Livsfarligt spår?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Körde på den vägen förra helgen och det är ju som ett spårvagnsspår mitt i körbanan....

Jag undviker att bomba där i framtiden :(

Å tusan, det var inte kul. Nollvisionen glömdes nog bort där. Eller, nä just det, motorcyklar räknas ju inte in i de grupper som nollvisionen gäller för. :gråta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dags att bumpa en gammal tråd i ämnet nu när det är aktuellt igen.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/liberalerna-far-igenom-klimatkravet-om-elvagar-/

"Nyamko Sabuni (L) förverkligar sitt klimatutspel:
En särskild elektrifieringskommission får nu i uppdrag att skynda på arbetet mot fossilfria transporter."


Någon som har koll på hur testerna har gått på de olika ställena i landet där man lagt ut elslingor i vägen eller luften?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Sicka drömmare, fem mille per år, det räcker till en kilometer elskena, vilken ska underhållas också.
Jag säger lycka till, kostnaden för olyckor kommer vida överstiga budgeten.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sicka drömmare, fem mille per år, det räcker till en kilometer elskena, vilken ska underhållas också.
Jag säger lycka till, kostnaden för olyckor kommer vida överstiga budgeten.

Ja, varför underhålla och bygga ut en eftersatt infrastruktur som redan finns, järnvägen, när man kan elektrifiera landsvägen också! :huvet

En lastbil drar mer energi oavsett om motorn drivs med diesel eller el men att använda järnvägen har lastbilslobbyn sett till att vi ska tycka är gammaldags, så detta med elektriska lastbilar är istället framtiden... :död

Nytt är juh alltid bättre än det gamla... :(
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror att elektrifiering av lastbilstrafiken mellan Helsinborg-Sthlm faktiskt skulle kunna göra miljönytta.
Inte jämfört med utsläpp av valfritt kolkraftverk i Polen eller så, men för beräkningen av den svenska fordonsflottans utsläpp.
Men det måste till luftledningar som inte stör annan trafik.
Visst kommer det bli lite problem med alla broar och att flertal lastbilar redan idag ligger nära gränsen för fri höjd (4,5m). Vissa ligger ju på 4,45+m och att då få plats med luftledning blir svårt.
Man kanske inte behöver ha luftledning under själva bron. Momentet på lastbilen håller ju den rullande en stund till även om strömmen bryts liksom.

Att ha nedgrävda skenor blir bara ett större problem ute i trafiken. Då skall de hållas rena, sopas, tvättas, osv. Samt att det blir ett problem för andra trafikanter.
Samt att jag tror en skena blir dyrare i montering och drift än en luftledning skulle bli.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag ser framför mig snöstorm och en Postnordlastbil som fått stopp i skenan, bakom denna 350 andra lastbilar som inte kommer nånstans, inte den eldrivna plogbilen heller.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ja, varför underhålla och bygga ut en eftersatt infrastruktur som redan finns, järnvägen, när man kan elektrifiera landsvägen också! :huvet

En lastbil drar mer energi oavsett om motorn drivs med diesel eller el men att använda järnvägen har lastbilslobbyn sett till att vi ska tycka är gammaldags, så detta med elektriska lastbilar är istället framtiden... :död

Nytt är juh alltid bättre än det gamla... :(

Hur menar du? I vilken utrsträckning tycker du man ska använda tåg istället? Överallt?

Skenan är väl till för att ladda batterier, inte för att driva fordon?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror att elektrifiering av lastbilstrafiken mellan Helsinborg-Sthlm faktiskt skulle kunna göra miljönytta.
Inte jämfört med utsläpp av valfritt kolkraftverk i Polen eller så, men för beräkningen av den svenska fordonsflottans utsläpp.
Men det måste till luftledningar som inte stör annan trafik.
Visst kommer det bli lite problem med alla broar och att flertal lastbilar redan idag ligger nära gränsen för fri höjd (4,5m). Vissa ligger ju på 4,45+m och att då få plats med luftledning blir svårt.
Man kanske inte behöver ha luftledning under själva bron. Momentet på lastbilen håller ju den rullande en stund till även om strömmen bryts liksom.

Att ha nedgrävda skenor blir bara ett större problem ute i trafiken. Då skall de hållas rena, sopas, tvättas, osv. Samt att det blir ett problem för andra trafikanter.
Samt att jag tror en skena blir dyrare i montering och drift än en luftledning skulle bli.

Vore kanske en bra idé om det inte fanns järnvägsförbindelse som redan var elektrifierad på den sträckan! :tummenupp
Alla, utom lastbilslobbyn, borde vara glada att slippa tung trafik på landsvägen! :fakta
Lastbilar och bussar sliter betydligt mer på vägen än den skatt de betalar. :fakta

Korta resor kan eldrivna lastbilar och bussar fungera bra eftersom järnvägen inte kan dras överallt. Och omlastningar skapar dessutom jobb i Sverige. :tummenupp Kolla bara vad Postnörd skapar jobb! :D

Kan vi hålla på med jobbskapande åtgärder som upphandlingar istället för att utföra jobbet så borde vi kunna köra gods och passagerare längre sträckor med tåg! :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur menar du? I vilken utrsträckning tycker du man ska använda tåg istället? Överallt?

Skenan är väl till för att ladda batterier, inte för att driva fordon?

Att bygga en infrastruktur för att ladda batterierna när man kör är verkligen att tänka utanför lådan!:huvet

Lastbilslobbyn vill fortsätta sälja fordon och ju fler som hänger på "tåget" att inte utnyttja järnvägen och bygga ut densamma, desto bättre för lastbilstillverkarna!
För miljön tjänar inte på att vi kör fordon som drar mer energi och dessutom kräver egen infrastruktur. :(
Men det kommer att gå åt mycket skattepengar! Samtidigt som skatten ska sänkas enligt många av våra politiker... :(
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att elektrifiering av lastbilstrafiken mellan Helsinborg-Sthlm faktiskt skulle kunna göra miljönytta.
Inte jämfört med utsläpp av valfritt kolkraftverk i Polen eller så, men för beräkningen av den svenska fordonsflottans utsläpp.
Men det måste till luftledningar som inte stör annan trafik.
Visst kommer det bli lite problem med alla broar och att flertal lastbilar redan idag ligger nära gränsen för fri höjd (4,5m). Vissa ligger ju på 4,45+m och att då få plats med luftledning blir svårt.
Man kanske inte behöver ha luftledning under själva bron. Momentet på lastbilen håller ju den rullande en stund till även om strömmen bryts liksom.

Att ha nedgrävda skenor blir bara ett större problem ute i trafiken. Då skall de hållas rena, sopas, tvättas, osv. Samt att det blir ett problem för andra trafikanter.
Samt att jag tror en skena blir dyrare i montering och drift än en luftledning skulle bli.

Poängen med lastbilar på elektrifierade nät är ju just att dom kan köra ifrån nätbanan. Om det lämpligast löses med hybriddrift eller batterier är väl en annan fråga. Själv är jag ju inget fan av batterier i fordon men det kan ju även bero på hur ofta och länge bilarna behöver köra offgrid.

Lastbilar kan inte gärna ha stora tunga batterier då det direkt stjäl möjligheten till nyttolast. Jag tror tvärtom mot övriga i tråden att elnät för tung trafik på vägarna är snarare en perfekt lösning.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Att bygga en infrastruktur för att ladda batterierna när man kör är verkligen att tänka utanför lådan!:huvet

Lastbilslobbyn vill fortsätta sälja fordon och ju fler som hänger på "tåget" att inte utnyttja järnvägen och bygga ut densamma, desto bättre för lastbilstillverkarna!
För miljön tjänar inte på att vi kör fordon som drar mer energi och dessutom kräver egen infrastruktur. :(
Men det kommer att gå åt mycket skattepengar! Samtidigt som skatten ska sänkas enligt många av våra politiker... :(

Visst vill de säkert sälja fordon. Men vad menar du med
För miljön tjänar inte på att vi kör fordon som drar mer energi

Menar du att ellastbilar skulle dra mer energi? Eller att lastbilar skulle vara mindre effektiva än tåg?
Man verkar ju utnyttja befintlig infrastruktur ganska bra om man bara sätter en skena i vägen. Jag tycker inte det känns som fordon som kräver en helt egen infrastruktur. Att bygga ut järnvägen för att förflytta allt jobb som långdistanslastbilar gör för att tåg ska hantera det känns ju väldigt kostsamt också.

Jag medger att jag bara spekulerar vilt här men det är en intressant diskussion.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Visst vill de säkert sälja fordon. Men vad menar du med


Menar du att ellastbilar skulle dra mer energi? Eller att lastbilar skulle vara mindre effektiva än tåg?
Man verkar ju utnyttja befintlig infrastruktur ganska bra om man bara sätter en skena i vägen. Jag tycker inte det känns som fordon som kräver en helt egen infrastruktur. Att bygga ut järnvägen för att förflytta allt jobb som långdistanslastbilar gör för att tåg ska hantera det känns ju väldigt kostsamt också.

Jag medger att jag bara spekulerar vilt här men det är en intressant diskussion.

Du kan ensam, utan att vara särskilt stark, flytta en järnvägsvagn på 40 ton på plant spår men inte en lastbil som väger lika mycket. Det beror på skillnaden i friktion. Friktionen mellan räls och stålhjul är betydligt lägre än mellan gummi och asfalt. Det går således åt mer energi att flytta 40 ton lastbil än 40 ton järnvägsvagn oavsett om lastbilen är el- eller dieseldriven.

Allting har både för- och nackdelar. Låg friktion ger längre bromssträcka och lövhalkan blir ännu värre än blöta löv på asfalt...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Här är svaret varför järnvägen inte kan konkurrera med godstrafik på väg:
https://www.transportstyrelsen.se/g...sovervakning/litteraturstudie-vag-jarnvag.pdf

Jag är alltså inte emot att rusta upp och bygga ut järnvägen, men det kommer inte få bort tung trafik från motorväg.

Bra länk! :tummenupp
https://www.transportstyrelsen.se/g...sovervakning/litteraturstudie-vag-jarnvag.pdf

Men visst kan järnvägen konkurrera med lastbilar, det beror bara på vad prioriterar!
Om det är miljöbelastning och trafiksäkerhet så har järnvägen fördelar.

Bild från s17
Skärmklipp.PNG

Det beror också vilken del du läser. Nedan är ett utdrag, s22, som nästan bekräftar det jag skrev... ;)

Enligt Trafikanalys krävs minst ett transportavstånd på 300 kilometer för att de lägre styckkostnaderna ska kompensera för av- och omlastningskostnaderna. Gods med hög värdedensitet kan vara konkurrenskraftigt på ett transportavstånd kring 100 till 200 kilometer givet att industrispår finns i båda ändar. Följaktligen bidrar trafikslagens kostnadsstruktur till att lastbilen i regel är mest ekonomiskt lönsam på sträckor under 300 kilometer och att tåget är mest ekonomiskt lönsam på sträckor över 300 kilometer.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tjänare kompis!


Lastbilar och bussar sliter betydligt mer på vägen än den skatt de betalar. :fakta

Det där kan man räkna på några gånger, och hela tiden komma till olika resultat.

Oomkullrunkeligt :rock är dock att överlaster sliter vägar med tiopotens, samtidigt som böterna är för låga och risken för upptäckt mindre ändå. Dessutom kan man tycka att differentieringen i pålagor mellan nya moderna EURO 6 klassade lastbilar och äldre lortgrisar är för liten.

Men, det stora problemet, som snedvrider hela branschen är att lastbilarna allt oftare bemannas av förare som inte får arbeta här och för vilka det inte betalas någon skatt alls. Alltså inte att det inte betalas någon skatt här i Sverige - det betalas ingen skatt någonstans alls för dessa "utstationerade" chaufförer! Ingen arbetsgivaravgift, ingen sjukförsäkring, inga pensionsavsättningar - inte en cent.
Dom får sina 300 eller rent av 500 EUR i månaden och så är det bra med det.

Den kostnadsbilden kan ingen konkurrera med - inte järnvägen, inte lagliga svenska åkare.

...och lite ironiskt är det att några av de värsta förbrytarna kring detta med illegala cabotagekörningar hittar man bland dem som servar just kombitrafiken.



Lastbilslobbyn vill fortsätta sälja fordon...

Du och många med dig gör det alldeles för enkelt för sig genom att skylla på "lastbilslobbyn",
Ni missar att förändringarna i godsflödena är kundstyrda.
Det är transportköparna som efterfrågar tätare frekvens, mindre sändningsvolymer, kortare ledtider, mer precisa leveranser, bättre spårbarhet, lägre priser - allt det som lastbilsbranschen är bra på att leverera med stor flexibilitet, samtidigt som järnvägen traditionellt är rent usel på att prestera något som marknaden vill ha.

Bra länk! :tummenupp
https://www.transportstyrelsen.se/g...sovervakning/litteraturstudie-vag-jarnvag.pdf

Men visst kan järnvägen konkurrera med lastbilar, det beror bara på vad prioriterar!
Om det är miljöbelastning och trafiksäkerhet så har järnvägen fördelar.

Bild från s17
View attachment 450566

Det beror också vilken del du läser. Nedan är ett utdrag, s22, som nästan bekräftar det jag skrev... ;)

Enligt Trafikanalys krävs minst ett transportavstånd på 300 kilometer för att de lägre styckkostnaderna ska kompensera för av- och omlastningskostnaderna. Gods med hög värdedensitet kan vara konkurrenskraftigt på ett transportavstånd kring 100 till 200 kilometer givet att industrispår finns i båda ändar. Följaktligen bidrar trafikslagens kostnadsstruktur till att lastbilen i regel är mest ekonomiskt lönsam på sträckor under 300 kilometer och att tåget är mest ekonomiskt lönsam på sträckor över 300 kilometer.

Felet med sådana här pappersundersökningar är att dom betraktar godsflöden i något slags 50-talsperspektiv med koncessionsstyrd trafik där en lastbil bara tillåts trafikera en specificerad sträcka som en spårvagn.

Man missar helt möjligheten att bilen kan ta och lämna poster längs vägen, serva kunder vid sidan av allfartsvägen och utnyttja fördelarna som modulfordonen ger.

Faktum är att det för svensk inrikestrafik inte finns någon bortre lönsamhetsgräns, i mil räknat.

En lastbil kan alltså vara lönsam över oändliga avstånd - med aktiv transportledning.
Beräkningsmodellerna ovan är larvigt fyrkantiga och verklighetsfrämmande - men det är ju sådant som skall till för att man skall få fram de resultat som beställaren vill åt...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top