Livsfarligt spår?

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Ja, huvva, illa. Bäst att smälla upp vajerräcken på hela den sträckan så ingen oskyldig bilist skadas av vinglande motorcyklister utan fäste som kommer över i mötande körfält...:glömdet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Just därför måste det säkraste vara att förbjuda, fotgängare, cyklister, mopedister och motorcykel på vägar med el-spår i vägen.
Inte konstigare än att ovan är förbjudna (tillsammans med bilar) i T-banenätet.
Men jag tror inte det blir av. Elspår i gatan.
För att det här kunde man valt redan när trådbussar var vanliga i Sverige.
Men det gjorde man inte.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hela (avsaknaden av) elvägsdebatt är intressant i ljuset av hysterin kring Volvos personbilar för 15 år sedan:

MOTOR
Torsdagen 14 feb 2002

Strålningen i Volvo S80, V70 och S60 är upp till 80 gånger högre än normalt.
Betydligt lägre värden har visat sig orsaka leukemi hos barn och missfall hos gravida kvinnor.
De farliga magnetfälten kan minskas med en enkel kabel.

Då handlade det om att Volvo satte batteriet i skuffen utan att skärma kabeln och alla skulle dö direCt - och sedan få leukemi. Speciellt baaarnen som satt i baksätet.


https://www.aftonbladet.se/bil/article10259678.ab

Nu lattjar vi med spänningsfält starka nog att driva lastbilar genom induktion.
Ingen ifågasätter. Trumfar miljön baaarnen?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hela (avsaknaden av) elvägsdebatt är intressant i ljuset av hysterin kring Volvos personbilar för 15 år sedan:



Då handlade det om att Volvo satte batteriet i skuffen utan att skärma kabeln och alla skulle dö direCt - och sedan få leukemi. Speciellt baaarnen som satt i baksätet.


https://www.aftonbladet.se/bil/article10259678.ab

Nu lattjar vi med spänningsfält starka nog att driva lastbilar genom induktion.
Ingen ifågasätter. Trumfar miljön baaarnen?

Det fattas ju bara att man åker omkull på grund av rälsen och sedan blir liggande på den och får leukemi! :huvet
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag har förstått det som att löv på spåren framför allt ger problem med att friktionen mellan tåghjulet och rälsen blir för låg.

det stämmer, när löven mosas sönder av tågens tyngd bildas en smet som är snorhal, det är verkligen precis omöjligt att få fäste på den smörjan. Problemet är extra stort när det är blöta spår så löven först fastnar och sedan smörjan sedan kan blanda sig med vattnet.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Den där kombinerad med bygdeväg torde ju vara det mest optimala tycker jag....

Eller hur, att välja ett för motorcykelkörningen bra spårval med apex-touch en regnig kväll kommer kunna bli extra spännande.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Där räcker det nog med en klunga cyklister på sina räjser-cyklar för att fylla årets kvot för dödade och skadade när Postnords lastbil gjort tomatsoppa à la naturell.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har förstått det som att löv på spåren framför allt ger problem med att friktionen mellan tåghjulet och rälsen blir för låg.

Tåg är en rörelseform, allt som sker på järnvägen är inte tåg. :fakta

Men kan man inget om järnväg är allt tåg! :fakta:D

Nu är järnvägen inget undantag så chefer får inte ha branscherfarenhet och därmed kunna något om järnväg utan måste kunna "tänka utanför lådan" :huvet Men problemet, för oss järnvägare är att de inte ens vet var lådan finns! :(
Därför är allt tåg... :död

Men tillbaks till lövhalkan, ett järnvägfordonshjul har en kontaktyta som en tumrnagel medans ett bildäck har en handflata i asfalten. Mindre friktion gör järnvägen energieffektiv men också sårbar när det är blött eller löv på spåret.
Ett lastbilshjul är ännu sämre när det gäller friktion men att använda järnvägen istället har lastbilslobbyn sett till att vi ska tycka är gammaldags, så detta med elektriska lastbilar är istället framtiden... :arsele
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tänkte samma sak. Tåg är något som går efter tidtabell. När jag jobbade åt Banverket för 20 år sedan hette det mesta annat vagnuttagning har jag för mig. Har säkert bytt namn.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top