REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 79 av 79
  1. #61
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    517
    Intressant riktning denna tråd tagit, gillar när det "spårar ur" på ett kreativt sätt

    Jag har blivit mer och mer sugen på att bygga en egen ram och så här vid drygt 40-års ålder ser jag ett mönster i mitt beteende, kanske har jag nån störning Jag gillar nämligen att pillra eller bygge egna grejer som jag använder var sig det är gevär till skytte och jakt, elgitarrer, rörförstärkare osv och nu har intresset ökat mer och mer att bygga en hoj.

    Verkar ju inte vara jätte dyrt att köpa rör till en ram, kanske jag frågade detta tidigare men vilket rör av ovan nämda 4130 N, R8 och EN10305-4 är minst känsligt vid själva svetsningen om man nu inte är super proffs på svetsa? Fattar givetvis att man måste ha koll på svetsa då det gäller en ram men tänker att om vissa rör kanske är mindre känsliga, för löda ihop en ram verkar ju som det kommit fram till att vara lite omodernt i dagsläget.

    Själv är jag ju sugen på en Egli Vincent liknade ram då den verkar bestå av bara "raka rör" så man slipper bocka rör. Frågan är dock om man kan hitta ett rör som är 100 mm i diameter utan att behöva köpa en hel 6 m pipa? Kan man kanske byta ut det till fyrkantigt eller rektangulärt profilrör istället till röret som används som oljetank.

    En bild på nåt liknade som den ram jag är sugen på att bygga
    http://raresportbikesforsale.com/wp-...nda_750_26.jpg

  2. #62
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 467
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Intressant riktning denna tråd tagit, gillar när det "spårar ur" på ett kreativt sätt

    Jag har blivit mer och mer sugen på att bygga en egen ram och så här vid drygt 40-års ålder ser jag ett mönster i mitt beteende, kanske har jag nån störning Jag gillar nämligen att pillra eller bygge egna grejer som jag använder var sig det är gevär till skytte och jakt, elgitarrer, rörförstärkare osv och nu har intresset ökat mer och mer att bygga en hoj.

    Verkar ju inte vara jätte dyrt att köpa rör till en ram, kanske jag frågade detta tidigare men vilket rör av ovan nämda 4130 N, R8 och EN10305-4 är minst känsligt vid själva svetsningen om man nu inte är super proffs på svetsa? Fattar givetvis att man måste ha koll på svetsa då det gäller en ram men tänker att om vissa rör kanske är mindre känsliga, för löda ihop en ram verkar ju som det kommit fram till att vara lite omodernt i dagsläget.

    Själv är jag ju sugen på en Egli Vincent liknade ram då den verkar bestå av bara "raka rör" så man slipper bocka rör. Frågan är dock om man kan hitta ett rör som är 100 mm i diameter utan att behöva köpa en hel 6 m pipa? Kan man kanske byta ut det till fyrkantigt eller rektangulärt profilrör istället till röret som används som oljetank.

    En bild på nåt liknade som den ram jag är sugen på att bygga
    http://raresportbikesforsale.com/wp-...nda_750_26.jpg
    Du får ju en lättare styvare ram med crmo legeringar, eller det här docol8 som jag vart lite kåt på nu men kan man tigsvetsa skulle inte jag säga att det ena är svårare än det andra..
    Man brukar kunna handla spillbitar hos stålhandlarna. Dom har inga skrotlådor, bara "braåha" förvaring!

  3. #63
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    517
    Får väl kolla upp om jag kan hitta nån stålhandlare i närområdet kanske man kan ha lite tur att den i folkmun lokala "järnhandeln" kan beställa hem rör som man vill ha, dom har faktiskt hemma lite järn på lager.

    Blir nog inget rambygge denna vinter utan jag har nog med en flytt och garagebygge så lite pill med CB250:in är nog vad jag kan tänkas hinna med denna vinter.

  4. #64
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    5 singlar och 4 twinar
    Inlägg
    401
    Fritz Egli baserade sin design på föregångaren. Kolla på Vincent upper frame member ser du ett alternativ till rör.
    Racing is the process of turning money into noise.

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    517
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Fritz Egli baserade sin design på föregångaren. Kolla på Vincent upper frame member ser du ett alternativ till rör.
    Tack för tipset, ser ju ut som en boxkonstruktion innehållande oljetanken byggd runt styrhuvudet.

    Min tanke är om man skulle ta en Yamaha Virago motor, svingen med kardanen från någon av de större Virago modellerna som har dubbla stötdämpare bak och sen bygga en Egli liknande ram runt detta.

  6. #66
    F.d Hybridpilot farmerlips avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    En röd och en gul
    Inlägg
    986
    När jag byggde om bakramen på min BMW vände jag mig till den berömda rambyggaren SOH (Sune Olsson Hedemora).
    Har tyckte bättre om nått amerikanskt rör som också gick att inhandla hos ME Racing. Han bockade mina rör med att svetsa fast anhåll på bänken och värmde rören röda.

  7. #67
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 202
    Citat Ursprungligen postat av farmerlip Visa inlägg
    När jag byggde om bakramen på min BMW vände jag mig till den berömda rambyggaren SOH (Sune Olsson Hedemora).
    Har tyckte bättre om nått amerikanskt rör som också gick att inhandla hos ME Racing. Han bockade mina rör med att svetsa fast anhåll på bänken och värmde rören röda.


    http://www.lindstrom-mx.se/SOH.htm
    IBA #40701

  8. #68
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    517
    Fan vad fränt att annonsen för Sune Olsson kommer upp här på sidan tillsammans med Lelles och Claessons annons här på sidan.

    Hur ser marknaden ut idag då det gäller moddning av HVA Silver och Guldpil

  9. #69
    F.d Hybridpilot farmerlips avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    En röd och en gul
    Inlägg
    986
    Vad jag vet så håller Sune på lite fortfarande.
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Fan vad fränt att annonsen för Sune Olsson kommer upp här på sidan tillsammans med Lelles och Claessons annons här på sidan.

    Hur ser marknaden ut idag då det gäller moddning av HVA Silver och Guldpil

  10. #70
    Tibnor är min speedshop... Elfforss avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    hemma
    Hoj
    , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
    Inlägg
    3 658
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Så svårt är det inte, nästan vilken klantskalle som helst (=jag) grejar det. Konsten är att kapa bort ändarna rätt.
    Om sanden är fuktig kan röret sprängas så jag rekommenderar INTE alla klantskallar att prova denna metod..
    Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

  11. #71
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 467
    Citat Ursprungligen postat av Elffors Visa inlägg
    Om sanden är fuktig kan röret sprängas så jag rekommenderar INTE alla klantskallar att prova denna metod..
    Nej det kan vara vettigt att baka sanden i ugn innan kan tilläggas..

  12. #72
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 800
    https://verktygsboden.se/bockningsma...SABEgLukPD_BwE De här kinabockarna som säljs lite här och var .Är de nåt att ha eller helt värdelösa ?
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  13. #73
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    ZX10R
    Inlägg
    1 927
    Det gäller att veta hur man ska göra för att svetsa ihop en ram för att den ska få rätt egenskaper. Svetsfogen måste ha rätt hårdhet i förhållande till grundmaterialet och det behöver inte med nödvändighet vara samma. När det t.ex. gäller saker som ska tåla explosioner så använder man mjukt tillsatsmaterial för att svetsa ihop pansarplåtar.

    Jag satte dit ett ett motorfäste på en hoj. Det jag kunde svetsa med biten löst TIGade jag och det blev supersnyggt som en stege på en lyxyatch. Men det gick inte att komma åt med TIG när detaljen skulle fästas i ramen så det MIGades. Det som hände efter ett tag var att röret gick rakt av vid TIG-svetsen. TIG-svetsningen hade avhärdat röret som blev för vekt på sidorna om svetsfogen så att det gick av där p.g.a. vibrationspåkänningar.

  14. #74
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 392
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Det gäller att veta hur man ska göra för att svetsa ihop en ram för att den ska få rätt egenskaper. Svetsfogen måste ha rätt hårdhet i förhållande till grundmaterialet och det behöver inte med nödvändighet vara samma. När det t.ex. gäller saker som ska tåla explosioner så använder man mjukt tillsatsmaterial för att svetsa ihop pansarplåtar.

    Jag satte dit ett ett motorfäste på en hoj. Det jag kunde svetsa med biten löst TIGade jag och det blev supersnyggt som en stege på en lyxyatch. Men det gick inte att komma åt med TIG när detaljen skulle fästas i ramen så det MIGades. Det som hände efter ett tag var att röret gick rakt av vid MIG-svetsen. MIG-svetsningen hade avhärdat röret som blev för vekt på sidorna om svetsfogen så att det gick av där p.g.a. vibrationspåkänningar.
    Rättade ditt inlägg
    Brun utan sol, tändkulesot

  15. #75
    På två hjul hackes avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Umeå
    Hoj
    zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99
    Inlägg
    80
    Undra om det skulle vara intressant att göra en vibrations analys på en ram (typ slagtest) så man kan se vara den egna frekvensen är som störst? För att sen göra en analys på motorn för att se vilka frekvenser den jobbar i så man vet ifall man ska styva på den eller inte.

  16. #76
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    ZX10R
    Inlägg
    1 927
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Rättade ditt inlägg
    Tack, jag kollade nu, men det var faktiskt på sidan om TIG-svetsarna som röret gick av. Det som jag trodde hade den högsta hållfastheten genom att det hade vätit fint och såg kanonbra ut. Eller om ditt citat är som det såg ut innan för då har du gjort rätt.
    Senast redigerat av Sydney den 2017-12-07 klockan 22:33.

  17. #77
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 392
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Tack, jag kollade nu, men det var faktiskt på sidan om TIG-svetsarna som röret gick av. Det som jag trodde hade den högsta hållfastheten genom att det hade vätit fint och såg kanonbra ut. Eller om ditt citat är som det såg ut innan för då har du gjort rätt.
    Det var lite självsäkert på skoj, eftersom det brukar vara MIG-svetsfogar som brukar ge såna där HAZ-sprickor oftare än TIG.
    Brun utan sol, tändkulesot

  18. #78
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 703
    När jag läser detta minns jag min tid som Formel Ford-förare 1980-82. Hade en gammal Merlyn MK20 från 72 som jag tävlade med. Jobbade samtidigt på Volvo Flygmotor som hade fin tillgång på rostfria rör och kalasfin kompetens inom fältet sammanfogning av rör.
    Dessa kompetenta män stack till mig rostfria rör av lämpliga dimensioner, mässingslod och fluss av god kvalitet, och uppmanade mig att "Åk hem till gassvetsen och träna. Och det gjorde jag.
    Hjulupphängningar kopierades och nytillverkades, och de höll!!!! En gång lossade ett styrstag, varvid vänster framhjul ställde sig 60 grader vänster vid inbromsningen i änden på Kinnekulles raka. Men annars fungerade det fint!

  19. #79
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 703
    Idag hade jag kanske ställt lite fler frågor och inte litat så blint på Flygmotorgubbarna.... men det hade ju faktiskt rätt. Så, mässingslod is DA SHIT!!!!

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

jag tror han menade mitt lastbilsexempel med motorbortfall pga att mobilbatteriet dött eller wifi-kontakten brutits.

Jörgen Karlsson
Vill du annonsera ovan? Klicka här