Cafe Racer Bygge av en Suzuki RG 125 -86

Benne_02

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
Lund
Hoj
1986, Honda NS 125
Då så, dags för mitt andra projekt :tummenupp.
Jag fyller snart 16 (om 7 månader) vilket betyder att jag snart kan övningsköra på lätt mc (4 månader). Så jag har bestämt mig för att försöka mig på att bygga om min morsas gamla 125:a som stått i min farsas kompis lada i 18 år nu.
Som jag skrev är detta mitt andra projekt, innan detta har jag plocvkat ner en moped, målat om den och satt ihop den igen. Men jag har även öppat mopedens motor och byatat delar i den.
Jag hoppas att ni här på forumet kommer att gilla denna tråden och kanske hjälpa mig i processen. Jag kommer inte ha någon strikt uppdaterings schema, istället kommer jag uppdatera er när jag gör något eller får något problem.

Här är en skiss jag gjorde innan jag fick hem motorcykeln. Helt okej tycker jag.
https://imgur.com/uuvRYw9

Jag fick hem motorcykeln den 27/10 och tvättade då bara den.
Så här såg den ut dierekt ur ladan.
https://imgur.com/IRXtPp1

Nu den 28/10 ville jag bara försöka få igång den och vi lyckades med detta :banana.
Vi började med att ta av kåpor, sadel och förgaser, sen rengjorde vi förgasaren.
https://imgur.com/N0Ea8qV
https://imgur.com/FEUMTLf

Efter att vi rengjort förgaseran satte vi tillbakaden och testade så att vi tändstiftet fungerade och såg bra ut, vilket den gjorde. Ett ganska stort problem är att tanken har rostat på insidan så vi använde behållaren till oljan som tank istället. Så vi fyllde den med bensin och tvåtaktsolja för att se om den startade.
Anledningen till att den beter sig lite konstigt (iaf enligt mig) tror vi är för att choken spökar eller så är där lite glapp i gasen. Ibland så hängde den sig och ville inte sluta varva, gashandtaget var inte fast. Men vi tror att detta är för att nålen i förgasaren inte vill gå tillbaka.
Den vill inte starta utan startgas heller, vet någon varför :confused:? Tack för svar i förhand.

De största problemen just nu är att vi inte kan starta den utan startgas, tanken är rostad inuti :huvet, gafflarna är rostade, den dör lätt, elsystemet är i dåligt skick. Vet någon hur dyrt det blir att skaffa nytt elsystem?

Mitt mål just nu är att få den körbar och först efter det ska skaer förändras.
Jag tror detta var allt just nu.

Mvh,
Ny medlem, Benne
 

Bifogat

  • IMG_20171021_164838.jpg
    IMG_20171021_164838.jpg
    1.7 MB · Visningar: 71
Last edited:

Benne_02

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
Lund
Hoj
1986, Honda NS 125
Varför syns inte mina bilder? Jag laddade upp de till imgur och länkade dem eftersom det inte gick att lägga upp dem direkt från datorn....

Edit:
Jag länkade bilderna så länge.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du behöver inte byta något elsystem, du behöver en grundligt rengjord förgasare, tanken rengjord och ny olja. Sen funkar troligen allt som det var tänkt

Kollade bilderna, ladan har inte varit snäll mot hojen..................vilket ras. Bara att kavla upp armarna
 

Benne_02

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
Lund
Hoj
1986, Honda NS 125
Du behöver inte byta något elsystem, du behöver en grundligt rengjord förgasare, tanken rengjord och ny olja. Sen funkar troligen allt som det var tänkt

Men hur ska jag fixa tanken? Den har rostat inuti och jag hör hur det skramlar av stenar eller mer troligen bitar av den som rostat sönder.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag skulle nog leta efter beg tank i bättre skick på t.ex Ebay. Inte lovande efter förvaring i rå lada
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Spinning wheel hade massor av bensintankar. Mer än han hade plats med. Iaf när de var i Tumba. Så kolla med dem.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Du får kopiera bildadressen och sen klistra in mellan
 

Benne_02

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
Lund
Hoj
1986, Honda NS 125
Updatering: 29/10

Idag så ville vi se om vi kunde få den lite mer stabil i och se till så att den inte dog i tomgång.
Vi gick över förgasaren en gång till, denna gång gjorde vi lite nogrannare.
Efter att vi satt tillbaka den igen så ville hojen inte starta alls. Så vi plockade av förgasaren igen och såg att den int ehade fått någon bensin. Något hade fastnat i olje tanken så ingen vätska hade kommit fram.

Men efter den snabba fixen så startade den lätt, med startgas, och den dog inte.
Video på hur den låtor nu:

Vi hann till och med testköra den framför huset och det fungerade bra :tummenupp.
 

Benne_02

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
Lund
Hoj
1986, Honda NS 125
Färg design? + Riktigt smart

Okej, jag kanske är lite förre mig själv just nu, men jag kunde inte vänta.
Jag har fyra olika designs jag väljer mellan.
Här finns dem:

Svart, Svart, Svart och Vinröd
https://imgur.com/PIo1zBq

Champagne/ Brons/ Guld, Svart, Silver/ Chrome, Röda detaljer
https://imgur.com/SmWiQ23

Militär Grön, Svart, Grå (Inget Chrome)
https://imgur.com/CMAyGkU

Orange, Blå, Svart, Silver/ Chrome - Färgerna på GT40'n när den vann Le Mans 1966.
https://imgur.com/Ivx0mp1

Så vilken hade ni valt? Just nu lutar jag mest mot champagne färgad med röda detaljer efterosm jag inte har sett någon liknande.

På tal om något helt annat, på hojen såg vi att någon hade varit smart och bytt ut de vanliga plast... Ja, titta själv det är papper som någon har satt ditt och ritat egna siffror på. De har även målat på tempraturskalan. Fantastikst smart.
https://imgur.com/4p8u0hc

https://imgur.com/1gugZSp

https://imgur.com/ZkXYFV9
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Ser extremt lovande ut. Fixa nu till den och ta med till Vikingatider i Lödde i maj så man får titta :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har de blivit lika exotiska de där suzuki 125orna som rgv 250 och rd 350? Såg att en tank var inte så billig.

Såg en rgv 250 ute nu, 60000 skulle han ha.
Är själv lite sugen nämligen på extrahoj. Typ rgv 250 eller cagiva mito med rd350 motor
 

Benne_02

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
Lund
Hoj
1986, Honda NS 125
Har de blivit lika exotiska de där suzuki 125orna som rgv 250 och rd 350? Såg att en tank var inte så billig.

Såg en rgv 250 ute nu, 60000 skulle han ha.
Är själv lite sugen nämligen på extrahoj. Typ rgv 250 eller cagiva mito med rd350 motor

En tank på ebay går på en eller två tusenlappar sen plus frakt blir en 500kr till.

Den där rgv'n är ju den enda ute på blocket just nu så det är svårt att jämföra. Men det finns en RG 125 för 13000kr på blocket. Så riktigt så dyra är de inte ännu. Den är i fint skick också.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
om man inte är en uuberjävel på paint/ photoshop så kan man ta ett kort på moppen rakt från sidan (helst naken eller med de detaljer man vill spara) och sen skissa över den utskrivna bilden, fördelen är att hjulen hamnar där dom ska och proportioner är tämligen "rätt", vill man va ännu smartare så mäter man så man kan få sina skisser i "rätt" skala (axel avstånd i verkligt mått delat med fotots mått= skalan, ju fler mått man tar desto noggrannare skisser kan man göra- typ...)

stål ram på en sådan va?- kapa och svetsa dit en smutt bakram istället för originalet- lyfter utseendet till nya höjder!!, bygg på och lär dej, roligare nöje än att bygga om finns inte (jo.....men inget vi nämner här:tuttar:banana)

//jj
 

Benne_02

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
Lund
Hoj
1986, Honda NS 125
Uppdatering 31/10

Som ni vet provkörde vi hojen i söndags men efter dess har vi inte lyckats få igång den igen... Just nu får den för mycket soppa och tänder inte. Vi vet inte riktigt vad som är fel, tändstiftet fungerar utmärkt.
Vår enda plan är att låta bensinen i cylindern avdunsta och se om den startar sen. Fungerar inte det kommer vi öppna upp till cylindern och se hur det ser ut...
Någon annan idé om vad det skulle kunna vara?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul med ett cafe bygge, ska bli spännande att se.

Jag rengjorde tanken till mitt bygge med citrosyra vilket funkar fint att få bort rosten, sen tvättades den med maskindiskmedel och sprayades sen med WD40. Dock så visade det sig att trots en ordentlig översyn där tanken fixades i några porer och provtrycktes med tryckluft och sprayades med såpvatten så den var helt tät då den lackades har det kommit nya porer så nu precis då jag ställde undan hojen, så hade jag två blåsor i lacken på tanken. Hade jag gjort rostborttagningsoperationen idag hade jag nog försökt fixa fosforsyra istället som skall ge en rostskyddande yta efter behandlingen. Är den ordentlig rostig är det nog lika bra att försöka hitta en beggad fräsch tank.

Du kan ju se det från den positiva sidan, med lite tur så kan du kanske hitta en tank som är "mer" cafe racer än originalet. Så kommer det att bli i mitt fall jag kommer att byta tank till en annan "snyggare" tank även om jag fått tag på en hyfsat fräsch originaltank som passar på mitt bygge om det skulle bli tidsbrist att passa in en ny tank och sadel i vinter.

I övrigt vill jag ge dig det lite tråkiga rådet att ta det lugnt i byggandet, tänk efter före och bygg inte utan att ha en plan vad nästa steg skall vara. Tror säkert att hälften av tiden jag la ner på mitt bygge gick åt att bara stå och titta på hojen och fundera:va Holl koll på helheten så att tex vinklar och former på hojen "följer" varandra, testa med tex pappersmallar backa ifrån hojen och titta och fundera, väldigt små ändringar kan göra stor skillnad på helhetsintrycket. En hoj kan ju ha tex en super snygg modell av sadel men om den inte passar in med resten av hojen ser det ju inte bra ut.

Sen till den tråkiga biten, nån sa till mig att räkna med att det tar tre gånger så lång tid och kostar tre gånger så mycket pengar än vad du tänkt ;) I mitt fall stämde det.

Det var några råd från mig, så nu är det bara att sätta igång att bygga:)
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Sänder en kopia på ett inlägg jag nyligen skrev:
Hello, jag kommer med ytterligare en infallsvinkel på problemet med släckta stift. En äldre maskin som då och då i sitt mc liv stått förvarad, samlar fukt i tanken. Med åren blir det rost, och även om det finns filter både i kranen, och på bränsleledningen tar sig små rostpartiklar förbi. Detta metall damm kortsluter stiften.
Ett enkelt sätt att kolla detta är att stoppa ned en teleskop magnet i tanken, dra efter längs botten på tanken. Syna magneten om det finns rostflagor eller rött damm.
Har du rost i tanken kan tanken rengöras med citronsyra och hett vatten. Citronsyra finns att köpa för fruktkonservering och även som rengöringsmedel. När du sköljt tanken flera gånger med den varma citronsyralösningen tvättar du med vanligt varmvatten några gånger. Avsluta med T-röd som städar bort de sista resterna av vattnet. För att säkra upp att kvarvarande rost stannar i bränslefiltret, kan du fästa en magnet på filtret.
Alkylat bensin är enligt en bekant i bränslebranchen stabilt, håller både 95 oktan MON och RON. Fungerar i Classic racing och för maskiner som jag kör enstaka gånger om året.
Nytt:
Är det massor med rost, kolla om du ska byta tank. Kontakta Spinnin Wheel, om de har en tank till dig.
Ett annat tips, kolla den reedventilen som sitter i botten på cylindern, in i vevhuset. Tätar den inte tillräckligt blir hojen svårstartad. Ny reedventil kan tillverkas av epoxi platta för elektronikkonstruktioner, troligen 0.4 mm. Eller bara göra rent och sätta tillbaka. Obs, den ska inte vändas, för bättre anläggning, då kan den gå av, och ramla in i motorn.
Försök att få maskinen besiktigad, innan du gör en massa ombyggnationer, det är första steget.
 

Benne_02

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
Lund
Hoj
1986, Honda NS 125
Uppdatering, VIKTIGT

Hej, jag vet att det inte har hänt så mycket på tråden.
Jag ska hålla detta kort, jag har köpt en annan motorcykel istället, en Honda NS 125 från 1986. Varför?
1. Den hade ett finnare elsystem.
2. Den startade och körde bra.
3. Den hade en fin tank, förutom en buckla men den är ju 30 år gammal!
4. Den var redan registreringsbesiktigad till 9kw. Detta betyder att den går som lätt motorcykel enligt dagens regler och det gjorde inte suzukin.
5. Den var större. Suzukin var väldigt liten oich jag tycker att det känns bättre när man sitter på Hondan.
6. Kostnader plus pengar var största anledningen. Suzukin hade en genomrostad bensintank, hopplöst... Det kostade runt 1500kr för en ny tank. Det faktum att den var regestrerad som en lätt motorcykel sparar mig runt 3000kr plus tid. Elsystemet hade också tagit tid och kostat pengar att fixa. Motorcyklen kostade mig 4500kr.

Till alla er som verkligen ville att jag skulle göra en Cafe Racer utav suzukin, jag är ledsen. Men jag hoppas ni förstår att jag är 15 år gammal, har en lite tidsbrist eftersom jag vill att den ska vara klar till mars och har inte hur mycket pengar som helst.
Motorcykeln hade klart gått att rädda men det hade kostat mer pengar och mer tid än Hondan kommer.

Jag kommer självklart fortafarande bygga en Café Racer, men av Hondan istället, vill ni se bygget? I så fall kan jag lägga upp en ny tråd där jag uppdaterar er om var vi ligger i bygget och vad nästa steg är.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top