Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70
  1. #1
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Superbike Heaven
    Hoj
    R1 + XT600Z + XT600E
    Inlägg
    2 170

    Behöver en hoj som vibrerar så lite som möjligt...

    Har en bekant som vill tillbaka in i hojkörandet igen, problemet är att han från tidigare arbete blivit känslig för vibrationer i framförallt händer och armar.

    Finns det något som kännetecknar en hoj med lindrigare vibrationskarakteristik eller ännu bättre, kanske kan sporthojskollektivets oändliga källa av kunskap ge lite handgripliga tips och råd?

    Lämplig hojmodell kan jag tänka mej vara i närheten av Kawasaki Z1000SX fast av valfritt fabrikat, i slutändan är det mängden vibrationer som avgör om han öht kommer kunna köra så alla förslag är välkomna

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha FJ1200 -92
    Inlägg
    1 341
    Man får ha i åtanke att även om hojen är bra så kanske inte alltid vägarna är det och då blir det ändå vibrationer. Men det kanske är tänkt att mest hålla sig på bra vägar då.

  3. #3
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 618
    BMW K1600GT
    Honda Goldwing
    BMW R1200 RS

    Glöm radfyror...
    Buy quality, cry once.

  4. #4
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Superbike Heaven
    Hoj
    R1 + XT600Z + XT600E
    Inlägg
    2 170
    Citat Ursprungligen postat av Shimonu Visa inlägg
    Man får ha i åtanke att även om hojen är bra så kanske inte alltid vägarna är det och då blir det ändå vibrationer. Men det kanske är tänkt att mest hålla sig på bra vägar då.
    Så är det nog, vägunderlag som inte funkar får undvikas i mesta möjliga mån

    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    BMW K1600GT
    Honda Goldwing
    BMW R1200 RS

    Glöm radfyror...
    Förstår hur du tänker, kanske lite stora men funkar det så gör det ju det, nöden har ingen lag
    Finns det inga radfyror med balansaxel/axlar?

  5. #5
    Medlem bonde456s avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Norrbotten
    Hoj
    Triumph Tiger 800xc -11
    Inlägg
    405
    Elhoj?
    Länder jag kört MC i:
    Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Luxemburg, Belgien, Nederländerna......Och Sverige :) Ironbutt medlemsnummer : 60182

  6. #6
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 400
    Blogginlägg
    37
    Energica Ego, garanterat inga högfrekventa vibrationer från motorn.

    Z1000SX är helt fel om man vill slippa vibrationer.

    Annars får han sikta på någon hoj med balansaxlar, typ ZZR1400 och Hayabusa

  7. #7
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 618
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Så är det nog, vägunderlag som inte funkar får undvikas i mesta möjliga mån


    Förstår hur du tänker, kanske lite stora men funkar det så gör det ju det, nöden har ingen lag
    Finns det inga radfyror med balansaxel/axlar?
    R1200RS är en liten hoj...
    Buy quality, cry once.

  8. #8
    blueridge
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    söderöver
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Inlägg
    5 683
    Inte mycket vibrationer som letar sig ut till styret på bmw med telelever. Samma med gamla Yamaha GTS.
    "Man, if I could find a shield like that, I'd walk around naked in my glass home."

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    BMW S1000R -16
    Inlägg
    38
    Blogginlägg
    3
    Tjena.

    För att få så lite vibrationer som möjligt är det 3 & 6 cylindrigt som gäller då den i grunden är en mer balancerade motorer. 2 & 4 cylindriga är i grunden obalancerade, som borde ge mer vibrationer.

    Så triumph eller BMW k1600 borde vara bra alternativ.

    Mvh
    Jonas Lillman

  10. #10
    Medlem IQs avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västervik
    Hoj
    SV 650
    Inlägg
    791
    Enligt mina erfarenheter så brukar rad4 or ha mest störande vibrationer. 3 cylindrar är kanon, men tycker även att 2 cylindrar brukar kännas bra. De vibrerar, men inte på ett störande sätt.

  11. #11
    MCHK-Racing på sporthoj (moderator) tobbeblåröks avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    örebro
    Hoj
    suzuki RGV 250 pepsi
    Inlägg
    370
    En V 4 av något märke, minns min gamla Honda VFR750, som spinner som en katt!

  12. #12
    Masjävel and proud of it! Aryeys avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    På rätt sida älven
    Hoj
    Looking...
    Inlägg
    3 679
    Citat Ursprungligen postat av IQ Visa inlägg
    Enligt mina erfarenheter så brukar rad4 or ha mest störande vibrationer. 3 cylindrar är kanon, men tycker även att 2 cylindrar brukar kännas bra. De vibrerar, men inte på ett störande sätt.
    Nu var det ju inte att han inte tycker om vissa vibrationer utan att han inte klarar av dom så huruvida du gillar vissa mer än andra kan nog inte bli mer irrelevant...

    Måste gå att göra en hoj mer vibrationsfri med tyngre styrändar och kanske fylla på clipon med gummi eller dylikt?
    Vad vet jag? Jag föredrar svartmålade väggar, igenmurade fönster och hårdrock...

  13. #13
    Medlem IQs avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västervik
    Hoj
    SV 650
    Inlägg
    791
    Citat Ursprungligen postat av Aryey Visa inlägg
    Nu var det ju inte att han inte tycker om vissa vibrationer utan att han inte klarar av dom så huruvida du gillar vissa mer än andra kan nog inte bli mer irrelevant...

    Måste gå att göra en hoj mer vibrationsfri med tyngre styrändar och kanske fylla på clipon med gummi eller dylikt?
    Jo, jag förstod det. Det jag menar är att man kanske inte ska avskriva alla v2 direkt bara. Jag upplever ofta vibrationer från en R4a som mycket värre för händerna en V2, då frekvensen är annorlunda. Det är mycket individuellt.
    Men styrvikter och vadderade handtag kan absolut vara en väg att gå med.
    Bättre att bli frånåkt på slö hoj, än frånåkt av slö hoj

  14. #14
    Fifan Jóhnny Balles avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Skåne
    Hoj
    Har gått och köpt amerikanskt gjutjärn
    Inlägg
    1 385
    Jag tyckte att superduke gick löjligt (tråkigt) jämnt, tvärtemot vad man tror om en twin.
    Norrlänningar, under 30 grader är inte varmt.

  15. #15
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 436
    Gnäller man på radfyra vibbar har man aldrig kört en riktig motorcykel, i min åsikt. Ett sånt därnt charmigt åk som skakar ögonen ur skallen redan i 120, och producerar nervskador över det. Vilken modern hoj som helst med balansaxlar och lågt effektuttag borde funka om man har vibrationsskador.

  16. #16
    Medlem z1000sxs avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Där det finns en kudde
    Hoj
    2017, Kawasaki, Z1000SX
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Energica Ego, garanterat inga högfrekventa vibrationer från motorn.

    Z1000SX är helt fel om man vill slippa vibrationer.

    Annars får han sikta på någon hoj med balansaxlar, typ ZZR1400 och Hayabusa
    Upplever faktiskt inga störande vibrationer på min Z1000SX -17.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 667
    Allmänt gäller väl att ju mindre (lättare) kolvar dessto mindre vibrationer. Dvs för att ta 600cc hojar är 1-cylindrig värst, 2-cylindrig bättre, 3-cylindrig ännu bättre, osv.
    Ju tyngre hoj dessto mindre vibrationer. Eftersom vanliga hojar väger in i området 150 - 250 kg så kan man förvänta sig mindre vibrationer ju mindre slagvolymen hojen har och ju fler cylindrar den har.
    Hojar med aluminiumram vibrerar mindre än motsvarande hoj med stålram för man har varit tvungen minska vibrationerna för att hindra att aluminiumramen ska gå av p.g.a. utmattning.

    Till sist, det finns nog bara ett sätt hitta en hoj med lite vibrationer och det är att provköra.
    Jag skulle söka bland 3-cylindriga och fler cylindrar med "liten" motor och aluminiumram.

  18. #18
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo husaberg 450 suzuki 1100 ef
    Inlägg
    209
    av dom hojar jag kört som jag kan minnas så är mitt tips honda vfr 750/800

  19. #19
    ヤマハ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Superbike Heaven
    Hoj
    R1 + XT600Z + XT600E
    Inlägg
    2 170
    Många bra svar tack.
    Inte helt lätt då uppmätta vibrationer inte uppges i tester, lite synd då det kan vara bra att veta även om man inte har några besvär.... än

    Fortsätter gärna ta emot fler tips

  20. #20
    Eleganten i från vidderna. rallyfiskens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Nybro
    Hoj
    Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
    Inlägg
    2 738
    Hur är det med de större scootrarna som finns idag? Annars är det som några påpekat läge att kolla på el-drivna hojar. Tyvärr ser de ju ut som de gör många gånger.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Impad över dina svensk-kunskaper Mr. Xaus!

Jensah

Ge järnet med nya Battlax Racing R11

Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease. Pressrelease om nya Battlax Racing R11: Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för …
Vill du annonsera ovan? Klicka här