Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 80
  1. #21
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    2 430
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Tänkte samma sak. Tåg är något som går efter tidtabell. När jag jobbade åt Banverket för 20 år sedan hette det mesta annat vagnuttagning har jag för mig. Har säkert bytt namn.
    Japp, det heter spärrfärd...
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  2. #22
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 874
    Nu är ju tanken med elvägar inte så dum som den kan verka från början. Elmotorn är ju bättre än förbränningsmotorn alla dagar i veckan.
    Sen att den har tekniska svårigheter att överkomma är ju helt klart.
    Skena i metall i vägen och el i den är ju två ganska stora

    Elen ligger ju i en skena nedsänkt i spåret vi ser på vägen. Dvs. det skall inte vara så enkelt att komma åt och peta på den även om man är där på den.
    Spänningen låg väl på 800 V Tyckte jag att jag läste.

    Den är spänningsatt i sektioner. Så inte matning från ena änden till andra.

    Plogning av den sker med en släpsko som sänks ned i skenan. Finns även en värmeslinga i skenan.
    Vatten dräneras bort med hjälp av dränering på sektionerna.
    Grus och skräp tas bort av fordonen som använder skenan. Då släpskon får upp dem när den passerar.

    Fordon som utnyttjar den har en nedfällbar släpsko som automatiskt håller sig på skenan. Den fälls upp när man lämnar skenan, t.ex. omkörning.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Eroad_2.jpg
Visningar:	71
Storlek:	46,3 KB
Id:	439969

    Mera om projektet finns här:
    https://eroadarlanda.se

    Jag är mest fundersam till att man lägger en metallskena mitt i vägen. Visst den ser ut att ha lite hål i sig och att dessa kanske ger lite mera grepp än ren metall. Men att den ligger mitt i körfältet gör att man som hojåkare får en hal yta mitt i ens körbana.
    Regnar det så är den hal oavsett om den har hål eller ej. Är det lite vägdamm på den och regnar så är det ännu värre.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Eroad_1.jpg
Visningar:	78
Storlek:	137,2 KB
Id:	439968

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 667
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Nu är ju tanken med elvägar inte så dum som den kan verka från början. Elmotorn är ju bättre än förbränningsmotorn alla dagar i veckan.
    Sen att den har tekniska svårigheter att överkomma är ju helt klart.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Eroad_2.jpg
Visningar:	71
Storlek:	46,3 KB
Id:	439969

    Mera om projektet finns här:
    https://eroadarlanda.se

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Eroad_1.jpg
Visningar:	78
Storlek:	137,2 KB
Id:	439968
    Men varifrån kommer elen ? På 1990-talet kom det en annons i tidningen. "Ska vi släcka ljuset 21:00 Eller importera smutsig kolkraft ? Eller byta till lågenergilampor ?"
    Bland dom som stod bakom annonsen var Energimyndigheten.
    Hur gick det nu med det här. Jo våra politiker tyckte att så kan vi inte ha det. El i Sverige kommer inte från kolkraft. Man beslöt med ett politiskt penndrag avskaffa begreppet marginalel. För det spelar ingen roll ifall Sverige importerar kolkraft eller exporterar kärnkraft (som bidrar till att släcka kolkraftverk).
    Miljöpåverkan blir densamma.
    Och vattenfalls fina kolkraftverk i Tyskland, numera sålda, ja för konsumerad el i våra vägguttag med överföringsförluster ca 2kg CO2/kWh.
    Men efter Barsebäcks stängning visade man på Julen efteråt på TV ett program från Danmark. Från kolkraftverk som dragits igång för export till Sverige. Det var Danmarks sämsta kolkraftverk som användes för exporten till Sverige. Varför de sämsta?
    Jo det fick jag förklarat att en tjänsteman på Energimyndigheten:
    För att underlätta handeln med el i EU behöver CO2-utsläpp för el som går på export inte redovisas. Bara CO2-utsläpp för el som används internt. Så dom bästa kolkraftverken används för inhemsk konsumption och dom sämsta med mest CO2 utsläpp / KWh för export !
    Elmotorer är bättre än förbränningsmotorer skriver du.
    Därför var det för mig en överaskning att läsa i ett Miljötält på Roskildefestivalen i början av 1990-talet att det var lägre CO2-utsläpp från en bilresa i Danmark än samma resa med tåg.
    Det är bekvämt åka tåg men på grund av att elen kom från danska kolkraftverk så gav bilresan mindre växthuseffekt än tågresan.
    Chockerande för en svensk ! Som alltid fått motsatsen itutat !
    Senast redigerat av Comeback den 2017-11-11 klockan 13:43.

  4. #24
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 874
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Men varifrån kommer elen ? På 1990-talet kom det en annons i tidningen. "Ska vi släcka ljuset 21:00 Eller importera smutsig kolkraft ? Eller byta till lågenergilampor ?"
    Bland dom som stod bakom annonsen var Energimyndigheten.
    Hur gick det nu med det här. Jo våra politiker tyckte att så kan vi inte ha det. El i Sverige kommer inte från kolkraft. Man beslöt med ett politiskt penndrag avskaffa begreppet marginalel. För det spelar ingen roll ifall Sverige importerar kolkraft eller exporterar kärnkraft (som bidrar till att släcka kolkraftverk).
    Miljöpåverkan blir densamma.
    Och vattenfalls fina kolkraftverk i Tyskland, numera sålda, ja för konsumerad el i våra vägguttag med överföringsförluster ca 2kg CO2/kWh.
    Men efter Barsebäcks stängning visade man på Julen efteråt på TV ett program från Danmark. Från kolkraftverk som dragits igång för export till Sverige. Det var Danmarks sämsta kolkraftverk som användes för exporten till Sverige. Varför de sämsta?
    Jo det fick jag förklarat att en tjänsteman på Energimyndigheten:
    För att underlätta handeln med el i EU behöver CO2-utsläpp för el som går på export inte redovisas. Bara CO2-utsläpp för el som används internt. Så dom bästa kolkraftverken används för inhemsk konsumption och dom sämsta med mest CO2 utsläpp / KWh för export !
    Elmotorer är bättre än förbränningsmotorer skriver du.
    Därför var det för mig en överaskning att läsa i ett Miljötält på Roskildefestivalen i början av 1990-talet att det var lägre CO2-utsläpp från en bilresa i Danmark än samma resa med tåg.
    Det är bekvämt åka tåg men på grund av att elen kom från danska kolkraftverk så gav bilresan mindre växthuseffekt än tågresan.
    Chockerande för en svensk ! Som alltid fått motsatsen itutat !
    Måndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Tisdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Onsdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Torsdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Fredag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Lördag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Söndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn

    Så ja, alla dagar i veckan

    Självklart skall ju allt räknas in. Är det batteridrivna elbilar skall ju tillverkningen och transporten av batterierna räknas in. Är det fordon utan batterier och direktdrivning så skall komponenternas tillverkning, frakt, osv. räknas in.
    Såväl som samma sak när det gäller förbränningsmotorernas drivmedel och tillverkningsbelastning.
    Och om ett elbolag tillverkar el genom att förbränna små sälungar så kan man ju sluta köpa el därifrån om det stör en.
    Sen har det nog hänt ganska mycket på teknologisidan sen Roskildefestivalen i början på 90-talet

    Jag är inte nämnvärt för elmotorer. Gillar mina förbränningsmotorer för mycket och hoppas inte att de lägger ned räls i mitten på de vägar jag färdas på. Men.... det är ju någonting som mycket väl kan komma att slå väl ut inom den delen av samhället som inte färdas på två hjul och bara ser fördelarna i att köra tunga fordon på el.

  5. #25
    Medlem z1000sxs avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Där det finns en kudde
    Hoj
    2017, Kawasaki, Z1000SX
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Nu är ju tanken med elvägar inte så dum som den kan verka från början. Elmotorn är ju bättre än förbränningsmotorn alla dagar i veckan.
    Sen att den har tekniska svårigheter att överkomma är ju helt klart.
    Skena i metall i vägen och el i den är ju två ganska stora

    Elen ligger ju i en skena nedsänkt i spåret vi ser på vägen. Dvs. det skall inte vara så enkelt att komma åt och peta på den även om man är där på den.
    Spänningen låg väl på 800 V Tyckte jag att jag läste.

    Den är spänningsatt i sektioner. Så inte matning från ena änden till andra.

    Plogning av den sker med en släpsko som sänks ned i skenan. Finns även en värmeslinga i skenan.
    Vatten dräneras bort med hjälp av dränering på sektionerna.
    Grus och skräp tas bort av fordonen som använder skenan. Då släpskon får upp dem när den passerar.

    Fordon som utnyttjar den har en nedfällbar släpsko som automatiskt håller sig på skenan. Den fälls upp när man lämnar skenan, t.ex. omkörning.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Eroad_2.jpg
Visningar:	71
Storlek:	46,3 KB
Id:	439969

    Mera om projektet finns här:
    https://eroadarlanda.se

    Jag är mest fundersam till att man lägger en metallskena mitt i vägen. Visst den ser ut att ha lite hål i sig och att dessa kanske ger lite mera grepp än ren metall. Men att den ligger mitt i körfältet gör att man som hojåkare får en hal yta mitt i ens körbana.
    Regnar det så är den hal oavsett om den har hål eller ej. Är det lite vägdamm på den och regnar så är det ännu värre.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Eroad_1.jpg
Visningar:	78
Storlek:	137,2 KB
Id:	439968
    Min gissning att dom lägger den i mitten av vägen är för att våra fordonsvänner med 4 hjul ska slippa ligga med t.e.x höger fram/bak på skenan merparten av färden. Kan tycka att dom kunde lagt den aningens till höger om mitten. Ser man på dom animerade bilderna när den ansluter till skenan så verkar ju anslutningsarmen tillverkad så att den kan söka av vägen både höger och åt vänster, lite i alla fall så det bör ju ha funkat. Men jag tror inte dom som gjort detta funderat nånting på vart på vägen en MC ska ligga.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    ...Elmotorn är ju bättre än förbränningsmotorn alla dagar i veckan...
    Är det därför som elbilarna är i majoritet på svenska vägar?

  7. #27
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 874
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Är det därför som elbilarna är i majoritet på svenska vägar?
    Hehe, du får nog läsa på lite om elmotorer och förbränningsmotorer. Elbilarna dominerade vägarna till 1915-talet. Då tog oljan över.
    Skälet till att vi har förbränningsmotorer i våra fordon är att olja varit billig och har lobbats för i decennier. Samt att batteritekniken inte har medgett att man kunnat ha samma räckvidd som med förbränningsmotorerna.
    Inte för att förbränningsmotorn är bättre.
    Vi har förfinat förbränningsmotorn i 100 år och nu börjar man göra samma sak med elmotorn samt komma tillrätta med energilagringen.

    Batterier har ju iofs inte mycket med denna variant av eldrift. Då denna har direktverkande el från en skena i vägen. (som förvisso kan ladda batterier för drift utanför skenan).

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Roslagen
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Och om ett elbolag tillverkar el genom att förbränna små sälungar så kan man ju sluta köpa el därifrån om det stör en.
    Kan vara svårt, speciellt när ett statligt bolag i princip har monopol på nätunderhållet.
    Betalar man inte fakturan så blir det mörkt.

  9. #29
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 874
    Citat Ursprungligen postat av Maverickgoose Visa inlägg
    Kan vara svårt, speciellt när ett statligt bolag i princip har monopol på nätunderhållet.
    Betalar man inte fakturan så blir det mörkt.
    Nätavgifter....Det där är ett dj*vla aber.
    Har själv Eon som äger nätet här. De vill, i år, framtidssäkra sina elnät enligt brevet jag fick och därmed höja nätavgiften med X%. Dvs. månadsavgiften för att bruka deras elnät blir alltså 550 SEK
    Sen tillkommer ju allt annat och själva elen.

    Fast det där är lite av en lögn varför de höjer avgiften.
    Till Dagens Industri anger de följande orsak till höjningen:
    "Högre nätavgifter, underhållsarbete vid bolagets kärnkraftverk som dragit ut på tiden och ökade kostnader för förvärv är de förklaringar som bolaget uppger"

    Så skulle något bolag, som eldar sälungar, erbjuda mig ett helt eget nät med 99 SEK i nätavgift så skulle jag nog fan nappa på det......

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Storstan?
    Hoj
    ER-6N -2007, RD125LC -1984
    Inlägg
    489
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Nätavgifter....Det där är ett dj*vla aber.
    Har själv Eon som äger nätet här. De vill, i år, framtidssäkra sina elnät enligt brevet jag fick och därmed höja nätavgiften med X%. Dvs. månadsavgiften för att bruka deras elnät blir alltså 550 SEK
    Sen tillkommer ju allt annat och själva elen.

    Fast det där är lite av en lögn varför de höjer avgiften.
    Till Dagens Industri anger de följande orsak till höjningen:
    "Högre nätavgifter, underhållsarbete vid bolagets kärnkraftverk som dragit ut på tiden och ökade kostnader för förvärv är de förklaringar som bolaget uppger"

    Så skulle något bolag, som eldar sälungar, erbjuda mig ett helt eget nät med 99 SEK i nätavgift så skulle jag nog fan nappa på det......
    http://www.regeringen.se/pressmeddel...atsavgifterna/

    Rapporten från Ei:
    https://www.ei.se/Documents/Publikat...i_R2017_07.pdf

  11. #31
    Medlem Pacmans avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
    Inlägg
    6 521
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Måndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Tisdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Onsdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Torsdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Fredag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Lördag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Söndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn

    Så ja, alla dagar i veckan
    Helt korrekt förstås, men jag tycker just verkningsgraden brukar få väl stor betydelse i debatten. Olja är typ "gratis" energi som redan finns i ett rätt smidigt format. Utsläppen är väl enda anledningen att inte bara köra på tills allt är slut.
    Senast redigerat av Pacman den 2017-11-13 klockan 21:56.

  12. #32
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 667
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Måndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Tisdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Onsdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Torsdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Fredag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Lördag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
    Söndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn

    Så ja, alla dagar i veckan

    Sen har det nog hänt ganska mycket på teknologisidan sen Roskildefestivalen i början på 90-talet
    Precis, det har hänt mycket ! Toyoya Prius kom 1997.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius
    En genialisk konstruktion där man utnyttjar elmotorn till att driva bilen under större delen av bränsletestet. Resultat 0,39 Liter/mil.
    Och inga problem med räckvidd för man har en bensinmotor driven generator i bilen som laddar ett batteri och batteriet ger ström till elmotorn.
    Detta blir den perfekta lösningen:
    Bensinmotor driver
    Generator som laddar
    Batteriet.
    Batteriet driver
    Elmotorn som driver bilen.
    För elmotorn har ju bättre verkningsgrad än förbränningsmotorn alla dagar i veckan.

  13. #33
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 874
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Precis, det har hänt mycket ! Toyoya Prius kom 1997.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius
    En genialisk konstruktion där man utnyttjar elmotorn till att driva bilen under större delen av bränsletestet. Resultat 0,39 Liter/mil.
    Och inga problem med räckvidd för man har en bensinmotor driven generator i bilen som laddar ett batteri och batteriet ger ström till elmotorn.
    Detta blir den perfekta lösningen:
    Bensinmotor driver
    Generator som laddar
    Batteriet.
    Batteriet driver
    Elmotorn som driver bilen.
    För elmotorn har ju bättre verkningsgrad än förbränningsmotorn alla dagar i veckan.
    Du pratar teknologi som lanserades för 20 år sen här....Det är 2017 nu. No offence

    Elfördonens stor problem är ju lagringen av energi. Oljedrivna varianternas lösning är ju att ha med sig och elda olja, vilket inte är det mest effektivaste sättet att lösa det.
    Med direktdrivning från räls så behöver du ju inte lagra energin. Du kan ta den från elnätet.
    Men visst, det finns säkert ganska många kWh som kommer ifrån sämre alternativ än vindsnurror eller vattenkraft. Men det är ju fortfarande bättre, även ur den synvinkeln än att ha med sig och elda olja.

  14. #34
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 667
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Du pratar teknologi som lanserades för 20 år sen här....Det är 2017 nu. No offence

    Elfördonens stor problem är ju lagringen av energi. Oljedrivna varianternas lösning är ju att ha med sig och elda olja, vilket inte är det mest effektivaste sättet att lösa det.
    Med direktdrivning från räls så behöver du ju inte lagra energin. Du kan ta den från elnätet.
    Men visst, det finns säkert ganska många kWh som kommer ifrån sämre alternativ än vindsnurror eller vattenkraft. Men det är ju fortfarande bättre, även ur den synvinkeln än att ha med sig och elda olja.
    Tja, men den teknologin är vad som säljs fortfarande. Ja nu kan man skicka in lite ström som kommer från Europas sämsta kolkraftverk i den, alternativt om strömmen inte hamnade i bilen kunde användas för att dra ner lite på effekten i Europas sämsta kolkraftverk. För det är ju dom sämsta som används till el-exporten, se #23.
    https://www.toyota.se/nya-bilar/priu...SAAEgJ0p_D_BwE
    Senast redigerat av Comeback den 2017-11-15 klockan 20:52.

  15. #35
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 618
    Elhybrid typ Prius är ju genialt i det att du får bägge teknikernas fördelar i ett paket, där resp teknik dessutom i princip tar bort den andra teknologins största nackdel...

    Man får inte nollutsläpp men å andra sidan ungefär hälften av utsläppen utan allvarliga nackdelar. Dessutom med bibehållen tillförlitlighet och praktisk funktion.


    Teknologin har väl sett ungefär likadan ut i alla år; det som hänt är att batterierna har blivit något bättre och motorstyrningen något mer datoriserad...
    Buy quality, cry once.

  16. #36
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 874
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Tja, men den teknologin är vad som säljs fortfarande. Ja nu kan man skicka in lite ström som kommer från Europas sämsta kolkraftverk i den, alternativt om strömmen inte hamnade i bilen kunde användas för att dra ner lite på effekten i Europas sämsta kolkraftverk. För det är ju dom sämsta som används till el-exporten, se #23.
    https://www.toyota.se/nya-bilar/priu...SAAEgJ0p_D_BwE
    Men köp vindkraftsel då....

    Eller fortsätt att använda bensin som pumpats upp ifrån ett oljefält i Saudiarabien, som sedan raffinerats till bensin, som sedan skeppats med oljetanker till en oljedepo, som sedan fraktats ut till Statoils cistern, som sedan kört ut med lastbil till din mack och som sedan med hjälp av el, från Kolkraftverket du pratar om, pumpats upp till din bil.

    We loose either way
    Senast redigerat av Wiseguy den 2017-11-15 klockan 21:32.

  17. #37
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 667
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Men köp vindkraftsel då.... :D

    Eller fortsätt att använda bensin som pumpats upp ifrån ett oljefält i Saudiarabien, som sedan raffinerats till bensin, som sedan skeppats med oljetanker till en oljedepo, som sedan fraktats ut till Statoils cistern, som sedan kört ut med lastbil till din mack och som sedan med hjälp av el, från Kolkraftverket du pratar om, pumpats upp till din bil.

    We loose either way
    Du tror att vindkraftverket börjar snurra lite extra ström när du köper vindkraftel ? Att vattenkraftverket står stilla om ingen köper vattenkraftel ?
    Och att det är jultomten som lämnat julklapparna ?
    Det är tvärtom, driftkostnaden för Vindkraft är så låg så vid kraftig vind i Danmark har elpriset sjunkit till 0 öre/kWh. När detta händer stängs el-förbindelsen mellan Danmark och Sverige av för att skydda kärnkraftverken i Sverige mot pris´fallet. Det som stängs av när elpriset sjunker är i första hand den el som som har höga "bränslekostnader", dvs kol, gas och oljekraft. Och kärnkraft. Kärnkraften står ofta stilla på sommaren för underhåll i Sverige och körs på vintern när elpriset är högre.
    Dvs använder vi lite mer el i Sverige så minskar exporten och det som sätts på utomlands när Sverige inte kan exportera billig el är kol, gas och oljekraft utomlands. Och när vi har elbehov, måste importera, ja då är det de sämsta kraftverken som används för elexport till Sverige. Eftersom CO2 från elexport inte behöver redovisas i EU.
    Senast redigerat av Comeback den 2017-11-16 klockan 00:32.

  18. #38
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 874
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Du tror att vindkraftverket börjar snurra lite extra ström när du köper vindkraftel ? Att vattenkraftverket står stilla om ingen köper vattenkraftel ?
    Nä och ingenstans i mitt inlägg har jag gett en antydan om det


    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Och att det är jultomten som lämnat julklapparna ?
    Ledsen att jag måste vara den som berättar det här....
    Men det har hänt en sak med tomten....

    Skärmdump från DN för någon vecka sen
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DN.jpg
Visningar:	48
Storlek:	227,0 KB
Id:	440024

  19. #39
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 250
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Precis, det har hänt mycket ! Toyoya Prius kom 1997.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius
    En genialisk konstruktion där man utnyttjar elmotorn till att driva bilen under större delen av bränsletestet. Resultat 0,39 Liter/mil.
    Och inga problem med räckvidd för man har en bensinmotor driven generator i bilen som laddar ett batteri och batteriet ger ström till elmotorn.
    Detta blir den perfekta lösningen:
    Bensinmotor driver
    Generator som laddar
    Batteriet.
    Batteriet driver
    Elmotorn som driver bilen.
    För elmotorn har ju bättre verkningsgrad än förbränningsmotorn alla dagar i veckan.
    Mja. Så djävla fantastiskt är det ju inte. Det är ju tyvärr också så att i samtliga tester som jag har läst så är Toyota prius och andra bilar baserade på samma system dom där det ljugs värst om bränsleförbrukning.
    Den drar i verklig trafik uppåt 43% mer än redovisad förbrukning.
    I teknikens värld härom året testade man prius mot BMW 120d och konstaterade att om man köpte BMW:n så fick man en bil som drog mindre bränsle, hade högre prestanda och bättre väghållning samtidigt som den hade större lastutrymme för 30 000 kr mindre. Och då behöver man inte tillverka och slänga in några batterier i BMWn heller.

    Så den hybridteknik som används i Prius är inte så djävla bra som dom försöker hävda. Visst. I stadstrafik så kan man väl spara lite bränsle på den men på landsväg så är den precis lika dålig som vilken bil som helst med bara fossil drift. Förutom att du släpar på en större elmotor, generator och batterier då.

    Det är lite synd tycker jag eftersom jag faktiskt gillar konceptet med hybriddrift som sådant.
    The man, the myth, the concept.

  20. #40
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    2 430
    Hur breda är dessa spår?

    Är de hala?

    Prioriteras god kontakt för elöverföringen framför motorcykeldäckets kontakt?

    Har man tänkt motorcykel överhuvudtaget?

    Nu ligger spåret mellan bilarnas hjul så problemet med friktion gäller inte bilister och finns därmed troligen inte. Precis som snabellagningar inte är ett stort problem för bilister.

    Den enkla lösningen är naturligtvis att förbjuda motorcykeltrafik på dessa vägar...

    Kontaktledning skulle ta bort dessa problem men då uppstår problemet att trådbussar har funnits och avvecklats. Och vi kan aldrig använda gammal teknik utan måste tänka nytt.
    Att det hänt i Landskrona måste betyda att någonting är fel där!

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A5dbuss
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Impad över dina svensk-kunskaper Mr. Xaus!

Jensah

Ge järnet med nya Battlax Racing R11

Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease. Pressrelease om nya Battlax Racing R11: Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för …
Vill du annonsera ovan? Klicka här