritt samhälle går alldeles för långsamt.

Det behövs storskaliga lösningar mycket snabbt, skriver de tre och menar att lastbilsindustrin är redo att ställa om till elektrifiering snabbt, men att infrastrukturen måste till först.

Därför bjuder man nu in regeringen till samarbete kring infrastruktur för

De tre kommer med fem konkreta förslag:

1. Dra ut el till vägarna nu. Oavsett vilken teknik man väljer så behövs eltillgång vid vägarna, och de besluten behövs nu.

2. Nya beslutsprocesser krävs. Tillståndsprocessen för elnätet tar idag upp till tio år. Det måste kortas.

3. Ta fram en utbyggnadsplan för lastbilsanpassad laddinfrastruktur.

4 . Gå från pilotprojekt till storskaliga elvägar nu.

5. Samarbeta med andra länder och sätt en standard för EU.

Thomas Leitner

08-550 921 36

thomas.leitner@mittmedia.se


Storsatsa på elvägar! Någon som tror att Volvo och Scania står för investeringarna eller blir det skattebetalarna?

Nu är jag inte emot lastbilar jag gillar bara inte att färdas på två hjul när de blir för många på vägen. Ni som har lagt lite mil på större vägar nere i Europa förstår vad jag menar.

Därför gillar jag lastbilar på järnväg. Borde kunna vara lika snabbt som att rulla av och på i tågtunneln under Kanalen. Och de kan laddas under färd så när de körs av är de fulladdade.

FRANCE and Spain are working together to develop ‘rolling highways’ to help take heavy goods traffic off the roads and transfer it onto the railways instead.

https://www.euroweeklynews.com/2017/10/20/trucks-on-trains-in-spain/

Trucks on trains “Rolling Motorway”
http://81.47.175.201/livingrail/ind...n-trains&catid=36:interoperability&Itemid=127

Men då måste vi troligen lämna ideérna om att chefen inte ska ha brancherfarenhet, för att kunna "tänka utanför lådan", och sedan gå vidare "till nya spännande uppdrag" efter 3 till 5 år.

De ska veta vad lådan innehåller och stanna längre än 5 år för att ta långsiktigt ansvar, inte kortsiktiga pengavinster.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Scaniachefen uppmanar regeringen: Bygg elvägar

SÖDERTÄLJE Det behövs storskaliga lösningar snabbt om vi ska ha en chans att hantera klimatförändringarna.

Det menar Scania och Volvo som nu vill att regeringen ska storsatsa på elvägar.

Och där slutade jag läsa.
Inte fan kommer några meter "elväg" i Sverige göra ett skvatt för klimatet. Absolut inget alls.

Hur kan man ens påstå något sådant? Antar att det kommer det någon form av hänvisning till hur man räknat på detta längre ner i texten?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och där slutade jag läsa.
Inte fan kommer några meter "elväg" i Sverige göra ett skvatt för klimatet. Absolut inget alls.

Hur kan man ens påstå något sådant? Antar att det kommer det någon form av hänvisning till hur man räknat på detta längre ner i texten?

Jag letade lite noggrannare och hittade den...
Men hänvisning hittar jag inte...

Enligt våra beräkningar behövs det cirka 2,5 TWh el för att kunna elektrifiera triangeln mellan Stockholm, Malmö och Göteborg (E4, E6, E20 och Rv40). Vilket skulle minska CO2-utsläppen från lastbilstrafiken med cirka 33 procent jämfört med i dag.

Ja triangeln Stockholm, Malmö och Göteborg borde elektrifieras så vi slipper de skitiga Dieselloken! :D

Det finns i dag olika tekniska lösningar för att ladda batterier under pågående färd och utvecklingen är bara i sin linda.

Men inte på järnvägen, där har batterier laddats under pågående färd sedan länge...

https://www.di.se/debatt/scania-och-ab-volvo-bygg-elvagar-nu/
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Enligt våra beräkningar behövs det cirka 2,5 TWh el för att kunna elektrifiera triangeln mellan Stockholm, Malmö och Göteborg (E4, E6, E20 och Rv40). Vilket skulle minska CO2-utsläppen från lastbilstrafiken med cirka 33 procent jämfört med i dag.

https://www.di.se/debatt/scania-och-ab-volvo-bygg-elvagar-nu/

Tack OB.

Jahaja det går åt en viss energimängd för att elektrifiera denna triangel. Typ för själva bygget då, är det det de menar? Och sen då, då behövs ingen el? Jag fick för mig att det var just behovet av el som skulle lösas med elektrifieringen.

33% av vad? Lastbilstrafiken i...?

Och hur mycket påverkar denna påstådda minskning klimatet?
Det är ju tydligen bråttom nu, typ lika bråttom som det alltid har varit.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Någon som minns det här?

http://elways.se/
0.jpg

eRoadArlanda är tydligen namnet på försöksanläggningen.

https://eroadarlanda.com
Märkligt nog har inga nyheter presenterats på den (engelsk-språkiga) sidan sedan invigningen 2018-05-15.
På den svenskspråkiga delen finns lite modernare nyheter om kungligheter på besök osv, men inget om hur testerna går, tekniken eller något annat matnyttigt.



Hur har det gått med det hela egentligen?
00.jpg

Spännande, berätta mer!


Snabbspolning till 2020-02-15 när jag i annat ärende var i närheten av Arlanda.

En sak som nämnts tidigare i tråden är friktion, jag undrar hur det gick med den saken?
1.jpg
Aha, inte så bra alltså...

Spåren ligger där dom ligger, även om dom inte ligger exakt där dom en gång placerades...
2.jpg


Verkar finnas en del fukt (och annat) nere i spåret.
Ja, det regnade när jag var där. Nej, jag stormfällde inte en tall i spåret... ;-)
4.jpg
Förvånande att det samlas skräp i "ett spår i gatan"?
Nej, inte ett enda dugg faktiskt...


Sammanfattningen blir väl ungefär så här:
Jag investerar mina pengar på annat håll, tackar som frågar.
För här känns det som om det kommit grus i maskineriet...

3.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Någon som minns det här?

http://elways.se/

eRoadArlanda är tydligen namnet på försöksanläggningen.

Ja, testerna skulle pågå i två år vilket borde betyda att utvärderingen från Postnords sida bör vara klar senast efter sommaren. Jag ska se om jag kan få fram några slutsatser jag kan dela med mig av.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top