Ban-kitta en R1

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tjena.

Är precis i farten med att bygga om min S1000RR till banhoj och ovan priser är ganska spot on.
Skulle säga att fjädringskomponenter är lite lågt räknat, men bara nya fjädrar fram och en bra dämpare bak, ska man till med cartridge eller nya gaffelben så får man lägga på lite till.

Sedan finns det ju poster man kan hoppa över första säsongen, som power commander, däckvärmare kan man hoppa över också om man inte skall köra på slicks.
Snabbgas är också lite nice to have inte need to have.

Något som du inte får glömma också är nya bromsbelägg original beläggen är inte gjorde för den värme utveckling som blir vid enbart bankörning, där finns olika typer Sinter,duo sinter, carbon, duo carbon och allt vad det heter läs på vilket typ av belägg som uppfyller de krav på bromskänsla du har.
Sedan är det bra att jämföra friktions värden vid olika temperaturer, dock är det svårt att finna denna dokumentation på belägg för hojar.

En post som inte är medtagen i beräkningen är transporten då du inte kan köra hojen till / från banan så behövs ett släp eller liknande om du inte redan har det. 5-xxxkr beroende på budget.


Men alla små summor springer iväg snabbt.
Själv beställt delar för 10kkr denna vecka :)

Mvh Jonas Lillman

Du har helt rätt att en transport till hojen och diverse verktyg är det första man behöver. Bara att konstatera att man kommer att krascha och då kan hojen eller föraren bli okörbara. Bil kan man ju köra även om man blivit ganska ordentligt tilltufsad. Sen är det ju otroligt skönt att sitta i bil och inte på hoj när man skall hem efter ett par bandagar och det regnar.
 

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Hej.

Jag köpte mig ett Cargo 1100 släp från 86, billigt och får lasta mycket men såg ut som skit rent ut sagt.
lagt ner mycket pengar på att få det som jag vill, nytt golv nya reglar där det behövdes, nya innerväggar och ny färg utvändigt.

Skulle jag sälja det idag får jag nog inte tillbaka alla pengar men å andra sidan kan jag sova i släpet så jag sparar in pengar på hotell / stug hyra osv.

Sen som du säger verktyg hamnar säkert mallan 5-10kkr beroende på vad du har sedan innan och vad du anser behövs.

Och som du säger Crasha kommer du göra förr eller senare iaf om du utmanar dig själv och tiderna, sedan finns det ju dom som är nöjd med sitt tempo och kan köra flera år utan crasher men det är nog sunt att räkna med att man kommer gå om kull.

Mvh
Jonas Lillman
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bromsslangarna måste vara individuellt då min handtaget bottnade på min k5 en varm dag på gokartbanan men originalpumpen på r6 är kanon.

Kan nära garantera att det inte är gummislang på nyare R-hoj, definitivt inte yammas, gummiklädd ja men någon hård plast eller så innanför, annars är det något fantastiskt utvecklat gummi. :)

Min, som jag köpte ny -08, har jag orginalbromsarna kvar orörda förutom vätska och belägg, inte en chans att jag fortfarande kan köra full racedistans utan att greppet ändrar läge under hela racet efter bromsarna blivit varma om slangarna vore gummi.
Tjejens -10 samma sak så det är inte bara min som är unik.

Vätskebyte är dock viktigt, byter oftast 3 gånger/säsong och efter regnkörning, där känner jag skillnad.

Var det inte sukka som hade pump-problem förresten?
Som återkallades, men kanske bara vart de nyare som berördes.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tack för alla åsikter och fakta... :)

Jag är nästan övertygad nu om att istället leta vidare efter färdig banhoj... troligen ett "banlik" :rofl ,
iaf så länge det finns alternativ... tycker det fortfarande är svårt att hitta lämplig banhoj...

Att lägga de mesta pengarna på bra däck samt bantid... tror jag är kloka ord... Det viktigaste och min prio ett är ATT HA KUUUL !!! :lol:tungan:kär

Transport och boende kostar också, som sagt var. Jag har dock turen att få låna släp av min chef och jag har en kompis som bor nära Gelleråsen... :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla åsikter och fakta... :)

Jag är nästan övertygad nu om att istället leta vidare efter färdig banhoj... troligen ett "banlik" :rofl ,
iaf så länge det finns alternativ... tycker det fortfarande är svårt att hitta lämplig banhoj...

Att lägga de mesta pengarna på bra däck samt bantid... tror jag är kloka ord... Det viktigaste och min prio ett är ATT HA KUUUL !!! :lol:tungan:kär

Transport och boende kostar också, som sagt var. Jag har dock turen att få låna släp av min chef och jag har en kompis som bor nära Gelleråsen... :D

Det bästa med banlik är att det inte gör ens lite ont i själen när man fulparkerar dem med fel sida ner i sandfållan. :fakta
Möjligtvis att det är lite trist att missa resten av dagen på banan, men... Inte som när man lägger sin 100k+ hoj, då man är alldeles upprörd i flera dagar om inte veckor efter. :hihi
Plus att banliken redan varit ute i sandfållorna några gånger, så det är inte ens så att man känner "attans, nu repade jag lacken" ...

Har man otur får man iofs tag på ett banlik som är mer lik än vad som är bra för tålamodet, och man får laga massa skit i början av bekantskapen. Men sedan har man ju lärt känna hojen iaf! :D

Jag har oförhappandes ett banlik som jag eventuellt ska byta ut i vinter mot ett fräshare lik. :rofl
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har man otur får man iofs tag på ett banlik som är mer lik än vad som är bra för tålamodet, och man får laga massa skit i början av bekantskapen. Men sedan har man ju lärt känna hojen iaf! :D
Jo tack, jag har haft en R6a vars elsystem var lite hemmadraget och mest bara ihoptejpat med eltejp. Den hade en förmåga att stänga av tändningen strax före apex, och sen hoppade den, oftast, igång igen strax efter, då med välfyllda cylindrar, så den hoppade glatt ut på rakan varje gång, lite som ett föl på våren :gnissla
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Najja, tömma motorn på glykol, racekåpor (båt) transponder räcker långt till en början, ev, ta hjälp att justera fjädring.
Regnlampa om du ska köra nått regn.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ja WEST, det där räcker långt till att börja med :tummenupp

Nu hittade jag faktiskt en R1 banfärdig och lagom lik... verkar intressant... ska åka dit imorgon.
När jag ser fotpinnar, fjädringskomponenter, kåpor, styrdämpare etc... inser jag att det vore arbetssamt och dyrt att bankitta själv..., iaf för mig som nybörjare.
Och största kostnaden känns ju nästan den att investera i en "fin" gathoj för att sen slakta den... :(
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Det bästa med banlik är att det inte gör ens lite ont i själen när man fulparkerar dem med fel sida ner i sandfållan. :fakta
Möjligtvis att det är lite trist att missa resten av dagen på banan, men... Inte som när man lägger sin 100k+ hoj, då man är alldeles upprörd i flera dagar om inte veckor efter. :hihi
Plus att banliken redan varit ute i sandfållorna några gånger, så det är inte ens så att man känner "attans, nu repade jag lacken" ...

Ha ha ha :rofl
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja WEST, det där räcker långt till att börja med :tummenupp

Nu hittade jag faktiskt en R1 banfärdig och lagom lik... verkar intressant... ska åka dit imorgon.
När jag ser fotpinnar, fjädringskomponenter, kåpor, styrdämpare etc... inser jag att det vore arbetssamt och dyrt att bankitta själv..., iaf för mig som nybörjare.
Och största kostnaden känns ju nästan den att investera i en "fin" gathoj för att sen slakta den... :(

Hur gick det, var du och kollade på R1:an?

Håller med alla att det är helrätt att börja med en färdigbyggd banhoj som redan har allt "det där", även om hojen är några år gammal. Bra också att försöka köpa på sig beggat depåmaterial; stöd, däckvärmare, soppadunkar osv. Men det kanske är sagt tidigare?


Sen vill jag lägga till att det absolut billigaste sättet att få fart på hojen är att ha rätt utväxling, alltså att ha lite olika drev att välja mellan för olika banor.
Säg att en PC5 (ihop med dyr bänkning) i bästa fall ger tio hästar, men ligger man 2000 rpm för lågt ut på långa rakan så kanske man tappar tjugo hästar. Rätt drevning är viktigare än en massa dyra trimgrejor, det tror jag de flesta håller med om.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har man otur får man iofs tag på ett banlik som är mer lik än vad som är bra för tålamodet, och man får laga massa skit i början av bekantskapen. Men sedan har man ju lärt känna hojen iaf! :D

Jag har oförhappandes ett banlik som jag eventuellt ska byta ut i vinter mot ett fräshare lik. :rofl
Det är just det som brukar vara problemet med just banliken dvs att fem ägare av olika färdighet har "löst" problem på lite olika sätt och med varierande framgång. Så när man själv ska lösa något måste man först antingen lösa problemet som förra lösningen skapade eller laga det på samma dåliga sätt för att det är enda sättet att få det att funka.
Ofta blir det att "den enkla grejen" blir omständig, tidsödande och jobbig då man kanske måste börja på ett eller flera andra ställen för att ens kunna byta det man vill. Någon gång så är det ok men när varje liten grej kräver en mindre mekanisk verkstad tröttnar man.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det finns nog ett några klantmeckade banlik, men det huvudsakliga problemet är nog att hojarna kan vara rejält slitna. Ingen offrar ju pengar på en hoj i 25 tusenkronorsklassen. Köp en så fräsch hoj som du har råd med.
Att ha lågt drevet ger ju oftast fördelen att man kan ligga på minst en växel högre vilket innebär att det blir mer tätstegat. Dvs du har lättare att hitta en optimal växel och när du accelererar ut ur kurvan så sjunker vavtalet mindre vid varje uppväxling.
Power commander behövs ofta på nyare hojar då de går magert på dellast, vilket resulterar i dålig gaskontroll. Gäller speciellt om man har slipon och std ljuddämpare hade motoriserat spjäll.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej igen

Jomenvisst, jag slog till på en banfärdig fr 2007, känns kul :)
Fast snygg är den inte..., men jag ska nog lacka lite kåpor...

Skicket verkar ok och den går bra... den är rejsväxlad och tydligen drevad...

Depåstöd har jag... däremot inga däckvärmare, fast egentligen vet jag inte om jag vill hålla på med det..., hade nog tänkt att köpa däck där jag slipper värmare... men jag vet inte riktigt. Det är slicks på nu...
Vet ju att nästan alla håller på med värmare...

Nu har jag bara ett problem...,varför är det så långt till våren...?:tungan
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej igen

Jomenvisst, jag slog till på en banfärdig fr 2007, känns kul :)
Fast snygg är den inte..., men jag ska nog lacka lite kåpor...

Skicket verkar ok och den går bra... den är rejsväxlad och tydligen drevad...

Depåstöd har jag... däremot inga däckvärmare, fast egentligen vet jag inte om jag vill hålla på med det..., hade nog tänkt att köpa däck där jag slipper värmare... men jag vet inte riktigt. Det är slicks på nu...
Vet ju att nästan alla håller på med värmare...

Nu har jag bara ett problem...,varför är det så långt till våren...?:tungan

Generellt sett så får man uit mer livslängd ur däcken med värmare än utan, så man får igen pengarna som ett par hyfsade värmare kostar rätt fort. Och det är rätt skönt att slippa oroa sig första paret varv för däckstemp. Plus att man ju automagiskt får titta noga på däcken efter varje pass när man borstar bort gruset innan man sätter på värmarna, så man ser om det är något knas på slitaget innan däcken tar helt sopslut, förhoppningsvis. :D
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Hej igen

Depåstöd har jag... däremot inga däckvärmare, fast egentligen vet jag inte om jag vill hålla på med det..., hade nog tänkt att köpa däck där jag slipper värmare... men jag vet inte riktigt. Det är slicks på nu...
Vet ju att nästan alla håller på med värmare...

Om ett varv runt banan tar 1.20min och du behöver 2 varv för att få upp rätt temperatur så har du kastat bort 17.7% av varje pass i ren uppvärming, räknat på 15min pass. Den förlusten tycker jag personligen är det största argumentet för värmare, sen finns det ju däck som inte alls fungerar utan värmare men det är kanske nästa steg.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Asså, tack...
för era tankar men... tänk på att de påverkar mig och mitt liv... :tungan

Nu har jag köpt däckvärmare... hmm... är på väg ner i banhojköpaprylarhaskitkulträsket... jag vet... :yoparty:lol

Å jag har snackat med en som lackar kåpor... och så stripes å R1-loggor... jag vill inte bara att det rullar på, det ska vara liiite snyggt oxå... :tungan
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu har du ju redan köpt däckvärmare, men...

Gatlegala, sportigare däck funkar bra rätt länge, dessutom med fördelen att man inte behöver dubbla set fälgar (eller kränga om mellan slicks/regndäck). Jag har till exempel bra erfarenhet av och förtroende för Dunlops Sportsmart-serie. Jag tycker dock att de gör sig bäst om de får värmas naturligt på utvarvet. Mina värmare gör dem för varma, då känns de lite sladdriga.

Men du kanske har köpt ställbara värmare? Eller tänker gå direkt på slicks?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Asså, tack...
för era tankar men... tänk på att de påverkar mig och mitt liv... :tungan

Nu har jag köpt däckvärmare... hmm... är på väg ner i banhojköpaprylarhaskitkulträsket... jag vet... :yoparty:lol

Å jag har snackat med en som lackar kåpor... och så stripes å R1-loggor... jag vill inte bara att det rullar på, det ska vara liiite snyggt oxå... :tungan

Dä ä skitfalit å lacka kåpor snyggt på banhojar. Bästa sättet att krascha! :fakta !!!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top