Livsfarligt spår?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mja. Så djävla fantastiskt är det ju inte. Det är ju tyvärr också så att i samtliga tester som jag har läst så är Toyota prius och andra bilar baserade på samma system dom där det ljugs värst om bränsleförbrukning.
Den drar i verklig trafik uppåt 43% mer än redovisad förbrukning.
I teknikens värld härom året testade man prius mot BMW 120d och konstaterade att om man köpte BMW:n så fick man en bil som drog mindre bränsle, hade högre prestanda och bättre väghållning samtidigt som den hade större lastutrymme för 30 000 kr mindre. Och då behöver man inte tillverka och slänga in några batterier i BMWn heller.

Så den hybridteknik som används i Prius är inte så djävla bra som dom försöker hävda. Visst. I stadstrafik så kan man väl spara lite bränsle på den men på landsväg så är den precis lika dålig som vilken bil som helst med bara fossil drift. Förutom att du släpar på en större elmotor, generator och batterier då.

Det är lite synd tycker jag eftersom jag faktiskt gillar konceptet med hybriddrift som sådant.

Nej det är det inte. Det är ju samma bluff som VW diselutsläpp visade sig vara.
Det konstiga är att ingen (media / myndigheter) slagit larm !
En bekant har haft Prius som tjänstebil. Förbrukning 0,7 liter/mil dvs 79% över 0,39L/mil
Hyrde en Prius och körde ca 50 mil. Förbrukning 0,69L/mil, dvs 77% över 0,39L/mil
som var det värde man uppgav innan den blev laddhybrid.
Allvarligt talat, varför skulle en bensinmotor som driver en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor och väger några 100kg mer än andra bilar för en extralast av batterier, elmotorer och generator kunna bli bränslesnål ?
Med extra förluster i
generator
batteri
elmotor !
Jämfört med direkt bensindrift !

Det stora problemet med elbilar påpekades av en MP politiker i ett ögonblick av öppenhjärtlighet:
Vad skall vi göra om alla börjar köra elbil ?
Då försvinner ju energiskatt, koldioxidskatt och momsen på energiskatt, koldioxidskatt från statsinkomsterna !
Bensin ca 20 miljarder, Olja ca 27 miljarder, totalt 47 miljarder, moms på skatten 12 miljarder, dvs totalt ca 59 miljarder.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatteintakter-per-skatt/
Olja, en stor del borde vara diesel.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej det är det inte. Det är ju samma bluff som VW diselutsläpp visade sig vara.
Det konstiga är att ingen (media / myndigheter) slagit larm !
En bekant har haft Prius som tjänstebil. Förbrukning 0,7 liter/mil dvs 79% över 0,39L/mil
Hyrde en Prius och körde ca 50 mil. Förbrukning 0,69L/mil, dvs 77% över 0,39L/mil
som var det värde man uppgav innan den blev laddhybrid.

Det stora problemet med elbilar påpekades av en MP politiker i ett ögonblick av öppenhjärtlighet:
Vad skall vi göra om alla börjar köra elbil ?
Då försvinner ju energiskatt, koldioxidskatt och momsen på energiskatt, koldioxidskatt från statsinkomsterna !
Bensin ca 20 miljarder, Olja ca 27 miljarder, totalt 47 miljarder, moms på skatten 12 miljarder, dvs totalt ca 59 miljarder.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatteintakter-per-skatt/

Ja. Just grejen att det ljugs så djävla friskt om bränsleförbrukningen tycker jag är djäkligt tragiskt.
Det är ju så att dom gånger som en bil hamnar inom 20% felmarginal så blir det nästan beröm i exempelvis vi bilägares långtest. Så ska det inte vara tycker jag. Man ska kunna lita på att förbrukningen är ungefär där tillverkaren uppgivit. Åtminstone vid lugn körning.

Min snart 22 år gamla Audi S6 -95 går fortfarande att köra på dom 0,85 l/mil som Audi uppgav när den var ny under förutsättning att man håller sig till hastighetsgränserna och inte kör om i onödan. Jämför man då med att en Prius i praktiken drar nästan 0,7 så är det katastrofalt illa.
Det innebär ju en jämförelse mellan en ny "miljöbil" och en 22 år gammal 2-tons kombi med fyrhjulsdrift och stor turbo som med nuvarande chip gör 0-100 på strax över 6 sekunder.
Det borde vara större skillnad på bränsleförbrukningen i praktiken om du frågar mig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mja. Så djävla fantastiskt är det ju inte. Det är ju tyvärr också så att i samtliga tester som jag har läst så är Toyota prius och andra bilar baserade på samma system dom där det ljugs värst om bränsleförbrukning.
Den drar i verklig trafik uppåt 43% mer än redovisad förbrukning.
I teknikens värld härom året testade man prius mot BMW 120d och konstaterade att om man köpte BMW:n så fick man en bil som drog mindre bränsle, hade högre prestanda och bättre väghållning samtidigt som den hade större lastutrymme för 30 000 kr mindre. Och då behöver man inte tillverka och slänga in några batterier i BMWn heller.

Så den hybridteknik som används i Prius är inte så djävla bra som dom försöker hävda. Visst. I stadstrafik så kan man väl spara lite bränsle på den men på landsväg så är den precis lika dålig som vilken bil som helst med bara fossil drift. Förutom att du släpar på en större elmotor, generator och batterier då.

Det är lite synd tycker jag eftersom jag faktiskt gillar konceptet med hybriddrift som sådant.

Jag vet inte vilka tester du läst, men i de JAG har läst (tyska AMS, svenska TV, ViB etc) så är det just turbodieslarna från BMW och VAG som får sämsta värdena i VERKLIG körning, däremot brukar just Prius hålla sig väl under halvlitern blandad körning.

Precis samma erfarenheter som taxichaufförer och de i min närhet som kör dessa bilar. Min syster köpte en ny Prius Plus (7-sitsig) som hon nu kört 17.500 mil med. Inte ett enda fel har uppstått och snittförbrukningen är precis 0,50 l/mil mätt över hela perioden.

De taxichaufförer jag talat med i Sthlm som kör Prius brukar ha en sak att anmärka på: Bakfjädrarna brukar behöva bytas vid 40.000 mil, annars noll fel. Tanka och köra. Detta har SAMTLIGA taxichaffisar (under mina sju års tid som taxipassagerare i Sthlm pga jobbet) sagt så jag tror på det.

Vad gäller turbodieslarna så torde de ju vid det här laget vara avslöjade i och med "dieselgate" som ingalunda bara gällde VAG-s dieslar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja. Just grejen att det ljugs så djävla friskt om bränsleförbrukningen tycker jag är djäkligt tragiskt.
Det är ju så att dom gånger som en bil hamnar inom 20% felmarginal så blir det nästan beröm i exempelvis vi bilägares långtest. Så ska det inte vara tycker jag. Man ska kunna lita på att förbrukningen är ungefär där tillverkaren uppgivit. Åtminstone vid lugn körning.

Min snart 22 år gamla Audi S6 -95 går fortfarande att köra på dom 0,85 l/mil som Audi uppgav när den var ny under förutsättning att man håller sig till hastighetsgränserna och inte kör om i onödan. Jämför man då med att en Prius i praktiken drar nästan 0,7 så är det katastrofalt illa.
Det innebär ju en jämförelse mellan en ny "miljöbil" och en 22 år gammal 2-tons kombi med fyrhjulsdrift och stor turbo som med nuvarande chip gör 0-100 på strax över 6 sekunder.
Det borde vara större skillnad på bränsleförbrukningen i praktiken om du frågar mig.

Hur får du en Prius att dra 0,7?

Egen erfarenhet: I 140 km/h på motorvägen i Frankrike (dess sämsta gren) drar den precis över 0,5, lägre hastigheter drar den mindre och i stan (Paris etc) även där under 0,5.

Mätt tankning mot GPS, så inga större mätfel där inte.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hur breda är dessa spår?

Är de hala?

Prioriteras god kontakt för elöverföringen framför motorcykeldäckets kontakt?

Har man tänkt motorcykel överhuvudtaget?

Nu ligger spåret mellan bilarnas hjul så problemet med friktion gäller inte bilister och finns därmed troligen inte. Precis som snabellagningar inte är ett stort problem för bilister.

Den enkla lösningen är naturligtvis att förbjuda motorcykeltrafik på dessa vägar...

Kontaktledning skulle ta bort dessa problem men då uppstår problemet att trådbussar har funnits och avvecklats. Och vi kan aldrig använda gammal teknik utan måste tänka nytt.
Att det hänt i Landskrona måste betyda att någonting är fel där! :D

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trådbuss

Håller helt med i dina frågeställningar. Gissar att det inte varit så många sekunders tankearbete på andra fordonsslag än de man vill nå med försöket, dvs lastbilar. Antagligen har man inte tänkt på bilar heller men där är ju problemet med förlorat fäste på ett hjul inte så stort som på en hoj.

Skulle man inte kunna tänka sig typ induktion eller vad det heter som man har i tandborstladdaren (Nu bevisar jag kanske min totala okunskap kring el men det bjuder jag gärna på) där man inte behöver ha kontakt mellan metallstycken och ändå lyckas föra över elen. Det är väl någon typ av magi antar jag? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur får du en Prius att dra 0,7?

Egen erfarenhet: I 140 km/h på motorvägen i Frankrike (dess sämsta gren) drar den precis över 0,5, lägre hastigheter drar den mindre och i stan (Paris etc) även där under 0,5.

Mätt tankning mot GPS, så inga större mätfel där inte.

Bekant som haft Prius som tjänstebil. Den drog 0,7Liter/mil. Enligt honom.

Hyrde själv en Prius på Toyota.
Och jag vet precis hur mycket jag tankat på macken 500 meter innan jag lämnade in den igen hos Toyota. Efter helgen. För det står på mackens kvitto.
Det fina med att man hyr är att man vet exakt hur långt man åkt (det var ca 50mil) när man får kvittot från Toyota. Mätt med vägmätaren på bilen.

Resultatet blev 0,69 Liter/mil.

Vilket inte är så märkligt med tanke på bensinbil med teknik från 1990-talet med extralast av batterier, generator och elmotor. Jämfört med en vanlig bensinbil.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fortsätter OT...
Hyrde en Toyota Auris hybrid kombi. Skall dra 0,39 enligt normen (som vi alla vet är tokig). Körde Göteborg-Oslo-Göteborg. Mest motorväg. Lite landsväg. Lite, lite, lite stadstrafik.

Resultatet? 0,67 l/mil. Ok, inte så mycket att hänga upp sig på. Mina hojar vill ha 0,5. Men 0,67 är jäkligt långt från 0,39. 72 % mer!
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bör vara nåt fel då det fanns bilar från 70 talet som drog runt 0,55
Kanske det. Men när jag åkte taxi från Arvika till Karlstad flygplats en morgon berättade taxichauffören (det här var på slutet av 1990-talet, jobbade i Arvika från 95 till 99)
att han var så nöjd med sin VW, Passat (?) Den drog 0,7L/mil, den Volvo han kört förut drog 1 L/mil.
Så varför en Prius som har en bensinmotor som driver en generator som laddar ett batteri som sedan ger ström till en elmotor inte skulle dra lika mycket som en samtida VW är inget konstigt.
För mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fortsätter OT...
Hyrde en Toyota Auris hybrid kombi. Skall dra 0,39 enligt normen (som vi alla vet är tokig). Körde Göteborg-Oslo-Göteborg. Mest motorväg. Lite landsväg. Lite, lite, lite stadstrafik.

Resultatet? 0,67 l/mil. Ok, inte så mycket att hänga upp sig på. Mina hojar vill ha 0,5. Men 0,67 är jäkligt långt från 0,39. 72 % mer!

Noga räknat var det 0,69L/mil jag fick i hyrbilen, dvs 77% mer än 0,39L/mil.
Och för en bekant med Prius som tjänstebil var det 0,7L/mil.
Hur kan skillnaden vara så stor ?
På den här tiden när man mätte förbrukningen rullades bilen in i ett testlabb. Man kopplar in en bensinmätare och kör bensinförbrukningstesten.
Och får en förbrukning på 0,39L/mil.
Hur kan det bli så lite?
Jo för bilen rullar in i testlabbet med fulladdat batteri och en del av testet klarar bilen med hjälp av elmotorn och den ström som finns i batteriet. Först när batteriströmmen är slut så startar bensinmotorn och används resten av testet.
När Toyotas marknadsförare (eller var det ingenjörerna?) fick iden till Prius så var en uppgift att lösa:
Hur mycket batteri skulle bilen ha ?
Det skulle vara så mycket så den framstod som mycket bensinsnål.
Men det fick inte vara så mycket batteri att "bränsleförbrukningstestet" visade 0,00L/mil.
För då fanns det risk att tom journalister skulle tycka det var konstigt att bilen måste tankas efter provkörning.
Så den installerade batteristorleken valdes ut för att förbrukningen skulle vara låg.
Men inte så låg att media reagerade mot hur mycket bensin bilen drog i verkligheten.
Och man lyckades !
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Noga räknat var det 0,69L/mil jag fick i hyrbilen, dvs 77% mer än 0,39L/mil.
Och för en bekant med Prius som tjänstebil var det 0,7L/mil.
Hur kan skillnaden vara så stor ?
På den här tiden när man mätte förbrukningen rullades bilen in i ett testlabb. Man kopplar in en bensinmätare och kör bensinförbrukningstesten.
Och får en förbrukning på 0,39L/mil.
Hur kan det bli så lite?
Jo för bilen rullar in i testlabbet med fulladdat batteri och en del av testet klarar bilen med hjälp av elmotorn och den ström som finns i batteriet. Först när batteriströmmen är slut så startar bensinmotorn och används resten av testet.
När Toyotas marknadsförare (eller var det ingenjörerna?) fick iden till Prius så var en uppgift att lösa:
Hur mycket batteri skulle bilen ha ?
Det skulle vara så mycket så den framstod som mycket bensinsnål.
Men det fick inte vara så mycket batteri att "bränsleförbrukningstestet" visade 0,00L/mil.
För då fanns det risk att tom journalister skulle tycka det var konstigt att bilen måste tankas efter provkörning.
Så den installerade batteristorleken valdes ut för att förbrukningen skulle vara låg.
Men inte så låg att media reagerade mot hur mycket bensin bilen drog i verkligheten.
Och man lyckades !

Nope testerna går inte till på det viset. Det är en körcykel (åtminstone om vi pratar EU-norm) som inte är gjord för att avspegla verkligheten perfekt utan för att vara jämförbar.

Resten av inlägget saknar tyvärr helt verklighetsförankring.

Däremot är det ju så att teoretisk bränsleförbrukning och verklig sådan skiljer sig åt, vissa bilar mer än andra.

I de tester JAG läst enligt ovan under alla år, så brukar som sagt franska bilar och japanska skilja sig MINST åt när det gäller uppgiven norm och verklig testförbrukning under vanlig körning. Tyska mest, även om det finns undantag.
Detta stämmer också bra med egna och andras erfarenheter, däribland säkerligen ett tjugotal taxiåkare i Sthlm...

Nåja, det spelar väl mindre roll ejenKlijen - den har inte fyrhjulsdrift, diffspärrar och dragvikt över 2500 kg vilket gör den mindre intressant för mig. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nope testerna går inte till på det viset. Det är en körcykel (åtminstone om vi pratar EU-norm) som inte är gjord för att avspegla verkligheten perfekt utan för att vara jämförbar.

Resten av inlägget saknar tyvärr helt verklighetsförankring.

Däremot är det ju så att teoretisk bränsleförbrukning och verklig sådan skiljer sig åt, vissa bilar mer än andra.

I de tester JAG läst enligt ovan under alla år, så brukar som sagt franska bilar och japanska skilja sig MINST åt när det gäller uppgiven norm och verklig testförbrukning under vanlig körning. Tyska mest, även om det finns undantag.
Detta stämmer också bra med egna och andras erfarenheter, däribland säkerligen ett tjugotal taxiåkare i Sthlm...

Nåja, det spelar väl mindre roll ejenKlijen - den har inte fyrhjulsdrift, diffspärrar och dragvikt över 2500 kg vilket gör den mindre intressant för mig. :tummenupp

Det största felet med de där bränsleförbrukningsstandardmätningskörcyklerna är att de presenterar en förbrukningssiffra som liter/mil, eller liter per 100 km.
Det borde bara vara en poängsiffra helt okopplad till distans eller volym.
Exempelvis; Den härt bilen har förbrukning 42. Den andra här har förbrukningen 47. Sedan vet man själv ungefär på en höft vad den poängen innebär med den egna körstilen och allmänna körmönstret i liter/mil.
Att hybridbilar fuskar lite med förbrukningen på dylikja mätningar eftersom att sträckan är så kort att batteridelen av en petroleum/batteri-hybrid får obalanserat stora fördelar av batteridriften, men jaja. :hihi
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det största felet med de där bränsleförbrukningsstandardmätningskörcyklerna är att de presenterar en förbrukningssiffra som liter/mil, eller liter per 100 km.
Det borde bara vara en poängsiffra helt okopplad till distans eller volym.
Exempelvis; Den härt bilen har förbrukning 42. Den andra här har förbrukningen 47. Sedan vet man själv ungefär på en höft vad den poängen innebär med den egna körstilen och allmänna körmönstret i liter/mil.
Att hybridbilar fuskar lite med förbrukningen på dylikja mätningar eftersom att sträckan är så kort att batteridelen av en petroleum/batteri-hybrid får obalanserat stora fördelar av batteridriften, men jaja. :hihi

Förbrukning ska anges som en area och inget annat!
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Skulle man inte kunna tänka sig typ induktion eller vad det heter som man har i tandborstladdaren (Nu bevisar jag kanske min totala okunskap kring el men det bjuder jag gärna på) där man inte behöver ha kontakt mellan metallstycken och ändå lyckas föra över elen. Det är väl någon typ av magi antar jag? :va

Induktionsladdare finns/utvecklas till laddning av elbilar iaf. Men att lägga ned det i elnätet är nog väldigt långt bort. Dels får man ju ett sjyst magnetfält som dels kan göra diverse kort m.m. svåranvända om man har otur samt kanske inte är så sjyst att sitta i?
Men största problemet är väl att man har relativt höga förluster.

Men sanningen är ju den att vi inte kommer kunna köra omkring i en bil var. Än hur den drivs framåt så är det knappast hållbart att vi ska sitta i en plåtlåda var. Hur mår miljön av de miljoner bilar som tillverkas?
Mest troligt kommer vi inte köra själv heller utan bli någon typ av automatisk pooltaxi.
Det spännande är väl om det ges plats åt MC hobbyn i framtiden? Och hur löser man att Norrlands inland kan ta sig till ställen utan att det blir hutlöst dyrt?

Någonstans måste vi ju inse att vårt kära intresse med förbränningsmotorer är en hobby som vår generation nog är den sista att kunna nyttja.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du pratar teknologi som lanserades för 20 år sen här....Det är 2017 nu. :D :tungan No offence

Ångmaskinen är en teknik som "lanserades" på 1800-talet men används än! :fakta

Oavsett om man sedan värmer vattnet med hjälp av solen eller med hjälp av kärnklyvning så är det fortfarande en ångmaskin! :)

Elbilen, både hybrid och enbart eldrift, "lanserades" för 100 år sedan så 20 år är ingenting! :D


Någonstans måste vi ju inse att vårt kära intresse med förbränningsmotorer är en hobby som vår generation nog är den sista att kunna nyttja.

Inte som intresse. Koleldade ångmaskiner används inte i normal drift längre men koleldade ångbåtar och ånglok finns, och används, fortfarande, och det som hobby! :fakta

De som ser vintern som en lång väntan på våren och inte som en trevlig garagesäsong kommer inte att vara lika många med förbränningsmotor som drivkälla i hojen. De kommer att köra med det senaste även om det är en elmotor som låter som en dammsugare...

https://www.youtube.com/watch?v=b-fNACgQeEU

https://www.youtube.com/watch?v=CplBqHt94nM

För mig är det känslor och inte bara känslan av fart utan också ljudet. :kär

https://www.youtube.com/watch?v=9BZcSIHjuK4

https://www.youtube.com/watch?v=P57eeCZ8-C8

Men nu har vi lämnat ämnet lite. Istället för att köra elektriska lastbilar långt och tvingas bygga ny infrastruktur med nya fordon ska man bygga ut järnvägen som redan finns. Köra gods långa sträckor på järnväg lämnar också plats på landsvägen.
Men att lasta om och köra sista biten med lastbil gjordes förr och det som är gammalt är fel! :huvet
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Old badger: Nej fel av mig. Eller snarare otydligt av mig. Du har helt rätt i att de med ett genuint intresse såklart kommer kunna ha kvar det.
Men att den stora massan ska växa upp med det lär så att säga avta. Mina barn t.ex. kommer köra cross, skoter etc. under sin uppväxt. Men eventuella barnbarn lär nog inte växa upp i en sån värld.

Orkar inte formulera mig mer då jag är stressad men hoppas det går att förstå.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Old badger: Nej fel av mig. Eller snarare otydligt av mig. Du har helt rätt i att de med ett genuint intresse såklart kommer kunna ha kvar det.
Men att den stora massan ska växa upp med det lär så att säga avta. Mina barn t.ex. kommer köra cross, skoter etc. under sin uppväxt. Men eventuella barnbarn lär nog inte växa upp i en sån värld.

Orkar inte formulera mig mer då jag är stressad men hoppas det går att förstå.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Jodå! :tummenupp

Mina föräldrar växte upp med ånglok men det gjorde inte jag även om jag var född när ångloken fick tjänstgöra den hårda vinter 1965 - 66. När mina föräldrar växte upp var det en kortare sträcka att cykla upp till 5 mil. Idag har bilister svårt att gå några hundra meter extra! :D

Världen förändras så mycket fortare nu. På 1800-talet kunde de flesta räkna med att ha nästan samma liv som deras föräldrar. Nu lever människor i Sverige som växte upp utan centralvärme och rinnande vatten tillsammans med människor som inte vet hur det är att inte vara uppkopplad hela tiden...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Old Badger skriver
Koleldade ångmaskiner används inte i normal drift längre

Dom är faktiskt jättevanliga.
Och det byggs nya också. Inför Barsebäcks stängning byggde Danmark en helt ny koleldad "ångmaskin" för elkraftproduktion i Köpenhamns utkant. Arbetade ofta på firmans filial ett par km från bygget i slutet av 1990-talet så det bygget var inget man kunde undgå att se.
Ungefär en fjärdedel av Europas elproduktion kommer från kol- och brunkolseldade "ångmaskiner".
I länder som Danmark, Polen och Grekland kommer elen i det närmaste helt från koleldade "ångmaskiner".
https://www.eea.europa.eu/data-and-...ew-of-the-electricity-production-1/assessment
I Danmark någonstans mellan 50 och 75%.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...tics2014.pdf&usg=AOvVaw222yXeS3N-lgp8ibuQTjXO
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Old Badger skriver


Dom är faktiskt jättevanliga.
Och det byggs nya också. Inför Barsebäcks stängning byggde Danmark en helt ny koleldad "ångmaskin" för elkraftproduktion i Köpenhamns utkant. Arbetade ofta på firmans filial ett par km från bygget i slutet av 1990-talet så det bygget var inget man kunde undgå att se.
Ungefär en fjärdedel av Europas elproduktion kommer från kol- och brunkolseldade "ångmaskiner".
I länder som Danmark, Polen och Grekland kommer elen i det närmaste helt från koleldade "ångmaskiner".
https://www.eea.europa.eu/data-and-...ew-of-the-electricity-production-1/assessment
I Danmark någonstans mellan 50 och 75%.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...tics2014.pdf&usg=AOvVaw222yXeS3N-lgp8ibuQTjXO


F´låt, skulle naturligtvis skrivit koleldade kolvångmaskiner eftersom det var det jag menade...:rodnar

Kolkraftverk och kärnkraftverk är självklart ångmaskiner men med turbiner som är betydligt effektivare än kolvångmaskinen...

Och att använda elen för att frakta gods på järnvägen är betydligt effektivare än på lastbil! :fakta
Men lastbilar betalar inte på långa vägar sitt vägslitage så det är billigare på landsväg när andra är med och betalar! :fakta

Därmed inte sagt att eldrivna lastbilar på landsväg är att jämföra med kolvångmaskiner! :D:tungan
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top