Få in mc genom 88cm bred dörr? styret är ca 75cm brett?Problem?

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena! håller på att byta till ett mindre garage men kan inte välja om jag ska byta eller inte, och problemet är att dörren är 88cm bred till själva ingången. Det går inte att köra in utan man får rulla in den! Vet inte om man klarar det själv?, någon som har erfarenhet??

mvh Matte
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Svårt att svara på utan att veta hur det ser ut men om styret är bredaste punkten och det är 75 cm och dörren är 88 cm bred så förstår jag inte problemet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det hade gått även om förhållande hade varit omvända.
Dvs. styret 88 cm och dörröppningen 75 cm.
Man får bara vinkla styret och lirka in den sen.
Bara resten av hojen inte är bredare än 75 cm så går det.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sen kan det ju alltid finnas saker som gör det hela mer komplicerat, som lutning, trösklar, ojämnheter och tighta svängar. Behöver man t ex ta sats och backa in hojen känns de där centimetrarna man har tillgodo plötsligt väldigt få. Men man lär sig snart tricket. Kan ibland vara en god idé att sätta upp t ex skumgummiskydd på saker i garaget man riskerar att skrapa i och att aldrig ha för bråttom och slarva.

Har själv ett lite halvtrixigt garage med smal port, där jag vill kunna få ut hojen (som står längst in) utan att behöva flytta på bilen. Innebär att jag får backa in bilen genom porten med några få centimetrar till godo och parkera den några få centimetrar från sidoväggen så jag kan komma förbi med hojen. Manövern inkluderar brant nerförsbacke och sväng på utsidan, hög tröskel och sedan sväng i garaget pga hyllor mm. Hojen kör jag sedan in bredvid bilen med minsta möjliga marginal och använder sedan en lyft med hjul för att kunna vända runt den i garaget (går inte att backa ut den ur garaget pga brant uppförsbacke utanför).
 

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Okey förstår vad du menar! det är en liten liten tröskel på min dörr och en ganska brant sluttning innan!Som du säger man får lära sig med tiden helt enkelt och vara försiktig:)Vill inte tappa hojen i dörrkanten sen är det en ganska smal korridor in till själva garaget. Men det är bara att lyfta upp den och vrida lite här och där:)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hade du haft en Guldvinge kanske det hade varit bra med mer marginal, men med den hojen du har i din profil samt dom måtten du har nämnt så bör det gå som en dans.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det planmark där dörren sitter inga problem.

Exempel, nymätt.
Dörr 80cm
Ena hojen 74 cm över styret
Andra hojen 82 cm över styret
Vi rullar hojarna snett genom dörren från garaget för det är en vägg 180 cm utanför dörren och vi måste över till höger direkt vi passerat garagedörren för att passera nästa dörr som är förskjuten 125 cm åt höger jämfört med garagedörren. Och sedan vidare UT.

Lutar hojen så först ena styränden igenom
och när ena styränden är igenom lutar åt andra hållet och rullar igenom den andra styränden.

Men jag kommer inte igenom samtidigt utan när min hoj 74cm ska IN och jag lirkat in styret så håller jag i "packväskehållarna" baktill och rullar in bakdelen genom dörren och sedan kommer jag själv..

Och när den ska UT, baklänges, så har jag en hand på kåpglasets ovansida och en hand på ena styret. Och trycker, styr och lutar ut den.....
 
Last edited:

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
bra tips alla! det är planmark innan och en liten bandit 600, så det verkar ju som att det kan gå:)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
En sammanfattning för dem som inte har läst hela tråden:

Fråga:
Hur får man in ett föremål i ett hål?

Svar:
Om föremålet är mindre än hålet är det bara att köra.
Om föremålet är större än hålet får man lirka in den.



Vänta, vad pratar vi om?
:glömdet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Glöm inte att det är ettans växel som gäller vid dylik krypkörning. Lagom dosering av koppling och gas samt god balans.
Försöker du på någon annan växel så är det dömt att misslyckas :fakta
Tänk dig det hela som en garagevändning, fast helt annorlunda :crash
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag måste ha missat något här.. antingen är alla ironiska så det står piskar om de inklusive TS. Eller så sitter ni på allvar och ger tips på hur man får in något genom dörren som uppenbarligen bara är att rulla in!? Vad är detta?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Om dörren inte går att öppna så kan jag se ett problem.
Annars vetefan...

Har inte läst hela tråden, så vet ej heller varför det inte går att köra in men någon kanske kan förklara?
Är motorn dålig?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Nu har jag inte läst hela tråden, men har TS testat o borra ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top