Dream the Impossible - Dokumentär

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
En film/dokumentär om Talan Skeels-Piggins som blev förlamad efter att ha blivit påkörd och överkörd av bil när han var ute på sin motorcykel. Nu kör han racing tillsammans med 3 andra förlamade motorcyklister.

Vet i och för sig inte om den finns att se någonstans än. Någon som sett den?

https://www.youtube.com/watch?v=VyA3iPFrCtQ


Här är en kortare film där han beskriver lite om processen olycka > racing.

https://www.youtube.com/watch?v=5VKFIOMrey4
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Tack för tipset, har inte sett den men verkar värt att kolla
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En film/dokumentär om Talan Skeels-Piggins som blev förlamad efter att ha blivit påkörd och överkörd av bil när han var ute på sin motorcykel. Nu kör han racing tillsammans med 3 andra förlamade motorcyklister.

Vet i och för sig inte om den finns att se någonstans än. Någon som sett den?

Tjena!

Som en del här på SH redan vet, har jag också en ryggmärgsskada och det skulle kännas rätt läskigt att köra hoj, som det är nu.
Kan inte fatta hur karln ens får hojen att gå dit han vill?! Han har alltså noll procent känsel nedanför bröstet, som att köra hoj utan att känna att man sitter på den öht, men all heder åt honom som törs! :Bugar

Sen har vi har ju SH:s egen Kristoffer (Kritto) Olofsson som också vågar köra hoj efter olyckan. https://www.facebook.com/olofsson.kristoffer
Nu hittar jag inte alla YT-klipp han lagt ut, förutom det här från Ringen - helgalet! :tummenupp
https://www.youtube.com/watch?v=1FSC-4kFQHA
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tjena!

Som en del här på SH redan vet, har jag också en ryggmärgsskada och det skulle kännas rätt läskigt att köra hoj, som det är nu.
Kan inte fatta hur karln ens får hojen att gå dit han vill?! Han har alltså noll procent känsel nedanför bröstet, som att köra hoj utan att känna att man sitter på den öht, men all heder åt honom som törs! :Bugar

Sen har vi har ju SH:s egen Kristoffer (Kritto) Olofsson som också vågar köra hoj efter olyckan. https://www.facebook.com/olofsson.kristoffer
Nu hittar jag inte alla YT-klipp han lagt ut, förutom det här från Ringen - helgalet! :tummenupp
[YouTube]
Visserligen sitter väl största delen av kontrollen i kontakten med styret, men det måste vara lite speciellt när man saknar övrig feedback från hojen. Och inte ens riktigt vet vad den delen av kroppen håller på med. Talan kör med kardborreband som håller fast benen så att det ska lossna om han kraschar. Tidigare var han helt fastspänd och det gick ju inte så bra som han berättar i kortfilmen ovan. :näsblod

Idag finns ju flertalet lösningar för saker man inte tänkt sig som möjliga för någon som är förlamad. Det kräver ofta förstås en hel del vilja att lära sig och bara att våga ge sig på att testa. Jag kan bara gissa, men jag antar att mycket av drivet kommer ur känslan av att visa att man fortfarande kan. Framförallt för sig själv kanske.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Visserligen sitter väl största delen av kontrollen i kontakten med styret, men det måste vara lite speciellt när man saknar övrig feedback från hojen. Och inte ens riktigt vet vad den delen av kroppen håller på med. Talan kör med kardborreband som håller fast benen så att det ska lossna om han kraschar. Tidigare var han helt fastspänd och det gick ju inte så bra som han berättar i kortfilmen ovan. :näsblod

Idag finns ju flertalet lösningar för saker man inte tänkt sig som möjliga för någon som är förlamad. Det kräver ofta förstås en hel del vilja att lära sig och bara att våga ge sig på att testa. Jag kan bara gissa, men jag antar att mycket av drivet kommer ur känslan av att visa att man fortfarande kan. Framförallt för sig själv kanske.

Det måste kännas rätt mysko första gången man kör, "Vänta nu, var är hojen? :va


Apropå olika hjälpmedelslösningar så är alla ryggmärgsskador är unika, två till synes lika skador på samma nivå i kotpelaren kan ge så totalt olika handikapp. Allt beror på vilka och hur många av allt tusentals nervtrådar som går av. Mycket beror på fantasin hos arbetsterapeuten (som förskriver hjälpmedel) hur självständig den handikappade blir.

Under resans gång kom jag t.ex. i kontakt med en kille som hade en anpassad atv. På den fanns ett styre med stående/lodräta gas- och bromshandtag som man manövrerade genom att de gick att vika utåt/inåt - rätt udda stöldskydd! :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top