Ny banhoj / racehoj

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Hejsan! Frågan lyder kan man köpa sig en ny oreggad banhoj. Eller gäller det att köpa en gatuhoj och göra den raceklar själv?.

Alternativt kan ju vara att köpa en banhoj med 1-2 år på nacken.

Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
 

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Tjena.

Har själv ställt mig den frågan.
Detta kom jag fram till.

Köpa en hoj som enbart är för race / trackday är billigare än att köpa en hoj som går att regga för gata.
Kolla t ex. på BMW S1000RR, för samma pengar du köper en reggad 2010 -2012 s1000rr kan du köpa en ban konverterad 2016 hoj med powerkit, helsystem, racekåpor och annat lull lull.

Nackdelen är att du inte får lika mycket för den när du säljer den samt att den kan vara mer svårsåld då målgruppen är rätt liten här i sverige.

Fördelen med att köpa en gatregistrerad hoj är att den är mer lätt såld pga en större målgrupp när du är klar med den.
Nackdelen är att det är sjukt dyrt att konvertera den med alla delar som behövs samt risken att det kanske inte är något kvar att sälja om man krashar riktigt hårt.


Då jag redan hade en 2010 S1000RR så valde jag att bygga om den till racehoj, med möjligheten att återställa den vid försäljning, och de delar som inte kan tas med till nästa hoj bör hålla värdet relativt bra.

Hade jag inte redan haft hojen så hade jag köpt en banhoj som ej vore möjlig att regga på engång då det är det billigare alternativet då den redan har allting man behöver för bankörningen.

Mvh
Jonas Lillman
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har man inte en budget på +100kkr så hade jag köpt en färdig bancykel. Det finns ganska gott om cyklar som gått någon/ra säsonger inom RR. Bättre ekonomi i att slippa betala fullpris för allt bankit och göra första vurpan på grejerna själv....
 

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Håller med dig Boris. Men verkar dock inte finnas så mycket ute nu. Ska man kolla i utlandet kanske? Tips på blockets motsvarighet i grannländerna ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med dig Boris. Men verkar dock inte finnas så mycket ute nu. Ska man kolla i utlandet kanske? Tips på blockets motsvarighet i grannländerna ?

Lägg en bevakning på blocket i ditt tänkta prisintervall. Det är en liten marknad, och de som är prisvärda tenderar att bli köpta hyfsat fort, men det dyker upp hojar kontinuerligt, även om det dyker upp mer på våren/sommaren.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det kommer alltid vara billigare att köpa en färdig banhoj än att bygga själv.

Vet ju inte riktigt din budget men vill du kolla utomlands är denna sida bra: http://www.racing4fun.de/
kolla under markt. Finns normala och löjligt påkostade hojar.
ebay.co.uk funkar bra att söka på race bike.
 

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Tack för hjälpen gubbar! Uppskattas verkligen. Våran budget ligger runt 150k + och tillhör ett sponsorprojekt.
En till sak är ju när man köper begagnat så vill man ju inte ha något som är slutkört.

Vad skall man hålla ett extra öga på?

Miltal/Timmar? - När passerar bäst föredatumet på en racehoj?

Dokumentation på dynojet? - misstänker att många inte kör original. Utan är väldigt utrustade i motor med mera.
Extra fälgar ?
Lagda hojar ? - vilka skador kan förekomma förutom repig plast?

Några mer tips?
Tacksam för svar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du en såpass bra budget så hade jag tagit startlistan till årets Superbike och ring/FB messa runt till deltagarna och fråga om de har en cykel till salu. Där säljs mycket racecyklar utanför blocket.

Och för att besvara frågan i första inlägget. Nej du kan inte köpa en oreggad racehoj från importören. Har man tillräckligt bra kontakter så går det att köpa hojar direkt från fabriken i delar oreggat men det är inget man normalt pysslar med.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Kolla 'Roadracing second hand utan gnäll' på Facebook. Tror att det är den största säljsiten för racehojar och tillbehör.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tack för hjälpen gubbar! Uppskattas verkligen. Våran budget ligger runt 150k + och tillhör ett sponsorprojekt.
En till sak är ju när man köper begagnat så vill man ju inte ha något som är slutkört.

Vad skall man hålla ett extra öga på?

Miltal/Timmar? - När passerar bäst föredatumet på en racehoj?

Dokumentation på dynojet? - misstänker att många inte kör original. Utan är väldigt utrustade i motor med mera.
Extra fälgar ?
Lagda hojar ? - vilka skador kan förekomma förutom repig plast?

Några mer tips?
Tacksam för svar.
Bara hojar från de översta klasserna i UK har trimmade motorer utöver tunnare topplockspackning så det behöver du inte oroa dig för.
Dokumentation är väl bra men om du ska lägga de pengarna så är en ny bänkning inga problem.

De flesta seriösa hojar har oftast varit i backen på något sätt men seriösa hojar har ofta seriösa ägare...

En nyare radfyra ska du plåga duktigt för att den ska rasa så det behöver du inte oroa dig för i första taget och de flesta nyare hojar har sällan gått mer än 500mil.

Här har du ett bra svenskt alternativ: https://www.facebook.com/groups/374...70120756427272/?sale_post_id=1270120756427272
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top