Bygga om Comstar-hjul till ekerhjul

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Rätt ok pris på kitet, Thomas på Spinning Wheels gör liknande till några Honda modeller. Troligen dyrare.

Men den stora kostnaden kommer ju med fälgbanor, ekrar, ekring

Är det till CB´n hade jag personligen letat rätt på ekrade moppefälgar, typ Derbi osv. Jag använde en bakfälg fram nyligen, billigt, lätt & snyggt.

Jag har haft tur med passform genom åren, givetvis med andra distanser & ok fästen.

Du har väl en lång vinter där uppe:)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är ju till 250:in och det är ju en förväxt moped ;) Frågan är dock hur vet man vad som passar? Visst är vintern lång här uppe så det är ca 6 mån till det blir att åka av igen men det gör ju inte nåt om man hittar nåt som passar med måttlig arbetsinsats.

Tror jag läst att ekerhjulen från den fyrcylindriga CB400F skall passa på CB250/400N fast en uppsättning fräscha såna lär ju inte vara billiga.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
De ringar jag sålde var till CBX400/550 hjulen för att få till utseende som om det är stora trummor istället för skivbroms. Priset på ringarna var ungefär samma som de på den engelska sidan men jag tror inte att de är tillverkade i rostfritt.

Jag tillverkar inte såna här längre då marknaden verkade bli mättad efter att ha sålt till ca 8-9 cyklar och vinsten var ringa per par.

Om du kan göra en ritning så är det ganska enkelt att få den tillverkade hos en laser eller vattenskärare, kom ihåg att göra en gradförskjutning mot fästhålen så att de inte blir symmetriska, 5 grader om du har 36 ekrat borde det bli, då hamnar de rätt på båda sidor med 10 graders skillnad mellan varje ekerhål. Vi gjorde våra diskar i 3 mm rostfritt om minnet är rätt.

Kolla länkar på våra adapters om du orkar.

http://nonshine.blogspot.se/2012/08/framgangar.html
http://nonshine.blogspot.se/2012/11/discoha-discohej.html
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Grandell, dina ringar kommer att vara legendariska och mytiska om tio femton år. Du var för tidig för ditt eget bästa bara
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De ringar jag sålde var till CBX400/550 hjulen för att få till utseende som om det är stora trummor istället för skivbroms. Priset på ringarna var ungefär samma som de på den engelska sidan men jag tror inte att de är tillverkade i rostfritt.

Jag tillverkar inte såna här längre då marknaden verkade bli mättad efter att ha sålt till ca 8-9 cyklar och vinsten var ringa per par.

Om du kan göra en ritning så är det ganska enkelt att få den tillverkade hos en laser eller vattenskärare, kom ihåg att göra en gradförskjutning mot fästhålen så att de inte blir symmetriska, 5 grader om du har 36 ekrat borde det bli, då hamnar de rätt på båda sidor med 10 graders skillnad mellan varje ekerhål. Vi gjorde våra diskar i 3 mm rostfritt om minnet är rätt.

Kolla länkar på våra adapters om du orkar.

http://nonshine.blogspot.se/2012/08/framgangar.html
http://nonshine.blogspot.se/2012/11/discoha-discohej.html

Intressant! Jag har CAD-program till datorn och känner folk på en lokal firma som laserskär men frågan är om dom har nåt rostfritt hemma. Har dom rostfritt hemma och jag själv gör CAD-ritningen så blir det nog billigt mot engelska sidan.

Då du talar om gradförskjutningen, visst menar du då "skillnaden" i vridning i förhållande till navet mellan höger och vänster ring så att ekrarna bildar "X" och inte hamnar mitt i mot varandra? Hur är det med fästhålen för ekrarna, kan dom vara plant skurna, borrade mot ringen?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag tror att du förstod rätt med gradförskjutningen, när de monteras mot varandra får du kryssen. Om du gör i rostfritt så se till att få dit alla hål på ritningen, att borra nya i det materialet är ingen höjdare.

Tycker även att de engelska varianterna ser trista och statiska ut, finns möjlighet att snygga till om du skär då det ändå inte kostar något (kanske något lite) att montera dit ett par extra hål eller exempelvis göra en vårta runt varje ekerhål. Se bild för inspiration.nsu_sportmax_motorcycle_001-600x400.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej då fattade jag ju rätt med förskjutningen. Det lär ju vara samma pris oavsett om man skulle göra ringarna mer avancerade då man brukar få betala en startavgift och sen kilopris, fördelen om verkstan har hemma rostfritt i rätt tjocklek är att man då kan få med ringarna i nån av deras körningar och då brukar det bli billigt. Har också koll på att borra i rostfritt inte alls är kul så som du säger skall man har allt klart så det stämmer innan man skär det hela.

Fasen så snyggt det är med trumbroms eller "fejkad" trumbroms fram, har du nåt tips på det? Gör man en sån här konvertering till ekerfälgar känns det ju nästan som läge och gå "all in" snygga upp frambromsen, kommer ju att bli dyrt i vilket fall som helst ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top