MotoGP 2017 Finalen: Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Perfekt avslutning på året!
Blev spännande racing och rättvist i slutändan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Väl förtjänt med tanke på den räddningen, kul att det blev Pedro. Men lite trist ändå, hade varit kul med en hård fight mellan kandidaterna. Grymt bra säsong för Dovi ändå och lorre kan väl bli petad nu och bli tredjeförare på repsol. Eller så minns jag 2015 för väl..
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Väl förtjänt med tanke på den räddningen, kul att det blev Pedro. Men lite trist ändå, hade varit kul med en hård fight mellan kandidaterna. Grymt bra säsong för Dovi ändå och lorre kan väl bli petad nu och bli tredjeförare på repsol. Eller så minns jag 2015 för väl..

Hade jag varit ducatis boss hade jag bett lorenzo att ta av sig stället omedelbart och gett honom 44:an direkt på plats:mad:
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Ahh, jag vet inte riktigt ang. Lorre.
I efterhand kan man tycka att han skulle släppt om Dovi i förstaläget, då Dovi hade bättre fart. Efter 10 varv bakom Lorre hade han förbrukat däcken och Lorre var snabbare.
Vet inte om det är så mycket att käfta om.
Var mest förvånad att Ducce ens kunde hålla uppe tempot så pass länge, friskt satsat. Helt rätt gjort.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vet inte om det är så mycket att käfta om.

Kontroversen är ju att han fick meddelandet på dashen massor med gånger och t om meddelande på pitboarden vid åtminstone 2 passeringar som inte gick att missförstå om att släppa en plats men ändå struntade i det.

I slutänden hade det ju med all sannolikhet inte påverkat mästerskapet.. men ändå.. det är Ducati som betalar hans lön, så det vore intressant att höra anledningen till att han struntade i meddelanden som hela världen kunde se.. :va
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
.. det är Ducati som betalar hans lön, så det vore intressant att höra anledningen till att han struntade i meddelanden som hela världen kunde se.. :va

Men hade även varit intressant att höra hur Dovi upplevde det personligen, han kanske föredrog att ha Lorre framför.

Tog Lorenzo beslutet själv så lär han nog få det hett om öronen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu tycker jag inte om teamorder att släppa om bakomvarande, men efter att Lorenzo pratat vitt och brett om hur han minsann skulle släppa om Dovi så var det ju lite udda hur han vägrade blankt att lyda en teamorder om just det, i halva racet eller nåt sånt.
Nåja, inte för jag tror det gjort någon skillnad, Dovi förlorade titeln i Australien.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Men hade även varit intressant att höra hur Dovi upplevde det personligen, han kanske föredrog att ha Lorre framför.

Tog Lorenzo beslutet själv så lär han nog få det hett om öronen.

I en intervju direkt efter målgång på BT Sport sa just Dovi så, han tyckte att det var bra att följa Lorre och var inte det minsta upprörd. De där gubbarna känner nog när det är läge och det fanns inget läge, alla låg på gränsen. Vilket ju också visade sig när MM gör fantomräddningen, bägge ducceförarna stod själva på näsan direkt efter när det ev. kunde blivit läge.

Men mest förvånar mig alla upprörda kommentarer om icke följda teamorder när det annars brukar basuneras ut att MotoGP inte är F1, "här finns inga teamorder" :D
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nu tycker jag inte om teamorder att släppa om bakomvarande, men efter att Lorenzo pratat vitt och brett om hur han minsann skulle släppa om Dovi så var det ju lite udda hur han vägrade blankt att lyda en teamorder om just det, i halva racet eller nåt sånt.
Nåja, inte för jag tror det gjort någon skillnad, Dovi förlorade titeln i Australien.

Gillar inte heller teamorder och att förarna numera kan få ordrar/direktiv direkt via sin dashboard, kan bli en olycklig utveckling för motogp ala F1 men nu är det ett faktum tyvärr. Däremot hade förmodligen ducati kommunicerat olika scenarior med sina förare innan loppet och utefter det försökt att få jörgen att släppa förbi dovi när dom såg hur det utvecklade sig men utan större resultat. Som ngn skrev ovan, 2015-vibbar helt klart men samtidigt så är det ducati som betalar jörgens lön och inte MM och i min värld riskerar man sitt arbete om man inte följer chefens order men i det här fallet misslyckades han att följa minst 8 uppmaningar under ett och samma arbetspass så foten borde inte vara långt borta, Gigi lär inte vara helt nöjd så mkt kan jag säga.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tror Gigi är jättenöjd!!
Var det nån här som hade satt en tia på att Dovi skulle ta SEX rejssegrar och vara med i titelfighten fram till sista rejset?

Inte nöjd med jörgen då. Att han är nöjd med en totaltvåa i laget råder det nog ingen tvivel om:tummenupp
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Gillar inte heller teamorder och att förarna numera kan få ordrar/direktiv direkt via sin dashboard, kan bli en olycklig utveckling för motogp ala F1 men nu är det ett faktum tyvärr.

Personligen så föredrar jag egentligen lagsporter framför "enmansidrotter" så det kanske är därför.. men jag ser iaf inget konstigt i att man kommunicerar till en av sina förare att t ex släppa förbi den andra som nu när det gäller hela mästerskapet.. de är ju trots allt ett "team".. så så länge som det handlar om att "hjälpa" en teamkamrat när det är möjligt så har jag inget problem med det.

Pedrosa lär ju ha varit tillsagd på förhand (och såklart hajat själv) att inte ta några som helst risker när det gäller MM t ex..

Gränsen för mig går nog om det blir så att teamorder börjar att gå ut över hela startfältet eller vad man ska säga.. typ,, kör förbi den där, men inte den där,, släpp om xxx men inte yyy.. att vartenda race avgörs i form av strategi från depån under racets gång.. skillnaden är såklart hårfin, men tycker ändå att det är en skillnad.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Såg ut att bli ett riktigt tråkigt race, men MM bjuder som vanligt på stor underhållning. Finns inget annat att säga än satan vad han är bra! Trots att det har varit ett otroligt jämnt mästerskap så hoppas jag att 2018 blir ännu jämnare.

Yamaha behöver hitta tillbaka, Lorenzo behöver komma närmare Dovi, och det ska bli riktigt kul att se Morbidelli och Lüthi.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Satt och halvslumrade tills MM höll på att skicka hela mästerskapet i toaletten på egen hand.
Är faktiskt helt sjukt att han kan rädda ett sånt släpp.

JL bevisar än en gång att han förtjänar mitt ogillande.

Hade gärna sett att Zarco fått knipa segern även om DP också förtjänar den.

Tyvärr tappade jag intresset gradvis från det att VR blev avpolleterad och Dovi misslyckades i Australien.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det kan ju också vara så att Ducatis teamorder inte alls var tänkta att Lorenzo skulle släppa förbi utan att öka.
Köra ifatt och störa samt dra med sig Dovi. Förstår inte varför han skulle släppa förbi då han skulle göra mer nytta som störande element hos Hondorna, vad vi ser och tror är nog inte alltid vad vi verkligen ser och tror.
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Om man orkar lyssna på intervjun med Dovi så framgår att han uppskattade vad Lorenzo gjorde.:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top