KTM 790 Duke

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
"Läst på nätet" :D

Så ingen egen erfarenhet alls utav KTM och deras garantier och garantijobb?

P.S. det har jag.

Nej har ingen egen erfarenhet av KTM och kommer inte ha det heller. Min åsikt är att märket dras med för mycket skit både i kvalité på sina produkter men även på garantifronten. Det räcker med att du googlar lite här på forumet så har du en del trådar att tugga igenom. De flesta bottnar i samma sak. Att KTM har en garantipolicy och goodwill som suger getpung. Av intresse, får jag fråga vilken typ av erfarenhet du har av deras garantijobb?

Ja jag har läst på nätet. Eller kollat klipp på Youtube eller träffat folk som haft katastrofproblem. Måste man äga 10 hojar av märket under 10 år innan man har rätt att ha en åsikt i frågan?

Själv träffade jag en som köpt spritt ny KTM adventure. Den höll 200 meter sen gick hans bakdämpare åt skogen. Direkt in på verkstad.

Finns en anledning att KTM har flest hojar representerade hos de top 10 sämsta, kvalitetsmässigt i ett motorradtest. :7peta
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Nej har ingen egen erfarenhet av KTM och kommer inte ha det heller. Min åsikt är att märket dras med för mycket skit både i kvalité på sina produkter men även på garantifronten. Det räcker med att du googlar lite här på forumet så har du en del trådar att tugga igenom. De flesta bottnar i samma sak. Att KTM har en garantipolicy och goodwill som suger getpung. Av intresse, får jag fråga vilken typ av erfarenhet du har av deras garantijobb?

Ja jag har läst på nätet. Eller kollat klipp på Youtube eller träffat folk som haft katastrofproblem. Måste man äga 10 hojar av märket under 10 år innan man har rätt att ha en åsikt i frågan?

Själv träffade jag en som köpt spritt ny KTM adventure. Den höll 200 meter sen gick hans bakdämpare åt skogen. Direkt in på verkstad.

Finns en anledning att KTM har flest hojar representerade hos de top 10 sämsta, kvalitetsmässigt i ett motorradtest. :7peta
Jag har en kompis där vevaxeln gick på en Yamaha R1 = Alla Yamahas är skit.

Det är den nivån det ligger på här. Det är så mycket skitsnack och skrämselpropaganda ang KTM att man blir mörkrädd ibland alltså.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Båjs, alla hojar är bra - även de trasiga. Däremot survolvon med glapp SAS och slippery slope clutch är bara bläk.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
I och med att jag inte passerat 100 mil ännu på 790:n, så är en del saker spärrat (som launch control och en del annat). Har inte varit ut mer än ett par korta rundor i blött och kallt väglag, men en fundering som dök upp: Hur påverkas wheelies av elektroniken? Är det något inställningsläge som underlättar balanserandet eller är det mest en fråga om av/på och hantera det som på vilken hoj som helst? Jag lär ju börja busa runt och testa alla inställningar när vädret sen tillåter... :tungan
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag måste faktiskt säga att ktm goodwill för några år sen fick jag beprova med min ktm 690 smc från 2008.
Vid 2013 hade jag en display som pajade, kontakta ktm och jag fick en helt ny display trots att garanti hade gått ut, behövde inte pröjsa nånting.

Men de kanske har ändrats... förr var det bra.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag måste faktiskt säga att ktm goodwill för några år sen fick jag beprova med min ktm 690 smc från 2008.
Vid 2013 hade jag en display som pajade, kontakta ktm och jag fick en helt ny display trots att garanti hade gått ut, behövde inte pröjsa nånting.

Men de kanske har ändrats... förr var det bra.

Hade du gjort service enligt boken på auktoriserad firma?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag har en kompis där vevaxeln gick på en Yamaha R1 = Alla Yamahas är skit.

Det är den nivån det ligger på här. Det är så mycket skitsnack och skrämselpropaganda ang KTM att man blir mörkrädd ibland alltså.

Givetvis finns det dem som brer på extra mycket eller anser sig orätt behandlade av KTM och därmed gärna kräker ur sig extra hårt. Sånt förekommer hos alla märken, tyvärr. Ärlig kritik är en sak inte skitsnack. Dock tycker jag att KTM förekommer för ofta i tråkiga situationer och beter sig faktiskt riktigt kasst emellanåt mot en del kunder. Det är slutsatsen jag dragit efter år av inlägg här och strul för ägare.

Att få hjälp med en display är en sak och bra att de ordnade det, credd till dem, men här snackar vi om att KTM tex. för några år sen sände ut hojar till kunder med fälgar som var krokiga med instabilitet i motorvägsfart till följd. Finns tråd om det på forumet. Folk fick väl kalla handen och svaret att det var tråkigt men fälgarna var inom specc. :död

Jämför man med BMW och deras försening av S1000rr M nu 2019 så sköttes det ju helt annorlunda. Där skickades brev ut med info till blivande ägare med försenade hojar med anledning till varför det var så. De bjöd på 5000 sek i tillbehör oavsett typ (kläder, service, delar) Plus att de lovade att stå för det ekonomiska värdetappet under första året om man inte fick ut den i tid. Det om något är ju ett bevis på hur man hanterar goodwill. För övrigt gällde det defekta vevstakar som blivit fel i produktion och därmed behövde göras om.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I och med att jag inte passerat 100 mil ännu på 790:n, så är en del saker spärrat (som launch control och en del annat). Har inte varit ut mer än ett par korta rundor i blött och kallt väglag, men en fundering som dök upp: Hur påverkas wheelies av elektroniken? Är det något inställningsläge som underlättar balanserandet eller är det mest en fråga om av/på och hantera det som på vilken hoj som helst? Jag lär ju börja busa runt och testa alla inställningar när vädret sen tillåter... :tungan

Jag hade funderat på om motorn får tillräckligt med olja vid körning på bakhjulet.
Och vad som kanske måste göras (oljenivå, tex) innan wheelies.
Vi är olika ! :)
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har en bekant som köpte en ny 1190 när dom kom ut och hade mycket strul/barnsjukdomar på den och ett mycket svalt intresse från generalagenten att fixa till den. Det var den lokala handlaren som ställde upp och fick lägga mycket energi på att lösa allt strul.
KTM

Det känns väl rimligt? Jag hade knappast kontaktat generalen om min nya hoj gått sönder. Jag trodde rätt tillvägagångssätt alltid var att lämna den hos en auktoriserad verkstad och låta de driva ärendet.

Det här gör ju såklart att man har en bra handlare/verkstad, speciellt som det är allmänt känt att KTM är lite svårtflörtade. Jodå, jag sa det. Jag har kört KTM de senaste 6-7 åren och har inte haft några problem, men även om jag är medveten om eventuella risker (enligt nätet) så skulle jag hellre bli sparkad på pungen än att köra en mellammjölkig japanare. Alla är vi olika.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det känns väl rimligt? Jag hade knappast kontaktat generalen om min nya hoj gått sönder. Jag trodde rätt tillvägagångssätt alltid var att lämna den hos en auktoriserad verkstad och låta de driva ärendet.

Det här gör ju såklart att man har en bra handlare/verkstad, speciellt som det är allmänt känt att KTM är lite svårtflörtade. Jodå, jag sa det. Jag har kört KTM de senaste 6-7 åren och har inte haft några problem, men även om jag är medveten om eventuella risker (enligt nätet) så skulle jag hellre bli sparkad på pungen än att köra en mellammjölkig japanare. Alla är vi olika.

Det som skrivs om generalagenten är väl som det brukar när "auktoriserad verkstad"/handlare säger: Tyvärr generalagenten säger, vill inte o.s.v.
Det är sannolikt en "auktoriserad verkstad"/handlare som ska "ta hand om" det praktiska faktiska arbetet men när det gäller att ta de kostnader som uppkommer så är det rimligen generalagenten och i förlängningen KTM i Österrike som ska stå för fiolerna. Det är inte verkstaden lokalt eller din handlare där du köpt hojen som har garantiåtagandet och ska stå för det.Alltså beslut i garantiärenden fattas inte lokalt på plats utan av den som har garantiåtagandet.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det känns väl rimligt? Jag hade knappast kontaktat generalen om min nya hoj gått sönder. Jag trodde rätt tillvägagångssätt alltid var att lämna den hos en auktoriserad verkstad och låta de driva ärendet.

Det här gör ju såklart att man har en bra handlare/verkstad, speciellt som det är allmänt känt att KTM är lite svårtflörtade. Jodå, jag sa det. Jag har kört KTM de senaste 6-7 åren och har inte haft några problem, men även om jag är medveten om eventuella risker (enligt nätet) så skulle jag hellre bli sparkad på pungen än att köra en mellammjölkig japanare. Alla är vi olika.


Det jag menade var att handlaren (som jag känner) fick mer eller mindre noll hjälp av generalagenten. Han hade inte sålt cykeln ifråga men är auktoriserad KTM.
Men hjälpte killen att få den att funka. Vet att han la mycket tid på den som inte KTM tog.
Det var många skitfel/barnsjukdomar/dåligt monterad från fabrik.
Tror det var 2013 men efter det har den funkat felfritt.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det som skrivs om generalagenten är väl som det brukar när "auktoriserad verkstad"/handlare säger: Tyvärr generalagenten säger, vill inte o.s.v.
Det är sannolikt en "auktoriserad verkstad"/handlare som ska "ta hand om" det praktiska faktiska arbetet men när det gäller att ta de kostnader som uppkommer så är det rimligen generalagenten och i förlängningen KTM i Österrike som ska stå för fiolerna. Det är inte verkstaden lokalt eller din handlare där du köpt hojen som har garantiåtagandet och ska stå för det.Alltså beslut i garantiärenden fattas inte lokalt på plats utan av den som har garantiåtagandet.

Absolut, men jag som kund ska inte behöva kontakta generalagenten. Är jag kund hos en handlare är de den enda kontaktytan jag ska behöva ha.

Det jag menade var att handlaren (som jag känner) fick mer eller mindre noll hjälp av generalagenten. Han hade inte sålt cykeln ifråga men är auktoriserad KTM.
Men hjälpte killen att få den att funka. Vet att han la mycket tid på den som inte KTM tog.
Det var många skitfel/barnsjukdomar/dåligt monterad från fabrik.
Tror det var 2013 men efter det har den funkat felfritt.

Jag inser att mitt inlägg blev en smula illa formulerat. Ett helvete att man ska behöva jobba samtidigt som man skriver inlägg på hojforum.

Det jag försökte skriva i min första mening i andra stycket var att det är viktigt att man har kontakt med en bra handlare, som i sin tur har bra kontakt med generalen, och att de dessutom har mer ork att argumentera och driva ärendet än vad som egentligen borde behövas.

Jag vet att vissa handlare slutat sälja och serva KTM just av anledningen att de inte orkar tjafsa med generalagenten/KTM, så att de är lite svåra att ha att göra med borde vara allmän kännedom.
Jag kanske ändrar mig om jag får problem framöver, men tills dess kör jag vidare på orangea hojar.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag hade funderat på om motorn får tillräckligt med olja vid körning på bakhjulet.
Och vad som kanske måste göras (oljenivå, tex) innan wheelies.
Vi är olika ! :)

Äh... det löser sig :yoparty KTM är duktiga på att bygga motorerna så oljepickupen ligger rätt och klarar en del bus utan att det går torrt eller trycker ur sig via vevhusventilationen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har en kompis där vevaxeln gick på en Yamaha R1 = Alla Yamahas är skit.

Det är den nivån det ligger på här. Det är så mycket skitsnack och skrämselpropaganda ang KTM att man blir mörkrädd ibland alltså.

Att vevaxeln krockar med balans axeln i R1motorn är inte jätte vanligt men händer ibland.. beror pa för stort axial spel på veven i lager läget.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Äh... det löser sig :yoparty KTM är duktiga på att bygga motorerna så oljepickupen ligger rätt och klarar en del bus utan att det går torrt eller trycker ur sig via vevhusventilationen.

Njut nu av din nya motorcykel! :yoparty
Jag valde själv Duke 690 efter flertalet provturer på 790, men även helt andra hojar. Och visst sneglade jag tillbaka på 790 länge efter mitt beslut. Det är en trevlig hoj. Den hade inte det som kändes helt rätt för mig bara. Dessutom älskar jag smidigheten som 690 erbjuder. :)

Angående wheelies så har väl 790 Duke någon form av justerbar anti-wheelie control? Själv har jag 0 erfarenhet av wheelies. Läs på och testa dig fram är mitt tips!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Njut nu av din nya motorcykel! :yoparty
Jag valde själv Duke 690 efter flertalet provturer på 790, men även helt andra hojar. Och visst sneglade jag tillbaka på 790 länge efter mitt beslut. Det är en trevlig hoj. Den hade inte det som kändes helt rätt för mig bara. Dessutom älskar jag smidigheten som 690 erbjuder. :)

Angående wheelies så har väl 790 Duke någon form av justerbar anti-wheelie control? Själv har jag 0 erfarenhet av wheelies. Läs på och testa dig fram är mitt tips!

Motarder har jag kört i många herrans år och även övat bakhjulsåka, men det var "ett tag sedan" nu och är minst sagt ringrostig. Så det gäller att börja med försiktighet. Man blir ju inte smidigare med åren :gnissla:D
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Motarder har jag kört i många herrans år och även övat bakhjulsåka, men det var "ett tag sedan" nu och är minst sagt ringrostig. Så det gäller att börja med försiktighet. Man blir ju inte smidigare med åren :gnissla:D

Förra hojen, en motard, försökte jag få upp några gånger. Polaren tog den på en provtur efter en vinterförvaring och drog upp den på bakhjulet ett par gånger utan några problem alls medans jag stod bredvid och tittade. Aningen skamsen. ;)

Har du spanat på några trevliga tillbehör? Bling-bling, nytt avgas, tail tidy eller annat kul? :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har du spanat på några trevliga tillbehör? Bling-bling, nytt avgas, tail tidy eller annat kul? :)

Det mesta är ju helt ok som det är, men regskylten ska flyttas in och få bort den där förlängningen som är original. Den ser ju lite eljest ut där den sticker fram... Sen kan kraschpuckar och tex handtagsskydd vara vettiga tillbehör - det lindrar ju eventuella skador på hojen vid en marksyning och kan spara tusenlappar.

Avgassystemet låter hyfsat, så jag behåller det nog ett tag och med insprut som ska mappas om, så är det svårare att fixa själv (läste något om att det bara sitter smalbandslambda på hojen och då klarar den inte att ställa om blandningen om man ligger utanför original-området). Det dyker väl upp fler grejer vartefter, det brukar ju bli så...

Edit: blev en beställning från Kina... ska se hur grejerna ser ut, men att döma av vad andra köpare sagt, så är det bra kvalitet. Bobbiner, kraschpuckar, motorskydd, handtagsskydd och en ny bakdel.
 
Last edited:

kocke964

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2020
Ort
Göteborg
Hoj
2018 KTM 790 Duke
Hämta ut en 790 för någon veckan sedan, men såg att den vill servas så kolla genom den fina pärmen man fick med men hittar ingen servicebok, följer det inte med någon sådan till dessa eller?

Årlig service vill lokala handlaren ha 4600spänn för, känner ni någon i Göteborgsområdet som kan konkurrera med detta smått vansinniga pris? :lol
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top