REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 79
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    517

    Löda i ram med mässinglod

    Gillar ju gamla stuket på hojar och googlade lite på Egli Vincent som jag tycker ser ut jäkligt snygga men det lär väl inte bli nån sån hoj för mig utan att offra allt annat man äger och har och det vete sjutton om det är värt det

    Hittade då en bild på en Egli Vincent ram från nån tillverkare som heter BSK Speedworks http://www.bskspeedworks.co.uk/egli-vincent-parts.html Då man kollar in de bilderna verkar ramen vara hårdlödd med mässinglod.

    Hur vanligt är detta? Är detta nån kvarleva att man gjorde använde hårdlödning och mässinglod gammalt tillbaka vid ramtillverkning och att det minsann ska vara så på en sån hoj bara för att? Eller finns det andra fördelar?

    Blev som nyfiken på detta med mässinglod då jag såg bilden.

    Löda med mässinglod tror jag mig behärska hyfsat. Hur är hårdlödning hållfasthetsmässigt att jämföra med att tex tigsvetsa (av en som kan, inte jag)? Skulle väl inte få för mig att sätta igång att löda ihop en hel motorcykelram med de kunskaperna jag har men kanske nån mindre ändring där det inte är kritiskt.

    Skulle man tex våga modifiera en bakram med stötdämparfästen med hjälp av hårdlödning med mässing lod?

    Blev som nyfiken på detta med mässinglod då jag såg bilden.
    Senast redigerat av bosse-l den 2017-11-07 klockan 15:24.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    762
    Att svetsa en stålram; 'gör man av ekonomiska orsaker.
    Om det är prestanda som eftersträvas; 'väljer man en annan lösning.

  3. #3
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Where the bikes are..
    Hoj
    R1, m, fl
    Inlägg
    2 189
    Är inte expert men antar att det hade med materialval samt svets/tillsatsmaterialutveckling att göra, allt utvecklas med tiden.

    Ungefär av samma skäl T-fordarna sägs haft nitade ramar därför att svetsade ramar sprack.. På den tiden

  4. #4
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    5 singlar och 4 twinar
    Inlägg
    401
    Historik: Nortons raceramar var hårdlödda, standardramarna var svetsade. Orsaken var att det var olika stålkvalitet. Dåförtiden hårdlödde man alltid krommolyrör. T.ex. sidvagnsbyggaren Berra Persson hårdlödde.
    Inte bara T-Ford utan i stort sett alla bilramar nitades. Åtminstone fram till 60-talet. Dom första svetsade fartygen var Liberty-fraktbåtarna under andra världskriget. Men dom gick av på mitten när det blev kallt. Fel stålkvalitet. Att nita är inte så dumt, men tror bara det finns enstaka nitade MC-ramar.
    Racing is the process of turning money into noise.

  5. #5
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 844
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Historik: Nortons raceramar var hårdlödda, standardramarna var svetsade. Orsaken var att det var olika stålkvalitet. Dåförtiden hårdlödde man alltid krommolyrör. T.ex. sidvagnsbyggaren Berra Persson hårdlödde.
    Inte bara T-Ford utan i stort sett alla bilramar nitades. Åtminstone fram till 60-talet. Dom första svetsade fartygen var Liberty-fraktbåtarna under andra världskriget. Men dom gick av på mitten när det blev kallt. Fel stålkvalitet. Att nita är inte så dumt, men tror bara det finns enstaka nitade MC-ramar.
    Ja det är väl typ LCR som gjorde/gör monocoquer till sidvagnar och solocyklar. De är nitade och limmade.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	LCR.jpg
Visningar:	100
Storlek:	161,7 KB
Id:	439880

  6. #6
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Where the bikes are..
    Hoj
    R1, m, fl
    Inlägg
    2 189
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Historik: Nortons raceramar var hårdlödda, standardramarna var svetsade. Orsaken var att det var olika stålkvalitet. Dåförtiden hårdlödde man alltid krommolyrör. T.ex. sidvagnsbyggaren Berra Persson hårdlödde.
    Inte bara T-Ford utan i stort sett alla bilramar nitades. Åtminstone fram till 60-talet. Dom första svetsade fartygen var Liberty-fraktbåtarna under andra världskriget. Men dom gick av på mitten när det blev kallt. Fel stålkvalitet. Att nita är inte så dumt, men tror bara det finns enstaka nitade MC-ramar.
    Jo, nitning var såklart en dålig liknelse i hojsammanhang, mer för att belysa svetsningens utveckling

  7. #7
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 844
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	seeley-type-chassis-[2]-674-p.jpg
Visningar:	183
Storlek:	242,0 KB
Id:	439883

    Det är syndigt snyggt med dessa fogar. Man blir ju påtagligt osugen att måla ramen.

  8. #8
    Medlem Eses avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Stockholm/Öfvre Aspudden
    Hoj
    Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
    Inlägg
    343
    Som svar på ursprungsfrågan: I Finland tillverkades en kvalitetsmoppe fr.o.m. 1956 med namnet ”Hopeasauma” (=”Silverfogen”). Senare modellen hette ”Hopeasiipi” (=silvervingen). Speciellt med dessa var att stålramarna var inte svetsade, men lödda med silverlegering. =hårdlödningsmetod, snäppet bättre än vanlig mässing, något mer elastiskt och lättare fog.

    Nyttan av en sådan lite dyr finesse för moppebruk var givetvis diskutabelt och märket försvann. Senare Helkamamopeder var svetsade på vanligt sätt.. dåtiden troligen med ”man och elpinne”.

    Kurios: en av mina första moppar var en gammal Hopeasauma, som jag så klart trimmade och byggde sönder.. :-)

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    517
    Intressant, som det verkar funkar ju mässinglod alldeles utmärkt att sammanfoga en ram med

    Hur är det att jämföra migsvetsen med att hårdlöda, om inte annat blir det då i mitt fall snyggare med gassvetsen och mässinglod.

    Tanken på att bygga om bakramen i min lilla moppe finns ju mest för att ändra de övre stötdämparfästena för att öka på utbudet av bakstötdämpare men även att få en snyggare ram på moppen. Hur är det i detta fall skulle hårdlödning med mässing vara ett bättre alternativ än migsvets att sammanfoga en ny bakram och stötdämparfästen och även fästa denna ram i den befintliga Honda ramens rör? Tänker i sånt fall att man svarvar hylsor som passar i bägge rören invändigt och löder ihop det hela

    Den där bilden på lödda Vincent ramen plus att jag läste nåt om att den bestod av "raka rör" för att den skulle vara styv gav ju inte mindre idéer på att man faktiskt nog skulle kunna knåpa ihop en ram själv speciellt om man inte måste bocka rör

  10. #10
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 392
    Den här filmen går igenom några av för- och nackdelarna med alu- och kiselbrons vs vanlig TIG-svetsning. Dessa bronslod har högre sträck- och brottgräns än mässingslod som debatteras i tråden. Så man kan se filmen ändå
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2017-11-07 klockan 19:37.
    Brun utan sol, tändkulesot

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 709
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Intressant, som det verkar funkar ju mässinglod alldeles utmärkt att sammanfoga en ram med

    Hur är det att jämföra migsvetsen med att hårdlöda, om inte annat blir det då i mitt fall snyggare med gassvetsen och mässinglod.

    Tanken på att bygga om bakramen i min lilla moppe finns ju mest för att ändra de övre stötdämparfästena för att öka på utbudet av bakstötdämpare men även att få en snyggare ram på moppen. Hur är det i detta fall skulle hårdlödning med mässing vara ett bättre alternativ än migsvets att sammanfoga en ny bakram och stötdämparfästen och även fästa denna ram i den befintliga Honda ramens rör? Tänker i sånt fall att man svarvar hylsor som passar i bägge rören invändigt och löder ihop det hela

    Den där bilden på lödda Vincent ramen plus att jag läste nåt om att den bestod av "raka rör" för att den skulle vara styv gav ju inte mindre idéer på att man faktiskt nog skulle kunna knåpa ihop en ram själv speciellt om man inte måste bocka rör
    Kanske en sådan här ?
    https://upload.wikimedia.org/wikiped...50_cc_1922.jpg

  12. #12
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 467
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Historik: Nortons raceramar var hårdlödda, standardramarna var svetsade. Orsaken var att det var olika stålkvalitet. Dåförtiden hårdlödde man alltid krommolyrör. T.ex. sidvagnsbyggaren Berra Persson hårdlödde.
    Inte bara T-Ford utan i stort sett alla bilramar nitades. Åtminstone fram till 60-talet. Dom första svetsade fartygen var Liberty-fraktbåtarna under andra världskriget. Men dom gick av på mitten när det blev kallt. Fel stålkvalitet. Att nita är inte så dumt, men tror bara det finns enstaka nitade MC-ramar.
    Esab var tidiga med helsvetsade skrov. Gissa vad som hände med esab 1-2-3?
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/ESAB_IV

    Förr löddes ju hojramar i kolbädd, och dom håller än, fantastisk metod egentligen.
    Senast redigerat av Twintorsk den 2017-11-08 klockan 05:36.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    517
    Jörgen Karlsson
    Den här filmen går igenom några av för- och nackdelarna med alu- och kiselbrons vs vanlig TIG-svetsning. Dessa bronslod har högre sträck- och brottgräns än mässingslod som debatteras i tråden. Så man kan se filmen ändå
    Intressant som jag tolkar detta så fungerar lödning (här med tig) med jämfört mot tigsvets så är svetsningen att föredra. Nån som har koll på hur migsvetsen står sig i detta sammanhang mot att löda med mässing eller svetsa med gas?

    Nja kanske inte den men en sån här https://eglivincent.files.wordpress....0&h=540&crop=1


    Twintorsk
    Förr löddes ju hojramar i kolbädd, och dom håller än, fantastisk metod egentligen.
    Har en ju gammal ässja i ett uthus kanske man skall sätta igång den och tillverka ramar med den Finns det nån marknad för kolbäddslödda ramar

    Om man sammanfattar det hela så vad skulle ni ta i första hand om man tex skall bygga en ny bakram där också stötdämparfästena ingår, migsvets, löda med gassvets eller svetsa med gassvets? Det är de alternativen jag att sammanfoga rör med utöver ässjan, med den får utgå pga kunskapsbrist för det modernare alternativet gassvets

  14. #14
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Yamaha XSR900 Abarth Moto Martin GS1000
    Inlägg
    6 598
    Jag skulle nog säga att idag är vanlig TIG svetsning att föredra kontra lödning (antingen med gas eller TIG) eftersom det finns så pass bra svetsmaskiner, i alla fall för en vanlig dödlig. Som man ser i videon Jörgen länkade så har du i regel stor fördel av att få en bra penetration i roten av svetsen vilket ger bra styrka.

    Men samtidigt ser man också fördelen med lödning t.ex. vid rambyggande Du får väldigt lite påverkan i grundmaterialet (i regel används CrMo-rör i mer exotiska rambyggen) men ändå en fruktansvärt stark fog och betänk då att den där fogen i videon inte hade någon som helst hjälp med avlastning heller. Skulle du svetsa ihop ett fackverk av något slag (typ Nico Bakker eller Moto Martin ramar) eller bara en klassisk hoj / cykelram så får du anstränga dig rätt ordentligt för att knäcka den. Snarare blir det som i hans fall att rören ger med sig.

  15. #15
    Stöddig pieces avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Närke
    Hoj
    Ducati 748
    Inlägg
    1 110
    Svetsa, ja jag råkar ha en Kemppi tig ståendes överbliven om det finns intresse att köpa dra ett pm
    It´s all comming back to me now,
    said the blind man as he peed into the wind...

    Vurpa.nu (just for fun)

  16. #16
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    ZX10R
    Inlägg
    1 927
    Svetsning är överlägset mest hållfast när bitar sätts mot varandra och sammanfogas. Men skarvar man t.ex. rör som skjuts in i varandra är hårdlödning en bättre metod.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    517
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Svetsning är överlägset mest hållfast när bitar sätts mot varandra och sammanfogas. Men skarvar man t.ex. rör som skjuts in i varandra är hårdlödning en bättre metod.
    Ovanstående verkar väl vara en bra sammanfattning, eller?

    På jobbet blir det ibland en del lödande av kopparrör och det låter ju ut logiskt att hårdlödning är att föredra om man skarvar rör i varandra då lodet sugs in i mellanrummet som finns mellan de två rören och då borde ge en större yta att fästa på mot en svetsfog.

    Då kan man kanske konstatera att den där Vincent ramen som är hårdlöd mest är gjord så av gammal hävd för att det var så man gjorde på de gamla racehojarna som fanns förr i tiden.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Triumph Bonneville
    Inlägg
    5
    Metisse, Seeley, wasp Engelska rambyggare hårdlödde alla sina ramar

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Det är syndigt snyggt med dessa fogar. Man blir ju påtagligt osugen att måla ramen.
    Jag ser framför mig att någon kommer påpeka att muffar är det ballaste sen skivat bröd snart. Det här forumet har mer gemensamt med cykelforum än ni vill veta

    /R

  20. #20
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 844
    Citat Ursprungligen postat av RN Visa inlägg
    Jag ser framför mig att någon kommer påpeka att muffar är det ballaste sen skivat bröd snart. Det här forumet har mer gemensamt med cykelforum än ni vill veta

    /R
    Vänta bara tills vi börjar pudra rumporna i talk och dra på oss lycradräkter då blir det riktigt spännande här inne...

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

jag tror han menade mitt lastbilsexempel med motorbortfall pga att mobilbatteriet dött eller wifi-kontakten brutits.

Jörgen Karlsson
Vill du annonsera ovan? Klicka här