Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 70
  1. #41
    Gubbe på geting gerthurs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Tullinge
    Hoj
    Honda Hornet 600 -02, Yamaha TDM 900 -11
    Inlägg
    72
    Min TDM900 är visserligen en parallell-twin, men jag upplever den som helt vibrationsfri. Kan också bero på att den är lågvarvig. Vid 4000 rpm gör den 113 km/t.
    Senast redigerat av gerthur den 2017-11-11 klockan 00:48.

  2. #42
    Apesquad Teos avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
    Inlägg
    13 257
    www.pickis.life
    forumet för flakbilsentusiaster

  3. #43
    Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Nykvarn
    Hoj
    -
    Inlägg
    4 027
    Allt med KTMs LC4a kan kanske funka..

  4. #44
    Village Idiots MC Wizzards avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    North of Stan
    Hoj
    GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
    Inlägg
    451
    Tripplar är inte givet vibrationsfria
    Laverda hade 2 versioner -120 graders vev var känd för sina vibrationer, medan 180 graders var lenare
    /Wizz
    GSX-R 1100 -92
    GSX-R 1300 -14
    Village Idiots MC

  5. #45
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    956
    För min del är CP-R1orna det lenaste jag har kört förutsatt att varvtalet är över 4k

  6. #46
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 618
    Citat Ursprungligen postat av Wizzard Visa inlägg
    Tripplar är inte givet vibrationsfria
    Laverda hade 2 versioner -120 graders vev var känd för sina vibrationer, medan 180 graders var lenare
    Någonstans läste jag om en lirare som decennier efter sitt Laverdatävlande fortfarande hade problem med vita fingrar...
    Buy quality, cry once.

  7. #47
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Superbike Heaven
    Hoj
    R1 + XT600Z + XT600E
    Inlägg
    2 170
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    För min del är CP-R1orna det lenaste jag har kört förutsatt att varvtalet är över 4k
    Intressant, har inte kollat upp exakt hur CP påverkar vibrationer (det finns ju flera olika typer) men vad jag förstår har de balansaxel.

    Var länge sedan jag körde en CP R1 men om jag förstår dej rätt så sker någon förändring kring 4k rpm?

  8. #48
    Kopplar inte. PellePes avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Vittinge!
    Hoj
    Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
    Inlägg
    77
    Jag hade en 4-cylindrig kawasaki 400-kubikare. Vill påstå den var i det närmaste vibrationsfri.

  9. #49
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    956
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Intressant, har inte kollat upp exakt hur CP påverkar vibrationer (det finns ju flera olika typer) men vad jag förstår har de balansaxel.

    Var länge sedan jag körde en CP R1 men om jag förstår dej rätt så sker någon förändring kring 4k rpm?
    Fråga mig inte om teorin bakom huruvida den borde vibrera mindre eller ej, men under 4k är det lite som en stånka/twin och sen leanar den ut

  10. #50
    Medlem Klantbos avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gävle
    Hoj
    Ducati Scrambler -16
    Inlägg
    338
    Haft en Honda nc700x, i princip vibrationsfri. Sen om den är så rolig det är en annan femma, går löjligt billigt iofs
    Vilse

  11. #51
    Men i min värld... supermoppes avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    Stella
    Inlägg
    2 811
    Citat Ursprungligen postat av Ivil Visa inlägg
    Allt med KTMs LC4a kan kanske funka..
    Ja är man inte vibrationsskadad så lär man bli det...

  12. #52
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Superbike Heaven
    Hoj
    R1 + XT600Z + XT600E
    Inlägg
    2 170
    Citat Ursprungligen postat av supermoppe Visa inlägg
    Ja är man inte vibrationsskadad så lär man bli det...
    Tror jag förstår vad du menar.
    Har inte kört någon själv så jag kan inte uttala mej.

    Har dock en bekant som hade en vilken han så småningom bytte mot en Triumph 955 Daytona.
    Han var livrädd att killen han bytte med skulle komma efter och vilja byta tillbaka pga vibrationerna i LC4an

  13. #53
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 342
    Om låga vibrationer är högsta prioritet så får du nog leta efter något med wankelmotor:

    http://www.visordown.com/features/mo...-engined-bikes

    I vilket fall som, numera framlidne Kevin Ash hade svaren redan för tio år sedan:

    http://www.ashonbikes.com

    och mer specifikt

    http://www.ashonbikes.com/content/gi...ood-vibrations
    http://www.ashonbikes.com/cross-plane_crank
    http://www.ashonbikes.com/inertial_torque
    The Build Quality Police

  14. #54
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 436
    Citat Ursprungligen postat av Wizzard Visa inlägg
    Tripplar är inte givet vibrationsfria
    Laverda hade 2 versioner -120 graders vev var känd för sina vibrationer, medan 180 graders var lenare
    Min 900cc yamaha med 120 graders vev har riktigt vassa skruvlossande vibbar i mellanregistret, men helt silkeslen runt 7-8000 varv. Hela vevpartiet inkl generator balanserad av Limab motorrenovering, så det kan ju ha med saken att göra.

  15. #55
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 142
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Om låga vibrationer är högsta prioritet så får du nog leta efter något med wankelmotor:

    Kan låta konstigt, men bara själva Wankelmotorn är ingen garanti för mjuk gång.
    Suzuki RE5 skakar satan, riktigt obehagliga vibrationer.

    Kört, och INTE köpt. Bara en sån sak.
    IBA #40701

  16. #56
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Superbike Heaven
    Hoj
    R1 + XT600Z + XT600E
    Inlägg
    2 170
    Är det inte stirlingmotor som är så satans vibrationsfri?
    (Tänker svensk ubåt som jänkarna inte lyckades hitta)

    Tror iofs den är lika opraktisk som tändkulemotorcykeln i tidigare inlägg

    Inte ens enstånkor verkar vara riktigt konsekventa.
    Min XT600Z från -84 är hyfsat "vibrationsfri" i jämförelse med den andra, XT600E från -90 (?!)

  17. #57
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 667
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Om låga vibrationer är högsta prioritet så får du nog leta efter något med wankelmotor:
    Ja en hoj med wankelmotor är nog det vibrationsfriaste man kan hitta. För i väntan på resevdelar/ny motor så är det ju helt vibrationsfritt. Minns från när de kom. När en Wankel bil mötte en annan Wankelbil så blinkade man (strålkastarna var ju släckta dagtid på den tiden)
    1 blink = 1 motorbyte
    2 blink = 2 motorbyten
    3 blink = 3 motorbyten
    o.s.v.
    eller var detta bara elakt förtal som jag hört ? Nåja NSU Spider lades snabbt ner.
    https://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Spider

  18. #58
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Superbike Heaven
    Hoj
    R1 + XT600Z + XT600E
    Inlägg
    2 170
    Oj, hade ingen aning om att wankel var "ganska" vanligt på hojsidan från -60talet och ända in på -90talet
    Kom kanske inte så långt men utvecklades iaf.

    http://thevintagent.com/2017/10/16/a...l-motorcycles/
    Senast redigerat av Ozzian den 2017-11-15 klockan 20:20.

  19. #59
    Medlem El Gartos avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Kristineberg
    Hoj
    Buss på två hjul :-)
    Inlägg
    4 144
    v4 rekommenderas

  20. #60
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 400
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Oj, hade ingen aning om att wankel var "ganska" vanligt på hojsidan från -60talet och ända in på -90talet
    Kom kanske inte så långt men utvecklades iaf.

    http://thevintagent.com/2017/10/16/a...l-motorcycles/
    Såg en nyutvecklad wankel för MC för ett par år sedan, så det finns de som inte ger upp idén än. Tillverkarna av motorcyklar verkar inte intresserade alls däremot.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Impad över dina svensk-kunskaper Mr. Xaus!

Jensah

Ge järnet med nya Battlax Racing R11

Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease. Pressrelease om nya Battlax Racing R11: Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för …
Vill du annonsera ovan? Klicka här