Däckval till Motard / Lättare MC

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Tja. Lägger upp detta så gott jag kan för att få ett dugligt underlag.

Undanbeder:
Fanboys! Argument som "de är bäst för att jag kör med sånna" funkar lite sämre än väl formulerade meningar och insamlade data.

Bakgrund:
Jag slet ut mitt bakdäck (conti attack SM) på min Husqvarna 701 rätt så fort (250 mil) trots att det inte slangades. Efter detta sökte jag hjälp från en lokal MC firma med däckbyte bak.

Det blev något däck som han påstod vara ett motarddäck
"Dunlop Sportsmart 2 Max" i 160/60r17
(låg hastighetsklassning är det enda jag kunnat utläsa om däckets "ovanliga" egenskaper)

Har upplevt problem med att dessa inte blir varma/greppar i sverige (hade ypperligt grepp i frankrike .. 29 grader varmt och sol).
Med andra ord inger de inte tillit vid kurvtagning oavsett lufttryck.
Jag får inte heller samma nedlägg och däcket är avsevärt bredare än samma mått på continentalarna. Det har gnagt på mitt kjedjeskydd (irriterande..)

Bör noteras att slitaget inte är nämnvärt trots 250mil på däcket.


Frågeställning:
Vilka däck finns det (gatlagliga och i rätt mått) som skulle fungera BRA med relativ livslängd på en lättare hoj? (har frågat däcktillverkaren bridgestone som har gett mig svaret att lättare MC ställer sotra krav på uppvärmningen i däcket då friktionen vid givna däcktryck faktiskt blir mindre pga lägre marktryck)

svara gärna efter följande formel med utbytt data:

Tillverkare: Continental
Modellnamn: Conti-attack SM
Dimensioner: 160/60r17
"Clearance": Perfekt, skaver ingenstans.
Positivt:
  • Värmer kvickt
  • Stabil men responsiv kurvtagning
  • Allmänt klibbiga (även kall vägbana)
  • Orginaltillbehör?
Negativt:
  • Högt slitage / Kort livslängd


Tillverkare: Dunlop
Modellnamn: Sportsmart 2 Max
Dimensioner: 160/60r17 (påstådd.. närmre 170+mm)
"Clearance": Skaver både kjedja (lätt) och kjedjeskydd (skadat) Däckkanten skadas.
Positivt:
  • Billiga? (ca 1000:)
  • Verkar ha ok livslängd.
Negativt:
  • Tar lång tid att värma på kallare vägbana
  • Känns instabila vid nedlägg
  • Tar i hojjen åtalla möjliga håll.
  • Har aldrig upplevt så många ofrivilliga däcksläpp
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Högt slitage är priset du betalar för däck med bra grepp! Hade själv Conti SM på min 690 smc o tycker att det funkade bra. Kostar väl ca 1500? Och 250-300 mil är väl inget att gråta blod över?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Tja vill du ha grepp i överflöd så bör du titta på Supercorsa sc serien. Dom bygger värme snabbt och ger en riktigt bra känsla samt grepp i överflöd. Dom är helt ok i väta och gatlegala. Dom två minus posterna är dyra och ger inte dom milen som du verkar vilja ha. Varför inte testa med ett sett och bli helnöjd :tummenupp
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Michelin pilot road är bra kompromiss, men kanske inget man kör hårt tempo på bana med på torrt.

Åkt conti SM i sommar på min 701. Jag har förbrukat 1,5st framdäck och 3e bakdäcket är närapå slut. Visst är ju livslängden sådär, men de är riktigt trevliga på både gata och bana. Så jag tänker fortsätta köra på dessa. :tummenupp Gäller att ha ett extra bakdäck liggandes i garaget. :D
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Tja vill du ha grepp i överflöd så bör du titta på Supercorsa sc serien. Dom bygger värme snabbt och ger en riktigt bra känsla samt grepp i överflöd. Dom är helt ok i väta och gatlegala. Dom två minus posterna är dyra och ger inte dom milen som du verkar vilja ha. Varför inte testa med ett sett och bli helnöjd :tummenupp

Supercorsa och våtgrepp? Njae?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man kan inte få allt .....
Det är bara att välja vilken kompromiss man kan acceptera.

Bra fäste kräver värme på däck med kort livsläng, de kräver även värme för att fästa, -inget för normalt gatbruk eftersom de har sämre fäste än ett touringdäck innan de är varma.

"Sportdäck" har acceptabelt fäste redan som kalla. de håller även många mil. rannsaka dig själv hur du kommer att använda hojen ....
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Pirelli Rosso Corsa är vad jag själv ständigt återkommer till på min 250. Hittar inget officiellt uttalande från Pirelli, men enligt däcktester så har de samma gummiblandning på sidorna som SuperCorsa, men hårdare på mitten för att få ut några extra gatmil.
Nu tar dessa troligtvis slut relativt fort ändå, men de bör inte vara riktigt lika illa som SuperCorsa.
Mina tar slut på sidorna långt innan mitten, så jag vet inte hur långt de håller på gatan.
Aldrig haft några som helst problem med grepp och vägkänsla med dessa.

Har provat lite Michelin 2CT och nu senast Continental SportAttack 3 på andra cykeln. Även om greppet finns där, så känns de inte lika förtroendeingivande, men jag kommer nog fortsätta på SportAttack 3 på gatcykeln som endast gör inhopp på bana när 250n står still. Känns som ett helt ok däck efter min korta utvärdering.

Skall tilläggas att jag är inte snabbast runt banan, men det beror inte på däcken. Jag har mer än en gång överraskat folk som kommit fram efter avslutat pass för att prata. De har varit övertygade om att jag kör på slicks då de inte kunnat hänga på genom kurvorna utan att själva få släpp. Hänger nog mer på cykeln är på mig, men däcken kan åtminstone inte vara helt kassa. :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Problemet med motard och små lätta maskiner är att de just lätta, o klarar därmed inte att värma upp däck som är utmärkta för literklubbor . Dunlop har ett däck utvecklat för japanska 250-serien som verkar intressant. Skall klara sig bra utan däcksvärmare då det inte är tillåtet i deras serie. Slitagemässigt har jag ingen aning, men kan vara värt att prova. http://dunlopracing.com/tires-products/alpha-13/
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ja det lutar som sagt åt det hållet :D
Hiva dit nya däck runtom och ha 2x bakdäck liggandes. De levererar ju felfritt (enligt mig)

Så känner jag med, kan lika gärna byte lite oftare så vet man att man har fräscha gummin. :D

N5YxzZR.jpg




Dimensioner: 160/60r17 (påstådd.. närmre 170+mm)
"Clearance": Skaver både kjedja (lätt) och kjedjeskydd (skadat) Däckkanten skadas.

Detta kan ju förresten få problem med många andra däckmärken också då många tillverkarnas bredder är långt ifrån lika. Contiattack är gjort för att gå fritt från kedjeskydd och sving på en motard där det ofta är trångt, profilen på däcket är också väldigt spetsigt för att få den snabbstyrd.

Finns det ens några andra "motarddäck" som är gatlagliga? Maxxis/Goldspeed finns ju, men bara testat ett "soft" bakdäck. Det överlevde inte mer än 100 mil gata/grus.
 

53kW

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Enköping
Hoj
Husqvarna 701 SM
Jag har Metzeler M7RR på min 701 SM. Dimensionsmässigt passar de bra och tar inte emot någonstans. M7RR är hårdare på mitten och mjukare på sidorna, dual compound heter det visst. Jag upplever att de är lika som Contiattack MEN kräver att köras under längre tid för att få upp värme. Jag har lyckats få ut 300 mil ur mina ContiAttack och M7RR har jag haft på nu i 400 mil och det finns nog 200 mil eller mer kvar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sulade min 701 motard med pilot road 4 i våras. Har kört totalt 10 bandagar med dem (gokart och storbana) samt både asfalt och grusväg i typ 500 mil. För min förmåga och körstil passar de utmärkt, de få gånger hjärtat har suttit i halsgropen har det varit pga yster gashand och inte feltempererade däck. Sista dagen för säsongen på bana ösregnade det och jag hade förtroende för däcken hela tiden.

Livslängden bedömer jag till knappt två säsonger för mig, ca 800 mil skulle jag tro.

Bakdäcket går fritt från kedjan.

Ps. Som referens kan ges att jag är långt ifrån långsam i medelgruppen på SMCs kurser på storbana.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag slår ett slag för michelin purepower har kört detta på min 250 2T motard och jag har aldrig varit i närheten av att däcket inte är klibbigt nog 160/55-17 går fritt i yamahas svingar har aven denna storleken i en yzf450 sving utan bekymmer.
 

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Kör man enbart torr, polerad asfalt i 20 grader och 50% luftfuktighet finns helt klart något som är BÄST. Annars kompromisser kompromisser. Har trivts med pilot road genom åren. Inte klistrigast i torrt men inte heller äckelhala i kallt och vått. Någorlunda bra i alla väder och det är väl högst subjektivt men jag upplever att dom släpper ganska snällt och därmed upplevs förutsägbara i just alla väder.

Mer körglädje under många dagar är roligare än bäst under få dagar men det är jag det.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja, så kallade "Sporttouring-däck" är nog den bästa kompromissen som täcker de flestas greppbehov även i torrt. På min knixmoppe har jag Conti Race attack, fint som snus i torrt men i blött är det inget roligt. På gathojen har jag Conti Road attack, Mysigt.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Pilot Road 4 sitter baktill på min GSX-S 1000 efter att jag gjorde slut på Dunlop Sportmax på 280 mil.

Inget att klaga på beträffande greppet, trots vridstark hoj och gasglad högerhand. Ser knappt använt ut efter drygt 200 mil. Kan förstås inte svara för om profilen passar din sving, men 190/50-profil Sportmax och 190/50-profil PR4 är likvärdiga i alla fall.
 

TOVi

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ingen som har provat Heidenau K80? Verkar likna Contiattack SM fast kanske lite längre livslängd?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top