KTM 790 Duke

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Så är det ju :tummenupp

Glömde bort Z900an, men känns spontant som den spelar i en annan division. (Absolut inte nödvändigtvis till det sämre!). Mest motor, men också en riktig tungviktare jämfört med nämnda konkurrenter.

Är förresten 790 Duke R bekräftad eller hur var det nu?

Det spekuleras att det kommer en Duke 790 R men det är mest från alla testpaneler världen över som vill ha en, då man klagar på bla. bromskomponenter, ej inställbar framgaffel, lite för plastigt, så det BÖR komma en R version men frågan är när. :va
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
När får man mer synpunkter på denna läckra maskin?

Vad vill du veta? full elektronik, ruskigt trevligt med QS upp och ner, trevlig och bekväm sittställning, billig försäkring (iallafall på mig) otroligt lättkörd och följsam, den verkligen slukar upp kurvorna :fakta
Enda minus jag har nu är att höger fot hamnar i en lite udda vinkel pga avgassystemet som enligt mig sticker ut för mycket, men vafan för 5k så får man möjlighet att ändra på det :D
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Hämtade hem min skönhet i tisdags. Har hunnit med 70 trivsamma mil så börjar bli hög tid att boka service:)
Snapchat-1764617071.jpg
 

Mjorich

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vad vill du veta? full elektronik, ruskigt trevligt med QS upp och ner, trevlig och bekväm sittställning, billig försäkring (iallafall på mig) otroligt lättkörd och följsam, den verkligen slukar upp kurvorna :fakta
Enda minus jag har nu är att höger fot hamnar i en lite udda vinkel pga avgassystemet som enligt mig sticker ut för mycket, men vafan för 5k så får man möjlighet att ändra på det :D

Tack! Fungerar den som nybörjarhoj om man är ansvarsfullt lagd? Min uppfattning är att den är lättkörd men givetvis har ett brutalt drag vid behov.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tack! Fungerar den som nybörjarhoj om man är ansvarsfullt lagd? Min uppfattning är att den är lättkörd men givetvis har ett brutalt drag vid behov.

Utan att ha kört 790:n såå...

690 är väldigt vanlig som körskolehoj. Mycket låg vikt, neutral körställning, billig är väl huvudskälen. Kan inte se varför 790 skulle vara väsentligt annorlunda. Hade det varit första-hojen hade jag ändå valt nåt annat.

Jag kör idag en Street Triple R, rätt lik 790 Duke fast en extra cylinder, och jag tänker ofta att jag hade kunnat hoppa över mina 5 första hojar och bara köpt den på en gång, så himla lättkörd och ändå gott om punch. Men så mycket jag hade missat! En hoj från 2010-talet behöver man liksom inte meka över huvud taget med - tråkigt! Sen tror åtminstone jag att <100 häst är nyttigt för utvecklingen åtminstone 1 säsong. Lärdomarna fastnar liksom lättare om det inte händer lika mycket när man vrider på rullen.

Sen vill man alltid byta upp sig så att tänka att man ska spara pengar genom att köpa dröm-hojen direkt är att lura sig själv, man börjar bara på en högre prislapp i stället :tungan
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
36896915_10157749539064966_4901566190301741056_o.jpg
3900:- hel/hel
Trevlig hoj med en del barnsjukdomar.. ångrar inte bytet från 690duke R som är definitivt min bästa hoj innan..
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
3900:- hel/hel
Trevlig hoj med en del barnsjukdomar.. ångrar inte bytet från 690duke R som är definitivt min bästa hoj innan..

Är den lika bakhjulsbenägen som 690R? Känns den lika lätt viktmässigt? Ännu roligare att köra? Snabbare hojar har man ju kört, men aldrig någon lika rolig och reptilkvick för vardagsbruk som just 690R ärligt talat. Vore ju en höjdare om de fått till något ännu trevligare. :)
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Tack! Fungerar den som nybörjarhoj om man är ansvarsfullt lagd? Min uppfattning är att den är lättkörd men givetvis har ett brutalt drag vid behov.

Det har nog inget att göra med om man är ansvarsfull =)
KTM 690 & /790 är till skillnad mot ex japaner mer av och på när man krypkör vilket kan bli nog irriterande om man aldrig kört mc förut, sen är vi alla lite olika, visa gillar att det är lite ryckigt eller inte bryr sig om det medans andra tycker det är helt värdelöst.
Jag skulle dock välja något annat om jag var helt färsk med allt vad 2-hjul betyder.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Är den lika bakhjulsbenägen som 690R? Känns den lika lätt viktmässigt? Ännu roligare att köra? Snabbare hojar har man ju kört, men aldrig någon lika rolig och reptilkvick för vardagsbruk som just 690R ärligt talat. Vore ju en höjdare om de fått till något ännu trevligare. :)
Det beror ju på hur man använder högerhanden.. ;)
Dock finns det en massa elektronik som man kan laborerar med.. launch control qs, mm mm
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Det nämdes barnsjukdomar? Något värt att nämna rent objektivt? Inga värderingar om märket eller åf!
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Det nämdes barnsjukdomar? Något värt att nämna rent objektivt? Inga värderingar om märket eller åf!

Min fungerar än sålänge helt felfritt, nästan iallafall. QS kan bete sig ibland lite underligt med 6ans växel men jag tror bara han vill ha högre RPM för att gå in smörfritt. :fakta

- - - Updated - - -

Det beror ju på hur man använder högerhanden.. ;)
Dock finns det en massa elektronik som man kan laborerar med.. launch control qs, mm mm

Blev det bättre när du satte in nya fotpinnsatsen från Powerparts? jag tycker foten inte får riktigt plats pga avgassystemet.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Har ju små fötter och nytt avgasssytem.. men ja det blev mkt bättre än original som sitter alldeles för lågt
=Miika80;6384655]Min fungerar än sålänge helt felfritt, nästan iallafall. QS kan bete sig ibland lite underligt med 6ans växel men jag tror bara han vill ha högre RPM för att gå in smörfritt. :fakta

- - - Updated - - -



Blev det bättre när du satte in nya fotpinnsatsen från Powerparts? jag tycker foten inte får riktigt plats pga avgassystemet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top