Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Grymt av Dovi!

Skönt att JL nästan la sig så han slapp släppa förbi Dovi pga. teamorder.

Allt kan hända i MotoGP, men med tanke på att Marquez endast behöver ta 5 poäng för att säkra titeln om Dovi vinner så är oddsen väldigt små att Marquez inte slutar som mästare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu sitter ju Petrux på en fabrikshoj och OCTO Pramac har stöd direkt från Ducati så så stor skillnad hade det nog inte varit. Jag gillar Petrux, hans fantastiska körning och känslor som ligger utanpå är en kombination att gilla.

Fast, Ducatis fabriksteam bör ha större resurser, skickligare tekniker och rent allmänt veta mer om hojen, så nog tror jag det hade gjort skillnad. Ride coaches och spanare runt hela bananen lär de ju ha med. :hihi
Tech3 verkar ju (med undantag för i år) trots fabrikshoj och fabriksstöd ha rätt svår att prestera som fabriksteamet, till exempel.
 

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Generellt har väl Yamahas fabriksteam haft bättre piloter än Tech 3, samt fabriksresurser som du nämner. Spinner lite på Tech3, kommer dom köra med årets fabrikare nästa år eller köra vidare med det dom har fast med ex. årets motor? Något för Alatalo antar jag...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Skillnaderna mellan renodlade fabriksteam och "privatteam" på Tech3's, Pramac's och LCR's nivå är otroligt små. De delar som skiljer mellan hojarna innebär inte en astronomisk skillnad på natt och dag och de är i vissa fall inte ens en prestandaförbättring sett över tid.

Fabrikens ingenjörer har dessutom full koll på hojarna hos Tech3, Pramac och LCR då full ingenjörssupport ingår i dealen som privatteam. Det är ju inte direkt en gathoj eller en Superbike de betalar för. Fabriken tillåter heller inget trams som att något privatteam skulle ha egna ingenjörer som petar och filar på känsliga detaljer.

Ibland testas nya delar först hos dessa privatteam eftersom team såväl som förare står lägre i rang och därmed har mindre att förlora i händelse av ett mindre lyckat testresultat.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fast, Ducatis fabriksteam bör ha större resurser, skickligare tekniker och rent allmänt veta mer om hojen, så nog tror jag det hade gjort skillnad. Ride coaches och spanare runt hela bananen lär de ju ha med. :hihi
Tech3 verkar ju (med undantag för i år) trots fabrikshoj och fabriksstöd ha rätt svår att prestera som fabriksteamet, till exempel.

Minnet är kanske kort men för inte alls många år sedan så kom AD och CC på pallen i vart och vartannat race på just Tech3
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Fast, Ducatis fabriksteam bör ha större resurser, skickligare tekniker och rent allmänt veta mer om hojen, så nog tror jag det hade gjort skillnad. Ride coaches och spanare runt hela bananen lär de ju ha med. :hihi
Tech3 verkar ju (med undantag för i år) trots fabrikshoj och fabriksstöd ha rätt svår att prestera som fabriksteamet, till exempel.
Om jag minns rätt så har Danilo ett kontrakt med Ducati om att köra i Pramac så det är full backning som gäller från Bologna.
Han har dessutom kört på samma material som fullfabrikarna under ett antal tillfällen men "under cover".
Han satt på en GP16 när han hamnade på pallen på Silverstone -16 (konstigt sammanhang när OCTO var huvudsponsor för rejset...)
Denna info har jag från väldigt initierade källor inom Pramac.

Det "lustiga" är att AI har personlig spons från Pramac!
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Gick in på Pramacs hemsida för att kolla vad de sysslar med, vem om inte AI dyker upp på förstasidan poserandes mot en stor aggregator.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Minnet är kanske kort men för inte alls många år sedan så kom AD och CC på pallen i vart och vartannat race på just Tech3

Åren du tänker på bör vara 2012-13. Vart och varannat race är kanske att ta i, men under perioden då Stoner var skadad så knep AD en hel del pallplatser, oftast trea bakom Lorenzo och Pedrosa. Men man får väl också ha med i åtanke att Yamahas andra fabriksförare Spies kanske inte riktigt höll toppklass, (han hade en hel del oflyt också) men även att halva gridden bestod av CRT-hojar plus att Ducati hade sitt riktiga bottennapp just då. Det ökar ju chanser och möjligheter ganska väsentligt för övriga. CC tog väl bara en tredjeplats det året, men var desto bättre året efter.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Fabrikens ingenjörer har dessutom full koll på hojarna hos Tech3, Pramac och LCR... ...Fabriken tillåter heller inget trams som att något privatteam skulle ha egna ingenjörer som petar och filar på känsliga detaljer.
Innebär detta att fabriken kan skruva av eller på mer prestanda i satellithojarna om det gynnar fabrikens intressen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det kan de säkert, men vad jag vet så har jag aldrig varit med om att en satellithoj "de-tunats" med flit. Det finns möjligtvis incidenter där exklusiva delar först har testats i satellithojar och sedan förts över till fabrikshojar med följden att någon eller några satellithojar blir utan dessa delar under ett race eller två, helt enkelt på grund av materialtillgång.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Det kan de säkert, men vad jag vet så har jag aldrig varit med om att en satellithoj "de-tunats" med flit. Det finns möjligtvis incidenter där exklusiva delar först har testats i satellithojar och sedan förts över till fabrikshojar med följden att någon eller några satellithojar blir utan dessa delar under ett race eller två, helt enkelt på grund av materialtillgång.

jo de-tuning har pågått, redding nämnde det en gång minns inte när det var men hans ducce varvade mindre än de andra. vet inte om det var vid någon test där alla testade fabrikshojen eller något.
Men han nämnde iaf att han hade typ 500rpm mindre än fabrikens.

Tror inte det förekommer ofta och säkert bara vid enstaka tillfällen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top