Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lund
    Hoj
    1986, Honda NS 125
    Inlägg
    10

    Cool Cafe Racer Bygge av en Suzuki RG 125 -86

    Då så, dags för mitt andra projekt .
    Jag fyller snart 16 (om 7 månader) vilket betyder att jag snart kan övningsköra på lätt mc (4 månader). Så jag har bestämt mig för att försöka mig på att bygga om min morsas gamla 125:a som stått i min farsas kompis lada i 18 år nu.
    Som jag skrev är detta mitt andra projekt, innan detta har jag plocvkat ner en moped, målat om den och satt ihop den igen. Men jag har även öppat mopedens motor och byatat delar i den.
    Jag hoppas att ni här på forumet kommer att gilla denna tråden och kanske hjälpa mig i processen. Jag kommer inte ha någon strikt uppdaterings schema, istället kommer jag uppdatera er när jag gör något eller får något problem.

    Här är en skiss jag gjorde innan jag fick hem motorcykeln. Helt okej tycker jag.
    https://imgur.com/uuvRYw9

    Jag fick hem motorcykeln den 27/10 och tvättade då bara den.
    Så här såg den ut dierekt ur ladan.
    https://imgur.com/IRXtPp1

    Nu den 28/10 ville jag bara försöka få igång den och vi lyckades med detta .
    Vi började med att ta av kåpor, sadel och förgaser, sen rengjorde vi förgasaren.
    https://imgur.com/N0Ea8qV
    https://imgur.com/FEUMTLf

    Efter att vi rengjort förgaseran satte vi tillbakaden och testade så att vi tändstiftet fungerade och såg bra ut, vilket den gjorde. Ett ganska stort problem är att tanken har rostat på insidan så vi använde behållaren till oljan som tank istället. Så vi fyllde den med bensin och tvåtaktsolja för att se om den startade.

    Anledningen till att den beter sig lite konstigt (iaf enligt mig) tror vi är för att choken spökar eller så är där lite glapp i gasen. Ibland så hängde den sig och ville inte sluta varva, gashandtaget var inte fast. Men vi tror att detta är för att nålen i förgasaren inte vill gå tillbaka.
    Den vill inte starta utan startgas heller, vet någon varför ? Tack för svar i förhand.

    De största problemen just nu är att vi inte kan starta den utan startgas, tanken är rostad inuti , gafflarna är rostade, den dör lätt, elsystemet är i dåligt skick. Vet någon hur dyrt det blir att skaffa nytt elsystem?

    Mitt mål just nu är att få den körbar och först efter det ska skaer förändras.
    Jag tror detta var allt just nu.

    Mvh,
    Ny medlem, Benne
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20171021_164838.jpg
Visningar:	36
Storlek:	1,67 MB
Id:	439764  
    Senast redigerat av Benne_02 den 2017-10-28 klockan 19:10.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lund
    Hoj
    1986, Honda NS 125
    Inlägg
    10
    Varför syns inte mina bilder? Jag laddade upp de till imgur och länkade dem eftersom det inte gick att lägga upp dem direkt från datorn....

    Edit:
    Jag länkade bilderna så länge.
    Senast redigerat av Benne_02 den 2017-10-28 klockan 19:12.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 605
    Jag tror att lågfartsmunstycket är igensatt, och/eller feljusterad luftskruv.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lund
    Hoj
    1986, Honda NS 125
    Inlägg
    10
    Okej, tack för svar, ska kolla upp dem.

  5. #5
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 826
    Du behöver inte byta något elsystem, du behöver en grundligt rengjord förgasare, tanken rengjord och ny olja. Sen funkar troligen allt som det var tänkt

    Kollade bilderna, ladan har inte varit snäll mot hojen..................vilket ras. Bara att kavla upp armarna

  6. 2017-10-28, 20:29

  7. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lund
    Hoj
    1986, Honda NS 125
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Du behöver inte byta något elsystem, du behöver en grundligt rengjord förgasare, tanken rengjord och ny olja. Sen funkar troligen allt som det var tänkt
    Men hur ska jag fixa tanken? Den har rostat inuti och jag hör hur det skramlar av stenar eller mer troligen bitar av den som rostat sönder.
    Senast redigerat av Benne_02 den 2017-10-28 klockan 21:05.

  8. #7
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    464
    Jag skulle nog leta efter beg tank i bättre skick på t.ex Ebay. Inte lovande efter förvaring i rå lada
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2017-10-29 klockan 03:25.

  9. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 605
    Spinning wheel hade massor av bensintankar. Mer än han hade plats med. Iaf när de var i Tumba. Så kolla med dem.

  10. #9
    I like peoplesbeer K-Bs avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uddevalla
    Hoj
    2x Turbo
    Inlägg
    1 250
    Du får kopiera bildadressen och sen klistra in mellan [IMG] [/IMG]

  11. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lund
    Hoj
    1986, Honda NS 125
    Inlägg
    10

    Exclamation Updatering: 29/10

    Idag så ville vi se om vi kunde få den lite mer stabil i och se till så att den inte dog i tomgång.
    Vi gick över förgasaren en gång till, denna gång gjorde vi lite nogrannare.
    Efter att vi satt tillbaka den igen så ville hojen inte starta alls. Så vi plockade av förgasaren igen och såg att den int ehade fått någon bensin. Något hade fastnat i olje tanken så ingen vätska hade kommit fram.

    Men efter den snabba fixen så startade den lätt, med startgas, och den dog inte.
    Video på hur den låtor nu:


    Vi hann till och med testköra den framför huset och det fungerade bra .

  12. #11
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lund
    Hoj
    1986, Honda NS 125
    Inlägg
    10

    Lightbulb Färg design? + Riktigt smart

    Okej, jag kanske är lite förre mig själv just nu, men jag kunde inte vänta.
    Jag har fyra olika designs jag väljer mellan.
    Här finns dem:

    Svart, Svart, Svart och Vinröd
    https://imgur.com/PIo1zBq

    Champagne/ Brons/ Guld, Svart, Silver/ Chrome, Röda detaljer
    https://imgur.com/SmWiQ23

    Militär Grön, Svart, Grå (Inget Chrome)
    https://imgur.com/CMAyGkU

    Orange, Blå, Svart, Silver/ Chrome - Färgerna på GT40'n när den vann Le Mans 1966.
    https://imgur.com/Ivx0mp1

    Så vilken hade ni valt? Just nu lutar jag mest mot champagne färgad med röda detaljer efterosm jag inte har sett någon liknande.

    På tal om något helt annat, på hojen såg vi att någon hade varit smart och bytt ut de vanliga plast... Ja, titta själv det är papper som någon har satt ditt och ritat egna siffror på. De har även målat på tempraturskalan. Fantastikst smart.
    https://imgur.com/4p8u0hc

    https://imgur.com/1gugZSp

    https://imgur.com/ZkXYFV9

  13. #12
    Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    GSX-S 1000 F
    Inlägg
    502
    Ser extremt lovande ut. Fixa nu till den och ta med till Vikingatider i Lödde i maj så man får titta

  14. #13
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    464
    Har de blivit lika exotiska de där suzuki 125orna som rgv 250 och rd 350? Såg att en tank var inte så billig.

    Såg en rgv 250 ute nu, 60000 skulle han ha.
    Är själv lite sugen nämligen på extrahoj. Typ rgv 250 eller cagiva mito med rd350 motor

  15. #14
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lund
    Hoj
    1986, Honda NS 125
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Har de blivit lika exotiska de där suzuki 125orna som rgv 250 och rd 350? Såg att en tank var inte så billig.

    Såg en rgv 250 ute nu, 60000 skulle han ha.
    Är själv lite sugen nämligen på extrahoj. Typ rgv 250 eller cagiva mito med rd350 motor
    En tank på ebay går på en eller två tusenlappar sen plus frakt blir en 500kr till.

    Den där rgv'n är ju den enda ute på blocket just nu så det är svårt att jämföra. Men det finns en RG 125 för 13000kr på blocket. Så riktigt så dyra är de inte ännu. Den är i fint skick också.

  16. #15
    kanske inte helt normal... asfalt svarvares avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    i en lekstuga
    Hoj
    19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
    Inlägg
    615
    om man inte är en uuberjävel på paint/ photoshop så kan man ta ett kort på moppen rakt från sidan (helst naken eller med de detaljer man vill spara) och sen skissa över den utskrivna bilden, fördelen är att hjulen hamnar där dom ska och proportioner är tämligen "rätt", vill man va ännu smartare så mäter man så man kan få sina skisser i "rätt" skala (axel avstånd i verkligt mått delat med fotots mått= skalan, ju fler mått man tar desto noggrannare skisser kan man göra- typ...)

    stål ram på en sådan va?- kapa och svetsa dit en smutt bakram istället för originalet- lyfter utseendet till nya höjder!!, bygg på och lär dej, roligare nöje än att bygga om finns inte (jo.....men inget vi nämner här)

    //jj

  17. #16
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lund
    Hoj
    1986, Honda NS 125
    Inlägg
    10

    Uppdatering 31/10

    Som ni vet provkörde vi hojen i söndags men efter dess har vi inte lyckats få igång den igen... Just nu får den för mycket soppa och tänder inte. Vi vet inte riktigt vad som är fel, tändstiftet fungerar utmärkt.
    Vår enda plan är att låta bensinen i cylindern avdunsta och se om den startar sen. Fungerar inte det kommer vi öppna upp till cylindern och se hur det ser ut...
    Någon annan idé om vad det skulle kunna vara?

  18. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    512
    Kul med ett cafe bygge, ska bli spännande att se.

    Jag rengjorde tanken till mitt bygge med citrosyra vilket funkar fint att få bort rosten, sen tvättades den med maskindiskmedel och sprayades sen med WD40. Dock så visade det sig att trots en ordentlig översyn där tanken fixades i några porer och provtrycktes med tryckluft och sprayades med såpvatten så den var helt tät då den lackades har det kommit nya porer så nu precis då jag ställde undan hojen, så hade jag två blåsor i lacken på tanken. Hade jag gjort rostborttagningsoperationen idag hade jag nog försökt fixa fosforsyra istället som skall ge en rostskyddande yta efter behandlingen. Är den ordentlig rostig är det nog lika bra att försöka hitta en beggad fräsch tank.

    Du kan ju se det från den positiva sidan, med lite tur så kan du kanske hitta en tank som är "mer" cafe racer än originalet. Så kommer det att bli i mitt fall jag kommer att byta tank till en annan "snyggare" tank även om jag fått tag på en hyfsat fräsch originaltank som passar på mitt bygge om det skulle bli tidsbrist att passa in en ny tank och sadel i vinter.

    I övrigt vill jag ge dig det lite tråkiga rådet att ta det lugnt i byggandet, tänk efter före och bygg inte utan att ha en plan vad nästa steg skall vara. Tror säkert att hälften av tiden jag la ner på mitt bygge gick åt att bara stå och titta på hojen och fundera Holl koll på helheten så att tex vinklar och former på hojen "följer" varandra, testa med tex pappersmallar backa ifrån hojen och titta och fundera, väldigt små ändringar kan göra stor skillnad på helhetsintrycket. En hoj kan ju ha tex en super snygg modell av sadel men om den inte passar in med resten av hojen ser det ju inte bra ut.

    Sen till den tråkiga biten, nån sa till mig att räkna med att det tar tre gånger så lång tid och kostar tre gånger så mycket pengar än vad du tänkt I mitt fall stämde det.

    Det var några råd från mig, så nu är det bara att sätta igång att bygga

  19. #18
    R som i Riskokare FläsketBrinners avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Ekshärad / Linköping
    Hoj
    Suzuki "sju lösa plomber" GS500E (605?cc)
    Inlägg
    412
    Blir kul att följa, lycka till och välkommen
    även den starkaste måste ta i när han skiter

    "Sju lösa plomber, journalen" historien om en penningbrännande tandläkare och efterföljande klåfingrig tonåring. http://www.sporthoj.com/forum/showth...len&highlight=

  20. #19
    MCHK-Racing på sporthoj (moderator) tobbeblåröks avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    örebro
    Hoj
    suzuki RGV 250 pepsi
    Inlägg
    370
    Sänder en kopia på ett inlägg jag nyligen skrev:
    Hello, jag kommer med ytterligare en infallsvinkel på problemet med släckta stift. En äldre maskin som då och då i sitt mc liv stått förvarad, samlar fukt i tanken. Med åren blir det rost, och även om det finns filter både i kranen, och på bränsleledningen tar sig små rostpartiklar förbi. Detta metall damm kortsluter stiften.
    Ett enkelt sätt att kolla detta är att stoppa ned en teleskop magnet i tanken, dra efter längs botten på tanken. Syna magneten om det finns rostflagor eller rött damm.
    Har du rost i tanken kan tanken rengöras med citronsyra och hett vatten. Citronsyra finns att köpa för fruktkonservering och även som rengöringsmedel. När du sköljt tanken flera gånger med den varma citronsyralösningen tvättar du med vanligt varmvatten några gånger. Avsluta med T-röd som städar bort de sista resterna av vattnet. För att säkra upp att kvarvarande rost stannar i bränslefiltret, kan du fästa en magnet på filtret.
    Alkylat bensin är enligt en bekant i bränslebranchen stabilt, håller både 95 oktan MON och RON. Fungerar i Classic racing och för maskiner som jag kör enstaka gånger om året.
    Nytt:
    Är det massor med rost, kolla om du ska byta tank. Kontakta Spinnin Wheel, om de har en tank till dig.
    Ett annat tips, kolla den reedventilen som sitter i botten på cylindern, in i vevhuset. Tätar den inte tillräckligt blir hojen svårstartad. Ny reedventil kan tillverkas av epoxi platta för elektronikkonstruktioner, troligen 0.4 mm. Eller bara göra rent och sätta tillbaka. Obs, den ska inte vändas, för bättre anläggning, då kan den gå av, och ramla in i motorn.
    Försök att få maskinen besiktigad, innan du gör en massa ombyggnationer, det är första steget.

  21. #20
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lund
    Hoj
    1986, Honda NS 125
    Inlägg
    10

    Exclamation Uppdatering, VIKTIGT

    Hej, jag vet att det inte har hänt så mycket på tråden.
    Jag ska hålla detta kort, jag har köpt en annan motorcykel istället, en Honda NS 125 från 1986. Varför?
    1. Den hade ett finnare elsystem.
    2. Den startade och körde bra.
    3. Den hade en fin tank, förutom en buckla men den är ju 30 år gammal!
    4. Den var redan registreringsbesiktigad till 9kw. Detta betyder att den går som lätt motorcykel enligt dagens regler och det gjorde inte suzukin.
    5. Den var större. Suzukin var väldigt liten oich jag tycker att det känns bättre när man sitter på Hondan.
    6. Kostnader plus pengar var största anledningen. Suzukin hade en genomrostad bensintank, hopplöst... Det kostade runt 1500kr för en ny tank. Det faktum att den var regestrerad som en lätt motorcykel sparar mig runt 3000kr plus tid. Elsystemet hade också tagit tid och kostat pengar att fixa. Motorcyklen kostade mig 4500kr.

    Till alla er som verkligen ville att jag skulle göra en Cafe Racer utav suzukin, jag är ledsen. Men jag hoppas ni förstår att jag är 15 år gammal, har en lite tidsbrist eftersom jag vill att den ska vara klar till mars och har inte hur mycket pengar som helst.
    Motorcykeln hade klart gått att rädda men det hade kostat mer pengar och mer tid än Hondan kommer.

    Jag kommer självklart fortafarande bygga en Café Racer, men av Hondan istället, vill ni se bygget? I så fall kan jag lägga upp en ny tråd där jag uppdaterar er om var vi ligger i bygget och vad nästa steg är.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Impad över dina svensk-kunskaper Mr. Xaus!

Jensah

Ge järnet med nya Battlax Racing R11

Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease. Pressrelease om nya Battlax Racing R11: Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för …
Vill du annonsera ovan? Klicka här