Löda i ram med mässinglod

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Det här forumet har mer gemensamt med cykelforum än ni vill veta :D /R
Med risk för att få en skrevspark: Vad gäller ramar ligger trampcykelvärlden lååångt före motorcykelvärlden (de metoder som diskuterats i den här tråden; 'användes på trampcyklar för 35 år sedan).
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Man köper ju en hel kolfiber ram från 5k o uppåt till trampcykel o det finns sjukt mycket i kolfiber titan osv osv tl cykel.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Antar att iceice syftar på Itera. Kanske inte vad jag skulle använda som exempel på trampjonnars tekniska överlägsenhet.
Ts ursprungliga fråga gäller ju modifiering av en ca 40 år gammal hoj med en ram som har en stålkvalitet som är lättsvetsad med gas.
 
Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Antar att iceice syftar på Itera. Kanske inte vad jag skulle använda som exempel på trampjonnars tekniska överlägsenhet.
Ts ursprungliga fråga gäller ju modifiering av en ca 40 år gammal hoj med en ram som har en stålkvalitet som är lättsvetsad med gas.

Eh, gå in i en cykelaffär och be att få prova en kolfiberhoj.. tiden har inte stått stilla sedan Itera hojarna. Jag har en Specialized Sport med Shimano 105 - 8.5kg och stabil som få... jo jag har haft en Itera som köptes på konkursrean- den var omöjlig att cykla rakt med...:gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med risk för att få en skrevspark: Vad gäller ramar ligger trampcykelvärlden lååångt före motorcykelvärlden (de metoder som diskuterats i den här tråden; 'användes på trampcyklar för 35 år sedan).

Det är väl iofs lite tveksamt. Velocipeder har ju fullkomligt andra krav på ramen än en MC, och kan således byggas fullkomligt annorlunda. De är således bättre på att vara cykelramar än var en MC-ram är, men en MCram med samma egenskaper som en cykelram skulle vara helt vidrig, även om den skulle vara korrigerad för vikt och effekt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det diskuteras velocipeder och motoriserade såna. Vad är det för "grund egenskaper" som skiljer mellan en cykelram och en motorcykelram? Vill man inte att båda skall vara lätta vridstyva och hållbara? Är som bara nyfiken.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då det diskuteras velocipeder och motoriserade såna. Vad är det för "grund egenskaper" som skiljer mellan en cykelram och en motorcykelram? Vill man inte att båda skall vara lätta vridstyva och hållbara? Är som bara nyfiken.

På amatörnivå är det inte särskilt mycket som skiljer det är när man skall få något riktigt bra som det blir komplicerat. En cykelram har mycket mer fokus på vikt och att den skall vara vridstyv nog för att inte en massa energi från trampandet skall gå åt till att böja ramen. En mc-ram däremot är huvudsakligen designad för att flexa lagom mycket i rätt riktning.

Om vi tar gamla japscyklar som exempel så var ju ramarna urusla och flexade i precis alla riktningar så även om chassiemåtten var rätt så var de usla att köra. När folk började hemmasvetsa förstärningar så minskade flexet och de blev mindre usla att köra. Men det var inte förrän man köpte en ram från någon europeisk rambyggare (som fanns i drivor på 70-talet) som det blev lagom med flex på rätt ställe och cykeln blev bra att köra.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...en MCram med samma egenskaper som en cykelram skulle vara helt vidrig, även om den skulle vara korrigerad för vikt och effekt.
Vad är det för egenskaper som uppskattas av trampcyklister, men som hatas av motorcyklister?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad är det för egenskaper som uppskattas av trampcyklister, men som hatas av motorcyklister?

Ramen på en cykel ska såvitt jag förstått vara helt styv, det ska inte ramen på en MC. Sedan tillkommer som sagt lasterna som ramen utsätts för.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det gick inte nåt vidare med hojramar i coolfiber va?

Det finns ju hojar som har det nu, och britten var väl helt byggd i fiber med motorn som bärande del, där även framgaffel fanns i kolfiber, till exempel.
Att det inte används nu längre är väl antagligen för att stål och aluminium är väldigt trevliga material med bra egenskaper till ett lågt pris.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det finns ju hojar som har det nu, och britten var väl helt byggd i fiber med motorn som bärande del, där även framgaffel fanns i kolfiber, till exempel.
Att det inte används nu längre är väl antagligen för att stål och aluminium är väldigt trevliga material med bra egenskaper till ett lågt pris.
Just det ja.. nu minns jag dokumentären, prototypen på britten framgaffeln som exploderade i fart.. hua.. såg en downhillcykel i kolfiber gå upp i atomer i långt över hundra knyck nån gång också. Tidernas faceplant. Kanske därför min magkänsla för bärande kolfiber är så dålig.. men i cykelvärlden verkar kevlar/kolfiber vanligt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det gick inte nåt vidare med hojramar i coolfiber va?
Redigt OT men om du menar kålfiber :D så jodå.
Hade en helkolfiberhoj när jag tävlade i triathlon för en herrans massa år sen, den var inte speciellt lätt men väldigt styv samt mycket aerodynamisk.

Har inga bilder från då men hittade en bild på nätet där detaljer avslöjar att det borde vara min gamla hoj, kul att den fortfarande lever, dock hade jag andra fälgar, också de i kolfiber :tummenupp

Har för mej denna uppsättning fortfarande klassas som relativt snabb (utom i uppförsbackar då) :D

Tror inte några tävlingsklasser tillåter denna typ av ram längre...

zipp 2001.jpg
mavic 3G.JPG
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Redigt OT men om du menar kålfiber :D så jodå.
Hade en helkolfiberhoj när jag tävlade i triathlon för en herrans massa år sen, den var inte speciellt lätt men väldigt styv samt mycket aerodynamisk.

Har inga bilder från då men hittade en bild på nätet där detaljer avslöjar att det borde vara min gamla hoj, kul att den fortfarande lever, dock hade jag andra fälgar, också de i kolfiber :tummenupp

Har för mej denna uppsättning fortfarande klassas som relativt snabb (utom i uppförsbackar då) :D

Tror inte några tävlingsklasser tillåter denna typ av ram längre...

View attachment 440019
View attachment 440020
Nu var det väl mest skillnaden i teknologi mellan cykel och mc jag yrade om, kan just noll om cyklar.. tyckte mässingslödning var uttömt och spånade vidare.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
En anledning till att man hårdlöder cykelramar är väl att rören är så tunna och då blir det svårt att svetsa men lätt att muffa rören och löda!
Är själv ett stort fan av att hårdlöda saker då man ju på ett enkelt sätt ser att materialet "fäster".
Blir ju också enkelt att med några få pinnar av varje i ett kitt kunna välla ihop det mesta.
Blir det fel är det ju bara att värma bort också vilket ju händer
Att det på köpet blir snygga fogar gör ju inget.:tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu var det väl mest skillnaden i teknologi mellan cykel och mc jag yrade om, kan just noll om cyklar.. tyckte mässingslödning var uttömt och spånade vidare.
Jo jag förstod nog det, f,ö är jag jättebra på att hamna OT även om det inte alltid uppskattas :D

En anledning till att man hårdlöder cykelramar är väl att rören är så tunna och då blir det svårt att svetsa men lätt att muffa rören och löda!
Är själv ett stort fan av att hårdlöda saker då man ju på ett enkelt sätt ser att materialet "fäster".
Blir ju också enkelt att med några få pinnar av varje i ett kitt kunna välla ihop det mesta.
Blir det fel är det ju bara att värma bort också vilket ju händer
Att det på köpet blir snygga fogar gör ju inget.:tummenupp
Så är det säkert, lite lurigt dock då vissa typer av lod kräver så pass mycket värme att det påverkar stålet.

En svetsad ram går ju alltid att värmebehandla efteråt men vet inte hur det funkar med en lödd?

När det gäller tillverkning av lätta cyklar så används med fördel reducerade rör :tummenupp

Frame tube.jpg
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En anledning till att man hårdlöder cykelramar är väl att rören är så tunna och då blir det svårt att svetsa men lätt att muffa rören och löda!
Är själv ett stort fan av att hårdlöda saker då man ju på ett enkelt sätt ser att materialet "fäster".
Blir ju också enkelt att med några få pinnar av varje i ett kitt kunna välla ihop det mesta.
Blir det fel är det ju bara att värma bort också vilket ju händer
Att det på köpet blir snygga fogar gör ju inget.:tummenupp

Stål med hög kolhalt som man gärna vill använda för att de är hållfastare härdar pga värmen när man svetsar men vid lödning använder man lägre temperatur så att de inte härdar.

Fast jag tror att numera när TIG-svetsning introducerats så tror jag att den sanningen kanske inte längre är helt korrekt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top