Behöver en hoj som vibrerar så lite som möjligt...

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Hade en cbf1000, silkes len. Mycket trevlig hoj. Jag hade sedan en Yamaha 660xt, som att sitta på en torktummlare,, eller jag menar sitta I.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Upplever faktiskt inga störande vibrationer på min Z1000SX -17.

Jag upplevde inte min 2011 som störande med hänseende på vibrationer, men motorn vibrerar rätt rejält i dem så är man känslig så är det fel hoj.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tycker att VFR 800 inte vibrerar mycket iaf, jag kan iofs inte direkt minnas att radfyran i de Honda Hornet jag körde i skolan vibrerade heller men det kan bero på att jag koncentrerade mig på annat. ER6ans parallelltwin är mer vibrerande :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Allmänt gäller väl att ju mindre (lättare) kolvar dessto mindre vibrationer. Dvs för att ta 600cc hojar är 1-cylindrig värst, 2-cylindrig bättre, 3-cylindrig ännu bättre, osv.
Ju tyngre hoj dessto mindre vibrationer. Eftersom vanliga hojar väger in i området 150 - 250 kg så kan man förvänta sig mindre vibrationer ju mindre slagvolymen hojen har och ju fler cylindrar den har.
Hojar med aluminiumram vibrerar mindre än motsvarande hoj med stålram för man har varit tvungen minska vibrationerna för att hindra att aluminiumramen ska gå av p.g.a. utmattning.

Till sist, det finns nog bara ett sätt hitta en hoj med lite vibrationer och det är att provköra.
Jag skulle söka bland 3-cylindriga och fler cylindrar med "liten" motor och aluminiumram.

Förvisso sant om vi pratar magnitud, däremot har fyror normalt mer högfrekventa vibrtioner, vilka ofta har en mer avdomnande effekt jäntemot en twin som har ganska kraftiga vibrationer i lägre frekvens.
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
En 90 graders twin med liten volym blir perfekt! inga vita fingrar där. En radfyra däremot. :)

P
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vidhåller boxermotorer, sexor eller Triumphs treor (de som säger "trecylindrigt" rakt av har tex inte provat en Laverda... inte ens japsarnas radtreor är särskilt vibrationsfria, åtminstone om de är fyrtaktare.

Långfärdshojar är ju gjorda för att vara komfortabla, må de sedan vara fullsize eller mindre. Erfarenhetsmässigt brukar de allra flesta trivas bra med en hyfsat modern BMW-boxer med Telelevergaffel, även de som har svårt för vibrationer. Det finns flera anledningar: dels fortplantar sig väldigt få vibrationer till styre och chassi, dels är de eventuellt kvarvarande vibrationerna av sådan beskaffenhet att de inte gör sig påminda i negativ mening.

Fyrcylindriga - även förstås BMW - däremot, och särskilt tycks "långfärdshojen" S1000XR sticka ut som en riktig citron i vibrationshänseende. Jag känner till flera som bytt bort hojen efter första säsongen, trots att de är mycket nöjda i övrigt...

Vill man ha sportigt och vibrationsfritt: Triumph!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förvisso sant om vi pratar magnitud, däremot har fyror normalt mer högfrekventa vibrtioner, vilka ofta har en mer avdomnande effekt jäntemot en twin som har ganska kraftiga vibrationer i lägre frekvens.

Har aldrig tänk på vibrationer på de hojar jag kört.
Men idag när jag körde på Trampcykel för att handla tänkte jag på "vibrationerna" i styret från den ojämna asfalten.
Vad det gäller 4-ror så har jag bara kört GSX1300R och jag märker inget. Men den har aluminiumram och man har alltså varit tvungen vibrera av den med balansaxel osv för att undvika utmattningsbrott i ramen.

Men 3or rekommenderas av många, kanske provköra Triumph 675or, Daytona respeketive Street Triple eller Triumph Tiger 800.
Tre treor men för lite olika smak.
Och vill man prova något billigare så finns ju Triumph 955.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har aldrig tänk på vibrationer på de hojar jag kört.
Men idag när jag körde på Trampcykel för att handla tänkte jag på "vibrationerna" i styret från den ojämna asfalten.
Vad det gäller 4-ror så har jag bara kört GSX1300R och jag märker inget. Men den har aluminiumram och man har alltså varit tvungen vibrera av den med balansaxel osv för att undvika utmattningsbrott i ramen.

Men 3or rekommenderas av många, kanske provköra Triumph 675or, Daytona respeketive Street Triple eller Triumph Tiger 800.
Tre treor men för lite olika smak.
Och vill man prova något billigare så finns ju Triumph 955.

Balansaxlarna i busan är nog mest för komfort. Det finns gott om sporthojar med radfyror och aluram som saknar balansaxlar.
GSXR1000 gick ju till och med ifrån balansaxeln med senaste uppdateringen, och de har fortfarande aluram.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Balansaxlarna i busan är nog mest för komfort.Det finns gott om sporthojar med radfyror och aluram som saknar balansaxlar.
GSXR1000 gick ju till och med ifrån balansaxeln med senaste uppdateringen, och de har fortfarande aluram.
Fick iden om balansaxel som skydd mot utmattningsbrott här.
https://www.youtube.com/watch?v=id7UZ3iws40
Men läste en artikel (gammal) där man byggde en GSX-R1000 K1 för racing. Balansaxeln bort.
Kanske för att motorn och ramen skulle under racing sluta med motorn slut först.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Här har kommit upp vinklar och banor jag inte tänkt i från början, kanon :tummenupp

Elmotor borde vara en bra start i antivibrationsjakten, jag antydde förutsättningslöst resonemang så det är helt okej.

Får erkänna att jag snöat in på motorn först men det är såklart fler saker som avger vibrationer på en hoj, alltså blir det någon slags helhet som avgör och likaså erfarenhet som kan avgöra vilken hoj som känns mer vibrationsfri än en annan.

Ett semiliknande exempel:
När jag första gången körde få testbeläggningen de la på E4 från Botkyrka mot Stockholm, trodde något gått sönder, så brutalt tyst i bilen, det är då man förstår hur mycket av oväsendet i ett fordon som är vägbeläggningsrelaterat :)

Hittade en hygglig förklaring på olika motorkonfigurationer där tre cylindrar i rad och boxer framstår som en god grundkonstruktion ur vibrationshänseende.
http://www.e31.net/engines_e.html
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett bra sätt minska problemet med vibrationer är dessutom att hojen mest är sönder och står stilla i väntan på reparation.
Från Consumer Report

Reliablity by brand
Brand Percent failed
Yamaha/Star 11%
Suzuki 12
Honda 12
Kawasaki 15
Victory 17
Harley-Davidson 26
Triumph 29
Ducati 33
BMW 40
Can-Am 42
https://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm
Vill man köra hojen trots risk för störningar från vibrationer så har ju Yamaha en 3-cylindrig MT-09.
Kanske värd att provköra.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag upplevde min Triumph Tiger 800 som väldigt vibrationsfri.
Antagligen pga trippeln.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Och som redan påtalats. Det är inte bara hojen som påverkar. Asfalten är en del i det hela. Och hur man själv håller i styret. Även min relativt vibrationsfria Triumph 955-trippel har givit mig pirr i fingrarna ibland.

Hög fart och grov asfalt. Eller hög fart och hög koncentration/anspänning så att man omedvetet håller för hårt i styret. Eller en kombo av detta.

Har inträffat ett par gånger när jag kommit på tyska Autobahn. Plötsligt kör man i ett högre tempo. Trafiken runtom kör snabbare. Fullt fokus med blick både framåt och bakåt. Kolla backspeglarna oftare. Bromsa hårt när någon gör ett oväntat filbyte.

...och som en följd av detta så spänner man händer, armar och axlar lite extra. Och som kan medföra att det känns ett pirr i fingrarna när man tar första pausen eller tankstoppet.

Det blir en bra påminnelse att slappna av i armar och axlar! :)
Och sedan, när man (jag) aktivt tänker på att slappna av, så försvinner besvären med pirret.

Quick fix! :)
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Hoj med minst vibrationer jag någonsin provat. Honda CB1100.
 

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
Min körlärare hade samma problem, han körde en goldwing av just den anledningen.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Ett bra sätt minska problemet med vibrationer är dessutom att hojen mest är sönder och står stilla i väntan på reparation.
Från Consumer Report

Reliablity by brand
Brand Percent failed
Yamaha/Star 11%
Suzuki 12
Honda 12
Kawasaki 15
Victory 17
Harley-Davidson 26
Triumph 29
Ducati 33
BMW 40
Can-Am 42
https://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm
Vill man köra hojen trots risk för störningar från vibrationer så har ju Yamaha en 3-cylindrig MT-09.
Kanske värd att provköra.

KTM hade 103 % så därför är dom inte med på listan.
Sorry för sidospåret :hej
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Och som redan påtalats. Det är inte bara hojen som påverkar. Asfalten är en del i det hela. Och hur man själv håller i styret. Även min relativt vibrationsfria Triumph 955-trippel har givit mig pirr i fingrarna ibland.

Hög fart och grov asfalt. Eller hög fart och hög koncentration/anspänning så att man omedvetet håller för hårt i styret. Eller en kombo av detta.

Har inträffat ett par gånger när jag kommit på tyska Autobahn. Plötsligt kör man i ett högre tempo. Trafiken runtom kör snabbare. Fullt fokus med blick både framåt och bakåt. Kolla backspeglarna oftare. Bromsa hårt när någon gör ett oväntat filbyte.

...och som en följd av detta så spänner man händer, armar och axlar lite extra. Och som kan medföra att det känns ett pirr i fingrarna när man tar första pausen eller tankstoppet.

Det blir en bra påminnelse att slappna av i armar och axlar! :)
Och sedan, när man (jag) aktivt tänker på att slappna av, så försvinner besvären med pirret.

Quick fix! :)
Det där med avslappning är inte att underskatta.
När jag började köra mountinbike (utan dämpad gaffel) hade jag enorma problem tills jag kom på att inget funkade bra för att jag spände mej.

Med aktivt avslappning var det som natt och dag, bonus var att det följde med till hojkörning och inte minst vid gokartkörning där de flesta ovana brukar lida av underarmspump efter en stund :tummenupp

----


Kom på att bra smartphones har en hyfsad IMU och åtminstone till android finns ett antal olika vibrationsmätningsappar, ska göra en fixtur så mobilen alltid monteras likadant och göra lite mätningar på mina hojar.

Självklart tror jag inte resultaten är så exakta men som jämförelse bör det funka.
 
Last edited:

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ganska liten bredd på styret fyllt med luftgevärs blykulor sedan styrvikter i ändarna +värmehandtag så har du kommit långt på många olika hojar även storkubiks 4cylindriga,
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
KTM hade 103 % så därför är dom inte med på listan.
Sorry för sidospåret :hej
Nja KTM kommer väl inte med på listan redan pga av 1 eller 2-cylindriga hojar med stålrörsram.
Vibravarning direKt.
Men det är två hojar kollegor på jobbet sålt pga vibrationer, den ena 1-cylindriga KTM 690 och den andra en tidig Buell (med 2-cylindrig HD-motor) i stålrörsram.
Om det ska vara mer personligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top